Förstår ni män? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förstår sig kvinnor på män?

Jajamensann, de går att läsa som en öppen bok.
6
23%
Nja, det brukar gå ganska bra.
4
15%
Tveksamt, men det går ibland.
11
42%
Att försöka begripa sig på karlar är som att leta efter nålen i höstacken.
5
19%
 
Antal röster : 26

Inläggav Helena » 2008-02-14 16:58:45

Om jag påstår att kvinnor har en benägenhet att bättre ta hand om spädbarn.. Är det en förmåga inom det sociala planet? Eller är det nonsens för att det kan anses vara icke PK att säga nåt sånt? Eller är det nonsens för att det föreligger risk för en avhyvling av sambon om du skulle råka tycka det?


Ja, du kan verkligen inte ha det lätt om du får en avhyvling av din sambo när du säger att hon är bättre på att ta hand om spädbarn... Slår hon dig ofta? 8)

M.a.o. så tror jag faktiskt att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men endast på det sociala planet.


Det är väldigt socialt med kurviga former eller skägg... :wink:
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Kvasir » 2008-02-15 23:35:25

Jag är visserligen man, men jag finner de flesta män fullständigt obegripliga. De är ju intresserade av sport. :shock:
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-02-16 2:59:20

ford skrev:-Ute och letar ragg på forumet? :wink: 8)

Nej, sanningen att säga tror jag inte det är någon större skillnad i begåvning mellan män och kvinnor, tjejernas högre betyg beror snarare på en högre ambitionsnivå, än på något annat.

Nu är du ju ganska mycket äldre än mig, men under min gymnasietid var det inte ovanligt att vi grabbar (erkänner att jag inte var ett dugg bättre än de andra) satt och tramsade, porrsurfade och slängde papperstussar på varandra, när vi gjorde grupparbeten.
Tjejerna däremot satt ofta djupt försjunkna i skolarbetet och försökte göra superseriösa arbeten, från första dagen.
Vi brukade istället få panik, när det bara var tre dagar kvar till inlämning, varpå vi slet som bara fan de sista tre dygnen, för att få ihop ett någotsånär lyckat arbete.

-Tro fan att tjejerna (med all rätt) fick bättre betyg, men det berodde, som sagt knappast på en högre intelligens.


Ja, det stämmer tror jag. Jag vet att min dotter var mycket ambitiös. När det gällde grupparbeten gillade hon bäst att samarbeta med andra ambtiösa tjejer. Var det killar med, så gjorde de mindre. De åkte s a s snålskjuts på tjejerna, för hela gruppen fick ju samma betyg.

Har läst på ett visst forum där, alla hatar feminister, att det är såå orättvist att killar får sämre betyg trots att de har lika bra resultat på skrivningar. Det beror förstås just på att tjejerna presenterar bättre i klassrummen. Men killarna är helt övertygade om att det beror på att de är diskriminerade.

ford skrev:På det sociala planet däremot är kvinnor ofta onödigt krångliga och överkänsliga av sig, men å andra sidan är de samtidigt ofta mer empatiska än vad vi män är.


Jag tycker visst män kan vara krångliga och överkänsliga också. Men det kan bero på att jag är aspie och därför inte är så förstående.

ford skrev:M.a.o. så tror jag faktiskt att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men endast på det sociala planet.


Det där förstod jag inte riktigt. :?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ford » 2008-02-16 19:15:42

Alien skrev:
ford skrev:M.a.o. så tror jag faktiskt att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men endast på det sociala planet.


Det där förstod jag inte riktigt. :?


Vad jag menar är att det inte skulle finnas någon större skillnad i begåvning (varken praktiskt, teoretiskt, eller konstnärligt) mellan män och kvinnor.
Att t.ex. killar ofta är bättre på att meka med bilar, medan tjejer ofta kan vara bättre på att laga mat beror på uppfostran och inget annat.

På det sociala planet tenderar däremot män att vara mera enkla och raka, men samtidigt lata, okänsliga, okontrollerade och oempatiska, jämfört med kvinnor som ofta är betydligt mera ambitiösa, sofistikerade och empatiska (men å andra sidan också krångliga, intrigerande, långsinta, överkänsliga och veliga, för att ta fram deras negativa sidor).

Detta tror jag beror på en biologisk skillnad, då det inte verkar som om endast uppfostran skulle kunna vara en förklaring, eftersom det verkar gå igenom så gott som alla kulturer och samhällsklasser. Dock finns det ju såväl goda, som dåliga sidor hos båda könen.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav kenta81 » 2008-02-20 21:12:29

Jag tror att de största skillnaderna mellan män och kvinnor finns i sättet vi kommunicerar på, kroppspråk kan vara viktigare för kvinnor och dom kan lägga märke till fler saker än män, eller sätta större vikt vid saker än män kanske man ska uttrycka sig som.
Även känslomässigt tror jag det finns skillnader, tror att kvinnor är mer empatiska i naturen än män. Menar inte att män är oempatiska, men kvinnor kan ta steget längre än män möjligen.
Intelligensmässigt kanske det finns skillnader men de är nog knappt mätbara.

Några andra skillnader som barnuppfostran vet jag inte något om faktiskt, känner själv att jag skulle vara lika bra förälder som de allra flesta kvinnor.

Men överlag tror jag att kvinnor förstår män bättre än män förstår kvinnor.
Senast redigerad av kenta81 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
kenta81
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2006-05-15

Inläggav Isse » 2008-02-20 22:55:18

Jag föreslår någon form av ovetenskapligt vetenskapligt test för att ta reda på det. :)
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav jonsch » 2008-02-20 23:55:33

Jag vet inget om resten av det som kenta skrev om men besserwissern i mig bara måste kommentera det här:
kenta81 skrev:Intelligensmässigt kanske det finns skillnader men de är nog knappt mätbara.
Efter vad jag har läst så består skillnaden i att det finns färre stora avvikare bland kvinnor än bland män. Det där gäller för alla möjliga egenskaper (automatisering?) men altså bland annat för intelligens. Det är alltså vanligare bland kvinnor att vara mer eller mindre medelintelligent. Bland män finns fler genier men också fler Forest Gump.

Hrrm. För att återknyta till trådämnet så torde väl det betyda att det bland män är vanligare att vara antingen för smart eller för dum för att kunna leva sig in i hur en genomsnittlig person av andra könet tänker än vad det är bland kvinnor?

*Låter denna fåniga gissning bli hängande i takhöjd, hukar mig och smiter ut.*
8)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav kenta81 » 2008-02-21 0:24:29

Jag tycker det låter lite konstigt att det skulle finnas färre genier bland kvinnor, för det första tror jag det vanliga intelligenstestet är ett trubbigt instrument att mäta genialiet på eller intelligens, menar att risken finns att man missar genier på det sättet, eller sätter en geni stämpel på fel person.
Men detta är bara vad jag själv tror, har inte läst nått om ämnet så det jag säger kan ju mycket väl vara falskt.

Om du har nån bok i ämnet som du rekommenderar vore jag tacksam, eller nån länk.
Senast redigerad av kenta81 2011-05-04 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
kenta81
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2006-05-15

Inläggav Vesslan » 2008-02-26 16:00:39

Jag förstår mig på män tillräckligt bra för min del.
Dem är rakare i kommunikationen, och har dem nu någon baktanke så handlar det nästan alltid om att få ha sex.
Senast redigerad av Vesslan 2011-05-04 11:37:48, redigerad totalt 1 gång.
Vesslan
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-12-21
Ort: Långt in i skogen

Inläggav Kvasir » 2008-02-26 16:06:04

kenta81 skrev:Jag tycker det låter lite konstigt att det skulle finnas färre genier bland kvinnor, för det första tror jag det vanliga intelligenstestet är ett trubbigt instrument att mäta genialiet på eller intelligens, menar att risken finns att man missar genier på det sättet, eller sätter en geni stämpel på fel person.


Om man bara tittar på IQ så finns det färre kvinnliga genier, men också färre kvinnliga idioter. Medelvärdet är samma för kvinnor och män, men kvinnor har en något lägre spridning, dvs. fördelningskurvan är smalare.

Sedan håller jag med om att IQ är ett trubbigt instrument för att mäta intelligens.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in