Vilka ska räknas? (som aspergare)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Vixxon » 2012-02-18 20:13:27

Wine skrev:Vad jag har förstått så ska problemen vara så stora så att de orsakar kliniskt signifikant funktionsnedsättning i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden för att man ska få en AS diagnos.


+1

Fick göra en jävla massa tester satt i timmar under flera dagar med två olika testare i somras innan dom var nöjda med insamlad material. ADHD test ingick också i det hela också men till slut var dom eniga utan några tvivel. Vet inte hur det gått till för alla andra men jag känner mig i alla fall vältestad och accepterar diagnoserna till fullo.
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Miche » 2012-02-18 20:22:12

Alyana skrev:Vad hade du för problem om jag får fråga?

Jag kunde bl.a. inte behålla arbeten, trots att jag var förbaskat duktig.
Alyana skrev:Vad blev du stressad av?
På vilket sätt fungerade du inte så bra?

Missuppfattningar i olika sociala situationer, jag fattade inte sånt som borde vara självklart.
Alyana skrev:Vad har du fått för hjälp då?

Nästan ingen alls, först för ca två månader sen fick jag kontakt med habiliteringen, men jag blev inte erbjuden någon hjälp efter att jag fick diagnosen för ett par år sedan.
Alyana skrev:Hur lever du idag?

Ensamstående (barnen bor hos sin mamma) och arbetslös, lever på soc.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Alyana » 2012-02-18 20:55:49

Miche skrev:
Alyana skrev:Vad hade du för problem om jag får fråga?

Jag kunde bl.a. inte behålla arbeten, trots att jag var förbaskat duktig.
Känner igen...
Alyana skrev:Vad blev du stressad av?
På vilket sätt fungerade du inte så bra?

Missuppfattningar i olika sociala situationer, jag fattade inte sånt som borde vara självklart.
Alyana skrev:Vad har du fått för hjälp då?

Nästan ingen alls, först för ca två månader sen fick jag kontakt med habiliteringen, men jag blev inte erbjuden någon hjälp efter att jag fick diagnosen för ett par år sedan.
Alyana skrev:Hur lever du idag?

Ensamstående (barnen bor hos sin mamma) och arbetslös, lever på soc.

Jobbigt..
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Miche » 2012-02-19 1:10:14

Alyana skrev:Jobbigt..

Nu äntligen börjar jag hitta mig själv, ett år efter att jag lämnade henne. Hoppas få fart på lite inkomster snart med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav ca » 2012-02-19 14:27:38

Pepp till dig Miche. Känner igen mig i mycket.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav plåtmonster » 2012-02-19 14:40:55

Miche skrev:Hoppas få fart på lite inkomster snart med.


Hurdå?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Wine » 2012-03-20 17:29:52

Alyana skrev:Var fick denna föreläsare (lotta) sin diagnos och vilka problem hade hon som motiverade det?
Blir bara så himla förvånad..... :-)006


Här tror jag hon skriver det själv på sin blogg:

http://lotta-abrahamsson.blogspot.se/20 ... er-om.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Alyana » 2012-03-20 17:48:19

Wine skrev:
Alyana skrev:Var fick denna föreläsare (lotta) sin diagnos och vilka problem hade hon som motiverade det?
Blir bara så himla förvånad..... :-)006


Här tror jag hon skriver det själv på sin blogg:

http://lotta-abrahamsson.blogspot.se/20 ... er-om.html

Tack för länken.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Miche » 2012-03-27 10:11:25

plåtmonster skrev:
Miche skrev:Hoppas få fart på lite inkomster snart med.


Hurdå?

Skriva appar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav kvasten » 2012-03-30 7:13:24

Alyana skrev:Snälla förklara för mig vad denna föreläsare uppvisar för annorlunda beteende som kan ge henne problem i hennes liv! För jag ser NADA.


För det första syns ju ingenting av hennes privatliv där på scenen så det går inte att göra en riktig bedömning av hennes svårigheter utifrån det. Men jag vet att hon tex inte jobbar mer än ca 2 dagar i veckan. Mer klarar hon inte. Vet också att hon har många strukturerande redskap i sin vardag som hjälper henne att fungera.

För det andra har hon ett avvikande beteende som gör att andra uppfattar henne som lite konstig. Väldigt intelligent men hon har avvikelser i sin intonation och sin timing som gör att man reagerar. Hennes tal är lite forcerat, hennes konstpauser alltid lite för långa eller lite för korta. Jag har sett ett föredrag hon gjort där publiken sitter alldeles tysta och inte vet hur de ska reagera på grund av att hennes signaler inte är likadana som man är van vid. Jag tror att det skulle vara svårt för henne att bli en lika anlitad talare inom något annat område på grund av detta. För den som inte vet något om AS är det lätt att avfärda henne som konstig och spattig.

Så jo, som NT ser jag klara avvikelser trots att hon har tränat hela sitt liv på att smälta in så gör hon inte det riktigt ändå. Men hon är onekligen väldigt duktig och är mer flexibel i sin kommunikation än genomsnittet, det tror jag. Men det har nog inte kommit gratis utan krävt ihärdigt arbete och mycket energi.

Moderator: Reparerade citatet.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav segdeg » 2012-03-30 9:13:06

Tack @ kvasten :D

Ovanstående inlägg berikar min syn på mitt liv och den syn jag har på människorna som befolkat/befolkar tillvaron i nämnda liv, inlägget ger mig också mycket viktig info om både mina egna begränsningar i att "se" det jag kan vara blind för och i vad andra "faktiskt" kan se i det omständliga mötet med mig. :? Tror mig ha några viktiga "nycklar" här :D

Åter igen ett stort tack :D
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Zombie » 2012-03-30 9:18:26

kvasten skrev:För det första syns ju ingenting av hennes privatliv där på scenen så det går inte att göra en riktig bedömning av hennes svårigheter utifrån det. Men jag vet att hon tex inte jobbar mer än ca 2 dagar i veckan. Mer klarar hon inte. Vet också att hon har många strukturerande redskap i sin vardag som hjälper henne att fungera.

För det andra har hon ett avvikande beteende som gör att andra uppfattar henne som lite konstig. Väldigt intelligent men hon har avvikelser i sin intonation och sin timing som gör att man reagerar. Hennes tal är lite forcerat, hennes konstpauser alltid lite för långa eller lite för korta. Jag har sett ett föredrag hon gjort där publiken sitter alldeles tysta och inte vet hur de ska reagera på grund av att hennes signaler inte är likadana som man är van vid. Jag tror att det skulle vara svårt för henne att bli en lika anlitad talare inom något annat område på grund av detta. För den som inte vet något om AS är det lätt att avfärda henne som konstig och spattig.

Så jo, som NT ser jag klara avvikelser trots att hon har tränat hela sitt liv på att smälta in så gör hon inte det riktigt ändå. Men hon är onekligen väldigt duktig och är mer flexibel i sin kommunikation än genomsnittet, det tror jag. Men det har nog inte kommit gratis utan krävt ihärdigt arbete och mycket energi.

Visst är det så. Det vill säga känns igen. Orden "kuf – undvik mig" står skrivna i pannan på en. Och skulle man ha lyckats lära sig bemästra koderna såpass att man kan lura folk har man ändå tur för varje gest eller replik man lyckas. Man går på nattgammal is hela tiden.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-03-30 10:10:26

@Zombie

Du är i alla fall en väldigt charmig kuf. Tycker snarare det står "snäll" i pannan på dig.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav segdeg » 2012-03-30 10:12:20

Zombie skrev:Visst är det så. Det vill säga känns igen. Orden "kuf – undvik mig" står skrivna i pannan på en. Och skulle man ha lyckats lära sig bemästra koderna såpass att man kan lura folk har man ändå tur för varje gest eller replik man lyckas. Man går på nattgammal is hela tiden.


Visst är det så :?: hinner ju för 17 inte formulera frågan förr'ns du svarat, jaja så var det väl så då, då återstår det ändå en del "spänningar" på den nattgamla isen min dåliga interaktion, automatisering, och internalisering m.m samtidigt som jag inte skall glömma det här med att andas mellan "ticsen" etc, etc.

Känner en kuf verkligen igen en annan kuf om det så står det "kufiskt" i pannan på kufarna?
Ej retoriskt frågat! Då jag verkligen kämpar med att selektera "tecknen i skyn" från det som jag påtalats : Såg du verkligen inte det? *pust*
Spoiler: visa
:-)200
*suck* :-)186
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Vilka ska räknas? (som aspergare)

Inläggav Alyana » 2012-03-30 19:10:26

kvasten skrev:
Alyana skrev:Snälla förklara för mig vad denna föreläsare uppvisar för annorlunda beteende som kan ge henne problem i hennes liv! För jag ser NADA.


För det första syns ju ingenting av hennes privatliv där på scenen så det går inte att göra en riktig bedömning av hennes svårigheter utifrån det. Men jag vet att hon tex inte jobbar mer än ca 2 dagar i veckan. Mer klarar hon inte. Vet också att hon har många strukturerande redskap i sin vardag som hjälper henne att fungera.

För det andra har hon ett avvikande beteende som gör att andra uppfattar henne som lite konstig. Väldigt intelligent men hon har avvikelser i sin intonation och sin timing som gör att man reagerar. Hennes tal är lite forcerat, hennes konstpauser alltid lite för långa eller lite för korta. Jag har sett ett föredrag hon gjort där publiken sitter alldeles tysta och inte vet hur de ska reagera på grund av att hennes signaler inte är likadana som man är van vid. Jag tror att det skulle vara svårt för henne att bli en lika anlitad talare inom något annat område på grund av detta. För den som inte vet något om AS är det lätt att avfärda henne som konstig och spattig.

Så jo, som NT ser jag klara avvikelser trots att hon har tränat hela sitt liv på att smälta in så gör hon inte det riktigt ändå. Men hon är onekligen väldigt duktig och är mer flexibel i sin kommunikation än genomsnittet, det tror jag. Men det har nog inte kommit gratis utan krävt ihärdigt arbete och mycket energi.

Tack för det.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in