Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zombie » 2012-03-06 18:34:00

Nu har det ju, som bland andra Maldita har påpekat, aldrig handlat om att ersätta "han" och "hon" utan om att komplettera dem. Eftersom det faktiskt finns situationer där de inte är tillämpliga. (Och där även den eller vederbörande har brister, vilket även det har ordats om förut i tråden.) Det har alltså aldrig varit fråga om att förtorftiga språket, utan enbart om att berika det.

Sedan må man tycka vad man vill om det, men kritik brukar bli intressantare om den utgår från de faktiska förhållandena, eller åtminstone ifrågasätter dessa faktiska förhållanden med goda skäl som kan återföras på faktiska förhållanden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förslag till skydd av medlemmar under 18 år [delad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-21 2:51:50

Det spelar ingen roll, hen är ett språkligt missfoster, planterat i svenska språket ovanifrån av akademiker & genusvetare till skillnad från riktiga nyord/slang som alltid uppstår spontant/folkligt underifrån.
Hen är statlig ricinolja, värre för den språkmedvetne än vad skattehöjningar är för moderater.


Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: forslag-till-skydd-av-medlemmar-under-18-ar-t25558-72.html
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förslag till skydd av medlemmar under 18 år [delad tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-03-21 3:10:22

@KrigarSjäl, Instämmer.

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: forslag-till-skydd-av-medlemmar-under-18-ar-t25558-72.html
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav LarNor » 2012-03-21 4:23:53

KrigarSjäl skrev:Aldrig att jag skriver hen.

Den här likhetsfeministtrenden och queerteorin ("kön spelar ingen roll") är inte bara tröttsam utan också förljugen och direkt felaktig.
Att skriva "hen" som en manifestation är lika idiotiskt som att bekämpa kvinnoförtryck genom att börja producera Fru Gårman-skyltar.
Lägg krutet på kvinnojourer eller samla in pengar till förtryckta kvinnor i Afghanistan istället.


Du har så rätt! Hur "hen" skulle kunna öka jämställdheten som jag hört vissa påstå är för mig obegripligt.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Fröken Svår » 2012-03-21 9:09:07

Zombie skrev:Nu har det ju, som bland andra Maldita har påpekat, aldrig handlat om att ersätta "han" och "hon" utan om att komplettera dem. Eftersom det faktiskt finns situationer där de inte är tillämpliga. (Och där även den eller vederbörande har brister, vilket även det har ordats om förut i tråden.) Det har alltså aldrig varit fråga om att förtorftiga språket, utan enbart om att berika det.


Exakt. Jag begriper inte hur folk kan bli så irriterade över ett sketet litet ord. Lev kvar i era könsroller bäst ni vill, det här handlar inte om det - det handlar om att språket behöver berikas eftersom existerande ord inte alltid räcker till.

Tänk att vissa älskar att jaga upp sig så hemskt över oss otäcka feminister... :roll:
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hermione » 2012-03-21 10:59:24

KrigarSjäl skrev:Det spelar ingen roll, hen är ett språkligt missfoster, planterat i svenska språket ovanifrån av akademiker & genusvetare till skillnad från riktiga nyord/slang som alltid uppstår spontant/folkligt underifrån.
Hen är statlig ricinolja, värre för den språkmedvetne än vad skattehöjningar är för moderater.


Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: forslag-till-skydd-av-medlemmar-under-18-ar-t25558-72.html


Precis!! Jag vägrar att använda det ordet.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Ugglan » 2012-03-21 11:03:35

Zombie skrev:Nå. Kansse tärför tom ska vara så mattso, finnjävlana. Och sopa port sin föllorade sön.

Hahaha..det var roligt (är själv halvt genetiskt finsk och skulle jag kunna språket skulle jag emigrera).

Tack KrigarSjäl Vederbörande ska jag använda för det låter lagom gammeldags och det passar mig, hittills har jag dock aldrig känt ett behov av h-ordet, can´t take in my mouth, men om det någon gång under den resterande livstiden skulle dyka upp en sådan situation. Eller så ska jag gå till Söder det är väl där h-dagisen finns och knacka på och fråga efter någon som jag kan kalla vederbörande...Gång på gång på gång :twisted:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-21 13:31:09

KrigarSjäl skrev:Det spelar ingen roll, hen är ett språkligt missfoster, planterat i svenska språket ovanifrån av akademiker & genusvetare till skillnad från riktiga nyord/slang som alltid uppstår spontant/folkligt underifrån.
Hen är statlig ricinolja, värre för den språkmedvetne än vad skattehöjningar är för moderater.


Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: forslag-till-skydd-av-medlemmar-under-18-ar-t25558-72.html


Hen kan lika gärna ses som en svensk version av finskans "hän". I finskan finns inga könsbestämda pronomen, vilket varken ökar jämställdheten eller suddar ut könen, så se det istället som ett ord att använda när man de facto inte känner till könet på någon, eller om personen ifråga har en biologiskt oklar könsidentitet, förr kallad hermafrodit.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-21 14:57:30

Jo men i Sverige snackar vi svenska och inte finska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-21 14:59:55

Fröken Svår skrev:
Zombie skrev:Nu har det ju, som bland andra Maldita har påpekat, aldrig handlat om att ersätta "han" och "hon" utan om att komplettera dem. Eftersom det faktiskt finns situationer där de inte är tillämpliga. (Och där även den eller vederbörande har brister, vilket även det har ordats om förut i tråden.) Det har alltså aldrig varit fråga om att förtorftiga språket, utan enbart om att berika det.


Exakt. Jag begriper inte hur folk kan bli så irriterade över ett sketet litet ord. Lev kvar i era könsroller bäst ni vill, det här handlar inte om det - det handlar om att språket behöver berikas eftersom existerande ord inte alltid räcker till.

Tänk att vissa älskar att jaga upp sig så hemskt över oss otäcka feminister... :roll:

Könsroller my ass, kvinnor och män är biologiska varelser och inte skådespelande neutrum och ordet hen försöker genusvetarna & akademikerna plantera in inte av grammatiska skäl utan av ideologiska skäl och jag delar inte deras ideologi. Jag gillar inte heller att överheten ska uppfostra oss medborgare och tala om för oss vilket språk vi ska använda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alyana » 2012-03-21 15:11:19

Som vanligt har du rätt KS! 8)
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Parvlon » 2012-03-21 15:14:06

Jag bryr mig inte särskilt om det finns folk som vill bli kallade "det" eller "hen" sålänge de inte kallar mig det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-21 15:17:23

KrigarSjäl skrev:
Fröken Svår skrev:
Zombie skrev:Nu har det ju, som bland andra Maldita har påpekat, aldrig handlat om att ersätta "han" och "hon" utan om att komplettera dem. Eftersom det faktiskt finns situationer där de inte är tillämpliga. (Och där även den eller vederbörande har brister, vilket även det har ordats om förut i tråden.) Det har alltså aldrig varit fråga om att förtorftiga språket, utan enbart om att berika det.


Exakt. Jag begriper inte hur folk kan bli så irriterade över ett sketet litet ord. Lev kvar i era könsroller bäst ni vill, det här handlar inte om det - det handlar om att språket behöver berikas eftersom existerande ord inte alltid räcker till.

Tänk att vissa älskar att jaga upp sig så hemskt över oss otäcka feminister... :roll:


Könsroller my ass, kvinnor och män är biologiska varelser och inte skådespelande neutrum och ordet hen försöker genusvetarna & akademikerna plantera in inte av grammatiska skäl utan av ideologiska skäl och jag delar inte deras ideologi. Jag gillar inte heller att överheten ska uppfostra oss medborgare och tala om för oss vilket språk vi ska använda.


Vad är problemet? Man är väl den man är och blir varken mindre kvinnlig eller manlig för att man använder ett neutralt pronomen.

Jag är helt övertygad om att kön är biologiskt och inte någon social konstruktion, däremot kan det finns tillfällen då man ex. inte vet om könet på en person, eller av diskretionsskäl inte vill avslöja vem man talar om, eller - som jag skrev ovan - att man talar om personer med biologiskt oklar könsidentitet.

Man måste ta ner den här diskussionen på jorden en smula... det gäller både genusvetare och biologister.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-21 15:32:16

Jag gillar inte att bli påprackad ideologi och ordval och i synnerhet inte genusfolkets. Svårare än så är det inte.
Jag föredrar att se verkligheten som den är före att se allt genom ideologiska filter, därför tror jag lika mycket på genusfolkets doktriner som på scientologernas, katolikernas eller lufterianernas.

Han, hon och vederbörande. Det räcker så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-21 16:03:56

KrigarSjäl skrev:Jag gillar inte att bli påprackad ideologi och ordval och i synnerhet inte genusfolkets. Svårare än så är det inte.
Jag föredrar att se verkligheten som den är före att se allt genom ideologiska filter, därför tror jag lika mycket på genusfolkets doktriner som på scientologernas, katolikernas eller lufterianernas.

Han, hon och vederbörande. Det räcker så.


Lufterianer? :lol:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-21 16:05:09

KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Henkkalexi » 2012-03-21 16:10:11



Åh, herregud... FANNS de?! :lol:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav geocache » 2012-03-21 19:45:58

LarNor skrev:
KrigarSjäl skrev:Aldrig att jag skriver hen.

Den här likhetsfeministtrenden och queerteorin ("kön spelar ingen roll") är inte bara tröttsam utan också förljugen och direkt felaktig.
Att skriva "hen" som en manifestation är lika idiotiskt som att bekämpa kvinnoförtryck genom att börja producera Fru Gårman-skyltar.
Lägg krutet på kvinnojourer eller samla in pengar till förtryckta kvinnor i Afghanistan istället.


Du har så rätt! Hur "hen" skulle kunna öka jämställdheten som jag hört vissa påstå är för mig obegripligt.


KrigarSjäl; LarNor: 100% medhåll.


Admin
korrigerade citatet.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-21 20:11:34

Du citerar, men vad säger du själv, geocache?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-21 21:29:51

Henkkalexi skrev:


Åh, herregud... FANNS de?! :lol:


Jo, tyvärr. Fast ledaren fick förstås äta mat... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav geocache » 2012-03-22 0:51:06

KrigarSjäl skrev:Du citerar, men vad säger du själv, geocache?


Jag citerade ditt och LarNors inlägg ovan för att visa vad det är jag håller med er båda om.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2012-03-22 2:24:50

De som inte vill använda ordet tvingas inte använda det, men ni kan å andra sidan inte hindra andra från att använda det. Tiden kommer att utvisa om hen överlever.

Förr trodde man att en kvinna föddes till kvinna och förblev kvinna livet igenom, och samma sak med mannen. Men nuförtiden vet vi att det finns män som känner sig som kvinnor och kvinnor som känner sig som män, för att inte tala om alla som känner sig androgyna. Det kan vara säkrast att använda hen för att inte förolämpa någon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Miche » 2012-03-22 2:29:18

Alien skrev:Det kan vara säkrast att använda hen för att inte förolämpa någon.

Å andra sidan finns det människor som säkerligen blir väldigt förolämpade av hen så det kanske är säkrare att inte använda det...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-22 2:34:22

Å tredje sidan kanske man inte ska säga nåt till nån?

Å fjärde sidan så struntar jag i det och babblar på som vanligt!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Språket



Logga in