Att vara gift/leva sambo

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur trivs ni som sambo?

Inläggav Pieohpah » 2012-03-22 10:41:00

Jag har stort behov av egentid så tidigare i livet har det varit svårt att få ihop samboskap. Träffade min nuvarande fru för 5,5 år sedan och vi har tre döttrar och en katt. Hur går det?

Hur bra dom helst, men bara pga att min fru också är ensamvarg som förstår behovet. Så vi delar upp veckan i myskvällar och hennes och mina kvällar. Plus att man i mån av möjlighet kan ta en time-out på en halvtimme oavsett.

Ofta är det dock asskönt att åka till jobbet och sitta med musik i lurarna och varva ner från familjen. Jag är programmerare. Figures!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Hur trivs ni som sambo?

Inläggav calima » 2012-03-22 10:53:27

svarabhaktivokal skrev:Jag känner mig otroligt kvävd av att leva under samma tak som en annan människa. När jag behöver vara ifred så behöver jag verkligen vara ifred.


Jag funkar likadant. Att vara ensam ett par timmar i ett rum är inte tillräckligt, jag vill vara helt ensam flera dygn i sträck och har hittills inte mött någon dom verkligen förstår och accepterar det. Att "dra sig undan" en stund förstärker bara behovet att isolation.

kullan skrev: Bor man ensam så har man ju vissa konstiga saker för sig som jag inbillar mig försvinner om man flyttar ihop med nån. Jag skulle i alla fall anstränga mig lite.


Mina "konstigheter" blir bara viktigare för mig ju äldre jag blir och har aldrig varit något som försvunnit när jag flyttat ihop med någon, snarare tvärt om. De har blivit tydligare och viktigare när jag bott med någon "normal".
Och det handlar inte om att anstränga sig lite. Man tvingar sig till förändring och det är aldrig lätt.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Hur trivs ni som sambo?

Inläggav Syrenlila » 2012-03-22 17:35:02