Mönstring/lumpen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Jana » 2007-08-03 12:23:39

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jana skrev:Om man har AS får man inte göra lumpen. Man blir automatiskt frikallad.


Vet du varför?

Hälsningar

Lilla Gumman


Nä, jag kan bara gissa, och det vill jag inte (det är väl typ nåt Hasse Aro-syndrom). Men jag vet detta eftersom jag har en väninna vars son fått detta beskedet. Får dem veta man har AS blir man per automatik frikallad och får inte göra lumpen.

Synd om vissa av våra ungdomar som faktiskt vill göra lumpen och kan det också.

Jag har ju flera exempel från min släkt där dem på den tiden ju inte fanns denna diagnos och dem fick göra lumpen. endel klarade det mindre bra men andra klarade det bättre. Den som klarade det allra bäst är väl den med allra mest klassisk AS. Men dem alla gjorde lumpen och inget problem eller skador eller något sånt hände, dem var en tillgång. Fullt normala människor (*som man inte riktigt får säga här inne, så säger det lite tyst då, och hoppas att i alla fall någon fattar vad jag menar*)
Senast redigerad av Jana 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Jana
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2006-02-22

Inläggav Karl » 2007-08-04 2:22:49

Jag gjorde lumpen på en trafikpluton, rekade och märkte upp vägar. Körde motorcykel vilket var buskul, särskilt med skidor på vintern, ner med skidan och fullt spett genom kuvorna. Det blev dock tvärstopp ibland när man glömde att skidorna var på och man försökte köra mellan två tätt stående träd i skogen. Luftturen över styret gick oftast bra så vida man inte landade på k-pisten som hängde på ryggen.

Ibland fick man dra på sig långa vita handskar och dirigera trafik, denna makt utnyttjades på bästa sätt, vackra tjejer vinkades fram först, sura gubbar fick vänta länge.

Kvällarna tillbringades antingen på krogen med en öl i handen eller i mörkrummet framkallandes kort.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Flamey » 2007-08-04 12:17:18

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jana skrev:Om man har AS får man inte göra lumpen. Man blir automatiskt frikallad.


Vet du varför?

Hälsningar

Lilla Gumman


Pga den sociala biten I guess, det är psykiskt påfrestande att bo så tätt inpå andra under de omständigheterna som råder i lumpen.
Senast redigerad av Flamey 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Flamey
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav MsTibbs » 2007-08-04 16:12:51

Jag gjorde lumpen på gamla A9 i Kristinehamn, 11månader, datanörd... På kvällarna stack alla andra till krogen, altså var det folktomt på min lucka mellan halv fem och åtminstone tio på kvällen. Det fanns soldathem, där jag satt på internet all tid jag kom åt. Det fanns långa löpspår i olika längder och rundor, samt låg Vänern precis bredvid så man kunde bada.

Sen fick vi ju VPL-kort så vi fick åka gratis på bussar och tåg hur mycket vi ville (i praktiken iallafall) så jag åkte ofta bort från Reg då jag hade möjlighet. I övrigt hade de jättetjocka tunga filtar som med fördel kunde tras över huvudet då jag skulle sova... mycket mysigt/fridfullt. Då försvann yttervärlden, för att inte tala om att sova i tält! Underbart (jag var nog den ende dock som såg fram emot att tälta i -35grader)! ^^
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tvilling99 » 2007-08-05 18:56:34

Jag hade as när jag gjorde lumpen men saken var bara att jag inte visste det då och ingen annan heller för den delen.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav MsTibbs » 2007-08-05 19:15:32

Stämplingsteorin är intressant. Diagnos är bra i den betydelse att det kan hjälpa, men det ökar också risken att man såsmåningom stämplar sigsjälv/andra, så man inte når sånt, som man annars skulle nå (dock med lite extra jobb).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Isse » 2007-08-06 0:44:16

Jag gjorde lumpen 2000/01. Det var ett tufft äventyr. Då viste jag inte att jag var aspergare, mer än att jag inte var så särskillt social av mig.

Jag hamnade som eldledningsbiträde (senare ändrat till ledare) i en Strf90 (Stridsfordon a.k.a. Tuff panzarvagn). Detta efter att en kompis precis varit inne hos inskrivaren och blivit detta. Jag gick in och pratade Red Alert2, som var rpg-spelet som gälde då.. med inskrivaren på dennes initiativ.. Han spelade tydligen det själv och behövde lite tipps.

Jag fick innan detta även det otroligt jätteskojsiga i att få göra morsekodsprovet..eller vad det heter.. Jag klarade det första provet men failade på prov nr2. Var även förkyld den dagen så slapp cykla! Psykologen tyckte jag skulle söka befälstjänst, men jag sa att jag tackade nej. Var inte så jätte initiativrik på den tiden..

Iaf, lumpenutbildningen. Grundutbildningen på sommaren = tokskoj. Lite jobbigt att bära tjockisar på bår i full stridsmundering och 25 grader och fullt solsken, men lite amoniaksvett i alla skrymsler och vrår är en upplevlese i sig. Sedan fick jag och ett gäng till i vårat kompani göra högvakten i Sthlm! Det var ganska kul. Kan stoltsera med att jag hissat flaggan på Sthlms slott samt sett kungen glida förbi i en bil.

Sedan for vi runt i våran stridsvagn och hade skoj. Vi hade sköna stolar som hängde typ som hängmattor bak i vagnen och satt och knappade på en liten dator olika mål som granatkastarna och Haubitz skulle bomba sönder. Har hört skarpa 60mm granater brisera 2km från oss på en skjutbana där vi angett att de skulle landa.. Har även skjutit de vanliga Ak5, Ksp58 och P-skott. Det var SKOJ! (Har även skjutit 9mm pistol på skjutbana i Phuket, Thailand..for the record).

Sedan hade vi slutövning på vintern i BODEN! (Sveriges rövhål nr1). Våran panzervagn hamnade med Spaningspluton så vi grävde ner oss bakom fiendens linjer och satt och skakade på granris i en snödriva i princip. Innan dess fick vi pröva på att bygga en snöhydda och sova i den i dubbla sovsäckar i -30. Det var lite kul.. Ett annat fint minne var när vi mitt ute i ödemarkens vinterlandskap skulle byta om från stridsmundering till overål, gummistövlar och gasmask och sedan gruppvis knalla runt i en liten trästuga full med tårgas..tårgasen sitter kvar i kläderna efter detta btw..

Just ja. Glömde säga att jag gjort baskerprovet med! 4 stentuffa dagar med mikroskopiskt med mat och tung march och övningar (efter grundutbildningen).. resulterade i den svarta Panzerbaskern!...

Blev även korpral efter 7-8 månader och sedan graden Furir när vi MUCKADE! Det var kul att mucka efter 10 månaders livsföring i en alternativ verklighet.. och sedan bli terroriserade i matsalen med den faktiskt nästan bra låten Muckartwist.. :)

De var lite av mina lumpenerfarenheter.. GL and HF!

Btw, soldathemmet i Skövde har den godaste kebabtallriken i Sverige.

PLUR.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-09-04 1:22:12

XYZ skrev:Jag kryssade i all psyk-skit (dock ingen Asp-diagnos) på det första formuläret men blev satt i syssla inom försvaret ändå. .


Finns detdär hälso-pappret och hälsodelen av mönstringsdatortestet på nätet? Jag skulle gärna vilja läsa det. Jag har visserligen redan gjort lumpen (och hade då ingen diagnos så tror jag var 100% frisk enligt papprena) men jag skulle gärna vilja läsa dem... nån som kan figga länk eller skicka till min e-post? <3
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Garum » 2008-09-04 3:32:47

Själv låg jag inne 11 månader som radarobs uppe i Norrland, det var en ganska ok tjänst och mina "kolleger" var en brokig samling individer från skärpta KB uttagna som klassat ner sig själva för att förkorta tiden i lumpen till nästan infantila psykstörda malajnissar som måste ha hamnat där av misstag.

Befälen var sådär en del var vettiga och riktigt ok, medans några var kvalificerade rötägg, en kapten som sa att han var så less på det där att nästan kunde vara värt att begå landsförräderi o sitta några år på kåken om han fick x-antal miljoner och därmed slippa "skiten" och få sin ekonomi tryggad.
En annan var en störd fänrik som var så oprofessionell och oseriös så det var bara inte sant, han gick och retade sig och trakasserade flera radarobsar, han blev bara löjtnant och basar numera över ett förråd :lol:
Fick senare veta att chefen för berget hade begått självmord genom att hänga sig...att komma söderifrån och sen hamna ute i obygden och ha ett bergrum som arbetsplats år ut och år in kan inte vara så lustigt precis..

Maten var iallafall superb och man låg inne en vecka och glodde på skärmar dygnet runt enligt schema glo 2 timmar ledig i 4, sen var man ledig en vecka och fick flyga hem.
Man hamnade i en grupp på 6 killar som man var tvungen att frotteras med intimt i nästan ett års tid, så det gäller att man kommer överens.
Hade en dryg, osympatisk och arrogant kille med klart psykopatiska drag i gruppen som försökte spela Allan, men han åkte på rejält med stryk av en annan kille som satte honom på plats (som tur var)

Men på det stora hela var det väl ok, i andra länder är det bara officerare som tjänstgör som radarobsar, Sverige är det enda land som har värnpliktiga till detta.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav linek » 2008-09-04 4:06:27

Garum skrev:Själv låg jag inne 11 månader som radarobs uppe i Norrland, ...

Då har vi nog kvartat i samma binge. Jag låg på Minken våren -91.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav earlydayminer » 2008-09-04 6:53:45

Läkaren sa att jag var en säkerhetsrisk för den svenska militären när jag berättade att jag inte tar order från någon. :)
Han hade visserligen glimten i ögat och ett leende på läpparna, jag menar.. Jag verkar inte vara värst farlig, men jag förstår varför jag ansågs vara det efter mitt uttalande.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:28:17, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav geocache » 2008-09-04 8:12:31

Hej Adde!

Jag mönstrade/gjorde lumpen innan jag fick min diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP, och psykologen sade (vad jag kan minnas, i alla fall) ingenting om att "du är så och så, iväg med dig" så jag fick mina inryckningspapper.

Jag var säkert egentligen inte någon vidare motiverad soldat, ville bara klara av det hela för att ligga bättre till på arbetsmarknaden genom att lära mig "ta order uppifrån", fungera socialt på arbetsplatsen och så. Men ju längre tiden gick så "fyllde jag tydligen ut uniformen" mer och mer, för mot slutet av lumpen så var det ett av gruppbefälen som frågade mig om jag kunnde tänka mig att göra utlandstjänst efter muck, men där satte jag stopp...

Möjligen märkte psykologen någonting av AS/DAMP light, för jag hamnade som "puckoladdare" på artilleriet så jag tillbringade mesta tiden med att hiva tunga materiellådor. Eller så såg han till min fysiska styrka som låg ganska högt. Psyktestet klarade jag däremot inte vidare bra, minns jag.

Befälen var i huvudsak bra. Undantaget var en översittartyp till gruppchef jag hade men honom satte jag snart på plats :twisted: så han lät mig vara ifred sedan, och ett par sprättiga typer till plutonsbefäl men de hade jag inte mycket med att göra, lyckligtvis.

Lycka till i lumpen.

Av geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 15:59:32

De av er som har genomfört värnplikten, hur fixade du den?


Moderator mnordgren: Slog ihop med en liknande tråd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav Alyana » 2012-02-11 16:07:56

Får man ens göra den när man har AS...?
Tror inte de våga sätta vapen i händerna på oss. :lol:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav slackern » 2012-02-11 16:08:27

Jag lyckades bli degraderad och hemförlovad ;) Jag tog det inget vidare seriöst blev uppkallad till majoren som frågade mej rent ut ****** du skiter totalt i det här? Jag svarade honom helt ärligt så gör jag det. Han tappade hakan totalt men efter det mötte han mej med respekt och gillade mej.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav slackern » 2012-02-11 16:10:49

Alyana skrev:Får man ens göra den när man har AS...?
Tror inte de våga sätta vapen i händerna på oss. :lol:


Inte längre. Men när jag gjorde den hade jag ingen diagnos. Och sen har värnplikten försvunnit den är frivillig från om det var förra eller förrförra året.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav Huggorm » 2012-02-11 21:29:31

Jag vapenvägrade och blev skickad på civilplikt långt uppe i Norrland istället. Vantrivdes enormt den första månaden som jag alltid gör, men sedan gick det bättre och bättre. Nu ser jag tillbaka på det som en av de bättre perioderna i mitt liv.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 21:43:19

Varför var det bra?

Apropå fixa.. så tänkte jag hur man hanterar denna ständiga påtvingade struktur och övningar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav Huggorm » 2012-02-11 21:56:21

Jag tyckte det var bra för att det trots allt blev ett sammansvetsat gäng av oss. Jag hittade en plats i gruppen där jag fungerade och där de andra accepterade mig. Jag saknade det efteråt när jag började jobba, det var så enkelt att göra lumpen. Inga jobbiga beslut att ta, bara att följa med i det ganska långsamma tempot, göra som de sa och alla blev nöjda. Tak över huvudet och maten serverad. Men som sagt var det civilplikt, jag hade nog inte stått ut med de strikta reglerna som är i värnplikten.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav Miche » 2012-02-12 3:22:08

Jag blev uttagen till befälsskola, vilket jävla skämt, jag, befäl, dessutom som ammunitionsman, jag som är så jävla skotträdd att jag blundade vid varje skott... Det enda jag var duktig pä i lumpen var att bädda sängen, putsa skor och så lärde jag mig att sova på udda platser.

Nåja, blev degraderad till vanlig värnpliktig, men det funkade inte det heller så jag vapenvägrade, blev hemförlovad och fick göra resten av tiden på ett fritidshem inom tunnelbaneavstånd.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav Parvlon » 2012-02-12 3:54:57

Jag ringde och ställde in. Sa att jag skulle plugga istället.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-12 4:20:17

"Öhh.. de där med krig verkar inge bra, jae ska plugga fredsteori bye bye" :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav Fenren » 2012-02-12 8:59:06

det var ju trevligt att göra militärtjänst. Tydliga regler och inga undantag.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Värnplikten, hur fixade du den?

Inläggav slackern » 2012-02-12 14:49:35

Fenren skrev:det var ju trevligt att göra militärtjänst. Tydliga regler och inga undantag.


Ja just det du gillade ju att dela duschen med andra som du skrev i en annan tråd. Gillade du att tappa tvålen med?

mnordgren:

Se forumreglerna:

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Du har en del reprimander sedan tidigare vilket spelar in i bedömningen i det här fallet.

Det här är en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in