Skapade Gud verkligen jorden?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav 424stil » 2012-04-14 19:46:08

Varför tror så många att Gud är en HAN? Jag tror inte Gud är en HON heller.

Så jävla löjligt. Varför skulle Gud vara en ensam man, sitter HAN bara där uppe i himlen och runkar för sig själv eller? Skärp er kristna och muslimer, ni är så långt efter!

Gud är GUD. Så efterblivet att tro att Gud är ett kön.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-14 20:45:46

424stil skrev:Varför tror så många att Gud är en HAN? Jag tror inte Gud är en HON heller.

Så jävla löjligt. Varför skulle Gud vara en ensam man, sitter HAN bara där uppe i himlen och runkar för sig själv eller? Skärp er kristna och muslimer, ni är så långt efter!

Gud är GUD. Så efterblivet att tro att Gud är ett kön.


Många med mig tror inte att Gud har ett visst kön. Men det kan bli jobbigt att alltid skriva han/hon. Hen kanske går att använda snart? "Det" undviks väl för att det låter så opersonligt att bli älskad av en Det.

Många nöjer sig med att ha Han som arbetsbeteckning. Att i en text hela tiden upprepa ordet Gud eller Skaparen eller annat blir också konstigt.

Vi vet att Gud är en kraft bortom våra förmåga att föreställa oss den. Men, visst är jag påverkad av "Fader vår som är i himlen." Känns bättre att be än "Hen, som är i himlen.."
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-15 4:03:57

Big Bang är i mina ögon bara en omskrivning av skapelseberättelsen.
Ett hjärnspöke med andra ord.

Men intressant hur en ateist tror att det en gång inte fanns någonting, detta intet exploderade och skapade allt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Someone » 2012-04-15 6:37:14

ufo skrev:Men intressant hur en ateist tror att det en gång inte fanns någonting, detta intet exploderade och skapade allt.


Så Gud skapade allting utan att använda någonting för att han är allsmäktig, men vem skapade honom/henne.

Religion går naturligtvis inte att diskutera eftersom allt försvinner om man slutar tro/drömma.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-15 9:11:24

Someone skrev:
ufo skrev:Men intressant hur en ateist tror att det en gång inte fanns någonting, detta intet exploderade och skapade allt.


Så Gud skapade allting utan att använda någonting för att han är allsmäktig, men vem skapade honom/henne.

Religion går naturligtvis inte att diskutera eftersom allt försvinner om man slutar tro/drömma.


Klart att det går att diskutera, så länge man har respekt för både vetenskap och personers andliga liv. Jag är själv kristen och lever med en ateist sedan sju år tillbaka och vi har aldrig haft några problem att diskutera religion eftersom jag inte tänker frälsa honom och han inte tänker få mig att sluta tro.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Micke » 2012-04-15 12:17:50

Someone skrev:Så Gud skapade allting utan att använda någonting för att han är allsmäktig, men vem skapade honom/henne.

Gud har alltid funnits, och Gud är bl a själva byggmaterialet (energin som ligger bakom allt som är manifesterat på något plan). Det är vad jag tror iaf. Mystiskt är det förstås det här med Guds existens, men mystisk är ju faktiskt tillvarons existens även utan någon Gud inblandad. Sen kan jag förstås förstå om man tycker att Gud är en onödig variabel.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-15 13:05:52

Micke skrev:Gud har alltid funnits

Ok, och när började detta alltid? Fanns det något före gud och varför väntande gud så infernaliskt länge (om nu alltid är ALLTID) innan denne gud skapade människor?
Micke skrev:Sen kan jag förstås förstå om man tycker att Gud är en onödig variabel.

För mig är det en ickeexisterande variabel, det är inte ens en nolla eller ett imaginärt tal, det är bara något som existerar i en del människors fantasi.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-15 19:43:57

Someone skrev:Så Gud skapade allting utan att använda någonting för att han är allsmäktig, men vem skapade honom/henne.
Varför förutsätter du att det finns en startpunkt?

Micke skrev:Gud har alltid funnits
Under förutsättning att gud finns, ja.

Miche skrev:Ok, och när började detta alltid?
Finns ingen start, det har alltid varit.

Miche skrev:och varför väntande gud så infernaliskt länge (om nu alltid är ALLTID) innan denne gud skapade människor?
Varför skulle vi vara de enda?
Det bildas nog hela tiden nya jordklot runt om i universum, en del med bärkraftiga livsformer.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-15 20:13:11

ufo skrev:
Miche skrev:och varför väntande gud så infernaliskt länge (om nu alltid är ALLTID) innan denne gud skapade människor?
Varför skulle vi vara de enda?
Det bildas nog hela tiden nya jordklot runt om i universum, en del med bärkraftiga livsformer.

Då måste jag säga att det som kallas för gud är ett jävla klantarsel för om universum alltid funnits så borde han väl inte skapa en så korkad livsform som oss som i sin tur skapar så mycket dumma grejer som krig och lidande när han borde ha otroligt mycket erfarenhet av hur man gör för att få det fungerande, eller lär han sig inte av misstagen, i så fall är det inte undra på han är så korkad... (kallade det ni kallar för gud för enkelhetens skull för han)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Zombie » 2012-04-15 20:25:44

Ack ack. Vad gör man när samma fråga valsar runt runt för att de som frågar helt enkelt inte verkar ta in svaren de får? Svarar man vaket kritiskt på svaren är det en sak, men här brukar det vad jag har sett vara total ignorans.

Troende av olika schatteringar (utom materialistisk ateism) skriver ju hela tiden om den här världen som en skola, till exempel.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav slackern » 2012-04-15 20:30:36

Miche skrev:
ufo skrev:
Miche skrev:och varför väntande gud så infernaliskt länge (om nu alltid är ALLTID) innan denne gud skapade människor?
Varför skulle vi vara de enda?
Det bildas nog hela tiden nya jordklot runt om i universum, en del med bärkraftiga livsformer.

Då måste jag säga att det som kallas för gud är ett jävla klantarsel för om universum alltid funnits så borde han väl inte skapa en så korkad livsform som oss som i sin tur skapar så mycket dumma grejer som krig och lidande när han borde ha otroligt mycket erfarenhet av hur man gör för att få det fungerande, eller lär han sig inte av misstagen, i så fall är det inte undra på han är så korkad... (kallade det ni kallar för gud för enkelhetens skull för han)


Men fattar du inte att han dricker bira med sina polare och skrattar åt dokusåpan Tellus?
slackern
 
Inlägg: 43848
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Moggy » 2012-04-15 20:34:20

Miche skrev:Då måste jag säga att det som kallas för gud är ett jävla klantarsel för om universum alltid funnits så borde han väl inte skapa en så korkad livsform som oss som i sin tur skapar så mycket dumma grejer som krig och lidande när han borde ha otroligt mycket erfarenhet av hur man gör för att få det fungerande, eller lär han sig inte av misstagen, i så fall är det inte undra på han är så korkad... (kallade det ni kallar för gud för enkelhetens skull för han)



Vad är det som säger att det inte är meningen att världen ska vara som den är? Vad vet vi om att den bästa av världen vore en värld utan problem och smärta? Det kanske är så att alla problem här på jorden inte spelar nån roll eller fyller sitt syfte och att vi förstår det hela när vi dött?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-15 20:54:04

Miche skrev:Då måste jag säga att det som kallas för gud är ett jävla klantarsel för om universum alltid funnits så borde han väl inte skapa en så korkad livsform som oss som i sin tur skapar så mycket dumma grejer som krig och lidande när han borde ha otroligt mycket erfarenhet av hur man gör för att få det fungerande, eller lär han sig inte av misstagen, i så fall är det inte undra på han är så korkad... (kallade det ni kallar för gud för enkelhetens skull för han)
Om man är kristen/jude/muslim eller annan religion som tror på Torah så är människan bara en avbild, dvs ett konstverk.
Som all annan konst skall det väcka tankar, funderingar och känslor. Vilket uppenbarligen har lyckats.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-15 20:56:56

Moggy skrev:Det kanske är så att alla problem här på jorden inte spelar nån roll eller fyller sitt syfte och att vi förstår det hela när vi dött?
Ja, vi har bara livslånga lektioner i vår andliga utveckling.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-15 21:38:33

Zombie skrev:Ack ack. Vad gör man när samma fråga valsar runt runt för att de som frågar helt enkelt inte verkar ta in svaren de får? Svarar man vaket kritiskt på svaren är det en sak, men här brukar det vad jag har sett vara total ignorans.
Mmm.
Och precis lika vanligt är det åt andra hållet med. Nyfrälsta missionärer som inte har koll på någonting, och totalt ignorerar den omgivning de vill omvända till sin sanna tro.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-15 22:17:02

slackern skrev:Men fattar du inte att han dricker bira med sina polare och skrattar åt dokusåpan Tellus?

Bästa tolkningen hittills! Inte fan kan han vara allsmäktig utan att ha för avsikt att driva med oss!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Zombie » 2012-04-15 23:09:13

ufo skrev:
Zombie skrev:Ack ack. Vad gör man när samma fråga valsar runt runt för att de som frågar helt enkelt inte verkar ta in svaren de får? Svarar man vaket kritiskt på svaren är det en sak, men här brukar det vad jag har sett vara total ignorans.
Mmm.
Och precis lika vanligt är det åt andra hållet med. Nyfrälsta missionärer som inte har koll på någonting, och totalt ignorerar den omgivning de vill omvända till sin sanna tro.

Möjligt – men så fort det bottnar i en religion brukar beteendet bli genomskådat. Den materialistiskt troende motsvarigheten brukar däremot få behålla sin seriösa framtoning.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-16 1:40:38

Zombie skrev:men så fort det bottnar i en religion brukar beteendet bli genomskådat. Den materialistiskt troende motsvarigheten brukar däremot få behålla sin seriösa framtoning.
Sant det också.
Beror säkert på att en check ger mer mat än kvällsbönen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav OceanLiners » 2012-04-16 18:05:09

Jag är troende men inte i den aspekt många uppenbarligen tror. Gud för mig är inte någon snubbe som klämde ihop jorden på 7 dagar, snarare är det kraften och energin naturen speglar också kallat Gaia. Jesus i min värld existerar inte på samma sätt som han gör för en inbiten kristen. För min del kunde Jesus lika gärna varit en hippie (säger inte att han var det men...) av naturnära karaktär förespråkande om dess inre krafter.

Jag tror på vetenskapen och kombinerar den enkelt med religionen. För mig är religion = naturens kraft och inte bara det utan också universum och dess lagar.

Och nej jag är inte hippie bara en person som älskar naturen och tror på dess krafter och sätter in bibeln i den aspekten. Naturnära helt enkelt.
OceanLiners
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-04-12

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Debbido » 2012-04-17 1:06:49

Hoppas det inte är allt för störande att jag släpar in en guru i det här sammanhanget? Jag har använt meditationshjälp på YouTube och lyssnat på vise män ikväll. Det hjälper faktiskt. Plötsligt inser man verkligen att vi alla är en del av både frågan och svaret. Meditation lyfter bort oss ur den malande tankeverksamheten och de låsta spåren.

Vi pratar ofta om Gud som om vi talade om samma sak. Ordet har ju olika innebörd för oss alla. Och vi ställer frågor som vi låter få intellektuella svar. Jag är en av dem som låter hjärnan löpa amok, som tycker om att tänka ut olika hypoteser. Vi västerlänningar har problem med allt vårt tänkande. Svaret är ändå bortom tanken. Vi är mer än tankar.

Men - dessutom har jag på olika sätt försökt utforska den andliga sfären under livets gång. Bön och meditation flyter ihop, också mystiken inom religionerna. Det jag tror på är det jag själv har upplevt, inte den eller den historien i första hand.

Så, för att finna svaret på frågan måste vi söka inom oss tills vi finner svaret där. Det är svårt att meditera men det är värre att sitta fast i en tornado av tankar utan svar. Frågan handlar ju om orsaken till min existens, meningen med mitt liv. Alltså går det inte att ignorera den.

Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav Miche » 2012-04-17 2:25:36

Debbido, du gav mig ytterligare en pusselbit till varför en del blir religiösa, det är de som söker svar på livets gåtor och inte nöjer sig med helt vetenskapliga förklaringar och utvecklingslära, de som vägrar tro på slumpen och tror på intelligent design.

Jag accepterar inte förklaringen att gud alltid funnits, det finns i min värld inget "alltid", innan universum fanns det antingen ingen tid eller något helt annat, det finns inget behov av någon skapare. Universum kommer så småningom även att upphöra att existera och efter detta så kommer det inte heller att finnas något "alltid" eftersom tiden kommer att upphöra den med.

Här är en låt som jag tycker passar bra till många sökare:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 4:44:01

Jag håller med dig helt. Och, om man nu "ska" tro på Bibelns ord (jag personligen är lite "kluven" i den frågan, trots att jag varit frälst/haft en djup kristen tro sedan drygt 35 år) så är Guds "eget" namn på sig själv "jag är" (jag antar det kanske är ett hebreiskt ord från början. Någon här som vet?). Och för mig räcker det att veta att Gud är närvarande, nära oss människor.

424stil skrev:Varför tror så många att Gud är en HAN? Jag tror inte Gud är en HON heller.

Så jävla löjligt. Varför skulle Gud vara en ensam man, sitter HAN bara där uppe i himlen och runkar för sig själv eller? Skärp er kristna och muslimer, ni är så långt efter!

Gud är GUD. Så efterblivet att tro att Gud är ett kön.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav geocache » 2012-04-17 4:44:01

Dubbelpostat
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Skapade Gud verkligen jorden?

Inläggav ufo » 2012-04-17 9:06:05

geocache skrev:Jag håller med dig helt. Och, om man nu "ska" tro på Bibelns ord (jag personligen är lite "kluven" i den frågan, trots att jag varit frälst/haft en djup kristen tro sedan drygt 35 år) så är Guds "eget" namn på sig själv "jag är"
Gud lider av multipla personligheter.

Första moseboken 1:26 skrev:Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in