Musik som samtalsämne

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Musik som samtalsämne

Inläggav lemur » 2008-02-19 12:32:31

Bjäbbmonstret skrev:Jag slutade lyssna på samtida populärmusik någon gång på 80-talet, så vad som läckt fram till mig efter det är ytterst slumpmässigt. Söker därför uppfattningar om vilka stilar/grupper/artister som kan vara bra att känna till.


En sorts populärmusikalisk allmänbildning, alltså, som spänner över 20-25 år? Kanske ska du börja med att berätta vilka grundkunskaper du har - jag antar att du är bekant med namn som Madonna och Michael Jackson? - så att man vet på vilken nivå dina kunskapsbrister finns. Det finns ju så oerhört mycket att säga om det här ämnet.
Senast redigerad av lemur 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
lemur
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2006-04-22
Ort: Östersund

Inläggav Le_Manuel_Da_Riot » 2008-02-19 12:44:48

Gå in på http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html så får du se något totally rad.

Eller vad ska man säga? HELT ASHÄFTIG
Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Le_Manuel_Da_Riot
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2006-12-21
Ort: Vallda

Re: Musik som samtalsämne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-19 23:24:20

Bjäbbmonstret skrev:En sorts populärmusikalisk allmänbildning, alltså, som spänner över 20-25 år? Kanske ska du börja med att berätta vilka grundkunskaper du har - jag antar att du är bekant med namn som Madonna och Michael Jackson? - så att man vet på vilken nivå dina kunskapsbrister finns. Det finns ju så oerhört mycket att säga om det här ämnet.


Jag har hört namnen men kan inte nynna någon låt bortsett från att jag vet att Madonna har gjort en låt som heter "Like a virgin" men bara för att jag har sett en parodi på den. Michael Jackson kör väl nån slags disco?

Mitt eget 80-tal bestod av Noice och Gyllene tider, Carola, Magnus Uggla och melodifestivalen ungefär. Brorsan lyssnade på Kiss och föräldrarna på country och dansband. Sen släppte jag det mesta.

Jag känner mig faktiskt lite dum när jag försöker beskriva det. Jag har bättre koll på Bachs inventioner och gamla skillingtryck.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav underjord » 2008-02-20 2:53:56

Le_Manuel_Da_Riot skrev:Gå in på http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html så får du se något totally rad.

Eller vad ska man säga? HELT ASHÄFTIG


Tack för tipset! Helt perfekt. Det bästa är att man faktiskt kan provlyssna alla dessa otaliga genrer som finns.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-20 3:11:19

Alien skrev:Fast finns det så mycket att säga om musik egentligen, annat än att man gillar den och den artisten/gruppen? Är det inte bättre att kallprata om den senaste politiska skandalen, det senaste hemska brottet, de mest populära TV-programmen, bästa semestermålen?

Det finns hur mycket som helst att säga och kallprat är ett meningslöst dravel som bara fjäskare & halvdebila NTs gillar att ägna sig åt.
Man kan diskutera musik ur psykologisk, filosofisk, sociologisk, matematisk synvinkel samt varför folk egentligen lyssnar på det de lyssnar på. För att bara ta några exempel.
Din musiksmak lämnar fö mycket i övrigt att önska.
Svensktoppen...? Gillar du Thorleifs & blommiga gardiner också kanske?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav underjord » 2008-02-20 3:38:31

Jag måste bara dela med mig av detta, som jag tyckte var så jävla skönt (angående genren Sound Collage):
Ishkur's Guide to Electronic Music skrev:To the anarchistic, culture jamming, kopyright liberating post-punk pranksters who make it known that music is free, sampling is an end in itself, not a means. It is both art, canvas, paint and brush. But it is more than just a form of music. It is an ideology, encapsulated within the fundamental belief that art is an expression, not property. It is to be explored, not controlled. Yet this simple recognition of the aesthetic worshipping of sonic liberty has made it the most illegal music in the world. But you know what? They don't care. They will sample anything they damn well please. You can not stop them. They will sample your hit single. They will sample you complaining about sampling your hit single. They will sample you trying to stop them from sampling your hit single. And when you sue them, they will sample that too. They will take anything that fuels culture and powers society, and appropriate it for their own uses. To them, anything you say is simply raw material.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Mystiqa » 2008-02-20 9:05:58

fattar itne heller, musik som samtalsämne:P jag älskar musik, men att prata om det? Vad ska man säga då egentligen. Eller så har jag inte lärt mig att diskutera musik. Själv så diskuterar jag knappt. Tycker om att prata om ens erfarenheter och upplevelser mer i livet...
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-20 10:02:40

KrigarSjäl skrev:Din musiksmak lämnar fö mycket i övrigt att önska.
Svensktoppen...? Gillar du Thorleifs & blommiga gardiner också kanske?


Jag beskrev vilken då samtida populärmusik jag var i regelbunden kontakt med för 20 år sen. Vart skrev jag att jag tycker om sån musik och lyssnar på den idag? Svensktoppen var något som stod på i mitt föräldrahem. Inte något jag själv valde. Men det är en del av den lilla referensram jag har.

Att kallprata är ett bra sätt att låta bli att prata om viktiga saker och ändå uppfattas som "trevlig". Jag har kommit fram till att om ni som har Asperger medvetet kan gå in för att öva sociala förmågor som ni inte har större fallenhet för så borde väl jag som inte har det problemet kunna lösa upp den här knuten om jag bara lade ner lite vilja!? Det är alltså i mycket en test för mig själv och jag behöver ju inte praktisera det om jag skulle vantrivas med det.

Bortsett från det så är jag övertygad att det måste finnas en del bra musik som jag har missat på grund av att jag inte hängt med för fem öre och det kunde väl vara kul att få lyssna på den i så fall.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2008-02-20 13:35:17

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Fast finns det så mycket att säga om musik egentligen, annat än att man gillar den och den artisten/gruppen? Är det inte bättre att kallprata om den senaste politiska skandalen, det senaste hemska brottet, de mest populära TV-programmen, bästa semestermålen?

Det finns hur mycket som helst att säga och kallprat är ett meningslöst dravel som bara fjäskare & halvdebila NTs gillar att ägna sig åt.
Man kan diskutera musik ur psykologisk, filosofisk, sociologisk, matematisk synvinkel samt varför folk egentligen lyssnar på det de lyssnar på. För att bara ta några exempel.


Du tycks ha missat att ändamålet just var att kunna prata kallprat med arbetskamraterna.

KrigarSjäl skrev:Din musiksmak lämnar fö mycket i övrigt att önska.
Svensktoppen...? Gillar du Thorleifs & blommiga gardiner också kanske?


Vadå mycket att önska? Som om jag skulle behöva rätta mig efter din smak. Du visar bara din egen okunnighet. Det enda som krävs för Svensktoppen är att musiken är producerad i Sverige och populär, alltså fritt fram för alla möjliga genrer. Thorleifs ligger inte på Svensktoppen just nu.

Och sån snobbism och elitism som menar att man är bättre än andra för att man inte gillar det som majoriteten gillar, tycker jag är löjlig. Typ som tonåringar som dissar den som har jeans från konsum i stället för från inneboutiquen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-20 14:14:19

Det finns mängder av svenskproducerad populär musik som aldrig skulle tas med i det programmet; eller har någon kanske hört trash-metal eller OI-punk i Svensktoppen!?

Jag har aldrig påstått att du ska rätta dig efter min smak, jag uttryckte bara min åsikt om musiken. Svensktoppen spelar bara lättlyssnad skvalmusik som bara svenssons & pensionärer kan gilla. Oförarglig okontroversiell mainstreammusik som inte retar upp annonsörerna.
Det går fö alldeles utmärkt att i vissa sammanhang kalla mig för snobb & elitist.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-20 14:19:13

Bjäbbmonstret skrev:
KrigarSjäl skrev:Din musiksmak lämnar fö mycket i övrigt att önska.
Svensktoppen...? Gillar du Thorleifs & blommiga gardiner också kanske?


Jag beskrev vilken då samtida populärmusik jag var i regelbunden kontakt med för 20 år sen. Vart skrev jag att jag tycker om sån musik och lyssnar på den idag?

Ok, mitt misstag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2008-02-20 14:45:48

Jag kan namedroppa lite skivtitlar från min samling som inte är mangel, blipp eller feta baskaggar...


a-Ha: Scoundrel Days, Hunting High and Low, Stay on These Roads (80-tal)

Madonna: Like a Virgin, Like a Prayer, Erotica, True Blue, Ray of Light (när hon äntligen lärde sej sjunga på riktigt!), First Album, Breathless (80-00-tal)

Simon & Garfunkel (de enda som kommer undan med långsamma ballader imho) (60-70-tal)

Radiohead: The bends (90-tal)

Imperiet: Synd, Tiggarens tal, Blå himlen blues (80-tal)

Johan Johansson: Flum, och hans svarta värld (?) (90-tal)

Lars Winnerbäck: Rusningstrafik, Med solen i ögonen (90-tal)

Oasis: Definitively maybe (90-tal)

Där har du lite att börja nysta i för att se om det finns något du gillar. (Det finns massor JAG gillar där... ;-D )
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2008-02-20 14:51:18

Musik kan man diskutera hur länge som helst. Problemet är bara att de flesta människor inte lyssnar på någon "musik"som finns mycket att säga om.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-02-20 18:25:50

KrigarSjäl skrev:Det finns mängder av svenskproducerad populär musik som aldrig skulle tas med i det programmet; eller har någon kanske hört trash-metal eller OI-punk i Svensktoppen!?

Jag har aldrig påstått att du ska rätta dig efter min smak, jag uttryckte bara min åsikt om musiken. Svensktoppen spelar bara lättlyssnad skvalmusik som bara svenssons & pensionärer kan gilla. Oförarglig okontroversiell mainstreammusik som inte retar upp annonsörerna.
Det går fö alldeles utmärkt att i vissa sammanhang kalla mig för snobb & elitist.


Ja, jag kan leva utmärkt utan trash-metal och OI-punk. "London Calling" med The Clash är väl den enda punkjag känner till och gillar.

Jag föredrar vacker melodiös musik, vare sig det är Puccini el pop. Jag skulle aldrig bry mig om vad andra säger är bra musik, om de inte har samma smak som jag. Vem säger att de njuter mer av sin "smala" musik än jag av min "mainstream-musik"?

Till Bjäbbmonstret, även om du inte har TV så har du väl radio? Och då är det jus mainstreammusiken du ska lyssna till. Typ sån som hörs på Rix radio, City 106,5 och allt vad de heter. (Plus Svensktoppen då). Är dina kolleger 40+ finns nog deras musik i P4.

Eller så kan du helt enkelt fråga vilken slags musik de andra gillar. Alla kanske inte gillar samma. Nån kanske gillar klassiskt, nån folkmusik och trubadurer (Lars Winnerbäck t ex, Cornelis Vreeswijk är en äldre variant), andra jazz, en del schlager, en del gubbrock, en del hip-hop etc. Kanske finns det rentav nån som har liknande smak som du, men annars kan du bara fråga. De flesta är glada att få prata på om sina intressen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:40:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-20 20:26:08

KrigarSjäl skrev:Det finns mängder av svenskproducerad populär musik som aldrig skulle tas med i det programmet; eller har någon kanske hört trash-metal eller OI-punk i Svensktoppen!?


Krigis: Trash-metal har jag hört talas om men vad tusan är OI-punk och hur skiljer det sig från annan punk??


Alien skrev:Till Bjäbbmonstret, även om du inte har TV så har du väl radio? Och då är det just mainstreammusiken du ska lyssna till. Typ sån som hörs på Rix radio, City 106,5 och allt vad de heter. (Plus Svensktoppen då). Är dina kolleger 40+ finns nog deras musik i P4.


Jag har lite svårt med radio av flera skäl och därför har jag den aldrig på, bortsett från den tid på morgonen som det tar för mig att släpa mig över halva lägenheten för att stänga av klockradion. (Annars somnar jag om och kommer för sent till jobbet.)

Jag har lite dålig simultankapacitet. Det finns få saker som jag kan göra samtidigt som jag lyssnar till musik. Radio är dessutom inte tillräckligt förutsägbart. Man vet aldrig riktigt vad man kommer att få höra.Kommer det en dålig låt som jag störs av tycker jag det är olidligt och stänger av med en gång. Jag tror inte att jag kan få in de kanaler du talar om här men vissa kanaler spelar bara dåliga låtar.

Alien skrev:Eller så kan du helt enkelt fråga vilken slags musik de andra gillar. (...) De flesta är glada att få prata på om sina intressen.


Det var däremot ett bra förslag. Jag är alldeles för dålig på att fråga de andra saker vilket gör att samtalet väldigt lätt glider in på mig och mina problem och jag riskerar att framstå som rätt egocentrisk.

Haken med att fråga de andra som är ju dock att de kan fråga tillbaks och då tycker jag inte att jag har tillräckligt mycket att säga.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-02-20 20:41:23

Nallen rekomenderar "The three headed monster" - Ministry, Lard och Revolting cocks. Fast det är ju mangel förstås...

Annars gillar han både Krafwerk, Cure, Winnerbäck och Bach (både J.S.B och P.D.Q).
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19474
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2008-02-20 20:52:11

Vad är det för fel på mangel, blipp och feta baskaggar? Och OI-punk och vad annat "smalt" jag inte kan namn på? Inte vet jag hur det är med Bjäbbis, men jag är nyfiken på alla tips! Roligt att få sådana att njuta av också, inte bara att kallprata om (för oss med olika smak; min är mycket förutsättningslös).

Tack för dem ni redan har givit!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-20 20:54:44

weasley skrev:Där har du lite att börja nysta i för att se om det finns något du gillar. (Det finns massor JAG gillar där... ;-D )


Tack Weasly nu försöker jag nysta :-)

weasley skrev:a-Ha: Scoundrel Days, Hunting High and Low, Stay on These Roads (80-tal)

Jag känner igen gruppnamnet men inte låtarna. Hade inte dom någon jättehit av något slag?

weasley skrev:Madonna: Like a Virgin, Like a Prayer, Erotica, True Blue, Ray of Light (när hon äntligen lärde sej sjunga på riktigt!), First Album, Breathless (80-00-tal)


Madonnas framtoning har stört mig så oerhört så jag helt har sorterat bort henne. Men min pojkvän har lånat ut en best-of-skiva med en hel massa av det där på så jag får väl helt enkelt genomlida den nästa gång jag diskar....hm....i morgon kanske. :-)

weasley skrev:Simon & Garfunkel (de enda som kommer undan med långsamma ballader imho) (60-70-tal)


Simon & Garfunkel är tillräckligt "gammalt" för att finnas med i kategorin över sånt som jag kan tolerera och tycka det är okej eller bra att lyssna på. I den kategorin hamnar för övrigt en massa melodiös 60-talspop och amerikanska folksongs och folkrock från 60-70-talen. Jag tycker även om svensk progg samt visor.

weasley skrev:Radiohead: The bends (90-tal)


Aldrig hört talas om. Vad är det för nåt?

weasley skrev:Imperiet: Synd, Tiggarens tal, Blå himlen blues (80-tal)

Johan Johansson: Flum, och hans svarta värld (?) (90-tal)

Lars Winnerbäck: Rusningstrafik, Med solen i ögonen (90-tal)


Imperiet känner jag förstås till. Johan Johansson har spelat med Kjell Höglund. Jag var t.o.m och hörde honom en gång när han hade fått ta över showen för att Kjell Höglund hade hamnat akut på sjukhus.
Lars Winnerbäck köpte jag ett kassettband av när han spelade i Linköping redan 1994 och hade det länge i min ägo. Han var rätt oslipad då. Vad jag förstår så började killen i något lokalt punkband. Hans CD "Kom" som jag skaffade några år senare var lite mesigare.

Det här tangerar både progg och visor så det ingår inte riktigt mina "luckor".

Pojkar som plinkar på gitarr och en massa texter = går bra.
Grupper och en massa instrument = lite mer osäkert.
Synth och blippblipp = Bjäbbis springer iväg.

Jag tycker dock inte riktigt att det är bra att jag gör det. Det är fördomsfullt och jag vill motverka det.

weasley skrev:Oasis: Definitively maybe (90-tal)


Också ett helt okänt band för mig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-20 20:58:25

nallen skrev:Fast det är ju mangel förstås...]


Vad menar ni när ni talar om "mangel"?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav weasley » 2008-02-20 22:13:39

Bjäbbmonstret skrev:
weasley skrev:a-Ha: Scoundrel Days, Hunting High and Low, Stay on These Roads (80-tal)

Jag känner igen gruppnamnet men inte låtarna. Hade inte dom någon jättehit av något slag?


Nej, det här är alltså hela skivor! Deras megadunderhit med den revolutionerande videon (en cyberblandning av tecknat och riktiga personer) var Take On Me. Den finns på Hunting.. skivan.

Bjäbbmonstret skrev:
weasley skrev:Madonna: Like a Virgin, Like a Prayer, Erotica, True Blue, Ray of Light (när hon äntligen lärde sej sjunga på riktigt!), First Album, Breathless (80-00-tal)


Madonnas framtoning har stört mig så oerhört så jag helt har sorterat bort henne. Men min pojkvän har lånat ut en best-of-skiva med en hel massa av det där på så jag får väl helt enkelt genomlida den nästa gång jag diskar....hm....i morgon kanske. :-)


För att hålla sej kvar i branschen så länge som hon har gjort krävs det mycket annat än ett tjusigt ansikte. Se bara på lilla Britta! Ett vrak är det kvar av denna lilla bolagsprodukt.
Madonna både skriver och producerar själv och har gjort så från allra första början. Respekt!

Bjäbbmonstret skrev:
weasley skrev:Simon & Garfunkel (de enda som kommer undan med långsamma ballader imho) (60-70-tal)


Simon & Garfunkel är tillräckligt "gammalt" för att finnas med i kategorin över sånt som jag kan tolerera och tycka det är okej eller bra att lyssna på. I den kategorin hamnar för övrigt en massa melodiös 60-talspop och amerikanska folksongs och folkrock från 60-70-talen. Jag tycker även om svensk progg samt visor.


Ok, så då har du koll på The Doors också? Jag har alla deras skivor... Strange Days, Morrison Hotel, Days in the Sun och nån jag har glömt namnet på...

Bjäbbmonstret skrev:
weasley skrev:Radiohead: The bends (90-tal)


Aldrig hört talas om. Vad är det för nåt?


Melankolisk pop med i vissa fall rent geniala samansättningar av text och musik, i andra fall helt obegripliga stycken. Jag köpte den skivan eftersom jag är lite kär i den ena låten - Street Spirit.. underbar!!

Bjäbbmonstret skrev:
weasley skrev:Imperiet: Synd, Tiggarens tal, Blå himlen blues (80-tal)

Johan Johansson: Flum, och hans svarta värld (?) (90-tal)

Lars Winnerbäck: Rusningstrafik, Med solen i ögonen (90-tal)


Imperiet känner jag förstås till. Johan Johansson har spelat med Kjell Höglund. Jag var t.o.m och hörde honom en gång när han hade fått ta över showen för att Kjell Höglund hade hamnat akut på sjukhus.


Jo, de där är ju rätt tajta polare. Johan Johansson har dock en hel del roliga texter på sitt samvete. Prova, vettja!

Bjäbbmonstret skrev:Lars Winnerbäck köpte jag ett kassettband av när han spelade i Linköping redan 1994 och hade det länge i min ägo. Han var rätt oslipad då. Vad jag förstår så började killen i något lokalt punkband. Hans CD "Kom" som jag skaffade några år senare var lite mesigare.


"Kom" tillhör de skivor han släppte när han fick kontrakt med Universal och började lägga sej till med det lundellska högtravande svårmodet. Lyssna på de där skivorna jag listade... de är små pärlor i ett annars grått svenskt nittiotal.

Bjäbbmonstret skrev:Pojkar som plinkar på gitarr och en massa texter = går bra.
Grupper och en massa instrument = lite mer osäkert.
Synth och blippblipp = Bjäbbis springer iväg.

Jag tycker dock inte riktigt att det är bra att jag gör det. Det är fördomsfullt och jag vill motverka det.


Jag skulle kunna ge dej några mjukstartstips till lite mer blippinspirerad musik om du vill?

Bel Canto - Shimmering Warm and Bright (tidigt nittiotal) - den här skivan kan dock vara jäkligt svår att få tag på!
Cure - Wish (92-93)
Depeche Mode - Violator (92-93)

Mitt tips är att inte rata det här på en gång. Lyssna igenom skivan minst två ggr innan du bestämmer dej för om det är skit eller inte.

Bjäbbmonstret skrev:
weasley skrev:Oasis: Definitively maybe (90-tal)


Också ett helt okänt band för mig.


Ett av de två hypade britpop-banden under nittiotalet. Beatleswannabes så det stänkte om det. De låtar som inte är stulna direkt ur McCartney/Lennons hög med ratade låtar kan dock vara riktigt bra.
Det andra hypade britpopbandet under nittiotalet var Blur - fast deras skiva minns jag inte riktigt vad den heter. Nånting "escape" har jag för mej. Den är iofs också väldigt bra, faktiskt bättre än Oasis.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2008-02-20 22:18:29

Bjäbbmonstret skrev:
nallen skrev:Fast det är ju mangel förstås...]


Vad menar ni när ni talar om "mangel"?


När JAG talar om mangel menar jag saker som...

Ministry, Moonspell, Die Krupps, Aslan Faction, Severe Illusion, KMFDM, till viss del Front 242, Misery Loves Co, Combichrist, Pitch Shifter, Pain, Run Level Zero, Rob Zombie och Templebeat. Bland andra.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav nallen » 2008-02-20 22:41:26

Jag och Wesslan har nog ganska liknande definitioner av mangel... jag vet inte riktigt om jag vill hålla med om att mina gamla husgudar i The Cure ska klassas som blipp dock :twisted:

För övrigt hette Lars Winnerbäcks gamla punkband [WikiSve]Snoddas_(musikgrupp)[/WikiSve].
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19474
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav weasley » 2008-02-20 22:48:04

nallen skrev:Jag och Wesslan har nog ganska liknande definitioner av mangel... jag vet inte riktigt om jag vill hålla med om att mina gamla husgudar i The Cure ska klassas som blipp dock :twisted:

För övrigt hette Lars Winnerbäcks gamla punkband [WikiSve]Snoddas_(musikgrupp)[/WikiSve].


Jo, jag vet att Cure inte är blipp... men för den som tvingats lyssna på Svensktoppen är det garanterat MER blipp där. I The Cures musik alltså.

för övrigt har jag ALLA winnerbäcks gamla alster på nån skiva nånstans. Allt. Gamla snoddasdemosar, rubbet!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Titti » 2008-02-20 23:28:55

weasley skrev:
nallen skrev:Jag och Wesslan har nog ganska liknande definitioner av mangel... jag vet inte riktigt om jag vill hålla med om att mina gamla husgudar i The Cure ska klassas som blipp dock :twisted:

För övrigt hette Lars Winnerbäcks gamla punkband [WikiSve]Snoddas_(musikgrupp)[/WikiSve].


Jo, jag vet att Cure inte är blipp... men för den som tvingats lyssna på Svensktoppen är det garanterat MER blipp där. I The Cures musik alltså.

för övrigt har jag ALLA winnerbäcks gamla alster på nån skiva nånstans. Allt. Gamla snoddasdemosar, rubbet!


Och jag undrar förtvivlat - vad innebär det att det är mangel eller blipp? Är det en sorts omdöme, en musikgenre eller vad då? För mig är en mangel är en mangel är en mangel... Musik som är mangel - låter den som en mangel då? Ljudet "blipp" - nej, jag ger upp. Förklara istället!

(The Cure köpte jag förresten i julklapp åt äldste sonen - enligt önskemål men utan att veta hur de låter...)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:40:41, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in