Hjälp mig lösa månmysteriet!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Fenren » 2012-03-02 9:13:11

Har du kollat med ett stjärnhimmelsprogram i stil med stellarium hur månen skulle ha rört sig där du bor den aktuella kvällen?
Senast redigerad av Fenren 2012-03-02 9:25:56, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-02 9:20:54

Solen berättar allt.

Och man kan se flera planeter just nu: Mars, Jupiter, Venus, Saturnus, Merkurius.. Inte sant? Ganska fascinerande så länge man vet vart man ska titta. Jag har en del astronomiböcker och även en s k kalender från Sky & Telescope. Men det är Jupiter och Venus som man ser så tydligt.

Det så vanligt så det finns inte, men alltid alltid lika häftigt. En liten bit utanför oss finns det enorma krafter. Jag bara står och njuter när jag tittar mot planeterna och stjärnorna. Blir att införskaffa ett teleskop, men det är på väntelistan just nu. Jag vill se djupare, mer och mer detaljer än med blotta ögat. En kikare fungerar riktigt bra för att se månen ur ett spektakulärt perspektiv.

Det är så jävla sjukt... Varje gång jag tittar ut mot universum så tänker jag: Där är verkligheten.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Miche » 2012-03-02 11:32:30

Venus är möjlig att se med blotta ögat, i och med att den befinner sig närmare solen än oss så brukar man kunna se den antingen strax innan solen går upp eller strax efter att solen gått ner. Venus kallas ibland för (i litteraturen) afton/morgonrodnadens gudinna.

Merkurius är mindre och befinner sig ännu närmare solen, det är inte så värst många som observerat den med blotta ögat och använder man kikare ska man vara ytterst försiktig så man inte råkar titta mot solen och får ögonskador. Lättast är det att se Merkurius vid en total solförmörkelse, vilket är ett sällsynt fenomen på våra breddgrader (vi befinner oss i en period med över långt över hundra år mellan två totala solförmörkelser, nästa inträffar först år 2126), men även då ska man ha tur eftersom coronan kan skymma planeten (och givetvis måste den befinna sig i ett gynnsamt läge). Merkurius har dock varit känd sen långt innan människan kunde konsten att tillverka kikare så den har bevisligen observerats med blotta ögat.

Mars och Jupiter är enkla objekt att observera, de brukar se ut som lite starkare stjärnor och med en enkel kikare kan man med lite tur se fyra av Jupiters månar (vilket redan Galileo gjorde).

För att veta vilken av alla prickar Saturnus är så måste man ha hjälp av antingen kunskap eller någon form av karta då den inte lyser starkare än många stjärnor. Med en relativt enkel kikare kan man även se Saturnus ringar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Red and green » 2012-03-02 12:04:14

Saturnus kan man se just nu efter klockan 22, Merkurius befinner sig så långt ner i horisonten att jag har inte kunnat se det. Inte Uranus heller.
Men Venus, Jupiter och Mars är hur enkla som helst att se.
Sirius gillar att glo med. Vet inte varför, men den stjärnan gillar jag skarpt.

Ta fram vanliga kikare om du vill se lite bättre :-)154

Himlen är magisk :-)154 :-)154

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Miche » 2012-03-02 12:15:52

Sirius är en av de ljusaste stjärnorna (kanske den ljusstarkaste på norra stjärnhimlen, minns inte så noga) och kanske därför den är intressant. Det har även skrivits mycket i litteraturen om just Sirius.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav barracuber » 2012-03-02 13:22:53

Sirius - som kallas Hundstjärnan eftersom den ingår i Stora Hunden - är t.o.m. den starkaste stjärnan på hela himlavalvet. Men har för mig att Venus är ännu ljusstarkare på himlen (den har lägre magnitudtal än Sirius).

Så Topp 5 i ljusstyrka oavsett typ av himlakropp är (med reservation för fel):

    1. Solen
    2. Fullmånen
    3. Venus
    4. Sirius
    5. Jupiter
Vad gäller övriga planeter så är Merkurius, Mars och Saturnus (som Miche skrev) svagare än många stjärnor och kan vara svåra att skilja från stjärnor om man inte vet att man tittar på dem.

Vad jag minns är både Uranus och Neptunus i stort sett omöjliga att se med blotta ögat, möjligen kan man skymta Uranus under idealiska förhållanden. Så människan har nog känt till Uranus existens långt innan teleskopet uppfanns eftersom den rör sig helt annorlunda än stjärnorna på himlen. Neptunus däremot (samt naturligtvis degraderade planeten Pluto) upptäcktes säkerligen med teleskop.

Sirius är därför väldigt lätt att få syn på. Man hittar den, alltid i närheten av horisonten, om man förlänger Orions bälte åt vänster snett nedåt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Zima33 » 2012-03-02 14:25:18

barracuber skrev:Sirius - som kallas Hundstjärnan eftersom den ingår i Stora Hunden - är t.o.m. den starkaste stjärnan på hela himlavalvet. Men har för mig att Venus är ännu ljusstarkare på himlen (den har lägre magnitudtal än Sirius).

Så Topp 5 i ljusstyrka oavsett typ av himlakropp är (med reservation för fel):

    1. Solen
    2. Fullmånen
    3. Venus
    4. Sirius
    5. Jupiter


Sirius är ju ljusstarkaste stjärnan så den borde stå som nr 1, sen solen och månen. Venus och Jupiter avger väl inget ljus själva.
Men du kanske menade hur det ser ut från Jorden..

*aspigt petig* :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3625
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Red and green » 2012-03-02 14:50:42

Just nu är Venus den starkaste och största, Jupiter en bra nr två. Även Mars lyser starkare just nu jämfört med Sirius (solen o månen tar jag inte).
Det är bara kasta ögat åt rätt håll på kvällen. :-)154

Jag brukar kolla varje kväll om jag är ute och det är inte för molnigt.
Jätte roligt att hålla koll på himlavalvet :-)Happy

Ska vi ha stjärngrupp?
Vi kan snöa oss in i stjärnorna tillsammans :D

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Iridia » 2012-03-02 16:12:51

Astronördar. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav barracuber » 2012-03-02 17:00:05

Zima33 skrev:
barracuber skrev:Sirius - som kallas Hundstjärnan eftersom den ingår i Stora Hunden - är t.o.m. den starkaste stjärnan på hela himlavalvet. Men har för mig att Venus är ännu ljusstarkare på himlen (den har lägre magnitudtal än Sirius).

Så Topp 5 i ljusstyrka oavsett typ av himlakropp är (med reservation för fel):

    1. Solen
    2. Fullmånen
    3. Venus
    4. Sirius
    5. Jupiter


Sirius är ju ljusstarkaste stjärnan så den borde stå som nr 1, sen solen och månen. Venus och Jupiter avger väl inget ljus själva.
Men du kanske menade hur det ser ut från Jorden..


Jo det menade jag. Har hittills aldrig varit nån annanstans (vad jag vet)! :lol:

Så härifrån är Solen den ljusstarkaste stjärnan. Sedan kommer Sirius.

Månen, Venus och Jupiter avger inget ljus själva, helt rätt, för de är planeter.

Men det sägs att Jupiter är så stor (dess diameter är 10 gånger Jordens tror jag) så, hade den varit bara aningens större, så hade den slutat vara en gasplanet och blivit en stjärna med sin egen fusionskraft. Hade det varit så hade vi left i ett dubbelstjärnesystem och då hade ingen av oss funnits!

Zima33 skrev:*aspigt petig* :roll:
:)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Red and green » 2012-03-02 22:58:55

Iridia skrev:Astronördar. :wink:


:lol:
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Miche » 2012-03-03 2:39:35

Sirius är f.n. den ljusstarkaste stjärnan utanför solens dragningskraft sedd härifrån. Men det är knappast den ljusstarkaste stjärnan, det finns troligen massor med stjärnor som lyser kraftigare (inte minst supernovor, de är dock kortlivade och sällsynta).

barracubers lista handlade om objekt på himlen (som inte är skapade av människor) och som är relativt stadigvarande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Moggy » 2012-03-03 3:08:53

barracuber skrev:
Men det sägs att Jupiter är så stor (dess diameter är 10 gånger Jordens tror jag) så, hade den varit bara aningens större, så hade den slutat vara en gasplanet och blivit en stjärna med sin egen



Vill minnas att Jupiter strålar ut mer värme än vad den tar emot från solen och att man anser att det kan bero på pågående fusion nere vid kärnan... Det kan tom vara så att planeter som Jupiter kallas infraröda dvärgar...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-03 4:13:05

Bild

Fick mig ett kort ändå! Mars är nästan i mitten. Krävdes fokus att ta den där i shorts och t-shirts. I o f s bara -3, men ändå.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Swesse » 2012-03-03 4:13:36

Moggy skrev: Vill minnas att Jupiter strålar ut mer värme än vad den tar emot från solen och att man anser att det kan bero på pågående fusion nere vid kärnan... Det kan tom vara så att planeter som Jupiter kallas infraröda dvärgar...


Det här är ju grymt härlig läsning! Vilka böcker bör jag börja läsa om jag vill lära mig mer om detta? :-)Happy
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-03 4:20:02

http://www.skyandtelescope.com/observing/ataglance

Via länken kan ni läsa lite om vad ni kan se och lite om vad som händer mellan 2-10 mars.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-03 4:26:20

Swesse skrev:
Moggy skrev: Vill minnas att Jupiter strålar ut mer värme än vad den tar emot från solen och att man anser att det kan bero på pågående fusion nere vid kärnan... Det kan tom vara så att planeter som Jupiter kallas infraröda dvärgar...


Det här är ju grymt härlig läsning! Vilka böcker bör jag börja läsa om jag vill lära mig mer om detta? :-)Happy


Böcker lärande astronomi-astrofysik eller wikipedia. ;-)

Ganska skrämmande planet. Hua.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-03 21:33:46

Bild

Två väldiskuterade planeter.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-03-04 0:25:16

Har ni lätt att hitta platser där man faktiskt kan se stjärnhimlen ordentligt? Jag blir galen på all onödig belysning överallt. Men ni kanske bor på landet?

Ikväll var det i alla fall stjärnklart. :-)Happy
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-04 0:58:52

Mina bilder är tagna från balkongen, men utanför har vi ett lite men ganska mörkt område. Några hundra meter bort finns ett större fält där det är riktigt mörkt. Vi bor nära skogen, ca 8 km norr om innerstaden.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Iridia » 2012-03-04 1:37:37

*Impad*

Trodde inte det gick att ta såna tydliga kort på stjärnor som amatör. Jag lyckas inte ens få bra bild på en gatlykta. Har du någon värstingkamera eller?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav earlydayminer » 2012-03-04 2:35:36

Roligt! :-) Så länge man håller kameran stadigt så går det bra, men det är svårt att fokusera på en stjärna. Om man tar kort på planeter (t ex Venus) eller månen (givetvis) är det lite enklare att få med det runt omkring.

Jag har en Nikon D3100 med 18-55mm objektiv. Väldigt basic stuff för en 4500-5000 SEK.

Men det vore att börja med astrofotografering. Man kan ta otroliga bilder, Iridia.. OTROLIGA!

http://www.astrosweden.se/ccd-kameror/5404 < Värstingar.

En dag... :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-04 22:12:57

Jag vill åka till ön Sark i Engelska kanalen, för det skall vara en sjuhelsikes bra plats att studera stjärnor på.
Sverige är ju värdelöst om man vill se på stjärnor, inte ens högt uppe i Kiruna kommer man ifrån alla j-a gatlyktor och neonskyltar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Hjälp mig lösa månmysteriet!

Inläggav Miche » 2012-03-04 23:05:03

Kahlokatt skrev:Sverige är ju värdelöst om man vill se på stjärnor, inte ens högt uppe i Kiruna kommer man ifrån alla j-a gatlyktor och neonskyltar.

Sverige är skitbra, det finns massor med mörka platser (du ska ju fan inte vara varken i Kiruna eller någon annan stad)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in