Har du ADD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du ADD?

Inläggav Red and green » 2012-02-17 21:29:39

Det lutar åt det hållet att jag har både AS & ADD. AS har jag accepterad som en självklarhet, men det här med ADD kom bakom busken :shock:
Dock ju mera jag funderar på det, desto mera börjar jag förstå och se sambandet.

Nyfiken på vilka av er som har ADD och vilka symptom ni har ?

Har ni fått hjälp?

Vad är det för läkemedlet ni har?
Funkar det?
Hur länge du gått på det?

+ annat som en förvirrad :-)230 skulle behöva veta.

Tacksam för svar sisters and brothers !

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Har du ADD?

Inläggav treeman » 2012-02-18 1:19:58

Tror inte det. Misstänker drag av ADHD dock. Eller har jag ADHDH.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Har du ADD?

Inläggav Karamazov » 2012-02-25 1:04:14

Jag har relativt svår AS och ADHD, och Just nu går jag på Concerta 72 mg.
Jag har tagit dom i 3 månader nu och jag kan lugnt konstatera att dom fungerar. Dock finns det en hel drös med sidoeffekter, som jag har upplevt. Här har du en lista med ett par saker som jag har märkt (var snäll och notera att alla har olika reaktioner på medicinen.

*Nedsatt aptit och hunger, jag kan knappt äta mer än en knytnäve per måltid. Kan ses som oerhört positivt om man är överviktig. (detta kan och går oftast över efter man har tagit medicinen ett tag)

*Viljan att vara kring människor ökar, övergivnadskänslor, samt känslosvall. (detta kan även gå över)

*svårigheter att somna (inget som är jätte märkbart om man har stadiga rutiner och daglig sysselsättning (jobb)

*ökning av pulsen, detta kan även medföra skakningar och hjärtklappning. (När dom provar ut medicinen så kollar dom ditt blodtryck)

*Om du har en ångestproblematik så kan denna förstärkas av medicinen.

*Förstärkt koncentration och en märkbar sådan också

*Hyperaktivitet

trots allt så anser jag att medicinen är värd att ta. Jag kom inte på något mer, så ställ gärna frågor.
Karamazov
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-02-25

Re: Har du ADD?

Inläggav Sheyen » 2012-02-25 10:40:28

Karamazov skrev:*Hyperaktivitet

Om du blir hyperaktiv av Concerta borde du nog fundera på om det kanske är så att du har fått fel medicin.

Jag har käkat concerta (hade 72 mg/dag). Jag blir väldigt lugn av metylfenidat och har åtminstone fått för mig att personer med ADHD blir lugna av den substansen. Om man blir hyperaktiv av Concerta har inte medicinen gjort sitt jobb, skulle man kunna säga.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Har du ADD?

Inläggav LostInAForest » 2012-02-25 12:02:21

det skulle också kunna vara så att hyperaktiviteten slår till när medicinen går ur kroppen?
så upplever iaf jag det. och att den då märks mer för att man varit nästan som folk större delen av dagen. ;)
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Har du ADD?

Inläggav Dagobert » 2012-02-25 12:53:26

Det var väldigt så mycket prat det blev om hyperaktivitet... tråden handlar ju om ADD.
Jag har AS och ADD. Tycker inte att Concerta funkar nåt vidare; jag blir lite vaknare men snöar in på detaljer istället. Ska nu prova Ritalin. Tar inga mediciner just nu.
Dagobert
 
Inlägg: 14191
Anslöt: 2010-11-30

Re: Har du ADD?

Inläggav Lindisen666 » 2012-02-25 13:07:23

Jag har ingen fastställd AS diagnos (än?!?) men jag har diagnosen ADD med starka drag av AS i dagsläget. Min add yttrar sig så att jag har extremt svårt med fokus, börjar en miljard saker och avslutar ingen, väldigt disträ, folk tycker inte jag lyssnar i samtal och det är nog sant ibland:) väldiugt trött är jag också men Concerta gör mig piggare. Add gör att jag får en massa ideer och planer, men det blir bara en enda röra och inget blir gjort.Förutom inom vissa saker, så som att samla info om psykisk ohälsa, när jag var yngre var jag besatt av Michael Jackson:P
Lindisen666
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-02-16

Re: Har du ADD?

Inläggav Red and green » 2012-02-25 16:55:39

Lindisen666 skrev:Jag har ingen fastställd AS diagnos (än?!?) men jag har diagnosen ADD med starka drag av AS i dagsläget. Min add yttrar sig så att jag har extremt svårt med fokus, börjar en miljard saker och avslutar ingen, väldigt disträ, folk tycker inte jag lyssnar i samtal och det är nog sant ibland:) väldiugt trött är jag också men Concerta gör mig piggare. Add gör att jag får en massa ideer och planer, men det blir bara en enda röra och inget blir gjort.Förutom inom vissa saker, så som att samla info om psykisk ohälsa, när jag var yngre var jag besatt av Michael Jackson:P


Ja, här känner jag igen mig förutom att jag har inte så jätte problem med fokus. Jag kan fokusera, oftast, om jag vill iaf en bra stund. Dock ibland kan de gå månader att jag inte kan läsa böcker. Om det är studieböcker, det går för jag pluggar enbart sådant som jag verkligen är jätteintresserad av. Men vanliga böcker är svåra. Med fiktion är det omöjligt, ser ingen vits i det överhuvudtaget.
Jag tror att jag brukar ha så där 40-50 böcker som jag börjat läsa men aldrig slutat. Mycket vanligt för mig.

Ja, tusentals idéer och påbörjade projekt ..... *pust*

Med det konstigaste är att jag har typ två olika identiteter: på jobbet skitnoga, petig som fan, hakar upp på varje detalj (det ingår i mitt jobb !, så den egenskapen är en stark fördel), driver massa projekt, utvecklar, avslutar projekt oftast ( inte alltid för ibland får jag nippran) är respekterad för jag kan min sak och spelar enbart med öppna kort.

Men vänta bara tills jag kommer hem :!:

Fan ! Det är som någon byter ut min hjärna när jag stänger dörren. Ingenting blir gjort. Ligger mest på soffan, lullar omkring. Gör inte ett handtag, städar enbart när det är extremt nödvändigt. Tittar inte på TV, mest bara surffar o läser.

Men sen tänker jag att detta är kanske exakt vad de flesta män har gjort i alla tider. Jobbat o sen liggat på soffan resten av kvällen o frun har tagit hand om barn, mat o allt annat.
Så min analys är att jag kanske inte är så störd som man skulle kunna tänka sig.

Iofs så stör inte detta mig enormt mkt, men jag undrar ju ändå. Om jag skulle få rätt läkemedel jag kanske skulle kunna ha ett annorlunda, lite mer aktiv liv? Osäkert om det är verkligen vad jag vill, men jag skulle vara tacksam över ett piller som skulle få mig städa. Stryka osv.
Det bara finns ingen energi, allt försvinner på jobbet och till stor del därför att jag har för många människor runt mig, flera än vad jag kan klara.
Jag måste få mera självständig jobb, men jag jobbar med det. Det kommer.

Så Dagobert har rätt, det var inte frågan om hyperaktivitet, det är frågan om bristande aktivitet.

Så Concerta o Ritalin e det vad gäller.
Vi får se vad utredar-farbrorn kommer till :shock:

Jäkla spännande faktiskt. Det kan dröja till hösten innan min utredning blir aktuell :o

Är det inte AS + ADD så e det nog nåt fel med farbror utredarna o verktygen.

Jag är hundra på att jag har iaf dom två diagnoser och resten är bara bonus :wink:

Eheh he heh :D :lol: :lol:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Har du ADD?

Inläggav Miche » 2012-02-25 17:10:49

Red and green skrev:Men vänta bara tills jag kommer hem :!:

Klassiskt, du tar ut all din energi på jobbet och har ingenting kvar för dig själv, väldigt många med Asperger funkar på det sättet och så småningom går man in i väggen.

Du måste skaffa dig metoder att skapa energi som du petar in lite här och där, ditt arbete är kanske givande, men tillsammans med allt annat så har du ingen energi kvar till dig själv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har du ADD?

Inläggav Dagobert » 2012-02-25 17:13:45

Red and green skrev:Så Concerta o Ritalin e det vad gäller.
Det finns nog lite till men man brukar väl börja där. Har inte koll.
Dagobert
 
Inlägg: 14191
Anslöt: 2010-11-30

Re: Har du ADD?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-25 18:13:22

Möblera om på jobbet så att det inte dränerar energi. T.ex kanske interaktionen IRL med kolleger kan minskas?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Har du ADD?

Inläggav Red and green » 2012-02-25 22:11:18

plåtmonster skrev:Möblera om på jobbet så att det inte dränerar energi. T.ex kanske interaktionen IRL med kolleger kan minskas?


Nope. Kan inte.
Umgås aldrig med kollegor utanför jobbet (om det var det du menade), den tanken skulle inte slå mig.

På jobbet går det inte heller att undvika av förekommen anledning. Vissa personer kan undvikas (tack o lov), men har varje dag bra mycket folk runt mig och väldigt nära :-)004 :-)233 :-)233

Den här våren har jag annorlunda strategi, koncentrerar i studier och lägger inte alls så mycket krafter på jobbet. Gör det som jag ska, men inga extra projekt kommer jag tacka ja till.
Inte en chans :!:

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Har du ADD?

Inläggav Lindisen666 » 2012-02-26 14:39:05

Haha, Ja när jag haft arbeten är jag EXTREMT noga.. dubbelkollar 100 gånger om jag gör något. Och jag kan då rakt inte jobba om någon iaktar mig. Men hemma är det kaos, extrem kaos :roll:
Jag kan fokusera ibland om jag är väldigt intresserad, men om de är nåt ointressant brister det direkt. Böcker, jag gillar att köpa dem, men läsningen är svårare :shock:
Lindisen666
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-02-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in