Neuropsykiatrisk utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-02 22:17:52

Rikardfvs skrev:Hej!

Har inget i mot att berätta mer senare. Första utredningsdagen är nästa vecka så jag kan återkomma. Känns bra att kunna diskutera med andra i samma eller liknande situation.


Kul !

Låt oss veta nästa vecka hur du upplevde första dagen :-)Happy

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-03 11:05:10

Rikardfvs skrev:Hej!

Blodproven skulle tydligen dels utesluta att jag har något fysiskt problem (som kan förklara min ångest etc), dels kontrollera att jag inte missbrukar alkohol eller andra droger. Det var flera olika prov, en sänka, ett njurfunktionsprov, ett drogtest och ett sköldkörtelprov om jag minns rätt. QB-test har jag hört talas om men inte gjort än. De test jag gjort tidigare (på NPF-portalen i Uppsala) är motsvarande AQ:

http://www.wired.com/wired/archive/9.12/aqtest.html

samt något liknande ADHD-test.

Tack för svar förresten!


Hmm nu blir jag lite osäker på om även jag ska ta blodprov vilket vore rimligt om dom göra detta i ett led i utredningen. Dock har ingen sagt till mig något om några prover men vad vet man. Får se om en vecka när det är dags för mitt andra möte på NPF mottagningen om dom nämner nått om prover.
Lycka till nu Rikardfvs hoppas du känner att du är på rätt väg.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-03 17:46:01

Blodprov ingår i utredning,likaså obligatorisk drogtest.
EKG och sånt som ingår i vanlig allmän läkar check up.
Läste jag.
Dom kollar ju lite ett och annat och det tycker jag är enbart kul.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-03 17:49:50

Red and green skrev:Blodprov ingår i utredning,likaså obligatorisk drogtest.
EKG och sånt som ingår i vanlig allmän läkar check up.
Läste jag.
Dom kollar ju lite ett och annat och det tycker jag är enbart kul.

:-)230


Aha intressant då kommer man alltså få genomgå dessa steg under utredningen. Tycker det känns positivt bara att man gör sånt. Så roligt att höra från er med erfarenhet


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?h3ofj5
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-03 17:51:13

Aha intressant då kommer man alltså få genomgå dessa steg under utredningen. Tycker det känns positivt bara att man gör sånt. Så roligt att höra från er med erfarenhet


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?wu43wc
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-11 11:08:03

Idag var det dags för möte nr2. Det blev en massa test vet dock inte vad dom heter men är det någon som vill veta vad det var för test så säg till. Ett test var iaf att göra mönster med olika kort som det stog olika saker på och såg olika ut.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-11 13:17:39

Jaha kul att det framåt för dig ! :-)Happy

Du får gärna skriva mera om din dag nr 2, om du orkar/ha lust. Intressant att följa din utredning.

Hur lång tid tog det i dag?

Är du trött eller bara nöjd efter dagens roligheter?

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-11 22:56:35

Ska berätta mer imorgon har haft full upp idag och är verkligen helt slut. Men imorgon kommer det en redogörelse om vad som gjordes. Har du nått specifikt du undrar så skriv gärna det.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-12 12:08:45

Red and green skrev:Jaha kul att det framåt för dig ! :-)Happy

Du får gärna skriva mera om din dag nr 2, om du orkar/ha lust. Intressant att följa din utredning.

Hur lång tid tog det i dag?

Är du trött eller bara nöjd efter dagens roligheter?

:-)230

Ska försöka svara på dom frågor du har och berätta mera om hur det var samt beskriva dom tester jag fick göra så kanske någon annan kan säga vad just dom testerna heter.

Hade fått en tid kl 09 hos psykologen på npf mottagningen och trodde väl nästan att det skulle bli test men hade ingen aning om vad för test som skulle göras. Vet att jag tidigare har gjort WAIS IV samt IVA testerna (någon som kan förklara dom ifall någon är intresserad?). Det test som gjordes denna gång var jäkligt likt WAIS IV testet i uppbyggnad men hade andra saker man skulle göra såklart. Ska försöka minnas rätt vad jag fick göra så här kommer en lista,

    Rita streck mellan olika bokstäver
    Rita streck mellan olika siffror
    Rita streck mellan varannan siffra och bokstav
    Rita möster mellan svarta prickar
    Rita möster mellan vita prickar
    Rita mönster mellan svarta och vita prickar dock varannan svart och varannan vit
    Berätta vilken färg det var på olika prickar på x antal rader
    Berätta vad det stog när färgerna var skrivna med ord (även här ett blad med x antal ord och rader)
    säga färgen som bokstäverna hade men inte läsa ordet
    säga ordet som stog men inte färgen
    säga färgen på bokstäverna men ordet utom om dom hade en fyrkat då skulle jag läsa ordet
    göra olika mönster av 6 kort med olika ord utforming, olika ord skrivna på, olika mönster, symboler och storlek (detta gjorde även sedan psykologen och jag skulle förklara hur hon tänkte)
    Titta på ett blad med massa bilder och med hjälp av ja/nej frågor lista ut vad på bladet psykologen tänkte på
    Flytta som mest 4 ringar på 3 pinnar så dom bildade olika förutbestämda mönster

Efter dessa test var man duktigt trött i skallen och jag ville ge up tidigare och tidigare i övningarna ju längre tiden gick. Tror även hon märkte detta för jag fick inte ge upp hur snabbt som helst. det ska även sägas att alla övningar gjordes på tid. 2 timmar som detta tog är grymt lång tid och när man dessutom är obekväm i situationen så blir det ännu jobbigare. Jag undviker alltid ögonkontakt utan hittar andra saker att titta på mellan testen helt naturligt vilket jag vet att dom noterar jävligt fort. Sedan att resten av dagen gick ut på att vara social gjorde ju att man somnade som en stock i går kväll helt slut i skallen.

Hoppas du fått några svar och är det mer du vill veta så fråga. Nästa möte är på måndag så då får man se vad som händer skulle bli mer tester sa hon :)
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-12 12:33:29

Hmmmm det var ju jäkla massa tester ! Förstår om du var stentrött. Jätte tack för dig att du delade dina upplevelser av dagen.

Det var intressant ! Nu vet jag lite bättre vad som förväntar mig. Det som är mest intressant är hur dom sedan drar slutsatser av alla tester.

Om du orkar så uppdatera tråden efter din nästa testdagen. Skulle verkligen uppskatta det!

Tusen tack !

Hoppas all lycka till dig, hoppas att kommer att ha nytta av utredningen. Det är det som är meningen.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav Zima33 » 2012-04-12 13:48:41

Red and green skrev:Blodprov ingår i utredning,likaså obligatorisk drogtest.
EKG och sånt som ingår i vanlig allmän läkar check up.
Läste jag.
Dom kollar ju lite ett och annat och det tycker jag är enbart kul.

:-)230

Jag gjorde inget av det där...så vad som ingår i utredningen verkar vara individuellt.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-12 15:26:04

Zima33 skrev:
Red and green skrev:Blodprov ingår i utredning,likaså obligatorisk drogtest.
EKG och sånt som ingår i vanlig allmän läkar check up.
Läste jag.
Dom kollar ju lite ett och annat och det tycker jag är enbart kul.

:-)230

Jag gjorde inget av det där...så vad som ingår i utredningen verkar vara individuellt.


Högst ja och beror också på var du bor. Inga standardiserade metoder.

http://www.aspergerforum.se/sbu-s-pagaende-ast-projekt-t26076.html
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: NPF-utredning

Inläggav slackern » 2012-04-12 15:38:27

Zima33 skrev:
Red and green skrev:Blodprov ingår i utredning,likaså obligatorisk drogtest.
EKG och sånt som ingår i vanlig allmän läkar check up.
Läste jag.
Dom kollar ju lite ett och annat och det tycker jag är enbart kul.

:-)230

Jag gjorde inget av det där...så vad som ingår i utredningen verkar vara individuellt.


Drogtest gjorde jag inte förens jag skulle söka licens för Metamina. Men dom andra sakerna har jag gjort. Tycker jag får lämna blodprov med jämna mellanrum för att kolla upp visa värden som kan förklara vissa somatiska orsaker till ens psykiska mående.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav Miche » 2012-04-12 15:43:29

Rikardfvs skrev:Utredningen kommer utföras i Uppsala

Jag gjorde min utredning hos vuxenpsykatriska mottagningen på Akademiska för ca fem år sedan (de har nog flyttat nu), är det samma för dig eller är det någon annan utredare?

Olika utredare verkar använda olika metoder, det är möjligt att metoderna även varierar över tid (jag har dock glömt de flesta av de tester jag gjorde, åldern börjar ta ut sin rätt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: NPF-utredning

Inläggav Wine » 2012-04-12 17:05:34

Under utredningen fick jag lämna blodprov samt urinprov. Borde vara obligatoriskt eftersom det kan finnas kroppsliga orsaker till psykisk ohälsa och flera av de symtom som finns i samband med neuropsykiatriska diagnoser som ADHD och AS.

Diagnostik:

En somatisk undersökning med neurologstatus och rutinlab (inklusive tyreoideastatus, leverstatus, B12, folat, homocystein, CDT och ev tox-screen) är basen i en neuropsykiatrisk utredning. Om det finns indikation för det, bör vidare utredning övervägas med CT, MR, EEG, SPECT.


Om t.ex. ADHD och differentialdiagnoser:

Differentialdiagnoser
ADHD hos vuxna visar oftast upp en heterogen bild, och det föreligger en hög grad av komorbiditet med andra psykiatriska tillstånd.

Alkohol- och drogmissbruk: Det finns ett starkt samband mellan intag av droger, beteendestörningar under barndomen och negativ social miljö. Många patienter med ADHD upplever bättre ”driv” och förmåga att koncentrera sig när de använder stimulerande droger. Detta är viktigt att hänsyn till både vid utvärderingen av eventuella ADHD-symtom som sådana och potentiella effekter av droganvändandet.

Depressiva tillstånd: Emotionell instabilitet och sårbarhet är vanligt förekommande vid ADHD. Stress och frustration kan ofta leda till extrema känslomässiga reaktioner, och snabba humörväxlingar tillhör den kliniska bilden. Depression (major depression) har angetts förekomma i cirka 15 procent av fallen och dystymi i ungefär hälften så många. Bipolär sjukdom har angetts förekomma hos cirka 10 procent, men det bör noteras att viss överlappning finns i symtomatologin för ADHD och bipolär sjukdom, där hypoman fas kan feltolkas för hyperaktivitet vid ADHD och tvärtom.

Ångesttillstånd: Många personer med ADHD har över tiden utvecklat (oftast dysfuntionella) strategier för att undvika ångestladdade situationer i vardagen som orsakas av stress, konflikter och egen oförmåga. Ångestgenombrott är ändock vanligt och anses förekomma hos minst hälften av alla med ADHD i vuxen ålder.

Antisocial personlighetsstörning/kriminalitet: Förekomsten av trotsbeteende och utveckling av uppförandestörning i barndomen ökar risken för utveckling av antisocial personlighetsstörning. Hos vuxna med ADHD visar sig detta ofta i aggressivt beteende i trafiken, kriminalitet och alkohol- och drogmissbruk. Flera studier av fängelseklientel i olika länder har visat på hög förekomst av ADHD hos de intagna. I en studie (13) fann man att upp till 45 procent av internerna hade ADHD-symtom, i huvudsak av kombinerad eller hyperaktiv-impulsiv typ. Hos dessa fann man även cirka 10 procent med antisocial personlighetsstörning, vilket man inte hittade hos kontrollerna. Den starkaste kopplingen mellan ADHD och antisocial personlighetsstörning fann man hos de individer som också hade uppförandestörning. Det bör påpekas att kopplingen mellan ADHD och kriminalitet är betydligt lägre i flera andra internationella studier.

Borderline personlighetsstörning: Det svåraste differentialdiagnostiska övervägandet att göra är gränsdragningen mellan ADHD och borderline personlighetsstörning, eftersom överlappningen i de diagnostiska kriterierna är stor mellan de båda tillstånden. I en studie (13) rapporterade nästan 60 procent av patienterna ADHD-symtom i barndomen. Även i andra studier har påvisats kopplingar till ADHD.

Lindrig utvecklingsstörning: Denna diagnos bör övervägas om det kan misstänkas att det finns inlärningsproblem som kan bero på låg begåvning. I de fall ADHD-störningen har dominerat den tidigare bilden kan detta ha missats i tidigare bedömningar. ADHD-symtomen och begåvningshandikappet kan dessutom förstärka varandra så att individen blivit mer dysfunktionell med tiden, på grund av att problemen inte bemötts på ett riktigt sätt under uppväxten och i skolan till exempel.


http://netdoktorpro.se/psykiatri/medici ... os-vuxna_0
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: NPF-utredning

Inläggav m_m_m » 2012-04-12 18:00:42

Jag gjorde min utredning i Stockholm. Jag gjorde den då jag var inlagd på psyk pga mitt mående i stort.

Blodprov togs då jag blev inlagd (innan utredningen påbörjades) - jag vet inte om de använde det i själva utredningen sedan också...

I utredningen ingick iaf:
- flera samtal med psykolog o läkare som frågade massor av frågor om hur jag är/mår/upplever saker idag och då jag var yngre
- ett frågeformulär med massor av påståenden
- tester, liknande dem som beskrevs av edion ovan (men inte samma), bl a bygga klossar och logiska sekvensföljder
- intervju m mina föräldrar/annan närstående som kände en som liten
- sedan vet jag att de också gjorde bedömning utifrån journalanteckningar
m_m_m
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-04-08
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav Zima33 » 2012-04-12 18:02:52

Iofs hade jag ju lämnat flera blodprov genom åren så de kanske inte tyckte man behövde ta ännu ett på mig. :idea: :?:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: NPF-utredning

Inläggav slackern » 2012-04-12 18:10:52

Zima33 skrev:Iofs hade jag ju lämnat flera blodprov genom åren så de kanske inte tyckte man behövde ta ännu ett på mig. :idea: :?:


Så kan det nog vara :) Nu när jag gick på inskrivningsmöte på ADHD-mottagningen skickade läkaren iväg mej för att ta blodprov.

Har tagit en hel del genom åren inom psykiatrin att jag får gå till den vanliga husläkarmottagningen för att ta blodprov. Har tappat räkningen genom åren eller jag tycker att jag tar dom ganska så ofta både via den vanliga vården och psykiatrin. Men det är väll bra då vet jag att minna njurar, levern och sköldkörteln är hela och fungerar ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav Rikardfvs » 2012-04-14 10:07:18

Numera (såg att någon frågade ovan) så finns en NPF-Mottagning Vux ute på Ulleråkerområdet. Mitt första möte där i torsdags innebar bara ett urinprov (för att se om jag använder droger) och två frågeformulär (ett om alkohol och ett om narkotika). Jag dricker inte alkohol, använder inte droger (förutom mina utskrivna mediciner), inte heller tobak. Så jag antar att det gick bra. :) Hade druckit kaffe på morgonen, men det ska väl vara okej.

Efter denna början så ska jag bli kallad igen för samtal/tester framöver. Det enda klagomål jag har hittils är att själva mottagningen som väl verkar vara ganska nyinflyttad, inte är vidare tydlig i skyltning/rutiner etc. Jag har stora problem med sådant, vilket kanske inte är helt ovanligt bland vissa med NPF-besvär. Först ringde jag på, ingen öppnade. Sedan visade sig att dörren var öppen. Det fanns ingen i receptionen och jag fick stå och vänta ett tag innan någon tog notis om mig. Nu är det här ganska lugnt. Jag är van vid att världen inte är anpassad mig, men för tio år sedan hade det varit ett problem.
Rikardfvs
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-04-02

Re: NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-14 12:15:15

m_m_m skrev:Jag gjorde min utredning i Stockholm. Jag gjorde den då jag var inlagd på psyk pga mitt mående i stort.

Blodprov togs då jag blev inlagd (innan utredningen påbörjades) - jag vet inte om de använde det i själva utredningen sedan också...

I utredningen ingick iaf:
- flera samtal med psykolog o läkare som frågade massor av frågor om hur jag är/mår/upplever saker idag och då jag var yngre
- ett frågeformulär med massor av påståenden
- tester, liknande dem som beskrevs av edion ovan (men inte samma), bl a bygga klossar och logiska sekvensföljder
- intervju m mina föräldrar/annan närstående som kände en som liten
- sedan vet jag att de också gjorde bedömning utifrån journalanteckningar


Såg att du kommenterat på en sak jag skrev så ska förtydliga lite. Jag har ju gjort 2 tester utöver det jag beskriver som skedde i veckan. Även i mitt fall vet jag att dpm har kollat tidigare journaler samt pratat med föräldrar.
Testet du beskriver låter som WAIS IV som var det förta test jag gjorde där det var klossar och logik i flera av testerna. Ska inte säga att jag har rätt då jag inte jobbar med det men skulle kunna tro att det var det testet.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav m_m_m » 2012-04-14 20:58:29

Edion - det stämmer som du skriver, testet hette WAIS IV :-)
m_m_m
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-04-08
Ort: Stockholm

Re: NPF-utredning

Inläggav Nargil » 2012-04-14 22:52:39

Jag är precis klar med en lång utredning (Stockholm).

Som redan nämnts består den av flera tester, intervjuer mm. Kan tänka mig att många tycker det är tungt och ångestfyllt, medan andra som jag gillar tester och statistik.

Min psykiatriker (öppenvård pga depression) började be mig göra frågeformulär, även att min mor gjorde ett, innan hon bedömde om det var värt skicka remiss om riktig utredning. Först var det ett informationsmöte där de sa att vi måste vara drogfria under testerna.Jag frågade hur de förhäll sig till ångestdämpade medicin (Lyrica). Deras bedömning var att det minst sämsta alternativet vara att låta mig fortsätta med det och ta det i beaktande när de tolkade reultaten.

Var 4 psykologbesök där de gjorde tester och intervjuer. Många olika sorters minnestester, intelligenstester, språktester, impulskontrolltest mm. De hämtade journaler från när jag var barn (jag är drygt 30 nu), journaler från psykiatrin, från när jag mönstrade etc. De intervjuade min mor. Blodprov. Läkarbesök, där de kontrollerade allmänhälsan och skattningsskala för psykiska sjukdomar.

När jag kom för att få resultatet hade jag ingen aning om vart åt det lutade, hade argument för och emot olika diagnosalternativ (inklusive ingen diagnos alls).

De kom fram till Asberger.

Hur motiverar de då diagnios? Om jag tittar på sammanfattningen av min utredning kan motivationen grovt delas upp i följande punkter:

1)Minnes och begåvningstesterna bör vara ojämna för diagnos inom autismspektrumet. För just Asbereger ska medelvärdet av testerna ligga inom det normala eller högt.

2)Autismtiska drag under barndomen.

3)Hur jag är idag.

4)Att det inte finns annat som förklarar resultaten
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

NPF-utredning

Inläggav edion » 2012-04-16 11:32:15

Idag var det möte igen med tester. Var en del olika tester och jag tror att vissa ingick i nått som hette bada eller nått liknande. Kan om någon är intresserad berätta mer om vad det var för tester.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: NPF-utredning

Inläggav Red and green » 2012-04-16 21:55:18

edion skrev:Idag var det möte igen med tester. Var en del olika tester och jag tror att vissa ingick i nått som hette bada eller nått liknande. Kan om någon är intresserad berätta mer om vad det var för tester.


Vet du hur många gånger du ska dit ? Vet du hur länge din utredning kommer att ta tid?

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in