Gamla journaler & tillgänglighet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav A » 2010-10-15 19:40:35

Det kan variera mellan landstingen vilket system de har.
Fråga på din psykomottagning hur det är där du bor.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav s.cat » 2010-11-04 19:57:01

Har kollat upp och tydligen kan man låsa sin journal. Kanske ska göra det, fast å andra sidan förstår jag inte vad det ska tjäna till... aja
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Journaler

Inläggav Peace » 2011-05-01 18:21:49

Hur gör man för att få sin journal? Kan man bli nekad? Vad för typ av innehåll har journalen? Hur jag är som person eller vad?

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Journaler

Inläggav treeman » 2011-05-01 18:25:55

Det ska gå.

Du kan läsa här om det.
http://www.familjeliv.se/Forum-7-127/m38167137.html

Du får en kopia på din journal.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Journaler

Inläggav Zombie » 2011-05-01 18:37:39

Litet står också här:

*länk till just denna tråd*

och litet annat om journaler här:
stammer-din-uppfattning-med-din-journal-t13428.html
smygtitt-i-journal-kan-leda-till-atal-t9634.html
nu-kan-alla-journaler-skickas-elektroniskt-bra-el-farligt-t6033.html

Moderator: Tog bort en länk, då trådarna slagits ihop.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Journaler

Inläggav A » 2011-05-02 22:19:16

Det ska mkt till för att bli nekad
De har inte heller rätt att fråga vad du ska ha den till och du behöver inte heller sitta med nån personal och gå igenom den om du inte vill det.

Du lämnar in en begäran om att få kopior på samtliga journalhandlingar som rör dig på den klinik som det gäller.
Ofta kan man göra det på nån mottagning som hör till kliniken. En del har särskilda blanketter för detta. Har du kontakt med en mottagning som du vill ha journaler från så fråga dem hur du bäst ska göra.

Du måste vara myndig, är du itne det så är det dina föräldrar som kan göra det

Journalerna innehåller de uppgifter som behövs för din vård, alltså sånt som rör varför du är patient just där.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Journaler

Inläggav Richard » 2011-05-03 11:38:44

Jag har kvitterat ut min journal flera gånger. Läkaren har rätt att stryka/ta bort saker, men då ska det stå att något har tagits bort. Sen kostar det ibland 1-2 kr per sida. Ska själv kvittera ut min journal nu.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Journaler

Inläggav Peace » 2011-05-03 23:38:37

Tackar för svar. Jag är inte patient där längre, så jag får väl skicka brev då?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav mnordgren » 2011-05-14 13:40:07

Moderator:

Slog ihop tre trådar om samma ämne.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Zima33 » 2011-05-14 16:43:05

Richard skrev:Läkaren har rätt att stryka/ta bort saker, men då ska det stå att något har tagits bort.

Inte uppgifter om patienten väl? :?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Bror Duktig » 2011-05-14 18:44:54

Måste de upplysa om kostnaden i förväg? Jag har blivit överraskad av dem, samt av att manm plötsligt förväntas betala frakt i form av porto + rekommenderat. Då krävde jag att slippa frakten eftersom de inget sagt, och jag skulle ha hämtat själv om jag fått veta. Jag slapp betala den gången.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-11 19:01:07

Bror Duktig skrev:
sommar skrev:
hysteriskt skrev:Jag begärde ut min journal för några veckor sedan.
Tre år, över tusen sidor. Jag har inte orkat läsa allt ännu.
Jag fick ut den gratis, till och med. Jag trodde att jag skulle behöva betala men det behövde jag inte.
Jag gissar att det beror på att läkaren känner sig väldigt skyldig...
De har gjort mitt liv till ett helvete. Kanske tyckte hon (läkaren) att
de "minsta" de kunde göra var att ge mig min journal gratis.
Men gratis är ju alltid gott. Även om de där åren i mitt liv sved...


Journaler kostar aldrig. Det är en rättighet man har att begära ut sin journal när helst man önskar. (Nyligen begärde jag ut en journal som är 25-26 år gammal.)

Men de har rätt att ta en ganska så dryg kopieringskostnad.
Min BUP-journal kostade 300 kronor att få ut.

50 kr för de första 10 kopiorna, och 2 kr/st för resterande, är vad jag minns nu.

Om de skickar hem, så kan det läggas till kostnad för rekommenderad post också, ca 50 kr till.

2kr/sidan? Vore en dröm här. Du kan få de första 10 sidorna gratis men har du fler även om det bara är 11 sidor kostar plötsligt alla sidorna och de tar 6kr/sida i kopieringsavgift vilket jag anser vara rena rånet!
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav vallesmamma » 2011-06-11 19:10:18

De fanns kvar då jag hämtade ut dem men jag ville få dem förstörda. Var bara kränkt av dem eftersom jag inte hade någon diagnos då. Synd att jag inte sparade dem :( Min kurator hade fått veta mycket genom dem.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-11 20:18:00

@VeganGeekGirl:
Ja 6 kr per sida låter som rena rånet.

Man ska nog kunna få läsa journalen på plats. Det gillar de säkert inte, men inte f*n tänker jag betala en massa. Jag ska snart kräva att få se om de har fixat lögnerna på ett godtagbart sätt. Min senaste läkare skrev nämligen i journalen att jag var intagen för psykiskt sjukdom (anorexi) i lågstadiet och alkoholist som 14-åring. Helt falskt alltihop. Och det räcker inte med någon ynka anteckning på annan plats i journalen, eftersom detta felaktiga är en övertydlig sammanfattning som man lätt fastnar med blicken på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Bali » 2011-06-12 17:43:15

Bror Duktig skrev:@VeganGeekGirl:
Ja 6 kr per sida låter som rena rånet.

Man ska nog kunna få läsa journalen på plats. Det gillar de säkert inte, men inte f*n tänker jag betala en massa. Jag ska snart kräva att få se om de har fixat lögnerna på ett godtagbart sätt. Min senaste läkare skrev nämligen i journalen att jag var intagen för psykiskt sjukdom (anorexi) i lågstadiet och alkoholist som 14-åring. Helt falskt alltihop. Och det räcker inte med någon ynka anteckning på annan plats i journalen, eftersom detta felaktiga är en övertydlig sammanfattning som man lätt fastnar med blicken på.


Visst har du rätt att läsa din journal på plats, Bror Duktig och att få göra det i "lugn & ro" (men den texten - på t.ex. en mottagning - lugn och ro :shock:, nä den ekvationen får jag i.a.f. inte ihop för egen del) här kommer en länk om det för "vår" region (om du inte redan läst den) Patientjournalen

Själv började jag med att få se den på plats, men kände att jag behövde, dels få tillgång till den även framöver och absolut inte fixade att sitta och läsa den där, så jag jag bad dem kopiera av eländet åt mig.
Det krävs att lite formalia genomgås och en begäran om journalkopior måste även fyllas i/skrivas under av dig, men sedan bör det ändå "bara" vara så att du plockar fram plånboken och betalar för den "underbara" luntan.

Vad gäller kostnaden, i Västra Götaland alltså, är det en maxavgift på 300 kronor som gäller (vilket jag betalade), men kolla för säkerhets skull.

:oops: Bror Duktig: Läste nu trådens början och insåg att du redan har full koll på denna info., men jag låter inlägget vara kvar ändå om någon annan (som undertecknad stolle :wink:) inte läst hela tråden.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-12 20:57:18

Jag undrar hur ofta man får de där första kopiorna gratis.

Kanske man kan begära typ 10 sidor åt gången, varje månad :D
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Zima33 » 2011-06-13 15:34:24

vallesmamma skrev:De fanns kvar då jag hämtade ut dem men jag ville få dem förstörda. Var bara kränkt av dem eftersom jag inte hade någon diagnos då. Synd att jag inte sparade dem :( Min kurator hade fått veta mycket genom dem.


Men nog ska de väl finnas kvar i arkivet så din kurator kan få läsa. :!: :?: Journaler får inte förstöras hur som helst.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Hur får man tag i sina gamla journaler?

Inläggav VilsenVilja » 2012-03-18 18:25:07

När jag var liten blev jag tydligen utredd för misstänkt MBD (ca 1983). Själv kommer jag inte ihåg något. Resultatet blev att de inte varken kunde säga att jag hade det eller utesluta det. Jag ska snart påbörja utredning igen (förmodligen AS) och tänkte att det skulle kunna vara bra att få se vad som skedde vid förra utredningen.

Men hur får jag tag i journalen? Jag vet inte namnet på någon läkare eller liknande som var inblandad. Jag vet bara i vilken stad det var...
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Hur får man tag i sina gamla journaler?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-18 18:48:03

Jag vet inte men jag skulle försöka kontakta landstingsarkivet i det landsting som du då bodde i så kan de nog berätta om det går att få tag på och vart du i så fall kan vända dig.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur får man tag i sina gamla journaler?

Inläggav Bali » 2012-03-19 18:34:55

Själv har jag nyss fått fatt på min lilla BUP-journal från 1980-81 och det var lite knepigt. :roll:
Jag började givetvis med att vända mig till BUP på orten ifråga, de hänvisade mig vidare till regionarkivet, som i sin tur (efter att ha kollat sitt arkiv) hänvisade mig åter till nämnda BUP, som då istället hänvisade mig till vuxenpsykiatrin, där jag senare hamnade och fortfarande går, och se på tusan där fanns ju den lilla mikrofilmade journalen nere i "källarvalven" 8) :wink:

Mitt råd är alltså att börja med att ringa till den mottagning du tror dig blivit utredd/behandlad på och sedan ta dig vidare därifrån, allt beroende på det svar du får.

Lycka till med både journalsökande och utredning, VilsenVilja! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Hur får man tag i sina gamla journaler?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-26 11:16:18

Jag har beställt en journal från 70-talet nu. De skulle skicka den mot kopieringskostnad och postförskott och det skulle ta ungefär någon vecka. Det visade sig att den fanns där jag hade varit. Det ska bli jättespännande att läsa!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hur får man tag i sina gamla journaler?

Inläggav VilsenVilja » 2012-04-01 16:11:25

Tack för hjälpen! Nu har jag fått fatt i mina journaler. Jag mailade till BUP där jag växte upp och frågade hur jag skulle gå tillväga. Jag fick aldrig något svar men häromdagen kom journalerna i ett rekomenderat brev och en faktura på 70 kr. Det var intresseant, men lite jobbig läsning...
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in