Kallelse och ??

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-19 22:57:07

Har köat för utredningen nu ca en månad.

Fick brev: kallelse för någonslags ssk/koordinator. Vad vill de?

Är det drogtest och sånt?

Jag tyckte psykologen nämnde nåt sånt.

Eller vad är det för någonting?

Ni som har kommit längre, ni kanske kan berätta mig vad denna kallelsen betyder.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav Jagers » 2012-03-19 22:58:28

inte en aning, varför skulle man göra drogtest för att man står i kö för en aspergerutredning(?)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Kallelse och ??

Inläggav plåtmonster » 2012-03-20 0:10:01

Fråga SSK vad det är som ska ske på mötet?

Vägra dumheter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Kallelse och ??

Inläggav Swesse » 2012-03-20 1:44:11

Vad gör en SSK/koordinator? :-)063

Googlade med fann inget.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Kallelse och ??

Inläggav Parvlon » 2012-03-20 1:49:18

Låter som ett vanligt förberedelsesamtal. Kordinatorn är väl den som inte gör så mycket.

Tror jag hade mitt ett halvår innan utredningen startade. Ang. drogtest så kanske de syftade på att det kan förekomma vid en hälsokontroll. Helst vill de väl inte ge ut CS till missbrukare och jag vet inte om de utreder under pågående missbruk.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kallelse och ??

Inläggav calima » 2012-03-20 7:29:38

En kordinator är väl samordnare?
Kanske den som avgör vilka som skall ingå i teamet, lägger upp möten, bokar rum och tester. Försöker se till att allt sker så smidigt som möjligt.

Jag fick lämna ett urinprov.
Förmodar ett de inte kan/vill utreda påverkade personer och måste sålla ut missbrukare.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Kallelse och ??

Inläggav Zima33 » 2012-03-20 22:33:21

Kanske är något nytt, typ en kontaktperson som ska samordna din utredning?
Jag hade ingen sån när jag gjorde utr för drygt ett år sen.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kallelse och ??

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-20 22:35:14

Jag tycker att det låter som att du måste kontakta dem och fråga om du vill vara förberedd på vad det samtalet handlar om.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-20 23:06:00

Angående drogtest, så sa psykologen att man får inte ta sådana läkemedel under utredning som kan påverka resultat. Typ bensodiatsepiner eller CS. Jag tar just benso, men bara vid behov och hon såg inte så orolig ut när jag berättade det. Kan tänka mig att daglig bruk skulle vara en klar kontraindikation, man blir ju seg och det kan påverka testresultat.
Så jag tror att kallelsen handlar lite hälsostatus, lite hälsokontroller och sen får jag säkert lämna pissprov. :-)004

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav nano » 2012-03-21 5:37:40

Tänkte först att de trodde du var missbrukare o ville veta säkert.
För mig ville de veta om jag hade några andra sjukdomar o ville ta blodprov, det fick de men de hittade inget, vet inte om de testade mer saker men jag gjorde det mitt i utredningen, inte före men å andra sidan satte utredningen igång med fart rätt som det var och provet planerades redan från början.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Kallelse och ??

Inläggav Alyana » 2012-03-21 9:30:06

Köat i en månad?? :o
Jag köade i 2,5 år innan min utredning startade förra månaden...
Eg skulle det ha tagit ca ett halvår till om jag bott kvar i gamla landstinget.
Ändå har jag varit psykpatient :lol: sen 16 års ålder, gjort en utredning vid 17 som visade typ "möjlig AS", tagit SNRI sen 11 år för att kunna leva, har tre barn, ständigt oavslutade studier och arbeten. Men kön var tre år så... :roll:
Ansågs inte akut med andra ord.

Var f-n bor du??? :shock:
(Inget illa menat.)
Är du självmordsbenägen?
Helt isolerad?
Ingen försörjning?

Eftersom det är så bråttom menar jag.
(Inget illa menat som sagt..)
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Kallelse och ??

Inläggav v1975 » 2012-03-21 9:39:12

Vet inte om du syftar på att de vill att du ska lämna urinprov eller blodprov, men vet att de gärna vill utesluta odiagnosticerade sköldkörtelfel, eftersom en del av symtombilden är snarlik en del av de NP-symtom man tittar efter i en NP-utredning.
v1975
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-03-17

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-22 0:06:46

Alyana skrev:Köat i en månad?? :o
Jag köade i 2,5 år innan min utredning startade förra månaden...
Eg skulle det ha tagit ca ett halvår till om jag bott kvar i gamla landstinget.
Ändå har jag varit psykpatient :lol: sen 16 års ålder, gjort en utredning vid 17 som visade typ "möjlig AS", tagit SNRI sen 11 år för att kunna leva, har tre barn, ständigt oavslutade studier och arbeten. Men kön var tre år så... :roll:
Ansågs inte akut med andra ord.

Var f-n bor du??? :shock:
(Inget illa menat.)
Är du självmordsbenägen?
Helt isolerad?
Ingen försörjning?

Eftersom det är så bråttom menar jag.
(Inget illa menat som sagt..)


Bor i Sthm.
Självmordsbenägen? Inte för fem öre :D
Helt isolerad? Nähe. Jobbar och studerar.
Ingen försörjning. Det blir nej där med. Kan försörja mig mycket bra och har bra lön.

Jag tror inte själva utredningen drar igång än. Skulle tro till hösten. Jag kommer att åberopa vårdgarantin.

Ingen missbrukare heller. Däremot nykterist.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav Alyana » 2012-03-22 9:46:15

Red and green skrev:
Alyana skrev:Köat i en månad?? :o
Jag köade i 2,5 år innan min utredning startade förra månaden...
Eg skulle det ha tagit ca ett halvår till om jag bott kvar i gamla landstinget.
Ändå har jag varit psykpatient :lol: sen 16 års ålder, gjort en utredning vid 17 som visade typ "möjlig AS", tagit SNRI sen 11 år för att kunna leva, har tre barn, ständigt oavslutade studier och arbeten. Men kön var tre år så... :roll:
Ansågs inte akut med andra ord.

Var f-n bor du??? :shock:
(Inget illa menat.)
Är du självmordsbenägen?
Helt isolerad?
Ingen försörjning?

Eftersom det är så bråttom menar jag.
(Inget illa menat som sagt..)


Bor i Sthm.
Självmordsbenägen? Inte för fem öre :D
Helt isolerad? Nähe. Jobbar och studerar.
Ingen försörjning. Det blir nej där med. Kan försörja mig mycket bra och har bra lön.

Jag tror inte själva utredningen drar igång än. Skulle tro till hösten. Jag kommer att åberopa vårdgarantin.

Ingen missbrukare heller. Däremot nykterist.

:-)230

Väldigt intressant att det kan vara så olika förutsättningar beroende på var man råkar bo... Grattis.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-22 21:35:33

"Lika vård till alla".

Låter som ett skämt. Orättvist att skillnaderna kan vara så stora.

Nu vet jag inte med säkerhet när utredningen börjar, men enligt vad psykologen sa så lutar det åt hösten.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-23 9:44:38

Nu vet jag vad denna kallelsen innebär.

Jag bokade om tiden och frågade vad innebär kallelsen. En hjälpsam sjuksköterska mumlade om att man måste säkerställa att den som ska utredas går inte på någonting som kan försvåra eller påverka utredningen.

Så jag hade rätt.

Drogtest, heter det på ren svenska.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav kullan » 2012-03-23 21:40:40

Något sådant har jag aldrig varit med om. Jag har inte ens fått nån fråga om jag äter nån medicin.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kallelse och ??

Inläggav Zima33 » 2012-03-24 0:22:36

Jag behövde inte heller lämna drogtest. Iofs hade jag gått på samma mottagning i ca 7 år och tagit blodprov ibland så de hade väl lagt märke till om jag hade drogproblem.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-29 12:26:38

Ja. Drogtest var det.

Har varit o lämnat kissprov i morse. Första gången ever. Stickan blev det. Testade för amfetamin, benz, cannabis, opiater o annat trams.
Negativt. Har har nog benz på receptet vilket jag också klart o tydligt kommunicerat till dem. Verkar inte vara någon större problem för det är bara vid behöv. I mitt fall sällan.

Det kan vara olika rutiner beroende på ställe, vilket låter konstigt i mina örön. Borde vara samma. Standardisering verkar inte vara högt i kurs med andra ord.
Det är klart att en del droger o läkemedel kan påverka resultatet.
Jag vill ju själv ha resultat som är så närä sanningen som möjligt.

Så jag får försöka hålla pnikångesten borta under utredningen.

Drogtestet har inte med mig personligen att göra med. Ser inte pundig ut och fungerar mkt bra i samhället och har inkomst bra över medelinkomst.

Intressant vad kommer hända nu. Troligen inte så mycket. Får nog köa nu i lugn o ro över sommaren.
Roligt att det går framåt.

Personalen var jätte trevliga och roliga :-)Happy
Hoppas att detta inte beror på mitt yrke. Tror inte det, jag var själv på skojig humör. Var så glad att det ser ut att någonting händer. Det är inte helt tagen ur luften att yrkesverksamma får ofta lite annorlunda bemötande.
Tycker det är fel, lika vård för alla. Men det är klart man begriper saker lättare eftersom man vet hur systemet fungerar. Lättare att kräva saker också för jag känner till til ex lagar o styrande föreskrifter bättre än en average läkare eller ssk.

Tjaa jaa, känner mig lycklig att saker o ting är mot rätt håll :-)Happy

Annars är det bra period i livet just nu. Har inte ångest, hinner inte trassla mig in iständiga konflikter. Är oerhört tacksam att kunna studera vid sidan av jobbet. Har snöat in mig i studier ordentligt. Har jätte mycket planer o visioner och ambitisionen att plugga bra många år till. Det lönar sig och gör mig väldig lycklig :-)154

:-)230

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav nano » 2012-03-29 19:29:17

Red and green skrev:Hoppas att detta inte beror på mitt yrke. Tror inte det, jag var själv på skojig humör. Var så glad att det ser ut att någonting händer. Det är inte helt tagen ur luften att yrkesverksamma får ofta lite annorlunda bemötande.
Hur vet de om man är yrkesarbetande eller inte?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-03-29 22:02:19

nano skrev:Hur vet de om man är yrkesarbetande eller inte?


Det står i journalen. Det ingår i praxis att ta status och uppdatera det vid behov.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kallelse och ??

Inläggav JvA00 » 2012-04-15 2:31:57

Alyana skrev:Köat i en månad?? :o
Jag köade i 2,5 år innan min utredning startade förra månaden...
Eg skulle det ha tagit ca ett halvår till om jag bott kvar i gamla landstinget.
Ändå har jag varit psykpatient :lol: sen 16 års ålder, gjort en utredning vid 17 som visade typ "möjlig AS", tagit SNRI sen 11 år för att kunna leva, har tre barn, ständigt oavslutade studier och arbeten. Men kön var tre år så... :roll:
Ansågs inte akut med andra ord.

Var f-n bor du??? :shock:
(Inget illa menat.)
Är du självmordsbenägen?
Helt isolerad?
Ingen försörjning?

Eftersom det är så bråttom menar jag.
(Inget illa menat som sagt..)


Att ljuga om att man är självmordsbenägen är mycket effektivt. Det förkortade min kötid med 2 år. 2,5 år blev 0,5 år :-)
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Kallelse och ??

Inläggav JvA00 » 2012-04-15 2:37:50

Alyana skrev:Jag tror inte själva utredningen drar igång än. Skulle tro till hösten. Jag kommer att åberopa vårdgarantin.


När de tagit första kontakten, typ träffat någon och pratat som du gjort, så uppfyller de rent tekniskt garantin. Det tråkiga är då att även om din kö är lång, säg 6-36 månader, så kan du inte åberopa vårdgarantin. :-(

Förhoppningsvis blir kön inte så lång, många landsting har ju satsat extra resurser för att utredningar ska gå mycket snabbare numera.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Kallelse och ??

Inläggav Red and green » 2012-04-18 1:08:30

JvA00 skrev:När de tagit första kontakten, typ träffat någon och pratat som du gjort, så uppfyller de rent tekniskt garantin. Det tråkiga är då att även om din kö är lång, säg 6-36 månader, så kan du inte åberopa vårdgarantin. :-(


Ja visst kan man göra det iaf i Stockholm, det är exakt vad psykologen uppmanade mig att göra. Det kanske inte gäller alla Landsting, vad vet jag.
Verkar finnas väldig variant olika praxis hur utredningar sköts :(
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in