Magproblem IBS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Magproblem IBS

Inläggav biologic » 2012-03-09 0:07:10

Skulle tro att det är en ganska vanlig bieffekt av AS kombinerat med stress, jag är själv diagnosticerad med IBS, så även min mor (icke-diagnosticerad AS) och en vän med AS.

Mitt kommer i perioder, oftast när jag varit stressad en längre tid. Då ofta ackompanjerat med acne. När jag är inne i en IBS-period så startar alla mina jobbdagar med ett låååångt toalettbesök (tur att jag är själv på morgonen).

I vissa, extra jobbiga, perioder så äter jag Loperamid som finns att köpa på Apoteket. Säljs receptfritt mot "turistmage". Det hjälper mot diarré men dessvärre inte mot "ballongmage". Men det har räddat mig otaliga gånger då jag helt enkelt inte haft möjlighet att slänga allt jag har för händer för att kasta mig iväg till toaletten...

Någon som vet hur man blir av med uppsvälld mage (ballongmage)? Nog för att jag missbrukar kolsyrade drycker, men... vissa perioder har jag haft helt platt mage, men allt som oftast är den lite uppsvälld á la mensmage.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Magproblem IBS

Inläggav Iridia » 2012-03-09 0:35:48

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hade såna problem när jag var yngre. Enormt stresskänslig mage. Det är egentligen bara sedan jag blev förtidspensionerad och flyttade ut på landet som kroppen började kunna slappna av och fungera normalt. Men jag tål fortfarande inte stress.

Värst var det när jag hade jobb jag inte passade för + elak chef och jobbig pojkvän, och dessutom ofta jobbade på kvällar och helger också så att jag aldrig fick vila ut. Det var då jag fick diagnosen (som på den tiden kallades tarmkatarr). Fick medicin i form av bulkmedel men det hjälpte bara marginellt. Var tvungen att skaffa ett lugnare jobb, slänga ut ADHD-snubben och försöka hitta mig själv innan det började bli aningen bättre. Lyckligtvis hade jag inga barn, däremot husdjur, vilket bara det är mer än jag orkar (har jag fattat nu i efterhand). Klarar bara nätt och jämnt att hålla liv i en suckulent och mata fåglarna på vintern.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Magproblem IBS

Inläggav Hundralappen » 2012-03-09 1:39:23

Mja, har min magkatarr om det gills..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Magproblem IBS

Inläggav Iridia » 2012-03-09 2:04:19

Det är inte samma sak som IBS men kan väl räknas som ett närliggande symtom på psykosomatisk stresskänslighet som påverkar någon del av matsmältningsprocessen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Magproblem IBS

Inläggav indra76 » 2012-03-11 14:33:26

Iridia skrev:Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hade såna problem när jag var yngre. Enormt stresskänslig mage. Det är egentligen bara sedan jag blev förtidspensionerad och flyttade ut på landet som kroppen började kunna slappna av och fungera normalt. Men jag tål fortfarande inte stress.


Ja, jag tänker ibland att när barnen blir stor och det bara är jag och maken, då kommer jag kunna må mycket bättre! Dvs slippa magproblemen i veckorna och ångesten på helgerna (som jag får av att det är "rörigt"). Men, samtidigt så känns det ju som en klen tröst när det yngsta barnet bara är 4 och jag vill ju förstås må bra redan nu.

Jag går i DBT och där fokuserar man mycket på att försöka vara här och nu, inte tänka på allt som komma skall, har varit utan försöka bara se saker för vad de är i stunden. Det är bra, men svårt, men en del av hemligheten ligger nog där, att kunna bara ta ett steg i taget och inte tänka redan på morgonen att man ska hämta på dagis efter jobbet.

Någon annan som har tips på hur man kan hantera sin upplevda stress bättre?
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Magproblem IBS

Inläggav treeman » 2012-03-11 19:16:46

Trodde först jag var i "Bajs! Off topic".
post725768.html#p725768

Min mage sväller upp jättelätt. Har väl ballongmage och kanske IBS. Jag vill ha platt mage med magmuskler. Det kanske inte går. Jag hatar ha uppsvälld mage. Verkligen hatar.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Magproblem IBS

Inläggav plåtmonster » 2012-03-12 0:12:45

Någon som provat lönnsirap+kokosflingor?, verkar som ev gasbakterier sätter det i halsen så att säga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Magproblem IBS

Inläggav indra76 » 2012-03-12 9:07:57

plåtmonster skrev:Någon som provat lönnsirap+kokosflingor?, verkar som ev gasbakterier sätter det i halsen så att säga.


Låter sött och gott i alla fall! Men, nej, inget som jag testat, har du?

treeman: är också såååå less på svullen mage. Kan nästan tycka att det vore OK att ha ont om magen höll sig normalstor. Man kan inte ha vissa kläder (de får absolut inte sitta åt, då blir det bara värre) eftersom magen inte får plats.

Min mage är annars platt, men bara på mornarna och helgerna (alltid något kanske :wink: ?).
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Magproblem IBS

Inläggav indra76 » 2012-03-12 9:14:09

biologic skrev:Någon som vet hur man blir av med uppsvälld mage (ballongmage)? Nog för att jag missbrukar kolsyrade drycker, men... vissa perioder har jag haft helt platt mage, men allt som oftast är den lite uppsvälld á la mensmage.


Dimetikon finns att köpa på apotek mot "gasbildning" som det så fint heter. Har ätit det i perioder, men min känsla av det är att man måste äta det rätt länge innan det verkar och några gånger per dag. Kom på nu när jag skrev det att det kanske är dags att testa det igen.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Återgå till Aspergare och vården



Logga in