Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Jagers » 2012-01-30 15:37:03

Snabb fråga.

Vilket parti vet mest om Aspergers Syndrom och andra NPF och har politiska punkter som vill göra det så bra för oss som möjligt och hjälpa oss mest?

och

Vilket av dem STORA partierna vet mest om Aspergers Syndrom och andra NPF och har politiska punkter som vill göra det så bra för oss som möjligt och hjälpa oss mest?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Thurizas » 2012-01-30 15:40:42

Äntligen en tråd om politik som kan vara av intresse. :-)Happy Denna bokmärker jag och hoppas att någon eller flera kan svara i.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 15:50:50

Piratpartiet gissar jag har flest andel aspergare bland sina medlemmar. Om de har någon speciell ställning till sjukvård är svårare att tro men de är inte så stora (än) heller.

Sjukvårdspartiet tror jag har mest andel kunskap om sjukdomar osv.

För framtiden tror jag miljön är elementär även om man är frisk så då låter miljöpartiet bra.

Ju mindre ett parti är desto mer räknas din röst. Varför göra det svårt? Politik är ett jävla rävspel.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Jagers » 2012-01-30 15:57:29

Thurizas skrev:Äntligen en tråd om politik som kan vara av intresse. :-)Happy Denna bokmärker jag och hoppas att någon eller flera kan svara i.

Var själv förvånad över att denna fråga inte tagits upp förut (vad jag kunde hitta iaf.) :-)Happy
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Zombie » 2012-01-30 16:09:27

Parvlon skrev:Ju mindre ett parti är desto mer räknas din röst. Varför göra det svårt?

Bland annat för att det du skrev inte stämmer om partiet är för litet. Din röst räknas inte alls

    – i riksdagsvalet om det parti du röstade på får mindre än fyra procent (eller tolv i en valkrets, men än lär inget parti ha kommit in på det);

    – i landstingsvalet om det parti du röstade på får mindre än tre procent;

    – i kommunalvalet om det parti du röstade på inte kommer över mandatgränsen enligt en beräkningsmetod som missgynnar de minsta partierna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 16:12:12

Zombie: Visst, tycker man att de närmaste fyra åren är värt att slänga bort en röst som garanterat inte gör nån skillnad så.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Thurizas » 2012-01-30 16:26:36

Jagers skrev:
Thurizas skrev:Äntligen en tråd om politik som kan vara av intresse. :-)Happy Denna bokmärker jag och hoppas att någon eller flera kan svara i.

Var själv förvånad över att denna fråga inte tagits upp förut (vad jag kunde hitta iaf.) :-)Happy


Jag startade en liknande tråd då det var dags för val senast. Men inte helt lika. Minns inte ens vad den heter men då tror jag det kom fram till att Socialdemokraterna var bättre än de övriga i alla fall för de som är sjukskrivna och så vidare ( av det jag orkade läsa då i den tråden då den självklart havererade). Just hur dom behandlar Asperger och NPF frågor vet jag inte alls.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Nattmaran » 2012-01-30 17:02:40

Det är väl svårt att inte dra åt vänster här. De senaste årens arbetslinje med hårdare regler för att få sjukersättning och planerna på att avskaffa aktivitetsersättningen (bland mycket annat) underlättar inte för de med funktionsnedsättning som står utanför arbetsmarknaden.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Zefou92 » 2012-02-03 22:32:21

Det är svårt att inte göra reklam för mitt eget parti här nu, så jag tänker inte anstränga mig för att vara opartisk :-)Happy Jag tror ändå att logik uppstår först då man känslomässigt och godtyckligt har satt upp ett mål. Hur som helst...

De två "stora" partier jag uppfattar som mest förstående eller vad man nu skall säga för problem och särdrag hos Aspergare och andra "grupper" tycker jag helt enkelt är Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Det har nog med traditionen att plocka upp "de svaga" att göra, men hur som helst verkar det sitta hårt i partikulturerna att få med alla eller vad man nu vill kalla det. Det tycker jag också verkar gälla i själva de politiska idéerna, så långt jag kan se. De bygger mer sällan på en viss typ av person än högerns, helt enkelt. Bygger även på någon form av symmetri i samhället, vilket jag uppskattar. Jag avskyr nämligen de flesta former av asymmetri, och det är jag väl knappast ensam om här :-)Happy

Jag skulle också vilja påstå att "vänsterteorier" verkar vara mer förståeliga för AS:are och liknande. Jag tycker att de har något naturligt och konsekvent bakom sig. Redan sådana saker skall inte underskattas när det gäller att må bra :-)Happy
Zefou92
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2007-08-22
Ort: Västerås

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-06 2:08:55

Man röstar samma som förra gången och förväntar sig annat resultat. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Jagers » 2012-02-06 11:34:54

Finns det alltså ingen Aspie här som är politiskt insatt? :O
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-06 13:04:07

En snabbguide! :twisted:

(M) - Tjäna dig själv, skit i allt annat
(C) - Hangaround till (M)oderpartiet
(Fp) - Du är fri att göra som du önskar
(Kd) - Tro på gud, annars bojkottar vi dig
(S) - Var likformig annars straffar vi dig
(V) - Att vara olik är orättvist, du ska omskolas
(Sd) - Svensk kulturell, eller deportation (teknik är okulturellt)
(PP) - Bytes till alla
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Jagers » 2012-02-06 15:17:52

plåtmonster skrev:En snabbguide! :twisted:

(M) - Tjäna dig själv, skit i allt annat
(C) - Hangaround till (M)oderpartiet
(Fp) - Du är fri att göra som du önskar
(Kd) - Tro på gud, annars bojkottar vi dig
(S) - Var likformig annars straffar vi dig
(V) - Att vara olik är orättvist, du ska omskolas
(Sd) - Svensk kulturell, eller deportation (teknik är okulturellt)
(PP) - Bytes till alla

Vill tillägga att denna "informationen" är på skämt och inte stämmer, så att ingen tar det på allvar och går å röstar på Moderaterna :roll:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav mikael » 2012-02-06 15:42:33

mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Nattmaran » 2012-02-06 15:48:52

Tendensen i de senaste årens politik verkar vara att "alla kan lika bara de anstränger sig". Effekten blir att sådant som handikapp och social bakgrund inte spelar någon roll. Talet om "välfärdens kärna" har accepterats av de flesta utan någon tanke på att det är ett traditionellt högertänkande som går ut på att det mesta kan skalas bort av statens och kommunernas åtagande; bara den innersta kärnan av välfärd bibehålls.

Det är även en god idé att se vad som verkligen menas när de regerande partierna vill "aktivera" de som står utanför arbetsmarknaden och göra de "motiverade att söka fler jobb". Hittills har det mest lett till indragna bidrag och en omflyttning till kommunernas försörjningsstöd.
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav iheartme » 2012-03-16 13:42:45

Jag vet inte, när jag avgör vilket parti jag är för, är det inte baserat på mina diagnoser.

Jag är väldigt politiskt insatt (specialintresse sedan jag var 10 år, fyller 17 i år) och jag håller på det parti som jag anser vara bäst för samhället i sig. Diagnos eller ej, jag tänker kämpa och anpassa mig till samhället, mitt mål är att kunna ha ett jobb och leva ett vanligt liv. Att behöva bidrag/ersättning finns inte i min värld och därmed bryr jag mig inte hur partierna står när det gäller sådant.
iheartme
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2011-03-23

AV VAR OCH EN EFTER FÖRMÅGA, ÅT VAR OCH EN EFTER BEHOV!

Inläggav marxisten » 2012-03-16 15:29:29

Jag vet inte om något parti som tar upp just om AS och NPF, däremot så vet jag en del om vad partierna står i frågor som rör folk med funktionshinder. Och utifrån den vetskapen skulle jag säga att V är nog det alternativet som är bäst för oss med funktionshinder. Jag är i.of. inte helt opartisk i frågan då jag är medlem i V:s ungdomsförbund, men utifrån generella mål så skulle jag säga detta.

Högerpartierna försämrar för oss funktionshindrade i vår vardag, detta går att uppvisa på flera punkter. Ex. hårdare krav på assistansersättningen, svårare att få sjukersättning mm. Det går att uppvisa en hel del av försämringar som högerpartierna (och till stor del även S) har genomfört för att dra åt snaran något hårdare. Högerpartierna går ofta efter tesen "tänk på dig själv, skit i andra", samma som kapitalismen går efter, och detta leder till försämring för personer som har det svårt i anpassningen till det vanliga samhället, vilket vi har. Vi kan inte konkurrera med vanliga människor i det vanliga livet som eJ är anpassat efter oss och då hamnar vi utanför tack vare högerpolitiken. Indragningar på det offentliga gör saken inte bättre för oss.

Detta är något vi i V inte går med på. (V)i kräver en fullgod sjukersättning, assistansersättning och en dräglig vardag för funktionshindrade. (V)i anser alla ska ha det bra i samhället, de som är svagare ska inte glömmas eller lämnas utifrån. (V) kräver också att det blir utökade resurser till psykiatrin och sjukvården vilket också gynnar oss med funktionshinder. (V)i anser det är samhällets roll att alla individer har en bra vardag och kämpar därför för funktionshindrades rätt och mot alla lagförslag som försämrar för funktionshindrade, därför skulle jag säga V är bästa alternativ av de stora partierna. Det finns även mindre partier som är bra, men de är inte precis högerpartier, det är partier som har hjärtat åt vänster.

Detta ingår nämligen i de ideologiska skillnaden mellan högerpartierna och vänsterpartierna. Vänstersidan anser att det är samhället och kollektivismens roll att ordna så alla har en dräglig vardag, högersidan anser det är upp till individen själv. Vänstersidan anser det är allas ansvar att ingen mår dåligt och att ingen lämnas utanför, högerpartierna anser det är upp till var och en att ordna sin egen vardag. Och om varje enskild ska ordna sitt, då lämnas de svaga utanför.

http://vansterpartiet.se/index.php?opti ... Itemid=857
http://vansterpartiet.se/index.php?opti ... Itemid=857

Detta är Vänsterpartiets partiprogram i frågan om funktionshinder och psykiatrin i korthet.

Nu har jag bara en sak att tillägga, en mening som är bandet i hela frågan för V.

AV VAR OCH EN EFTER FÖRMÅGA, ÅT VAR OCH EN EFTER BEHOV!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Jagers » 2012-03-16 21:56:50

iheartme skrev:Jag vet inte, när jag avgör vilket parti jag är för, är det inte baserat på mina diagnoser.

Jag är väldigt politiskt insatt (specialintresse sedan jag var 10 år, fyller 17 i år) och jag håller på det parti som jag anser vara bäst för samhället i sig.

Får man fråga vilket parti det är?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Miche » 2012-03-16 23:54:46

marxisten skrev:Detta är något vi i V inte går med på. (V)i kräver en fullgod sjukersättning, assistansersättning och en dräglig vardag för funktionshindrade.

Förbaskat bra, jag hörde om någon funktionshindrad som hade ett kvalificerat arbete som gick att utföra tack vare assistenten, men högerpolitikerna drog in assistenten, den funktionshindrade kunde då inte utföra arbetet och de två personerna blev arbetslösa och därmed beroende av bidrag!

Är det de borgarna kallar för arbetslinjen?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Kristofer » 2012-03-17 0:16:23

marxisten skrev:Och utifrån den vetskapen skulle jag säga att V är nog det alternativet som är bäst för oss med funktionshinder.


Det står också i Vänsterpartiets partiprogram.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Frimodig » 2012-03-17 0:18:23

Min grova gissning är att rekommendationerna här har rätt lite med Asperger att göra.

Inget stort politiskt parti har nån tydlig profil när det gäller Asperger-människor.

Och för mig, frågan är vad som är en tydlig och bra profil?

Berätta!

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-17 1:35:23

Partier som ger utrymme för invidualister och oliktänkare samt stöd i rimlig omfattning vore lämpligt kriterium.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Frimodig » 2012-03-17 1:48:23

plåtmonster skrev:Partier som ger utrymme för invidualister och oliktänkare samt stöd i rimlig omfattning vore lämpligt kriterium.


Njaa,

det är för allmänt. Imo. Du bör förstå att asperger är en helt annan kategori, politiker, oberoende av parti, är inte vana vid sånt. Om de inte har personlig erfarenhet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav marxisten » 2012-03-17 17:19:52

Kristofer skrev:
marxisten skrev:Och utifrån den vetskapen skulle jag säga att V är nog det alternativet som är bäst för oss med funktionshinder.


Det står också i Vänsterpartiets partiprogram.


Om vad (V)i vill göra för funktionshindrade och deras vardag, självklart. Bara att läsa.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in