Favoritfilmer?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Favoritfilmer

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-27 22:07:04

favoriter;

matrix 1, 2, 3

sagan om ringen 1, 2, 3

m.m m.m (liknande filmer)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Favoritfilmer

Inläggav Idiot » 2012-03-27 23:27:15

Issa Jesus skrev:favoriter;

matrix 1, 2, 3

sagan om ringen 1, 2, 3

m.m m.m (liknande filmer)


Inte "Life of Brian" då? :-)Happy
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Favoritfilmer

Inläggav LarNor » 2012-03-28 13:09:18

Issa Jesus skrev:favoriter;

matrix 1, 2, 3

sagan om ringen 1, 2, 3

m.m m.m (liknande filmer)


Issa: Bara undrar om du, som är djupt religiös, uppskattar Matrix filmerna för bland annat dess liknelser med bibeln? (åtminstone första filmen)

Har du sett "Matteusevangeliet" av Pier Paolo Pasolini? Väldigt många kristna (och icke-kristna) är överens om att det är den bästa filmatiseringen som gjorts på Jesus (eftersom Pasolini höll sig väldigt strikt till bibeln och inte gjorde några egna tolkningar).

Lite off-topic kanske men jag blev nyfiken.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Favoritfilmer

Inläggav Arcas » 2012-03-28 13:42:15

Perfekt tråd, har på det senaste haft svårt att hitta inspiration till vad för filmer man skall se.

Tar några som inte finns med i tråden som är mina favoriter:
Into the Wild
V for Vendetta
Shawshank Redemption
Seven
Snatch
Crank
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Favoritfilmer

Inläggav Idiot » 2012-03-28 14:23:57

Limitless

Handlar om asperger i tablettform!
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Favoritfilmer

Inläggav 424stil » 2012-03-28 15:36:20

Billy Elliott

Älskar mysiga brittiska filmer och den här är värmande och handlar om Billy som är runt 10-11 år och kommer från en tuff arbetarklassmiljö i norra England. Hans pappa vill att han ska träna boxning men Billy vill istället lära sig dansa balett. Underbar liten film.

Irreversible

Chockerande och gripande fransk film om en kvinna som blir våldtagen, berättad på ett nyskapande sätt (för mig i alla fall). Den innehåller väldigt råa scener som man mår ganska illa av men den är väldigt bra.

The Piano

Holly Hunter spelar en kvinna som flyttar med sin dotter till Nya Zeeland och gifter sig med en stel och kall man. Hon spelar piano och ger lektioner till en gubbe (Harvey Keitel) och dom blir förälskade. Riktigt vacker och sorglig historia.

Shaolin Soccer

En blandning av Kung Fu-action och fotboll, en helt galen film! Ett gäng bröder som alla har varsin Kung Fu specialitet bestämmer sig för att starta ett fotbollslag. Helt skruvat. Måste ses om man gillar Hong Kong action och komedi.

Singles

Handlar om unga människor i Seattle, USA och kärlek. Den kom när grungen var som störst och filmmusiken är med typ Alice in Chains, Pearl Jam och andra bra band. Rekommenderas om man gillar kärleksfilmer och bra musik. En hel del kända musiker från den tiden har små roller i filmen.

Fever Pitch

Engelsk film efter Nick Hornbys roman om Paul som håller stenhårt på fotbollslaget Arsenal. Boken är väldigt nördig (men bra!) och det hade inte kunnat gå att filmatisera den utan att ändra en hel del. Jag tycker filmen och boken är båda bra (trots att jag håller på Tottenham) men på olika sätt. Den beskriver väldigt bra hur det är att vara en fanatisk fotbollssupporter.

Army of Darkness - Evil Dead III

Skräckkomedi. Ettan var ren skräck, tvåan blandade in lite humor men trean är bara helt sjuk. Ash (Bruce Campbell) är en ofrivillig hjälte som råkar åka tillbaka i tiden till någon sorts medeltid fast där det finns magi och monster. Innehåller så många klassiska scener som man kan citera att det är nästan löjligt.

Escape from New York

Hur klassisk action film med Kurt Russell som helst. Han spelar "Snake" Plisken, nån sorts gammal krigshjälte men som sitter fängslad. Det är i framtiden och USA har blivit en totalitär polisstat. New York är så fullt av kriminalitet att staten byggt murar runt Manhattan och brottslingar dumpas där och lever i ett laglöst kaos. Presidentens flygplan kapas av terrorister och störtar i Manhattan, nu måste man ha hjälp av Plisken att rädda presidenten. KULT!!!

Mannen utan minne

Finsk film om en man som blir rånad och misshandlad så svårt att han tappar minnet. Väldigt rolig film med speciell finsk humor.

Midnight Run

De Niro spelar en prisjägare som ska hitta en gubbe som varit revisor åt maffian. Det hela blir ett vansinnigt underhållande äventyr runt USA där maffian, polisen och andra prisjägare jagar De Niro (kommer inte ihåg vad hans rollfigur heter) och "the Duke" (revisorn). Inte någon av De Niros djupare filmer direkt men väldigt underhållande.

Falling Down

Michael Douglas spelar en man som får ett psykbryt i Los Angeles. Allt rinner över för honom och han lämnar sin bil mitt i rusningstrafiken och ger sig ut på gatorna och härjar runt. Svårt att förklara filmens handling men den är väldigt bra. Robert Duvall gör en bra insats som polisen som ska pensionera sig men hans sista arbetsdag blir väldigt innehållsrik och inte som han tänkt sig.

Det var några filmer som inte tagits upp i tråden. Orkar inte lista uppenbara som Gudfadern I och II, dom känner alla till redan.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Favoritfilmer

Inläggav 424stil » 2012-03-28 15:40:54

Oj, såg nu att Henkkalexi hade visst listat Army of Darkness redan. Men nu är den rekommenderad två gånger då, dubbel anledning att se den! :-)Happy
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Favoritfilmer

Inläggav 424stil » 2012-03-28 15:47:20

Fan, kom direkt på en fantastisk film som jag glömt nämna:

Ghost Dog - Way of the Samurai

Forest Whitaker spelar "Ghost Dog", en kille som en maffiamedlem räddade livet på när han var ung. Senare i livet jobbar han som pålitlig lönnmördare åt maffian men en dag bestämmer sig maffiabossen att Ghost Dog vet för mycket och dom ska göra sig av med honom. Det visar sig inte vara så enkelt. Jim Jarmusch har regisserat och hans filmer är ju väldigt speciella, så även den här. Jag bara älskar Forest Whitaker, han gör alltid en bra insats i alla filmer han är med i, jag har The Last King of Scotland på DVD men har inte sett på den än, sparar den tills jag verkligen är redo för den för den verkar väldigt tung.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Favoritfilmer

Inläggav Wine » 2012-03-28 16:17:10

O Brother, Where Art Thou? http://www.imdb.com/title/tt0190590/

Sällskapsresan, första http://www.imdb.com/title/tt0081590/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Favoritfilmer

Inläggav yeah » 2012-03-28 16:37:24

Några av mina favoritfilmer

Transformers
Död snö
Asterix och britterna
Min granne totoro
Open season
Benknäckargänget
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Favoritfilmer

Inläggav mondo beyondo » 2012-03-28 18:35:40

Number one för mig är 'Gudarna måste vara tokiga!' Jag skrattar så jag krälar på golvet åt de två filmerna.

Fader Tuck i Robin Hood sade några bevingade ord på latin när han skulle till Nottingham, förutom Pax Vobiscum så sa han nåt roligt på latin, vad var det?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Favoritfilmer

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-28 20:25:33

424stil skrev:Oj, såg nu att Henkkalexi hade visst listat Army of Darkness redan. Men nu är den rekommenderad två gånger då, dubbel anledning att se den! :-)Happy


Well hallo, mr Fancypants! :lol:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Favoritfilmer

Inläggav calima » 2012-03-28 20:30:30

Polanski, Kurosawa, Tarantino. Allt de gjort är klart sevärt.

Idag, och alla dagar, rekommenderar jag min absoluta må bra- film:
"Livet från den ljusa sidan".
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Favoritfilmer

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-28 20:44:54

calima skrev:Polanski, Kurosava, Tarantino. Allt de gjort är klart sevärt.

Idag, och alla dagar, rekommenderar jag min absoluta må bra- film:
"Livet från den ljusa sidan".


Åh, den är fin! :D
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Favoritfilmer

Inläggav Hermione » 2012-03-28 20:48:22

Killing Fields är en av mina favoritfilmer, den tål alltid att ses om.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Favoritfilmer

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-28 21:13:06

Gud vilka svarta, djupa och "tuffa" filmer alla här gillar! Jag känner mig som en mesig supertönt.
"Pianot" tyckte jag också om, framförallt för att musiken är så vacker.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Favoritfilmer

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-28 21:56:08

Kahlokatt skrev:Gud vilka svarta, djupa och "tuffa" filmer alla här gillar! Jag känner mig som en mesig supertönt.
"Pianot" tyckte jag också om, framförallt för att musiken är så vacker.


Då är du i gott sällskap, för jag älskar "Rag Nymph", "Det levande slottet", "Alice i Underlandet" och "Skönheten och Odjuret". :oops: :D
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Favoritfilmer

Inläggav segdeg » 2012-03-28 22:25:29

Babettes Gästabud :-)Happy
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Favoritfilmer

Inläggav yeah » 2012-03-28 23:33:34

Henkkalexi skrev:Det levande slottet


Den är bra. Gillar du även andra filmer av Miyazaki (stavning?)?
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Favoritfilmer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-29 5:43:06

Kul att se fler som gillar Stallone och Rockyfilmerna.
Han är eller var väldigt underskattad i Sverige för en del år sen, vilket jag tycker är löjligt.

Annat jag gillar är

Sin City
Trainspotting
Raging Bull
Gran Torino
Clintan-westerns
Death Wish
Hard Times
The Wrestler
Rumblefish
Papillon
Gökboet
Deer Hunter
Slaget om Alger
The Twilight Samurai
Mannen på tåget
Taxi Driver
Scarface
The Passion Of The Christ


Kort sagt gillar jag filmer som behandlar ämnet mod, mod är en egenskap som skiljer män från möss och ytterst anständiga människor från oanständiga människor. Filmer som skildrar detta är per definition våldsamma, starka draman.

Snackar vi skräck funkar ingenting i skrämsyfte, men bättre än det mesta är klassikern The Shining. Skräckkomedier ger jag inte mycket för, såna filmer är varken hackat eller malet utan känns mest som desperata försök att locka publik.

Sci-fi och fantasy uppskattar jag ytterst sällan.
Star Wars och första Alien är undantag som bekräftar regeln. Finns också en sci-fi-rulle som var jävligt bra men som jag inte minns namnet på. En rymdfarare som hamnar på främmande planet och lär känna en alien-inföding eller vad man ska säga. 80-talsfilm med en del intressanta filosofiska aspekter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Favoritfilmer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-29 5:50:09

Serier:

Riket
Sopranos
Mad Men
Tusenbröder


Men ingen jävla Star Trek och ingen jävla Battlestar Galactica. Jag gillar nämligen inte trikåfilmer, gummimasker, kommandobryggor och krystad replikföring.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Favoritfilmer

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-29 7:59:55

KrigarSjäl skrev:Serier:

Riket
Sopranos
Mad Men
Tusenbröder


Men ingen jävla Star Trek och ingen jävla Battlestar Galactica. Jag gillar nämligen inte trikåfilmer, gummimasker, kommandobryggor och krystad replikföring.


Äntligen en till som inte förstår sig på urusel Science Fiction!
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Favoritfilmer

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-29 8:03:59

yeah skrev:
Henkkalexi skrev:Det levande slottet


Den är bra. Gillar du även andra filmer av Miyazaki (stavning?)?


Nej, trist nog inte. "Det levande slottet" är ju skriven av en engelsk författare från början, vilket märks i filmen. Jag tittade på "Spirited away", men fick psykbryt av flickstönen och pipet.
Jag är inte mycket för japansk anime...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Favoritfilmer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-29 8:06:03

Henkkalexi skrev:
KrigarSjäl skrev:Serier:

Riket
Sopranos
Mad Men
Tusenbröder


Men ingen jävla Star Trek och ingen jävla Battlestar Galactica. Jag gillar nämligen inte trikåfilmer, gummimasker, kommandobryggor och krystad replikföring.


Äntligen en till som inte förstår sig på urusel Science Fiction!

Då är vi i vart fall två på det här bygget...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in