Jag förstår mig fan inte på livet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-03-25 12:31:48

Hej, funderar om detta är en vanlig aspie frågeställning?

När man ser andra människor som har ett drägligt liv och är lyckliga, så frågar man sig hur ska jag göra för att uppnå denna nirvana.
Vad är då ett bra liv, mina undersökningar har visat att, det är en hel het.
En livspartner, en inkomst, ett intresse, ett mål och ambition och en ekonomi som tillåter spontan konsumtion i form av resor eller en annan upplevelse.

Grejen som irriterar mig är att dessa människor ofta inte tänker så mycket på att nå detta, utan det sker spontant.
Hur ska man själv göra för att få sig en egen "happy bubble"?
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Fenren » 2012-03-25 12:44:07

Zerg_Tankian skrev:Vad är då ett bra liv, mina undersökningar har visat att, det är en hel het.
En livspartner, en inkomst, ett intresse, ett mål och ambition och en ekonomi som tillåter spontan konsumtion i form av resor eller en annan upplevelse.


jag håller inte med om att detta är kravlistan för en lycklig tillvaro. att spontant kunna resa hit och dit är väldigt få förunnat. många spar hela året för att ha råd med sin resa och många gillar inte att resa överhuvudtaget.

jag tror att du gör samma fel som många andra; du tittar på person 1 och ser att den gillar att resa, sen tittar du på person 2 och ser att den blir glad av sin partner, sen tittar du på person 3 som har en hobby som den blir jätteglad av och sen slår du ihop det och tror att du måste göra allt för att bli lycklig.

Zerg_Tankian skrev:Hur ska man själv göra för att få sig en egen "happy bubble"?


man struntar i vad som gör andra glada och lyckliga och sen funderar man ut vad man själv blir lycklig av och sen arbetar man mot att uppnå den lyckan. enkelt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav kullan » 2012-03-25 12:56:35

Nu ska jag ta död på en myt. Det finns ingen happy bubble. Och kommer ej heller finnas. Det är lika bra att sluta leta efter den och koncentrera sig på en dräglig tillvaro i den grå vardagen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-25 13:04:16

Jag tror att man ofta underskattar vad människor faktiskt gör för att uppnå det de har. Det är klart att för vissa leker livet och allt kommer gratis medan andra har kämpat för varje grej.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-25 13:12:38

Zerg_Tankian skrev:Hur ska man själv göra för att få sig en egen "happy bubble"?


läs uppenbarelse tråden, där finner du det du söker.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav calima » 2012-03-25 13:12:46

Zerg_Tankian skrev:En livspartner, en inkomst, ett intresse, ett mål och ambition och en ekonomi som tillåter spontan konsumtion i form av resor eller en annan upplevelse.


Det är ytterst få förunnat att få allt, och definitivt inte allt samtidigt.

Livet går i vågor.
Som ung kan man ha ambitioner men oftast inte inkomst nog till "spontankonsumtion", och de allra flest kan sällan konsumera spontant utan en tids sparande.

En relation som varar livet ut är sällsynt. Ibland har man en partner, emellanåt är man singel
Är man relativt ung och sambo finns ibland ekonomi till spontankonsumtion, sedan kommer kanske barn och ekonomin förändras drastiskt.

Zerg_Tankian skrev:När man ser andra människor som har ett drägligt liv och är lyckliga ...


Det är kanske så utifrån sett. Man kan ha ett ganska trist liv, vara olycklig och må dåligt utan att det syns.

Zerg_Tankian skrev:Grejen som irriterar mig är att dessa människor ofta inte tänker så mycket på att nå detta, utan det sker spontant.


Det vet du inte. Min erfarenhet är att de allra flesta kämpar ganska hårt för att få en dräglig tillvaro, framför allt med att få relationer att funka och ekonomi nog att överleva. Men det är inte så många som gå omkring och berättar om hur mycket de kämpar/har kämpat.

Zerg_Tankian skrev:Hur ska man själv göra för att få sig en egen "happy bubble"?
Fenren skrev:man struntar i vad som gör andra glada och lyckliga och sen funderar man ut vad man själv blir lycklig av och sen arbetar man mot att uppnå den lyckan. enkelt.


+1!!

kullan skrev: Det finns ingen happy bubble


Jodå, Happy Bubble finns.
Det handlar om att hålla bitterhet och avundsjuka borta. Om att ta tillvara de tillfällen som dyker upp och utveckla sin förmåga att se det positiva i ens eget liv.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Fenren » 2012-03-25 13:25:35

Issa Jesus skrev:
Zerg_Tankian skrev:Hur ska man själv göra för att få sig en egen "happy bubble"?


läs uppenbarelse tråden, där finner du det du söker.


han ville ha svaret på livets lycka, inte lögner och självförnekelse.

calima skrev:Jodå, Happy Bubble finns.
Det handlar om att hålla bitterhet och avundsjuka borta. Om att ta tillvara de tillfällen som dyker upp och utveckla sin förmåga att se det positiva i ens eget liv.


så väldigt sant! bra skrivet.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Sheyen » 2012-03-25 13:27:43

kullan skrev:Nu ska jag ta död på en myt. Det finns ingen happy bubble. Och kommer ej heller finnas. Det är lika bra att sluta leta efter den och koncentrera sig på en dräglig tillvaro i den grå vardagen.

Jodå; "happy bubbles" finns. Jag har en sådan.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-25 13:32:53

man skördar det man sått, fenren

sen sår man det man skördat, din skörd är patetisk
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav kullan » 2012-03-25 13:36:13

Issa Jesus skrev:man skördar det man sått, fenren

sen sår man det man skördat, din skörd är patetisk


Inte får man då lyckan genom nåt religiös dravel. Den blir man ju bara tvärtom olycklig av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Lakrits » 2012-03-25 13:36:41

Issa Jesus skrev:man skördar det man sått, fenren

sen sår man det man skördat, din skörd är patetisk

Nja, med dagens regelverk inom jordbruksområdet är det ofta svårt att få tillstånd till att ta eget utsäde. Sorterna är patenterade.
Om man dessutom gör utsäde av allt man producerar (som du skriver), så får man varken över till mat eller avsalu. Jag föreslår att du skaffar dig ett annat arbete vid sidan om ditt lantbruksföretag.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-03-25 13:56:36

Lakrits skrev:
Issa Jesus skrev:man skördar det man sått, fenren

sen sår man det man skördat, din skörd är patetisk

Nja, med dagens regelverk inom jordbruksområdet är det ofta svårt att få tillstånd till att ta eget utsäde. Sorterna är patenterade.
Om man dessutom gör utsäde av allt man producerar (som du skriver), så får man varken över till mat eller avsalu. Jag föreslår att du skaffar dig ett annat arbete vid sidan om ditt lantbruksföretag.


Puss på dig lakritstrollet! Du ska då alltid lyckas hitta poängen i höstacken.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav LarNor » 2012-03-25 14:05:15

Livet är inte lätt och det suger. Jag går bara vidare och försöker att inte tänka så mycket på sådana saker.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Fenren » 2012-03-25 15:02:29

Issa Jesus skrev:man skördar det man sått, fenren

sen sår man det man skördat, din skörd är patetisk


Oj vad du misstar dig! Min skörd är så stor att jag ensam inte skulle hinna skörda allt i tid.

Det jag skördar räcker till så mycket att jag inte bara lever i ett enormt överflöd, utan att jag dessutom har så pass att jag skänker bort så mycket av allt att de som lever i min närhet lever i ett överflöd som får vilken oljeshejk som helst att bli grön av avund.

allt detta beror helt och hållet på min livsåskådning och min syn på deitistiska läror.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Zerg_Tankian » 2012-03-25 15:48:12

Fenren skrev:jag håller inte med om att detta är kravlistan för en lycklig tillvaro. att spontant kunna resa hit och dit är väldigt få förunnat. många spar hela året för att ha råd med sin resa och många gillar inte att resa överhuvudtaget.


Jo men lite spontan konsumtion borde varje människa kunna unna sig, det behöver inte vara en resa, självklart är den relativ till din inkomst.
Men åtminstone 5 spontana konsumtioner per år bör förekomma i ett drägligt liv.

Fenren skrev:jag tror att du gör samma fel som många andra; du tittar på person 1 och ser att den gillar att resa, sen tittar du på person 2 och ser att den blir glad av sin partner, sen tittar du på person 3 som har en hobby som den blir jätteglad av och sen slår du ihop det och tror att du måste göra allt för att bli lycklig.


Så allt handlar om prioriteringar menar du?
Tror inte att det är så lätt, människor behöver omväxling.
Så om jag prioriterar kärleken så bör jag lägga min inkomst på deodorant och kläder samt skita i annat?

Fenren skrev:man struntar i vad som gör andra glada och lyckliga och sen funderar man ut vad man själv blir lycklig av och sen arbetar man mot att uppnå den lyckan. enkelt.


Självklart gör man det, jag skiter fullständigt i andra men de värkar lyckliga, det är bra att jämföra så man kan ställa lite krav på sin tillvaro och andra.

Bjäbbmonstret skrev:Jag tror att man ofta underskattar vad människor faktiskt gör för att uppnå det de har. Det är klart att för vissa leker livet och allt kommer gratis medan andra har kämpat för varje grej.


Hoppas det:P liv är ju en heltids sysselsättning.

Issa Jesus skrev:läs uppenbarelse tråden, där finner du det du söker.

Är ej sugen på någon mer illusion, har surrealism så det räcker från dataspel m.m.

calima skrev:Det är ytterst få förunnat att få allt, och definitivt inte allt samtidigt.

Livet går i vågor.
Som ung kan man ha ambitioner men oftast inte inkomst nog till "spontankonsumtion", och de allra flest kan sällan konsumera spontant utan en tids sparande.

En relation som varar livet ut är sällsynt. Ibland har man en partner, emellanåt är man singel
Är man relativt ung och sambo finns ibland ekonomi till spontankonsumtion, sedan kommer kanske barn och ekonomin förändras drastiskt.
Det är kanske så utifrån sett. Man kan ha ett ganska trist liv, vara olycklig och må dåligt utan att det syns.
Det vet du inte. Min erfarenhet är att de allra flesta kämpar ganska hårt för att få en dräglig tillvaro, framför allt med att få relationer att funka och ekonomi nog att överleva. Men det är inte så många som gå omkring och berättar om hur mycket de kämpar/har kämpat.
Jodå, Happy Bubble finns.
Det handlar om att hålla bitterhet och avundsjuka borta. Om att ta tillvara de tillfällen som dyker upp och utveckla sin förmåga att se det positiva i ens eget liv.


Jo svårt att inte vara bitter när man ligger på botten dock :P


Moderator mnordgren: fixade citaten, var noga med att ange vem du citerar.
Zerg_Tankian
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2010-08-24
Ort: Uppsala

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Hermione » 2012-03-25 19:54:43

Lakrits skrev:
Issa Jesus skrev:man skördar det man sått, fenren

sen sår man det man skördat, din skörd är patetisk

Nja, med dagens regelverk inom jordbruksområdet är det ofta svårt att få tillstånd till att ta eget utsäde. Sorterna är patenterade.
Om man dessutom gör utsäde av allt man producerar (som du skriver), så får man varken över till mat eller avsalu. Jag föreslår att du skaffar dig ett annat arbete vid sidan om ditt lantbruksföretag.


:lol:
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav maxholm » 2012-03-25 20:59:15

Jag känner mig deppig pga av min dåliga inkomst.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Fenren » 2012-03-25 21:15:44

Zerg_Tankian skrev:Jo men lite spontan konsumtion borde varje människa kunna unna sig, det behöver inte vara en resa, självklart är den relativ till din inkomst.
Men åtminstone 5 spontana konsumtioner per år bör förekomma i ett drägligt liv.


ja, det har du rätt i. jag brukar spontanköpa 1,50:- godisklubba ungefär 5 gånger om året. det kostar mig hela 7 kronor och femtio öre.

Zerg_Tankian skrev:Så allt handlar om prioriteringar menar du?
Tror inte att det är så lätt, människor behöver omväxling.
Så om jag prioriterar kärleken så bör jag lägga min inkomst på deodorant och kläder samt skita i annat?


ja. nej. ja, ungefär.

Zerg_Tankian skrev:Självklart gör man det, jag skiter fullständigt i andra men de värkar lyckliga, det är bra att jämföra så man kan ställa lite krav på sin tillvaro och andra.


då struntar du inte i andra. dessutom är det inte bra att jämföra sig med andra, då man tenderar att göra det väldigt vanliga felet att man bara ser de bra sakerna och dessutom lägger ihop många individers bra saker och tro att man ska kunna göra alla dessa.



maxholm skrev:Jag känner mig deppig pga av min dåliga inkomst.


om du säger upp dig så slipper du din dåliga inkomst och slipper känna dig deppig av den.


mnordgren:

Den sista kommentaren i inlägget framstår i mina ögon som okänslig. Du har fått en del reprimander vid det här laget t.ex här: post729839.html#p729839 och det bidrar till att du nu får en varning till.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Alyana » 2012-03-25 21:16:36

maxholm skrev:Jag känner mig deppig pga av min dåliga inkomst.

Samma här... :(
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Red and green » 2012-03-25 21:17:30

Lakrits skrev:Nja, med dagens regelverk inom jordbruksområdet är det ofta svårt att få tillstånd till att ta eget utsäde. Sorterna är patenterade.
Om man dessutom gör utsäde av allt man producerar (som du skriver), så får man varken över till mat eller avsalu. Jag föreslår att du skaffar dig ett annat arbete vid sidan om ditt lantbruksföretag.


:lol: :lol:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Red and green » 2012-03-25 21:22:59

Jag tror mycket på att lyckan har med attityd att göra.

Jämför inte dig själv med andra. Uppskatta nuet och det du redan har.
Är du olycklig. Gör någonting åt det i stället för att välja offer mentaliteten.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav kullan » 2012-03-25 21:24:54

Trots att jag är på väg att flytta så känns det hopplöst ut för mig. Jag är ensam nu och börjar så smått inse att jag kommer förbli det. Hur man överlever det är en gåta.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav Alyana » 2012-03-25 21:26:27

kullan skrev:Trots att jag är på väg att flytta så känns det hopplöst ut för mig. Jag är ensam nu och börjar så smått inse att jag kommer förbli det. Hur man överlever det är en gåta.
:-)Hug
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Jag förstår mig fan inte på livet

Inläggav calima » 2012-03-25 21:27:51

Red and green skrev:Jag tror mycket på att lyckan har med attityd att göra.

Jämför inte dig själv med andra. Uppskatta nuet och det du redan har.
Är du olycklig. Gör någonting åt det i stället för att välja offer mentaliteten.


+1!

Låter man bitterheten ta över och ser sig själv som ett offer kan livet inte bli annat än skit.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in