Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Lakrits » 2012-03-31 14:41:59

Det ligger inte på OA att förfasa sig över allt som händer autister med AS-diagnos. Deras första prioritet torde ligga hos medlemmarna. Sedan antar jag att jag inte är ensam om att främst associera "OA" med "O-a o-a-e, vi är Örebroare!".

Från mina studentpolitiska dagar har jag lärt mig att journalister går igenom registratorernas listor över diarieförda dokument. Ett pappersbrev till en myndighet, med en kopia till registrator med uppgift om vem brevet skickas till, kan visa sig vara mer effektivt än en mer eller mindre anonym brevbombning eller ett inslag i lokalradion.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Miche » 2012-03-31 14:43:15

Synd att OA inte agerat snabbt på det här, annars hade jag nog passat på att bli medlem nu när jag har pengar på kontot.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-31 14:45:45

Miche skrev:Synd att OA inte agerat snabbt på det här, annars hade jag nog passat på att bli medlem nu när jag har pengar på kontot.


Ungefär så här. Första dan det här var aktuellt sade jag till ufo nåt i stil med att "det här får bestämma hur jag gör med oa, de har inte fått mycket gjort på sistone".

Nåja, som det ser ut nu tänker jag inte betala 75 kronor för att få vara med att leka Seriös Förening i sandlådan.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-31 14:47:12

Lakrits skrev:Det ligger inte på OA att förfasa sig över allt som händer autister med AS-diagnos.


Likförbannat skriver de på sitt eget forum att de avser Agera Kraftfullt i frågan.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Lakrits » 2012-03-31 14:50:50

Savanten Svante skrev:
Lakrits skrev:Det ligger inte på OA att förfasa sig över allt som händer autister med AS-diagnos.


Likförbannat skriver de på sitt eget forum att de avser Agera Kraftfullt i frågan.

Jag finner det mycket svårt att uppröras därav. Men så har jag heller inget intresse i eller lägger något förtroende på föreningen ifråga.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-31 14:52:13

Helt okej med mig. Vad ska OA göra då, förutom att vara en Seriös Förening? Bevisa att vi behöver personliga assistenter för att få nåt gjort, och därmed bekräfta alla fördomar om oss?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Pemer » 2012-04-02 6:08:35

OA har skickat ut sitt pressmeddelande, i fredags. Vad som saknats har varit att information sedan gick ut om att så hade skett, inklusive rapport om det i tråden på vårt forum där ämnet ventilerades. Vi är inte mer än aspergare, vi heller. Förlåt så mycket! (Nej, jag var inte mer involverad än att jag var med och läste vad som skulle sändas ut.)

Föreningen som sådan är beroende av att tillräckligt många stödjer den med medlemskap. Föreningar är till för dem som valt att gå med och stödja med medlemskap. Tycker man själv att en förening är bara nästan rätt kan man inte sitta kvar utanför och tala om hur den borde ändra på sig, utan medlemskap i den har man ingen rätt att påverka den. Det är bland det mest fundamentala med föreningar som arbetsform. Och OA är en såpass ung och liten förening att röststarka nytillkomna krafter - som behärskar samarbete i föreningsform - som kommer med och gör sina röster hörda kan påverka. Många aspergare som idag är mest kuggar i maskineriet i sina engagemang inom AAF skulle antagligen snabbt kunna bli nästa ordförande i OA, om de väl hittade till oss...

Lägesrapport idag: Föreningen har ca 200 medlemmar, varav totalt ca 10 någorlunda aktiva. Den mycket lilla skaran aktiva har fullkomligt självklart mycket begränsad energi och tid till att nödvändigtvis kunna rycka ut blixtsnabbt och göra uttalanden i akuta lägen som den här historien. När jag var ordförande hojtade jag till desto mer i många frågor, och fick berättigad kritik för många yviga uttalanden. (Det har vi förstås tagit lärdom av!)

Det är helt enkelt inte sådant vi ska och bör försöka ägna oss åt i första hand. Frågor som inte är av lika akut karaktär och hinner planeras lite mer långsiktigt är vår styrka så länge vi inte är fler än idag. Det försöker vi fokusera på idag. Bedriva och få igång mer och mer medlemsvårdande aktiviteter, så att vi kan locka fler medlemmar och nå de större höjderna där resurserna blir desto större (statsbidrag vid 500 medlemmar!). OA Jönköping har nyss bildats, OA Sörmland är på G... Och knyta externa kontakter med givande motparter.

På årsmötet 24 mars hade vi som inbjuden gäst professor Sven Bölte vid KIND, Karolinska Institutet center of Neurodevelopmental Disorders. Där har vi just fått fantastiskt givande samarbete, och ska i närmaste medlemsutskick informera våra egna medlemmar först om mycket spännande nyheter under de närmaste åren.

Jag ser verkligen fram emot att sedan kunna gå ut med den informationen till den breda asperger-allmänheten. Där känns det verkligen som att kunna tala om att få saker gjorda...!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 6:43:25

Fått några reaktioner på pressmeddelandet? Reaktioner på mötet om de pressetiska reglerna?

Pemer skrev:Det är helt enkelt inte sådant vi ska och bör försöka ägna oss åt i första hand.


VAD är det ni inte ska ägna er åt i första hand?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Pemer » 2012-04-02 6:58:48

Akuta utryckningar som är beroende av att man är på fötter och kan lyckas synas/höras snabbt.

När jag var ordförande hojtade jag till snabbt i många lägen och fick flera gånger berättigad kritik för alltför yviga uttalanden, så det är något vi haft att ta varning av också. Jag brände OA hos både en och annan aspergare här på forumet med det... :(

Inte sett några reaktioner. (Som vanligt, får man väl säga i sammanhanget.) :?
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 7:09:45

Pemer skrev:Akuta utryckningar som är beroende av att man är på fötter och kan lyckas synas/höras snabbt.


Helt okej. Men vet du, då hade iaf JAG blivit mindre frustrerad om jag slapp läsa på OA om att agera kraftfullt och allt vad det nu var, om föreningen inte ska ägna sig åt sånt. Just nu är det ju bara SKITIRRITERANDE när det står sånt i forumet och inget händer, och det är svårt att få svar.

Ni skulle ta upp det där med pressetiska regler. Sades det nåt om det på mötet?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Pemer » 2012-04-02 7:22:30

Jupps, det är förståeligt. Klar kommunikationsmiss. Absolut!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 7:25:14

Savanten Svante skrev:Ni skulle ta upp det där med pressetiska regler. Sades det nåt om det på mötet?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Pemer » 2012-04-02 8:28:41

Nej, jag har redan tummat nog på vår policy. OA:s forum
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 8:39:26

Okej. Jag var tvungen att ställa frågan närmare 10 gånger innan jag fick reda på att jag inte kommer att få svar på den. Tack så mycket. Tack tack.

Eller betyder ditt svar att svaret på min fråga finns på forumet? Inte där jag når det iaf.

Måste jag betala 75 kronor för att få veta om ni står bakom det där med justerade pressetiska regler eller inte?

Om jag nånstans ser att OA tycker att man ska kommunicera rakt och tydligt med en aspie, eftersom aspies är dåliga på att förstå otydligheter och inlindade saker så finns det en viss risk att jag flippar ut.

Pemer skrev:Bedriva och få igång mer och mer medlemsvårdande aktiviteter, så att vi kan locka fler medlemmar


Mig skrämmer ni bort iaf. Det är inte första gången jag får ställa samma fråga massor av gånger för att få svar, det är inte första gången ni knyter näven i fickan. Du vet den där gången när vi blev utnämnda till massmördare igen, och det var en lång tråd på OA om "man borde minsann..." som inte ledde nån vart.

Men sånt skulle inte OA pyssla med. Själv tycker jag att sånt är viktigt.

Sånt jag tycker är oviktigt: Det som den längsta tråden på oa's forum handlar om. Logotypen.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: "Män kan inte våldtas" - inte aspergare heller?

Inläggav weasley » 2012-04-02 14:01:22

Savanten Svante skrev:Sånt jag tycker är oviktigt: Det som den längsta tråden på oa's forum handlar om. Logotypen.

Hahaha! Är det verkligen så? Gyllene isf!

Men det är inte det tråden handlar om. Den här tråden är avsedd för det dubbelt eller kanske trippelt tragiska som framkom genom Hanne Kjöllers "kåseri" eller vad det ska kallas. Diskussioner om OA kan föras i bättre lämpade trådar. Tycker JAG.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Min kritik mot OA

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 16:12:17

Förstå mig rätt.

Jag tycker att OA är en jättebra ide. Jag har varit medlem. Det där med att aspies tar plats och gör saker själva, det är jättebra. Men....

När jag försöker närma mig föreningen med saker jag tycker är viktiga, eller försöker ställa frågor, så ignoreras jag. Inte en gång, utan så många gånger att man kan fundera på om det är en avsiktlig strategi.

Nu senast fick jag BÅDE en fråga totalt ignorerad (följt av svaret att jag inte skulle få nåt svar), samt motstridiga svar i en annan fråga.

Och den återkommande uppmaningen att jag borde gå med om jag vill nåt.

Jag verkligen HATAR att behöva TJATA varje gång jag vill veta nånting.

“Funktionärer ska inte ska diskutera OA på andra internetforum”. Schysst. Svara på oa’s forum då. Men där ignorerar ni mig lika mycket som på aspergerforum. Pemer kunde förövrigt ha berättat att det var policyn också, inte bara låta bli att svara på frågan. Då hade jag vetat en anledning till att ni ignorerar mig, dock inte varför ni gör det på oa’s forum.

Om jag inte kan få vettiga svar på vad föreningen gör nuförtiden så är det svårt att hitta energi att gå med. Jobbar vi inte åt samma håll?

Det där att bli regelmässigt ignorerad, det har ett namn, det är en härskarteknik: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik#Osynligg.C3.B6rande

Men för all del. Jag kanske överreagerar. Men då har ni ett seriöst problem om ni vill ha aktiva medlemmar, om potentiellt aktiva medlemmar generellt bemöts med icke-svar och uppmaningar om att betala in avgiften. På det viset får ni inte in NÅGON aktiv medlem alls. Ni skrämmer bort dem.


Admin

Tråden slogs ihop med ett par tidigare trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Min kritik mot OA

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 16:20:19

Problemet är att det finns för få aktiva medlemmar där och att det är ett fåtal som är verkligt aktiva. Många av oss har heller ingen större erfarenhet av föreningsarbete, lobbyism eller juridiska spörsmål utan man gör vad man kan.

Som det ser ut nu är det mer vad kan jag göra för OA än vad kan OA göra för mig. Ju mer av det förra, desto mer av det senare. Ju mer arbete man själv lägger ner, desto mer växer föreningen och därmed möjligheterna att åstadkomma något.

Som det ser ut nu är OA det enda vettiga alternativet för aspergare då FAA & Attention oftast styrs av pedagoger och föräldrar, så vad vi behöver är knappast splittring utan uppslutning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min kritik mot OA

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 16:41:20

Finns det organisationer som är gör sådant som motverkar aspie intressen i Sverige/Skandinavien?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Min kritik mot OA

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 16:44:51

plåtmonster skrev:Finns det organisationer som är gör sådant som motverkar aspie intressen i Sverige/Skandinavien?

Det finns en strukturell diskriminering av aspergare generellt så ja, indirekt är det nog många organisationer som motverkar oss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min kritik mot OA

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 16:46:50

Kan du vara mer specifik?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Moggy » 2012-04-02 16:47:14

Var medlem för ett par år sen men blev inte av att förnya medlemskapet. Det lilla intryck jag hann få var att det då var mycket splittring och tjafs inom föreningen. Att man tvingas ha lågt i tak i diskussioner och förbud att diskutera föreningen på det största forumet för asperger för att hindra att folk bli ovänner tyder ju på att nåt inte stämmer. Det är iaf det intryck man får som ickemedlem eller ickeaktiv medlem och då lockar det inte på minsta vis att engagera sig där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-02 16:50:42

KrigarSjäl skrev:Som det ser ut nu är OA det enda vettiga alternativet för aspergare då FAA & Attention oftast styrs av pedagoger och föräldrar, så vad vi behöver är knappast splittring utan uppslutning.


FAA fick iväg ett pressmeddelande, FAA tycker inte att det är jättehemligt vad de tycker om ett visst förslag om pressetik.

Från tråden om pressetiska regler: post737403.html#p737403
ufo skrev:Autism- och Aspergerförbundet har hoppat på tåget och försöker på sitt håll driva frågan.
De nämner också att Handikappförbunden, psykiatrinätverket NSPH och Handisam är med oss sedan ett tag tillbaka.


Jag fattar inte varför det är så vansinnigt hemligt med vad OA kom fram till om det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Min kritik mot OA

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-02 16:51:57

Moggy skrev:Var medlem för ett par år sen men blev inte av att förnya medlemskapet. Det lilla intryck jag hann få var att det då var mycket splittring och tjafs inom föreningen. Att man tvingas ha lågt i tak i diskussioner och förbud att diskutera föreningen på det största forumet för asperger för att hindra att folk bli ovänner tyder ju på att nåt inte stämmer. Det är iaf det intryck man får som ickemedlem eller ickeaktiv medlem och då lockar det inte på minsta vis att engagera sig där.

Det var En person, en ickemedlem, som roade sig med att försöka obstruera och ingenting annat. Enigheten är stor skulle jag vilja påstå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Min kritik mot OA

Inläggav Wine » 2012-04-02 16:52:23

Är det förbud att diskutera OA här på Aspergerforum?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in