Skrivare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skrivare

Inläggav Titti » 2008-03-07 10:20:49

Pemer skrev:Corpsets tips förutsätter också att man har tillgång till skrivare. Inte alla som självklart har det.

Jag har haft det i omgångar, men de pajar alltid betydligt förr än senare... olidligt handikappande att vara utan, har massor av uppgifter som blivit liggande just i brist på skrivare...

När min senaste gick sönder - jag vet inte vilken i raden av dem - funderade jag. Vad behöver jag egentligen? Jag hade avverkat matrisskrivare (de gick minsann aldrig sönder!) och flera bläckstråleskrivare av olika fabrikat och i olika prisklasser.

Efter moget övervägande köpte jag en billig svartvit laserskrivare och det var ett fynd. Den skriver snabbt, snyggt och drar inga färgpatroner. Tonerkassetten räcker till flera tusen kopior tror jag. Rekommenderas varmt!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:56:22, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-03-07 10:55:53

Laserskrivare är utmärkta, i alla fall om man inte köper de allra billigaste och smäckigaste. Min förra svartvita laser kostade visserligen drygt 3000 i inköp, men det var en kontorsmodell och den höll i åtta år, var billig i drift och krånglade i princip aldrig, så det var väl investerade pengar. Efter ett tag köpte jag en bläckstråleskrivare att ha parallelt de enstaka gånger jag ville ha färgutskrifter. Den gjorde visserligen väldigt bra utskrifter, men bläckpatronerna stod ju bara och torkade jämt och ständigt så att skrivaren aldrig fungerade när jag behövde den. Och så fick jag köpa nya bläckpatroner fast de gamla inte alls var slut. Det var en fruktansvärt dyr historia räknat per utskrift.

Nu när min gamla trotjänare till laser slutligen drog sin sista suck så satsade jag på en färglaser, eftersom de är nere i överkomliga priser nu. Men jag undvek de billigaste, som lär kunna ha en del problem, och satsade på en riktigt kontorsmodell som är stor som ett hus och kostade bortåt 4000. Fast då räknar jag med att den utan vidare ska hålla minst 5 år vid hemmabruk, så att den ändå blir någorlunda ekonomisk på sikt. En färglaser ger visserligen inte lika bra kvalitet på färgutskrifterna som en bläckstråle, men ändå väldigt bra, och det är inga problem med hållbarhet på utskrifterna (bläckutskrifter kan flaga efter en tid, har jag märkt). Och så har lasern fördelen att den kan stå helt oanvänd i månader, och så är det bara att dra igång den och skriva ut när man behöver och det fungerar utan prut, utan något bläck som kan torka etc.

Skrivare tror jag är ett paradexempel på där det kan bli dyrt i längden att vara snål från början.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:56:22, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-03-07 11:25:16

ModeratorTitti:

Det kanske vore en poäng att flytta inläggen om skrivare till en ny tråd i IT-avdelningen? Eller kanske kopiera dem till en ny tråd där.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:56:23, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-03-07 12:48:41

Moderator:Har flyttat hit diskussionen enligt önskemål... Och naturligtvis borde jag ha startat den här från början!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:56:23, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2008-03-07 13:24:08

Kvasir skrev:Skrivare tror jag är ett paradexempel på där det kan bli dyrt i längden att vara snål från början.

Det finns billiga skrivare där det är dyrare att byta patroner än att köpa ny skrivare. Upprörande ur resurssynpunkt tycker jag!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:56:23, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-03-07 14:04:30

Titti skrev:
Kvasir skrev:Skrivare tror jag är ett paradexempel på där det kan bli dyrt i längden att vara snål från början.

Det finns billiga skrivare där det är dyrare att byta patroner än att köpa ny skrivare. Upprörande ur resurssynpunkt tycker jag!


Javisst. Den bläckstråleskrivare jag köpte kostade mindre med bläckpatron än vad en ny bläckpatron kostade. Det är helt klart att de säljer skrivarna billigt och tjänar pengarna på bläcket. Jag provade refillkit men dels var det rätt bökigt med den skrivare jag hade, och så var bläcket sämre och så torkade ju det precis lika lätt som originalbläcket.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till IT-forum



Logga in