Bok om hjärnans belöningssystem?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bok om hjärnans belöningssystem?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-02-27 22:21:51

Jag skulle vilja läsa lite om det s. k. "belöningssystemet" och om olika signalsubstanser och hur de samverkar... Någon som kan tipsa om en populärvetenskaplig bok?

Mvh,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Bok om hjärnans belöningssystem?

Inläggav barracuber » 2012-02-27 22:42:05

Nej känner inte till några som handlar just om det. Men tänker att böcker om missbruk av olika slag, ex alkohol, knark, socker, kanske även spel och liknande, är tänkbara.

Jag har just lånat hem en bok som heter "Om Alkohol" skriven av Ola Lauritzson. Jag hade inga större förhoppningar om den eftersom författaren är känd som en entrepreneur och journalist snarare än en sakkunnig expert. Och mycket riktigt, innehållsförteckningen innehåller inte ens ordet belöningssystem :roll:

Utan att vara alls insatt i orsaker till missbruk rent allmänt tänker jag att man kan se från olika håll på det. Belöningssystemet, signalämnen mm ligger gissar jag mest inom det medicinska synsättet dvs biokemi, biologi osv (kan inte alls de begreppen). Därför bör du nog välja medicinska böcker snarare än psykologiska, utifrån vad du skrev. Men det beror ju helt på hur man vill angripa ämnet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Bok om hjärnans belöningssystem?

Inläggav lasseivägen » 2012-02-27 22:43:55

Vet inte hur mycket som tas upp i denna bok, har bara just börjat på den.Tror den är mer generell angående hela hjärnan. Men väldigt intressant.
Hjärnan, Lars Olson m.fl.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Bok om hjärnans belöningssystem?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-02-27 23:08:39

Tack för tipsen, ska kolla upp dem!

Ja, jag är mest intresserad av de biologiska skeendena, men också deras psykologiska effekter.

Jag vet inte om ordet "belöningssystem" är vedertaget hos de seriösa författarna... jag sökte på böcker med ordet i titeln på bibblan, och de enda träffar jag fick handlade om typ personalvetenskap...
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Bok om hjärnans belöningssystem?

Inläggav Moggy » 2012-02-27 23:32:13

http://www.fritankesmedja.se/books/kort-om-hjarnan

Bild


Det här finns på rean. Kanske kan vara intressant även om det inte var riktigt vad du efterfrågade?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Bok om hjärnans belöningssystem?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-03-04 14:09:45

@Moggy: Tack för tipset!

lasseivägen skrev:Hjärnan, Lars Olson m.fl.

Jag lånade den och den har ett kapitel om beroende och belöningssystemet, så det var bra! Antar att barracuber har rätt och det är i böcker om beroende som jag får söka vidare.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in