Sjukskriven och hjälp till nytt jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukskriven och hjälp till nytt jobb

Inläggav tottis1234 » 2012-02-27 17:24:46

Jag jobbade på en förskola med disk och städ, var helt ensam om ansvaret och efter 2 år blev jag sjukskriven. Min lss-handläggare sa att jag skulle få hjälp av kommunen att arbetsträna, haha, ingen hjälp.
Jag råkar ha en FAST TJÄNST!!!! Så jag får inte gå hos arbetscochen och arbetsträna. Jaha, var hos läkaren i torsdags hon sa att ja du nn, du kan inte gå och vara sjukskriven hur länge som helst....
Och om en månad går sjukskrivningen ut!!!

Jag är ju egentligen inte sjuk, men jag orkar inte jobba i en förskola med helt eget ansvar, är hemma ca 1-2 ibland fler gånger per månad. Har migrän, och vissa dagar orkar jag inte gå till jobbet. Då stannar jag hemma och kan sedan arbeta igen.Typ går in i väggen.
Vart vänder man sig? Nu sa lss att jag skulle prata med en kurator, för psykologen ska bara hjälpa mig med min torgskräck.
Allting är som en återvändsgränd. Lss sa vi hjälper dig när du blir sjukskriven, men när jag väl är där så kan och får dom inte hjölpa mig.
Han på arbetsförmedlingen gör inget, säger bara sök jobb, när man har autismliknande störning. Jag har aldrig sökt jobb, och ingen vill ha en person som är hemma ofta, som måste ta rast lite oftare. Gör saker lite långsamt.Glömmer saker.
Skiter i att göra vissa saker.Ska jag kontakta habiliteringen??Ska få en boendestödjare.
Ähh det här är nog rörigt, men börjar få panik.Har egentligen ingen psykologkontakt, läkaren träffade jag endast för att bli sjukskriven.
Vart vänder man sig, hur går man vidare???

Admin
Redigerade bort ett personnamn.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Sjukskriven och hjälp till nytt jobb

Inläggav tottis1234 » 2012-02-27 17:26:40

Joförresten bad arbetsförmedlingen om att få komma till samhall, neeej det fick jag inte, för jag är för "frisk"
Han vägrar ens att kolla möjligheten. Ska träffa försäkringskassan på onsdag vad kan dom göra???
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Sjukskriven och hjälp till nytt jobb

Inläggav Alien » 2012-02-28 1:49:26

Men kan du inte få ett intyg av en läkare att du pga din funktionsnedsättning inte kan jobba på ett stressigt arbete och inte heltid öht?

På arbetsförmedlingen borde du begära att få prata med någon som har hand om just funktionshindrade. Du kan inte söka vilka jobb som helst. Du behöver arbetsträna för att få veta vad du passar för. Ev en lönebidragsanställning.

Jag tycker också du borde få prata med en kurator på hab som kan lotsa dig rätt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in