Theralen dosering?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Richard » 2011-02-07 14:54:52

Jag har 1-2 ml (40-80 mg), men min läkare skriver ut en flaska med 6 veckors intervall så det vär bara till att jag tar lite över en ml. Har påpekat det, men min läkare är så glömsk.

Men jag blir rätt klubbad av 80 mg. Men jag har tagit 12,5 ml (500 mg), o en annan gång 100 tabletter (också 500 mg). Inte i självdestruktivt syfte, jag vet att det inte är farligt. Men jag har bara velat sova. Efter att inte ha kunnat sova på 2 dygn.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav koi » 2011-02-07 17:27:35

Jag somnade efter 8 ml. Då behövde jag också sova och tog 2ml åt gången och väntade fyra timmar. Efter 8 ml fick jag inte upp huvudet från kudden ens och tvärslocknade och sov i 4 timmar. Men det var i ren desperation pga sömnbrist som fick mig att hallucinera. :(
koi
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Dagobert » 2011-02-07 17:58:06

Jag brukar ta 1-2 ml (1-2 pipetter) Theralen + en halv Zopiklon7,5 = 3,25 mg. Men jag tar ibland mer/mindre av ena eller båda.

Då somnar jag lätt och sover länge, och blir inte så seg dagen efter. Jag blir segare med mer Theralen.

Jag drömmer ofta väldigt mycket när jag tar Theralen. Ganska trevliga drömmar som tur är, och jag försöker lägga dem på minnet när jag vaknar. :)
Är det nån mer som upplevt det?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav MsTibbs » 2011-02-07 18:44:22

Jag är mer fridfull med Theralen, en mjukare effekt. Imovane släcker mig direkt och då är jag totalt väck fram till jag vaknar på ett snäpp. Ingen kan väcka mig innan effekten försvinner, folk har ryckt i mig, ropat osv utan att jag vaknat.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Dagobert » 2011-02-08 3:35:38

Dagobert skrev:Jag brukar ta 1-2 ml (1-2 pipetter) Theralen + en halv Zopiklon7,5 = 3,25 mg. Men jag tar ibland mer/mindre av ena eller båda.

Då somnar jag lätt och sover länge, och blir inte så seg dagen efter. Jag blir segare med mer Theralen.

Jag drömmer ofta väldigt mycket när jag tar Theralen. Ganska trevliga drömmar som tur är, och jag försöker lägga dem på minnet när jag vaknar. :)
Är det nån mer som upplevt det?

Det är kombinationen lite av varje som är finessen. Tycks funka för mig iaf.
Lite Zopiklon för att somna, lite Theralen för att sova lugnt och länge.

Om jag enbart tar tillräckligt med Theralen för att somna blir jag seg dagen efter.
Om jag enbart tar tillräckligt med Zopiklon för att sova hela natten får jag svårt att vakna.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Jag behöver mycket mer Theralen

Inläggav Richard » 2012-02-24 13:42:53

Jag har ordinerat 40-80 mg Theralen till kvällen, o i går tog jag ca 60 mg. Men jag vaknade ungefär varannan timme o gick upp o rökte.

De två kvällarna innan, alltså i tisdags o onsdags så tog jag ungefär 200 mg, o sov gott nästan hela natten, max ett uppvaknande. Jag tog det eftersom jag druckit så mycket kaffe på kvällen.

Jag har ändå vaknat relativt tidigt, typ 08:30 o känt mig mer utvilad än idag, fast jag har sovit 12 timmar i natt (om man bortser från uppvaknandena). De andra nätterna har jag sovit nästan oavbrutet, men bara i 8-9 timmar, o jag har ingen hangover på morgonen.

Så, tror ni läkare är villiga att skriva ut 200 mg Theralen? Det blir 5 ml eftersom jag tar det flytande.

Finns det några allvarliga biverkningar av mycket Theralen? Det händer ibland att jag blir torr i munnen, men det är det ända jag har märkt.

Moderator: Slog ihop med liknande tråd.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Jag behöver mycket mer Theralen

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-24 13:48:02

Jag tror inte det bör bli nått problem. Jag har själv fått tagit den dosen någon gång. Fast jag kan tyvärr inte ta flytande längre så nu är det piller som gäller för mig, men jag tar det främst som ångestlindrande under dagen och så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Jag behöver mycket mer Theralen

Inläggav MsTibbs » 2012-02-24 14:02:56

Jag har tagit 8ml utan att somna, blev apatisk. Men tror inte det är lämpligt, verkligen inte. Om inte Theralen i dos 2ml (80mg) hjälper bör du fråga din läkare om annat preparat, ensamt eller i kombo med Theralen.

På psyk nu fick jag:
1-2ml Theralen (tog en ml runt 19:00)
7,5mg Imovane/Zopiklone
Om jag inte somnade fick jag 10mg Sobril.

Jag har dock problem med själva insomnadet, inte att vakna på natten. Propavan funkar hela natten och är inte beroendeframkallande. Endel blir trötta av Atarax eller liknande. Om man har svårare sömnproblem kan man få Nozinan (neuroleptika) men den kan i högre grad än Theralen ge "bakfylla". Det finns även fler. Experimentera inte själv, lyssna på läkaren.

I mitt fall tar jag fler mediciner, vissa gör en piggare, andra kan man bli trött av, så man kan ta dem morgon eller kväll för att hjälpa sömnen: Jag har mycket bättre dygnsrytm efter att jag började med Zyprexa, men jag tycker det är olämpligt att ta antipsykotisk medicin om man inte har psykotiska symtom. Diskutera med läkare. Ju mindre/lägre desto bättre.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag behöver mycket mer Theralen

Inläggav Zima33 » 2012-02-24 21:26:26

Man kan få muskelryckningar. Jag slutade ta Theralen pga jag fick ryckningar i ansiktet, blev rädd att de skulle bli värre och mer synliga. :?

Från fass.se
Vanliga (mer än 1 av 100): Trötthet, framför allt i början av behandlingen. Tillfällig huvudvärk. Nästäppa. Lättare yrsel. Muntorrhet kan uppstå. Vid längre tids behandling medför detta ökad risk för tand- och munslemhinneskador. Du bör därför sköta din tandborstning och övrig munhygien extra noggrant under behandling med Theralen.

Mindre vanliga (mindre än 1 av 100): Trög mage. Svårighet att kasta vatten kan uppträda (gäller särskilt äldre män). Tillfällig försämring av synskärpan kan förekomma.

Sällsynta (mindre än 1 av 1000): Blodpåverkan. Framför allt vid högre dosering lätta darrningar, stelhet, ryckningar eller skakningar i t ex händer och fingrar. Vid långvarig behandling kan de övergå till ryckningar i ansiktet, grimaserande och egendomliga tungrörelser. I vissa fall uppträder en särskild form av inre oro, som yttrar sig i svårighet att sitta stilla. Hjärtklappning. Påverkan på hjärtrytmen, oregelbunden hjärtrytm och EKG-förändringar i samband med detta. Hjärtstillestånd. Blodtrycksfall med yrsel kan förekomma. Gulsot utan leverskada. Hög dos och långtidsbehandling kan ge grumling av lins och hornhinna i ögat. Feber med muskelstelhet och allmänpåverkan är en mycket allvarlig sällsynt biverkan.

Kramper har rapporterats.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Theralen dosering?

Inläggav Alien » 2017-06-08 13:40:24

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Theralen dosering?

Inläggav Zima33 » 2017-09-12 15:03:30

Zima33 skrev:Man kan få muskelryckningar. Jag slutade ta Theralen pga jag fick ryckningar i ansiktet, blev rädd att de skulle bli värre och mer synliga. :?

Från fass.se
Vanliga (mer än 1 av 100): Trötthet, framför allt i början av behandlingen. Tillfällig huvudvärk. Nästäppa. Lättare yrsel. Muntorrhet kan uppstå. Vid längre tids behandling medför detta ökad risk för tand- och munslemhinneskador. Du bör därför sköta din tandborstning och övrig munhygien extra noggrant under behandling med Theralen.

Mindre vanliga (mindre än 1 av 100): Trög mage. Svårighet att kasta vatten kan uppträda (gäller särskilt äldre män). Tillfällig försämring av synskärpan kan förekomma.

Sällsynta (mindre än 1 av 1000): Blodpåverkan. Framför allt vid högre dosering lätta darrningar, stelhet, ryckningar eller skakningar i t ex händer och fingrar. Vid långvarig behandling kan de övergå till ryckningar i ansiktet, grimaserande och egendomliga tungrörelser. I vissa fall uppträder en särskild form av inre oro, som yttrar sig i svårighet att sitta stilla. Hjärtklappning. Påverkan på hjärtrytmen, oregelbunden hjärtrytm och EKG-förändringar i samband med detta. Hjärtstillestånd. Blodtrycksfall med yrsel kan förekomma. Gulsot utan leverskada. Hög dos och långtidsbehandling kan ge grumling av lins och hornhinna i ögat. Feber med muskelstelhet och allmänpåverkan är en mycket allvarlig sällsynt biverkan.

Kramper har rapporterats.


Citerar mig själv (Haha!)
Hade glömt att jag skrivit detta. Iaf så är jag sen några år tillbaks på Theralen och har extremt sällan muskelryckningar. Tar 2 ml/kväll (80mg). Så det kanske var något annat som orsakade ryckningarna.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Theralen dosering?

Inläggav Richard » 2017-09-12 16:25:14

Jag har ökat min dos, nu har jag 120 mg, 3 ml. Men jag tar oftast mer, en milliliter brukar bli att jag fyller hela gummitutan, alltså långt över en milliliter. Min psykiater tycker det är för mycket o han skriver det som SIC på receptet. Han är mer restriktiv med Theralenet än med Iktorivilen.

Men medicinen hjälper mig även mot min allergi mot katterna som jag verkar ha utvecklat. Har haft Theralen långt innan jag skaffade katter, men har inte varit allergisk mot katter tidigare. Men det har hänt att jag somnat ifrån Theralenet. Dagen efter det kliar det o det svider i ögonen.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in