Internetforum .

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Internetforum .

Inläggav listigspindel » 2012-02-13 19:32:11

Är det bara jag som är väldigt känslig för kommentarer i forum?

Jag menar inte här, men i andra forum har jag fått kommentarer som jag tyckt var så onödiga och elaka så jag blir ledsen - är jag inne i en deprimerad period så vågar jag knappt läsa vad folk svarat.

Förut kunde jag i uttrycka mig bättre, men nu känner jag mig helt dimmig i hjärnan p.g.a långvarig depression som aldrig ger med sig.
Det känns som om jag borde sluta skriva i forum eftersom jag tar åt mig så lätt.
listigspindel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-02-12

Re: Internetforum .

Inläggav barracuber » 2012-02-13 19:39:14

Jo om du är i en depression borde du försöka vila och undvika ansträngande saker som umgänge på forum och liknande. Att vara deprimerad är att vara i en känslig fas och då tar man åt sig mer än annars. Tänk på din egen hälsa i första hand och strunta i andra ett tag. Det är du som är i en svacka och måste komma på fötter; då har du inte råd att utsätta dig för okända idioter. Glöm inte att det finns stolpskott (idioter) överallt därute. Och nätet gör de dessutom osynligare och bedrägligare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Internetforum .

Inläggav Palindromus » 2012-02-13 19:59:27

listigspindel skrev:Är det bara jag som är väldigt känslig för kommentarer i forum?

...


Det känns som om jag borde sluta skriva i forum eftersom jag tar åt mig så lätt.
Jag har också problem med det ibland. Jag blir upprörd och ledsen. Men det händer inte så ofta. Det vanligaste är istället att jag får ångest av vad folk skriver eller känner skuld/kravkänslor.

Tar det mer än det ger så är det ju inte bra. Det gäller att finna balansen. Men jag, för min del, måste ju hitta ett sätt att klara av allt. För om jag grubblar och ältar allt hela tiden så klarar jag inte av vardagen. Men att fly är ingen lösning. Att stänga av och göra något annat är kanske det bästa för stunden, men sedan gäller det ju att jobba på mer långsiktiga lösningar.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Re: Internetforum .

Inläggav listigspindel » 2012-02-13 20:16:12

Förut ältade jag, men nu är jag bara helt tom.

Håller med om att internet gör vissa helt otroligt oförskämda och odrägliga, har aldrig träffat folk i verkliga livet som är så elaka mot nån dom inte känner bara så där.

Finns det exempel på långsiktiga lösningar?
Jag frågar för jag har inga svar på någonting själv, inga direkta visioner för hur framtiden kan bli.
listigspindel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-02-12

Re: Internetforum .

Inläggav barracuber » 2012-02-13 21:22:46

listigspindel skrev:Förut ältade jag, men nu är jag bara helt tom.

Håller med om att internet gör vissa helt otroligt oförskämda och odrägliga, har aldrig träffat folk i verkliga livet som är så elaka mot nån dom inte känner bara så där.

Finns det exempel på långsiktiga lösningar?
Jag frågar för jag har inga svar på någonting själv, inga direkta visioner för hur framtiden kan bli.


Oförskämda och odrägliga personer finns inte bara på nätet utan även i verkliga livet. Min svärfar sade alltid att "det finns idioter överallt" och han hade kanske rätt. Men jag har personligen haft tur och råkat ut för ganska få idioter. Det kan kanske även bero på att jag själv har en ganska mjuk och vänlig framtoning, en sorts immunitet mot aggression; inte ens elakingar ger sig gärna på en sån som jag :) En gång hade jag på mig polotröja och en tjej på stan frågade om jag var präst :) Jag tror man kommer långt med att visa vanlig hederlig vänlighet mot folk. Och att försöka undvika att bli bitter när man träffar på stolpskott och inte ta deras aggressioner personligt; jag brukar tänka att det är de som mår dåligt egentligen; inte jag.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Internetforum .

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-13 21:24:44

listigspindel skrev:Det känns som om jag borde sluta skriva i forum eftersom jag tar åt mig så lätt.
Ja.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Internetforum .

Inläggav locomotiv » 2012-02-14 2:55:51

Har inte direkt varit med om att folk är elaka mot MIG som person, däremot kan jag ta illa upp för annat. Jag har väldigt lätt att ta åt mig och må dåligt av otäcka saker folk skriver, och det skrivs ju mycket ofina saker på nätet. Många generaliseringar av sexistiskt och rasistiskt slag som får mig att fundera mycket. Jag blir så osäker. Kanske har de där lätt fascistiska cyniska asen rätt i att vissa är mer värda än andra? Vem vet?
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Re: Internetforum .

Inläggav listigspindel » 2012-02-14 10:52:11

sugrövmanövern skrev:
listigspindel skrev:Det känns som om jag borde sluta skriva i forum eftersom jag tar åt mig så lätt.
Ja.


Ja, det hela är ju egentligen väldigt enkelt om man tänker på det lite.
Gillar jag inte något så ska jag hålla mig borta från det ett tag, det är ju inte så att jag går miste om en mängd intressanta åsikter om jag bara hakar upp mig på idioterna.

Idag känns det bättre - tack för att ni bidrog med att skrämma bort lite tråkiga tankegångar.

Puss* och Kram* allihop, hoppas ni får en trevlig dag.

*observera att detta endast gäller cyberbaserad kontakt :wink:
listigspindel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-02-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in