Sömnproblem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sömnproblem

Inläggav totizedger » 2012-03-04 2:44:57

Hej, jag undrar om det bara är jag som varit uppe hela natten och inte sovit. Så blir det väldigt ofta för mig. Kan ibland inte gå till skolan pga det. Har alltid sovit väldigt bra vaknade ungefär vid 1 tiden. Nu sover jag till kl 9 blie lite orolig eftersom jag alltid haft bra sömn och inga svårigheter. jag kan somna men då vaknar jag upp efter två timmar och måste somna om. Vill bara sova hela natten utan att vakna, någon som känner igen sig?
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Sömnproblem

Inläggav Kricke1980 » 2012-03-04 3:06:04

Tjenare.Du är inte ensam har själv svårt att sova i perioder.Det beror oftast för min egen del på stress tror jag.Sen är det ju väldigt lätt att vända på dygnet om man sitter uppe på nätterna.Det kan ju leda till att man inte kan sova på normala tider.Det kan bli en ond cirkel.Det som brukar hjälpa mig är någon form av aktivitet som gör en riktigt uttröttad typ motion.
Kricke1980
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-03-04
Ort: Göteborg

Re: Sömnproblem

Inläggav Iridia » 2012-03-04 3:08:03

Jag har svårt att sova just nu. Var jättetrött för ett par timmar sen och gick och la mig men kunde inte somna. :(

Ska väl göra ett försök till...
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Sömnproblem

Inläggav Kostymhippie » 2012-03-04 8:52:38

Har också förut haft sömnproblem, både insomningsproblem och problem med att jag vaknat efter ett par timmars sömn och inte kunna somna om.

Sen i somras har jag tagit valerianatabletter före läggdags och sömnen har blivit kanonbra sen dess, slipper tidigare sömnproblem i stort sett helt. Numera krävs det en stark stress för att jag ska ha svårt att somna.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Sömnproblem

Inläggav totizedger » 2012-03-04 13:57:30

Det var skönt att höra. Jag har faktiskt utsatts för stress väldigt ofta, jag tål inte stress så det kan nog vara det som stör mig på natten. Min pappa har ADHD så han sitter aldrig still och det gör mig stressad. Och han märker inte att man är ledsen alltså svårt att förstå ansiktsuttryck
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Sömnproblem

Inläggav totizedger » 2012-03-04 13:58:38

Kostymhippie skrev:Har också förut haft sömnproblem, både insomningsproblem och problem med att jag vaknat efter ett par timmars sömn och inte kunna somna om.

Sen i somras har jag tagit valerianatabletter före läggdags och sömnen har blivit kanonbra sen dess, slipper tidigare sömnproblem i stort sett helt. Numera krävs det en stark stress för att jag ska ha svårt att somna.


Skulle kunna testa sådana tabletter var kan man köpa tabletterna ?
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Sömnproblem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-04 14:16:19

Tips:
SVT: Så förbättrar du sömnen

SVT skrev:En temperatur på 13-17 grader ger den bästa sömnkvalitén. Men, det finns flera sätt att skapa förutsättningar för en god sömn.

1. Sömnhygien. Låt rummet vara mörkt, kallt och tyst utan koffein och alkohol.
2. Mycket fysisk aktivititet, mycket ljus dagtid, stabila sovtider. Sov inte för mycket.
3. Ta inte med stress i sängen. Avsätt en skyddad period innan du lägger dig och pröva avslappning.


(min understrykning)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sömnproblem

Inläggav Kostymhippie » 2012-03-04 19:36:11

Valeriana finns att köpa på dom flesta mer välsorterade apotek och hälsokostaffärer, finns även på nätet såklart.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Sömnproblem

Inläggav blyger » 2012-03-11 16:31:34

plåtmonster skrev:Tips:
SVT: Så förbättrar du sömnen

SVT skrev:En temperatur på 13-17 grader ger den bästa sömnkvalitén. Men, det finns flera sätt att skapa förutsättningar för en god sömn.

1. Sömnhygien. Låt rummet vara mörkt, kallt och tyst utan koffein och alkohol.
2. Mycket fysisk aktivititet, mycket ljus dagtid, stabila sovtider. Sov inte för mycket.
3. Ta inte med stress i sängen. Avsätt en skyddad period innan du lägger dig och pröva avslappning.


(min understrykning)

Tänk att jag näst intill alltid är lite fel och knäpp (jepp jag lägger det på mig själv jag vet ;) )
Jag sover sämre om jag har svalt i sovrummet, blir så spännd då.
Fysisk aktivitet gör mig bara mer uppe i varv, har nog lite svårt med regeleringen där tror jag, slöar jag blir jag såsigare och sover mer.
Men det är knas jag det :lol:
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Sömnproblem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-11 16:37:12

Har funnit att fysisk aktivitet på morgonen samt proteinrik frukost gör underverk för sömnrytmen. Visst kan man få slita i 2-4 dygn. Men sedan fattar kroppen vinken. Just träning på morgonen verkar vara den absolut bästa metoden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sömnproblem

Inläggav Wine » 2012-03-11 17:43:04

Sömnproblem kan bero på s.k. blått ljus. Blått ljus från datorskärmar, Ipads och smartphones påverkar sömnen på så sätt att det blockerar tillverkningen av melatonin så att man kan få svåra sömnproblem i värsta fall, speciellt om man använder datorn på kvällarna timmarna innan man ska sova:

Goggles with orange lenses block blue light to help you get to sleep
Published: Tuesday, June 22, 2010, 10:30 AM Updated: Tuesday, June 22, 2010, 10:38 AM, By Evelyn Theiss, The Plain Dealer

Americans generally don't get enough sleep. That's well known.

Part of the reason, say many of the sleep-deprived, is that they have a hard time winding down and falling asleep.

In recent years, sleep experts have been talking about how blue light -- the kind given off by computer screens and televisions, as well as the ambient light in your house -- can make sleep more difficult.
Why?
Because blue light suppresses melatonin, the hormone that encourages slumber.



Blocking the blue light blues: Glasses help wearers get better sleep
Wednesday, March 05, 2008, By Sally Kalson, Pittsburgh Post-Gazette

Blue light is a major emanation from television and computer screens, fluorescent light bulbs and, to a lesser extent, incandescent light bulbs. That means people who are glued to the tube, surfing the Web or reading by lamp light late into the night are unwittingly pushing back their body's "start time" for melatonin production.

"If the eyes are exposed to light at bed time, it will prevent the pineal gland from producing melatonin until you go into darkness," Dr. Hansler said. "If the light continues for a longer time, it can actually prevent the body from making melatonin that whole night."


Ju ljusare hy och färg på iris eller blå iris/blå ögon, desto mer känslig är man för blått ljus:

People with fair skin and blue or light-colored eyes may be particularly susceptible to macular damage by blue light because they have less melanin in their irises. Their blue eyes transmit up to one hundred times as much light to the back of the eye as dark colored eyes do. Additionally, when the light reaches the choroid and RPE of people with fair skin and blue eyes, there is less melanin there to absorb the radiant energy, leaving these tissues more vulnerable to light damage. Can blue light rays cause macular degeneration? Can you reduce your risk by protecting your eyes from blue light? The answer is maybe.


http://www.mdsupport.org/library/blulight.html

Photophobia (Light Sensitivity)People with a lighter eye color also may experience more light sensitivity in environments such as bright sunlight, because darker-colored eyes contain more pigment to protect against harsh lighting.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnproblem

Inläggav plåtmonster » 2012-03-11 17:47:11

Vilken tur att glödlampor förbjuds. Kompaktlysrör (CFL), lysrör, läckande blåa lysdioder som fås vita med fosfor, osv.. halleluja! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sömnproblem

Inläggav ratpizza » 2012-03-12 1:21:34

Enligt min erfarenhet gör man bäst i att helt enkelt inte försöka somna om man har svårt med det. Det är ett osvikligt sätt att hålla sig vaken! Då är det istället bättre att göra något annat, till exempel läsa en bok eller göra något annat avkopplande och låta sömnen komma av sig själv. (För många brukar lite sittande framför dumburken vara ett utmärkt sömnpiller :-)Happy )

Jag har själv inga särskilda problem med sömnen så jag kan inte ge så mycket råd angående detta. Men visst har det hänt att man ibland legat vaken timmar i sträck utan att den välsignade sömnen velat infinna sig, så jag vet hur frustrerande sömnproblem kan vara. :-)003
ratpizza
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2012-03-07

Re: Sömnproblem

Inläggav Kostymhippie » 2012-03-12 8:43:25

Själv sitter jag vid datorn på kvällarna och jag har inga problem med sömnen. Upplever att min nya bärbara mac inte har så mycket blått ljus från skärmen.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Sömnproblem

Inläggav annika29 » 2012-03-14 1:47:44

Hej!
Jag har testat melatonin och det funkar hyfsat bra för mig, om jag ser till att sluta kolla på tv och annat en stund innan jag går o lägger mig.

Är dock nyfiken om någon testat 5HTP i kombo med B6 vitamin? Det är ett hälsokostpreparat som bla har effekt på "transporten" av serotonin som i sin tur hjälper kroppen att producera mer melatonin (kroppsligt melatonin dvs). Är inte så bra på sånt här men fått info av en som kan... Nån som provat 5HTP? Är lite nyfiken att höra effekt...''

/ Annika
annika29
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-03-14

Re: Sömnproblem

Inläggav Wine » 2012-03-14 8:01:47

annika29 skrev:Nån som provat 5HTP? Är lite nyfiken att höra effekt...''


Jag har provat men jag gjorde det under en period då jag inte kände till att blått ljus från datorskärmar/tv blockerar produktionen av melatonin så därför kände jag ingen effekt av 5HTP överhuvudtaget. Melatonin fungerade inte heller då jag först testade eftersom jag inte visste om att man bör undvika blått ljus timmarna innan man ska sova.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in