Vad är unikt mänskligt?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Fenren » 2012-04-12 16:56:37

KrigarSjäl skrev:Bantning finns det väl inget i djurriket som håller på med?


jo, många fåglar gör det för att bli tillräckligt lätta för att bibehålla god flygförmåga.

Parvlon skrev:Wikipedia säger:

humans are the only species known to build fires, cook their food, clothe themselves, and create and use numerous other technologies and arts.

http://en.wikipedia.org/wiki/Human


många utdöda humanoider har gjort precis samma sak
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav slackern » 2012-04-12 18:28:34

Det är lustigt att i den här artikeln så tar dom upp folk som har ansetts fredliga och att inget våld förekommer hos vissa människor. Och här tycker jag att dom verkar skriva det motsatta.

Böcker som ”The Semai. A nonviolent people of Malaya”, ”The harmless people” om !kungfolket i Kalahariöknen och ”Never in anger” om det centralarktiska inuitfolket togs emot med stor entusiasm när de kom ut på 60-, 70-och 80-talen. Numera vet vi att semaierna mördar varandra med ett genomsnitt på 30 per 100000 invånare och år, och de gladlynta inuiterna dräper varandra med än större brio: 100 per 100000 invånare och år. Detta kan jämföras med dagens Europa, där det begås ett mord per 100000 invånare och år.

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ ... 991071.svd
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Parvlon » 2012-04-12 20:04:13

slackern skrev:Det är lustigt att i den här artikeln så tar dom upp folk som har ansetts fredliga och att inget våld förekommer hos vissa människor. Och här tycker jag att dom verkar skriva det motsatta.
Det de säger är att "Den ädle vilden" är en myt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ädel_vilde
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Carla1 » 2012-04-12 20:33:40

marxisten skrev:Att vi gör allting för att döda våra egna på så effektivt sätt som möjligt är nog ganska mänskligt. Det tycks fan som om mördarinsikten i våra våra hjärnor är dominerande och att det vi är mest kreativa på vad det gäller uppfinningar är i syfte att ha ihjäl någon annan. Finns ju inget som slår uppfinningsrikedomen i krigstid.

Den gigantiska girigheten människan besitter är nog ganska så unikt för människan med också på denna jorden iaf. Att bara vilja ha och aldrig få nog. Likaså "ditt" och "mitt" tänket finner man nog inte hos någon annan social varelse.


Att vi pga. vår suveräna uppfinningsrikedom inte har några naturliga fiender utöver oss själva kvar.

Att människan medvetet intar olika sorters gifter såsom alkohol och narkotika, som vi vet skadar oss allvarligt för vi vill ha "kul" är nog unikt för människan också. Vilket annan varelse skulle få för sig att medvetet inta gifter som riskerar att döda dig?

Möjligheten att kunna kommunicera är riktigt unikt för människan. Likaså att via kommunicering medvetet skada och kränka någon annan.

Mycket är unikt för människan, tyvärr är mycket av det destruktivt med. Vi är för smarta för vår kropp helt enkelt, och den smartheten nyttjar vi till fel saker.


+1+1+1+1+1
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-04-12 23:33:32

slackern skrev:Det är lustigt att i den här artikeln så tar dom upp folk som har ansetts fredliga och att inget våld förekommer hos vissa människor. Och här tycker jag att dom verkar skriva det motsatta.

Jag tror det beror i huvudsak på att västvärlden har förstört deras kultur och skadat samhället i grunden, innan västerlänninfarna kom dit var det väldigt annorlunda.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav slackern » 2012-04-12 23:43:04

Miche skrev:
slackern skrev:Det är lustigt att i den här artikeln så tar dom upp folk som har ansetts fredliga och att inget våld förekommer hos vissa människor. Och här tycker jag att dom verkar skriva det motsatta.

Jag tror det beror i huvudsak på att västvärlden har förstört deras kultur och skadat samhället i grunden, innan västerlänninfarna kom dit var det väldigt annorlunda.


Fast på en skala från 1-10 hur jävla vanligt tor du att en Europe kommer och hälsar på en människa i öknen eller i ett polar område? Dom lever väldigt isolerat och tror nog att dom fortfarande gör det. För det är inte så jävla lätt att ta sej till ställen dom bor på även nu för tiden med dom transportmedel vi har nu.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Miche » 2012-04-13 0:52:47

Det är för vanligt, kolla bara på USA's militärbas på Grönland där de dragit dit sin skitkultur, stora delarna av Grönlands kultur och möjligheter till självförsörjning har pga miljöförstöring blivit slagen i spillror så många är därmed beroende av arbeten med inkomst, men det finns knappt några arbeten, väldigt många är arbetslösa och har blivit alkoholister.

Detta hade inte inträffat utan västvärldens negativa påverkan.

Situationen är liknande hos många ursprungsfolk, aborginier, maorier, bushmän, indianer osv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav slackern » 2012-04-13 1:04:14

Miche skrev:Det är för vanligt, kolla bara på USA's militärbas på Grönland där de dragit dit sin skitkultur, stora delarna av Grönlands kultur och möjligheter till självförsörjning har pga miljöförstöring blivit slagen i spillror så många är därmed beroende av arbeten med inkomst, men det finns knappt några arbeten, väldigt många är arbetslösa och har blivit alkoholister.

Detta hade inte inträffat utan västvärldens negativa påverkan.

Situationen är liknande hos många ursprungsfolk, aborginier, maorier, bushmän, indianer osv.


Fast Grönland har ju tillhört Danmark bra jäkla mycket längre. Så det är väll Danskarnas fel i sådana fall och inte amerikanernas? Men nu handlade den här artikeln om några isolerade folk och inte urinvånarna på Grönland.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Mamasnest » 2012-04-13 7:56:09

Unikt mänskligt är att straffa oss själva och andra för samma misstag flera gånger. Det gör inga andra djur.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-13 10:56:11

Att ifråga sätta sin egen existens, borde vara defintionen av mänsklighet.

Men om man tar ljud och del ljud som kan bilda en hel het, som tex bokstäver blir ord, det känns ju väldigt mänskligt.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav treeman » 2012-04-13 12:18:55

Ren och otyglad ondska.

Pure sadistic evil. Pure egocentric evil. Pure calculated evil.

An abomination in the universe right now. Will they change? Probably not.

Am I "human"? I surely aren't. If I were I would kill myself.

A human
Bild

Ibland undrar jag varför gud skapade människan till sin rövs avbild. Hehe.

Kick my ass plz?
;)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-13 13:41:28

treeman skrev:Ren och otyglad ondska.

Pure sadistic evil. Pure egocentric evil. Pure calculated evil.

An abomination in the universe right now. Will they change? Probably not.

Am I "human"? I surely aren't. If I were I would kill myself.

Ibland undrar jag varför gud skapade människan till sin rövs avbild. Hehe.

Kick my ass plz?
;)


Känns udda för mig att vara optimisten i sammanhang som dessa, men unikt mänskligt är också förmågan till godhet och förmågan att fritt välja sitt liv. Så möjligheten finns att det kan bli en god värld också. Eller åtminstone en värld som inte bara är ond. Ljuset, min vän, finns i oss alla.
namaste.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-13 14:02:14

Även om det finns dokumenterade fall bland djur är det väl typiskt mänskligt med självmord?
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vad är unikt mänskligt?

Inläggav matterik » 2012-04-13 14:09:53

Jag tycker människor skiljer så mycket från övriga varelser på jorden att det är ganska lätt att se vad som är mänskligt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Alien » 2012-04-13 14:23:19

Att känna igen skrivna ord borde vara unikt mänskligt. Men inte det heller:

Att känna igen riktiga ord är inte en unikt mänsklig egenskap. Även babianer kan lära sig att skilja riktiga skrivna ord från meningslösa sekvenser av bokstäver.

Det framgår av en ny studie, utförd av forskare vid universitetet i Marseille i Frankrike.
Babianer kan visserligen inte lära sig läsa, men efter lite träning är de skickliga på att upptäcka riktiga ord. Efter en och en halv månad kunde de utan vidare peka ut hundratals sådana och skilja dem från över 7 000 icke-ord, det vill säga betydelselösa bokstavskombinationer.

Förmågan kallas ortografisk igenkänning, vilket i princip innebär att man uppfattar att vissa bokstavskombinationer är korrekta, andra inte.

Forskarna, som publicerar sina rön i den vetenskapliga tidskriften Science, tränade babianerna genom att ge dem en belöning — en bit mat — varje gång de hade pekat ut ett riktigt ord. I samtliga fall rörde det sig om ord på engelska.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/babi ... krivna-ord

Man har hittills trott att förmågan att känna igen ord hörde ihop med språkförmågan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-13 16:02:25

Alien skrev:Att känna igen skrivna ord borde vara unikt mänskligt. Men inte det heller:

Att känna igen riktiga ord är inte en unikt mänsklig egenskap. Även babianer kan lära sig att skilja riktiga skrivna ord från meningslösa sekvenser av bokstäver.

Det framgår av en ny studie, utförd av forskare vid universitetet i Marseille i Frankrike.
Babianer kan visserligen inte lära sig läsa, men efter lite träning är de skickliga på att upptäcka riktiga ord. Efter en och en halv månad kunde de utan vidare peka ut hundratals sådana och skilja dem från över 7 000 icke-ord, det vill säga betydelselösa bokstavskombinationer.

Förmågan kallas ortografisk igenkänning, vilket i princip innebär att man uppfattar att vissa bokstavskombinationer är korrekta, andra inte.

Forskarna, som publicerar sina rön i den vetenskapliga tidskriften Science, tränade babianerna genom att ge dem en belöning — en bit mat — varje gång de hade pekat ut ett riktigt ord. I samtliga fall rörde det sig om ord på engelska.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/babi ... krivna-ord

Man har hittills trott att förmågan att känna igen ord hörde ihop med språkförmågan.


Då är det att fundera över sin egen existens som är mänskligt, jag har aldrig sett en babian sitta och fundera över saker som inte rör parning eller mat.
Där kan man ju också se självmord, det är väll ofta över existensiella frågor.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Krake » 2012-04-13 16:31:24

Zerg_Tankian skrev:Då är det att fundera över sin egen existens som är mänskligt, jag har aldrig sett en babian sitta och fundera över saker som inte rör parning eller mat.
Där kan man ju också se självmord, det är väll ofta över existensiella frågor.


Underskatta inte babianerna. En del apor som exempelvis orangutanger tycks ha en viss förmåga att fundera kring existensiella frågor att döma av deras beteende i vissa situationer. Elefanter är ett annat exempel som ofta täcker över sina döda som en sorts begravning. Egentligen tycker jag frågan är felställd. Finns det verkligen något som är unikt mänskligt? Själv tror jag bara det är våran tro på egen överlägsenhet som gör att vi alls har föreställningar om detta. Det är mycket som vi har svårt att rättfärdiga om vi inte tror att vi är bättre och smartare och de enda i sanning medvetna varelserna i existens vilket förklarar ett praktiskt behov av att tro något så idiotiskt. Det finns egentligen ingenting som tyder på att vi har någon egenskap som på allvar särställer oss från övriga djur på planeten. Vi har bara råkat utveckla vår teknologi längre.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-13 17:32:38

Det finns ju faktiskt inga bevis på att vi ifrågasätter våran verklighet heller.
Det kan vara instinktiva tanke gångar.
Vilket vi tror är någon slags högre tanke.
Jag tycker inte att begrava sina döda kan ses som en extensiell tanke, det kan lika gärna vara en instinkt för att hålla bakterier borta.
Man bör nog dock acceptera forskares ord om citat finns.

Men resonera det måste ju vara mänskligt att kunna sätta saker i perspektiv och göra en slutledning.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Krake » 2012-04-13 18:30:32

Zerg_Tankian skrev:Men resonera det måste ju vara mänskligt att kunna sätta saker i perspektiv och göra en slutledning.


Uppenbarligen finns det en hel del omänskliga människor då... (och en väldig massa mänskliga djur också)
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-04-13 19:05:50

-_- AS humor när den är som bäst :P
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-13 19:49:58

Det mest mänskliga är sånna här funderingar om vad som är vad. Djur är mindre ängsliga på det sättet.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Mellanvärld » 2012-04-14 16:35:29

tycker frågan är lika meningsfull som "vad är unikt kattskt", men den frågan har jag aldrig hört diskuteras.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Oskar » 2012-04-14 18:51:03

Det här pratades det en del om på gårdagens filosofilektion. Läraren förde fram ett förslag om en unikt mänsklig förmåga, nämligen att kunna förutse konsekvenserna av vårt handlande. Men vad vet jag? Det är ju möjligt att även något djur besitter detta...
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Re: Vad är unikt mänskligt?

Inläggav Meppe » 2012-04-14 19:11:54

Oskar skrev:Det här pratades det en del om på gårdagens filosofilektion. Läraren förde fram ett förslag om en unikt mänsklig förmåga, nämligen att kunna förutse konsekvenserna av vårt handlande. Men vad vet jag? Det är ju möjligt att även något djur besitter detta...


Min katt har helt klart den förmågan. Hon vet att hon får tonfisk om hon går omkring i köket och jamar.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in