Stämd av personal

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Stämd av personal

Inläggav Parvlon » 2012-03-23 0:46:20

LarNor: vad är det mer specifikt som denna "idiot" har gjort mot dig mer än att vara i din omgivning och anmäla dig för misshandel?

Bry dig inte om Irida. Hon är en kramnazist.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Stämd av personal

Inläggav plåtmonster » 2012-03-23 1:05:29

Kramnazist låter trevligt :P

Låter som att man får hitta andra metoder för att avlägsna vårdaren från jobbet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Stämd av personal

Inläggav Miche » 2012-03-23 1:21:23

Är det någon som begriper sig på om man kan anmäla domaren och åklagaren för tjänstefel eftersom de inte utfört sin utredningsplikt och tagit reda på vad Aspergers syndrom är för något? Anmäla till JO kanske?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stämd av personal

Inläggav Iridia » 2012-03-23 1:23:16

Kanske något för Organiserade Aspergares rättssäkerhetsgrupp? http://www.aspergare.org/rsg.html
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Stämd av personal

Inläggav Miche » 2012-03-23 1:30:23

Orkar någon kontakta dem?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stämd av personal

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-23 2:07:37

Frågan är väl vad du vill och orkar LarNor. 3000 kronor är ändå bara 3000 kronor och det kanske det kan vara värt för att slippa det här och slippa hålla på med den här frågan längre? Det borde ju ändå vara möjligt diskutera saken principiellt och ta upp det med boendet även om det blev en dom som man tycker verkar orimlig. Men då kan du välja själv när du vill sätta stopp om du inte orkar längre
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Stämd av personal

Inläggav Pemer » 2012-03-23 3:08:53

Domen och hur åklagare m fl har yttrat sig låter klart suspekt. I och med stundande årsmötesevenemang kommer jag att träffa OA:s rättssäkerhetsansvarige under hela helgen med start nu i kväll, och kommer att ta upp det här med honom.

Vårdaren i fråga borde förstås själv anmälas för sin kränkning och subtila psykiska misshandel. Han låter som en riktig psykopat-typ och det han gjort är vämjeligt.

Det är sådant här som är så otäcka led i den strukturella diskrimineringen av aspergare i samhället!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Stämd av personal

Inläggav nano » 2012-03-23 6:27:22

Nu vet vi inte alla detaljer med säkerhet här även om jag oftast tror på det jag läser på forumet även fast det nog inte alltid är lämpligt.
Funderade på om det möjligen är så att det är lite fint att inte vara för insatt i vad vissa saker är såsom asperger o därför uttalar man det med flit fel.

Har noterat att en del politiker till synes medvetet talar engelska konstigt, möjligen för att på något vis markera att de egentligen inte kan o därför inte ska klandras för sina språkkunskaper, vår nuvarande utrikesminister Carl Bildt är en av dessa politiker.
Jag tror inte att han verkligen inte kan tala bättre engelska.

Det förekommer nog ofta nog rättsfall för att det ska ha påpekats många gånger i en rättssal hur asperger stavas och uttalas.
Däremot betyder inte det att alla aspergare är brottsliga, men som Leif GW sade, alla från balkan är inte torpeder men alla torpeder är från balkan.
Kan tänka mig att man ofta hittar aspergare bland brottslingar, men då för att man sannolikt undersöker brottslingar mer noga än normalbefolkningen och hittar både asperger och andra tillstånd hos brottslingen.
Enligt Leif GW lär ju aspergare vara underrepresenterade som brottslingar men däremot lär det ofta finnas en twist på brottet om en aspergare utfört det.

Det vore intressant att läsa den faktiska domen.
Ännu mer intressant hade det varit att vara med på plats under rättegången.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Stämd av personal

Inläggav rapchic » 2012-03-23 6:59:18

@ LaNor: det där med att dom behandlar som om dom vore på dagis eller liknande, den synen på brukarna är inte helt ovanlig.
när jag sommarjobbade på ett handikappsboende (ganska högfungerande men inte personer med AS) så fick jag instruktionerna av personal att vi skulle vara som "en mamma" för dom, vilket jag själv tolkar som att man ska lära ut moral m.m.
och det lärs nog ut till andra om det lärs ut till tex mig. att vara vårdbiträde är ju ett jobb som i princip alla kan få, och ett slags "nödjobb" (dvs kan dom inte få det jobb dom vill jobbar dom i vården) så det finns ju en hel del som inte borde jobba inom vården men gör det.

men vad bra att det gick någorlunda bra igår :-)Hug
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Stämd av personal

Inläggav kvasten » 2012-03-23 8:10:17

Miche skrev:Är det någon som begriper sig på om man kan anmäla domaren och åklagaren för tjänstefel eftersom de inte utfört sin utredningsplikt och tagit reda på vad Aspergers syndrom är för något? Anmäla till JO kanske?

Kan kan man alltid men de har ingen sådan egentlig utredningsplikt. En rådman ska vara allmänbildad och insatt i samhällsfrågor men har ingen skyldighet att veta allt om sjukdomstillstånd, funktionsnedsättningar, ogynnsamma uppväxtförhållanden och annat som kan påverka en persons beteende. Deras jobb är att göra en juridisk bedömning av båda sidors bevisning, ingenting annat. En dom handlar aldrig om rättvisa utan om juridik.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: Stämd av personal

Inläggav Iridia » 2012-03-23 10:17:08

nano skrev:Nu vet vi inte alla detaljer med säkerhet här även om jag oftast tror på det jag läser på forumet även fast det nog inte alltid är lämpligt.
Funderade på om det möjligen är så att det är lite fint att inte vara för insatt i vad vissa saker är såsom asperger o därför uttalar man det med flit fel.

Har noterat att en del politiker till synes medvetet talar engelska konstigt, möjligen för att på något vis markera att de egentligen inte kan o därför inte ska klandras för sina språkkunskaper, vår nuvarande utrikesminister Carl Bildt är en av dessa politiker.
Jag tror inte att han verkligen inte kan tala bättre engelska.

Det förekommer nog ofta nog rättsfall för att det ska ha påpekats många gånger i en rättssal hur asperger stavas och uttalas.
Däremot betyder inte det att alla aspergare är brottsliga, men som Leif GW sade, alla från balkan är inte torpeder men alla torpeder är från balkan.
Kan tänka mig att man ofta hittar aspergare bland brottslingar, men då för att man sannolikt undersöker brottslingar mer noga än normalbefolkningen och hittar både asperger och andra tillstånd hos brottslingen.
Enligt Leif GW lär ju aspergare vara underrepresenterade som brottslingar men däremot lär det ofta finnas en twist på brottet om en aspergare utfört det.

Det vore intressant att läsa den faktiska domen.
Ännu mer intressant hade det varit att vara med på plats under rättegången.

+1 GW har bra koll. De borde lyssna mer på honom.

Fast jag tror inte att okunskap är tillgjord, jag tror de helt enkelt inte vet.

När det gäller svenskar som talar engelska så tror jag inte heller det är tillgjort, tvärtom tror jag många själva tror att det talar jättebra engelska. Det är också skillnad mellan att förstå engelska och kunna orden och att uttala dem rätt.

Uttal är till viss del en fråga om medfödd språkkänsla, dels en övningsfråga (den som bott i ett engelskspråkigt land uttalar ofta bättre än den som bara hör engelska på TV men sällan talar själv), dels en generationsfråga eftersom tidigare generationer fick lära sig tyska som andraspråk och inte engelska i skolan, och ju senare i livet man lär sig ett språk desto svårare att uttala korrekt (vilket märks tydligt mellan första och andra generationens invandrare t ex).

Men nu kom vi lite off topic, va? :wink: Kanske bäst att fortsätta diskussionen i språktråden.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Stämd av personal

Inläggav Miche » 2012-03-23 11:02:11

@kvasten, i det här fallet rörde det sig om ett Aspergerboende och då är det relevant att läsa lite om vad det innebär, vilket jag anser tillhör utredningsplikten.

Mina erfarenheter av svenska domstolar är att de inte alls bryr sig om utredningsplikten vilket är farligt ur rättssäkerhetssynpunkt och har sänkt mitt förtroende för rättsväsendet (även allmänhetens förtroende för rättssväsendet har sjunkit de senaste åren vilket är ytterst allvarligt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stämd av personal

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-23 13:05:25

Starkt av dig att ha tagit dig igenom den här pärsen, LaNor! Den där vårdaren påminner lite om en riktigt vidrig undersköterska jag jobbade med i demensvården, som betedde sig som ett as mot dementa med uppenbar ångest... Vården är full av sådana rötägg och även om du blev dömd i rätten, så tycker jag inte att du ska känna det minsta skuld eller skam för det.

Håll huvudet högt nu för att du klarade det och tänk på stödet från din duktiga psykolog. Jag ska hålla tummarna för att det där aset till "vårdare" söker sig någon annanstans.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Stämd av personal

Inläggav LarNor » 2012-03-23 14:28:56

@Bjäbbmonstret
Jodå, jag känner att jag orkar med att överklaga och så. Tror jag fick lite extra kraft från igår. Du vet whatever doesn't kill you can only make you stronger. Sedan så har jag ju fått sån fantastisk support här.

@Pemer
Mycket tacksam om du kunde göra det. Berätta gärna sedan.

@Henkkalexi
Jag håller huvudet högt, det känns bra just nu ändå. Och min psykolog är toppen!

Parvlon skrev:LarNor: vad är det mer specifikt som denna "idiot" har gjort mot dig mer än att vara i din omgivning och anmäla dig för misshandel?


Svårt att vara kortfattad i det här, när den här misshandeln skedde så hade jag bott där i 1 år och 8 månader och det hade varit problem med honom från dag 1 nästan. Han har varit allmänt nedlåtande i sitt bemötande och en gång när jag var förbannad så höll han fysiskt fast mig (trots att jag var på väg lugnt till min lägenhet). En gång när jag höll på att argumentera med honom ute i det allmänna TV-rummet så blev jag så arg eftersom han gick inte att diskutera med så jag tömde mitt glas med läsk i ansiktet på honom (han blev väldigt blöt) och därefter gick jag lugnt och sansat tillbaka till min lägenhet men han ställde sig och blockerade vägen för mig så jag var tvungen att pressa mig emellan han och väggen för att komma förbi "VAD FAN HÅLLER DU PÅ MED! SÅ DÄR GÖR MAN INTE! TITTA MIG I ÖGONEN NÄR JAG PRATAR MED DIG!" skrek han. Sedan fortsatte han att följa efter mig ända fram till min dörr. Känslan av att ha honom svansandes bara en meter bakom mig gjorde att jag vände mig om och kastade glaset jag hade i handen som tur nog inte träffade honom. Det där nämnde han i rätten att jag kastat ett glas mot honom en gång men nämnde inte alls vad som fick mig att göra det, att jag var på väg in till mig för att jag var arg på honom och att han följde efter mig. Han fick det att låta i rätten som att jag kunde hoppa på honom så fort jag såg honom bara, helt oprovocerat, dom gånger jag faktiskt råkade stöta på honom där ute så gick jag bara förbi och försökte att inte titta på honom. Då så var det ju "mitt fel" kan man säga att jag stötte på honom. Då den här misshandeln skedde så var det ju han som kom till mig, inte jag som bara råkade stöta på honom.

Parvlon skrev:Bry dig inte om Irida. Hon är en kramnazist.


Ja men det är jag också så det gör inget.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Stämd av personal

Inläggav sture_1 » 2012-03-23 16:19:36

LarNor skrev:En gång när jag höll på att argumentera med honom ute i det allmänna TV-rummet så blev jag så arg eftersom han gick inte att diskutera med så jag tömde mitt glas med läsk i ansiktet på honom



Så du tycker att "bara för att det inte gick att argumentera med honom" så hade du rätten att slänga ett glas med läsk i hans ansikte?

Fullständigt orimligt!

Låter som att bägge två har betett sig dumt mot varandra.
sture_1
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2009-10-21
Ort: Downtown Miami

Re: Stämd av personal

Inläggav LarNor » 2012-03-23 17:24:15

sture_1 skrev:Så du tycker att "bara för att det inte gick att argumentera med honom" så hade du rätten att slänga ett glas med läsk i hans ansikte?

Fullständigt orimligt!

Låter som att bägge två har betett sig dumt mot varandra.


Det har jag aldrig sagt att jag tycker. Han betedde sig allmänt taskigt, nedlåtande och använde en ton som jag verkligen inte uppskattade, ungefär som när man försöker prata med ett litet barn. Han försökte köra ut mig ur TV-rummet eftersom klockan var efter 22:00 och då fick vi boende inte vara där ute. Jag argumenterade med honom att jag försökte bara varva ner så att jag kunde vara lugn och somna lätt och jag tog min medicin samtidigt och när jag druckit upp så skulle jag gå in till mig och lägga mig. Så gjorde jag alltid för att kunna somna och det fungerade och ingen klagade. Det kunde han inte acceptera. Han kunde inte ge någon anledning till varför jag inte fick vara där heller utan bara "du vet vad det är som gäller". Då tog jag mitt glas, gick och impulsivt gav honom en dusch. Det kanske var dumt, men vad kan jag säga han betedde sig som en skitstövel och det var inte första gången jag fått stått ut med hans galenskaper. Så jag markerade vad jag tyckte om honom, tror knappast han tog någon skada av att bli lite blöt. Efter den händelsen slutade jag helt och hållet att överhuvudtaget ens gå ut när han arbetade.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Stämd av personal

Inläggav plåtmonster » 2012-03-23 18:10:49

Kanske läge att snacka skit om vårdaren. Det verkar ju NT så förtjusta i. Det kanske fungerar för att få honom utfryst av kollegorna?

Till saken.. det kanske finns koppling till denna tråd: "Aspergare kan inte våldtas"
Samma typ av oresonliga agerande av rättsväsendet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Stämd av personal

Inläggav Parvlon » 2012-03-23 18:20:17

Kärringar som sysslar med sånt. Riktiga idioter skapar sin egen olycka.

LarNor skrev:Ja men det är jag också så det gör inget.
haha, ok.

Lycka till, Pemer.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Stämd av personal

Inläggav Björne » 2012-03-24 8:47:08

Iridia skrev:
plåtmonster skrev:nöjestjafsaren?

Parvlon. Han verkar, av antalet dylika inlägg att döma, ha gjort det till sitt favorittidsfördriv att ifrågasätta alla som söker stöd, och misstolka saker på ett kränkande sätt som andra sedan 'tvingas' gå in och korrigera.

Finns andra ord för sådant beteende också, t ex ett som börjar med e och slutar med v.


Ja, folk uppskattar mer att få höra att de har rätt än att de har fel. Det är dock inte speciellt utvecklande även om det är stödjande. Jag tror inte ni hjälper LarNor genom att få honom att anse sig själv vara en rättshaverist som blivit orättvist behandlad. Sånt ältar aspergare i evigheter. LarNor kommer fortsätta få problem i livet om han inte väljer att lära sig hantera konflikter utan våld.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Stämd av personal

Inläggav aspiemamman » 2012-03-24 9:17:23

Var var resten av personalen när den här personen trackaserade dig LaNor? Nu menar jag inte bara den gången du har blivit fälld för, utan alla andra gånger han betedde sig som en skitstövel?
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Stämd av personal

Inläggav calima » 2012-03-24 9:28:06

Ts har kallat vårdaren "varenda fult ord du kan komma på", knuffat, slagit med knytnävarna och sparkat på smalbenet och vid ett annat tillfäller slängt läsk i ansiktet och kastat glas efter vårdaren.
Då är det de händelserna/beteendet rätten dömer efter.

Visst kan rätten ta hänsyn till "förmildrande omständigheter" och jag har en känsla av att man gjort just det eftersom det bara blev 3000 i böter.

Man måste lära sig att lösa konflikter utan våld hur illa behandlad man än känner sig, hela vårt samhälle bygger på det.
Man kan inte ha ett rättssystem/straffskala som bygger på hur enskilda individer anser sig behandlade.

Det här handlar om, antar jag "ringa misshandel"
Ts kände sig kränkt, illa bemött, starkt provocerad och kunde inte behärska sig. Skall en persons uppfattning om situationen ligga till grund för straffet?

Förmodligen anser alla som slår/misshandlar att de blivit provocerade och att offren i princip får skylla sig själva. Jag hoppas innerligt att inte rätten dömer efter förövarens uppfattning alla gånger.

Personligen anser jag inte att någon diagnos skall ge anledning till mildare straff. Skall aspies dömas efter annan straffskala?

De fel man kan lasta vårdaren för skall arbetsgivaren åtgärda.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Stämd av personal

Inläggav aspiemamman » 2012-03-24 13:19:47

calima skrev:De fel man kan lasta vårdaren för skall arbetsgivaren åtgärda.


Ja det var väl det jag ville komma fram till med min fråga till TS, om andra såg vad som hände och inget gjorde? Jag vet inte vad arbetsgivaren skulle ha kunnat gjort om ingen talar om vad som sker? Vet inte vad jag tycker är värst, människor som beter sig illa för att de saknar vett, eller människor som förstår att det är fel, men ändå tiger!?
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Stämd av personal

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-24 14:18:01

Att lösa konflikter utan våld är bra. Men om man får tro trådstartaren så försökte han hantera situationer som han inte upplevde sig klara av genom undvikande vilket ofta inte är en bra lösning på sikt men ett sätt att försöka ta ansvar och ett första steg. Respekterar man inte att hålla avstånd till människor som anser sig behöva sådana gränser - kanske för att man sätter sig till doms och inte godkänner de behoven - får man räkna med att det smäller förr eller senare. Det är innebär inte att moraliskt försvara TS beteende utan att hävda att det verkar som om vårdaren hade dåligt omdöme.

En konflikt mellan en vårdare gentemot de boende är inte som vilken konflikt som helst. Det handlar om en mycket ojämn maktrelation där vårdaren ständigt befinner sig i de boendes vardag och man ska inte försöka blockera människor som behöver en reträtt för att sätta sig i trygghet.

(Noterar också att det är ett resonemang som bygger på TS uppgifter och de flesta av oss inte har någon som helst kunskap om hur det här egentligen gick till)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Stämd av personal

Inläggav LarNor » 2012-03-24 14:45:17

@aspiemamman
Jag vet inte riktigt om du menar var personalen var när det här hände bokstavligen eller bara liksom varför gjorde ingen något åt allting.

Det jobbade alltid högst 2 personer på boendet och just den händelsen som jag blivit åtalad/dömd för så var den andra personalen där när det hände och hoppade imellan oss. Vad jag önskar är att hon bara sagt till mig när det började "kom så går vi härifrån". Den personalen vittnade ju förstås i rätten.
Men nä det var aldrig någon som gjorde något åt honom eller sa något. Fast en personal sa faktiskt en gång angående incidenten med läsken att "det var ju synnerligen korkat" (hur han hade betett sig). Jag hörde också en gång två i personalen diskutera en incident i köket och det lät som att dom tyckte att den här snubben hade betett sig väldigt dumt och opassande.

När jag först kom till boendet så varnade en av hyresgästerna mig för snubben och att jag skulle hålla mig borta ifrån honom. Han hade visst rätt. Den hyresgästen såg den här personalen till att skicka iväg till rättspsyk och sen var han försvunnen i flera månader.
Har hört några andra kommentarer från hyresgäster som varit missnöjd med honom.

calima skrev:Ts kände sig kränkt, illa bemött, starkt provocerad och kunde inte behärska sig. Skall en persons uppfattning om situationen ligga till grund för straffet?


Antyder du att jag inte blev kränkt, illa bemött och starkt provocerad? Eller missförstår jag dig bara? Ursäkta isåfall.

Björne skrev:LarNor kommer fortsätta få problem i livet om han inte väljer att lära sig hantera konflikter utan våld.


Jag hanterar inte konflikter med våld, inte i första hand, det här var i princip enda gången i mitt liv jag utövat våld mot en annan person. Det var klimaxet av en nästan 2 år lång konflikt som han utsatt mig för mentala påfrestningar. Om en person du är rädd för, som du upplever som ett hot kommer emot dig och du känner du inte har någonstans att ta vägen vad gör DU då? Tror dom flesta skulle be honom gå därifrån och hålla sig borta, det gjorde jag. När inte det fungerar tror jag man skulle skrika åt honom. Om inte det fungerar och han kommer alldeles för nära dig och du grips av panik vad gör DU då? Du har ingenstans att gå. Det enda du kan göra är att försöka fösa bort honom därifrån.
Hade jag varit en person som löser saker med våld så hade jag gått och smällt till honom i ansiktet. Jag slog honom aldrig i ansiktet därför att jag ville inte orsaka någon skada på honom hur mycket jag än hatar honom. Om jag verkligen var en person som löser saker med våld hade jag bara gått ut en dag när han jobbat och slagit ner honom, det gjorde jag aldrig utan jag gjorde hela tiden mitt yttersta för att undvika se honom, han däremot satte hela tiden foten över gränsen, knackade på min dörr trots upprepade tillsägningar, hejade hurtigt på mig trots upprepade tillsägningar, osv.

Bjäbbmonstret skrev:Men om man får tro trådstartaren så försökte han hantera situationer som han inte upplevde sig klara av genom undvikande vilket ofta inte är en bra lösning på sikt men ett sätt att försöka ta ansvar och ett första steg.


Du har nog rätt i det att det inte är bra på sikt. Efter dom första incidenterna drog jag mig lite undan, jag undvek honom inte utan bara undvek att prata med honom såvida han inte frågade mig något eller om jag var tvungen. Jag var klart sur på honom men inte så att jag fördömde honom helt och hållet och aldrig mer skulle snacka med honom, det behövde bara gå en tid så jag kunde glömma bort det som hände. Men när han gång på gång upprepade samma misstag så sa jag till slut att det här går inte jag måste helt avlägsna mig från den här personen annars kommer något att hända. Så det var inte i första taget jag skar av mig från honom. Men till och med då såg jag det bara som något tillfälligt men det hjälpte ju inte det heller för han förstod ju inte att om han bara lämnade mig ifred kanske såren skulle läka så att säga.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in