Enkät om funktionshindrades rättigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav NoteToSelf » 2012-03-08 21:18:52

Hej!

Det var ett tag sen jag skrev något på forumet..

Jag ska skriva ett specialarbete till svenskan/samhällskunskapen i skolan (gymnasienivå) och har bestämt mig för att skriva om funktionshindrades rättigheter, i synnerhet om huruvida lagarna följs eller inte. Så jag tänkte att mina kära med-aspies skulle kunna hjälpa mig genom att svara på några frågor. :)

OBS
Jag vill bara ha svar från diagnosticerade personer. Inte för att de andra inte är lika viktiga, utan för att det ska bli så få felkällor som möjligt.

Tack på förhand :)

1. Har du någonsin känt dig diskriminerad p.g.a. ditt funktionshinder (om du har flera, vilket/vilka av de?)? Vad hände? Vad hände sen?

2. Var har du upplevt att mest samt minst diskriminering sker (t.ex. skolan, vården, myndigheter, på arbetsplatsen o.s.v.)?

3. Upplever du att personer i myndigheter, vård m.m. är kunniga om, och respekterar dina rättigheter?

4. Har du blivit informerad om dina rättigheter? Tycker du att information om dina rättigheter är lättillgänglig?

5. Tycker du att lagarna om funktionshindrades rättigheter täcker dina behov, d.v.s. anser du att lagen ger dig alla rättigheter du behöver?

6. Skulle du vilja ändra, ta bort eller lägga till lagar eller rättigheter? I så fall, vad/vilka?

7. Övriga kommentarer om funktionshindrades rättigheter, lagar m.m.?

Tackar ännu en gång :)
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav Idiot » 2012-03-08 21:23:48

Svarar i PM.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav biologic » 2012-03-09 0:35:45

Är det bara AS som avses här? Eller även andra saker, t.ex. fysiska sjukdomar?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav treeman » 2012-03-09 15:08:52

1. Har du någonsin känt dig diskriminerad p.g.a. ditt funktionshinder (om du har flera, vilket/vilka av de?)? Vad hände? Vad hände sen?

Jag blir diskriminerad överallt pga hur jag är. Aspig eller vad det nu ska kallas. Det varierar i grad dock. Upplever mig som icke accepterad någonstans.


2. Var har du upplevt att mest samt minst diskriminering sker (t.ex. skolan, vården, myndigheter, på arbetsplatsen o.s.v.)?

Skola, arbetsplatser och dylikt. Det vanliga livet. Myndigheter dom rappar jag tills jag får min vilja igenom.


3. Upplever du att personer i myndigheter, vård m.m. är kunniga om, och respekterar dina rättigheter?

Mycket varierat, ingen enhetlig bedömming kan göras.


4. Har du blivit informerad om dina rättigheter? Tycker du att information om dina rättigheter är lättillgänglig?

Ja i viss mån. Ja den är lättillgänglig för mig eftersom jag läser på Internet.


5. Tycker du att lagarna om funktionshindrades rättigheter täcker dina behov, d.v.s. anser du att lagen ger dig alla rättigheter du behöver?

Nej. Jag upplever samhället som fascistiskt och hela systemet/samhället motarbetar mig så hårt det går.


6. Skulle du vilja ändra, ta bort eller lägga till lagar eller rättigheter? I så fall, vad/vilka?

Vet inte om det hjälper eftersom mänskligheten är en dum samling IQ-befriade puckon. En bra lag skulle vara att man inte får kräva "stor social kompetens" där den inte behövs. I jobb då.


7. Övriga kommentarer om funktionshindrades rättigheter, lagar m.m.?

Riv ner skiten eller samhället och bygg nytt.


Tack för ordet!

(bara inte säpo läser detta...)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav NoteToSelf » 2012-03-11 10:38:22

biologic skrev:Är det bara AS som avses här? Eller även andra saker, t.ex. fysiska sjukdomar?


Främst NPF, men alla sorters handikapp räknas. D.v.s. alla fysiska och psykiska åkommor som klassas som handikapp.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav Jagers » 2012-03-12 1:08:47

NoteToSelf skrev:
biologic skrev:Är det bara AS som avses här? Eller även andra saker, t.ex. fysiska sjukdomar?


Främst NPF, men alla sorters handikapp räknas. D.v.s. alla fysiska och psykiska åkommor som klassas som handikapp.

Well, dem skulle juh kunna vänster-hänt-anpassa samhället lite, jobbigt när man ska köpa golfklubbor/innebandyklubbor/annat specifikt för vänster-hänta.

:roll:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav NoteToSelf » 2012-03-13 13:37:27

Vore väldigt tacksam om jag skulle kunna få fler svar, förutom att mer eller mindre hela mitt arbete bygger på svaren jag får så tror jag det hade varit lärorikt för vem som helst att få ta del av andras erfarenheter.. snälla?
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav kullan » 2012-03-13 13:52:16

1 Ja så länge jag bor i den kommun jag bor i nu så har arbetsmarknaden inget att erbjuda mig. Är nu på väg att flytta till en annan kommun och där vet jag icke vad som händer.

2 Jag blev mobbad i hela grundskolan och hela gymnasiet. Även på jobbfronten har det funkat dåligt.

3 Det är en bra bra fråga. Det är nog blandat med både viljan att ta in kunskap samt den faktiska kunskapen.

4 Nej jag har fått mycket knapphändig info om mina rättigheter.

5 Nej det borde finns mer stöd att få. Mer individanpasat stöd.

6 Det är inte bra som det är nu men vad som ska ändras har jag för dålig kunskap för att ens ha nån åsikt om.

7 Samhället borde bli mer NPF-Anpassat. Det är NT-folket som borde anpassa sig till oss med diagnos och inte tvärtom som är fallet idag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Enkät om funktionshindrades rättigheter

Inläggav NoteToSelf » 2012-03-15 9:53:49

Tack för svaren! De är till väldigt stor hjälp
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in