Kan jag installera en ny version av Windows på min dator?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan jag installera en ny version av Windows på min dator?

Inläggav Alien » 2008-02-11 2:19:50

För några år sen köpte vi en PC med tillhörande Windows program XP. I början var allt ok, jag ställde in den på automatisk uppdatering och den uppdaterades. Men efter ett par år slutade den uppdatera. Jag försökte uppdatera den manuellt men fick bara meddelande att den saknade "service pack". När jag sen försökte ladda ner service pack så gick inte det heller.

Dessutom var den allmänt seg. Dottern tog saken i egna händer och lånade en kompis CD och installerade deras Windows. Nu verkar Windows uppdateras automatiskt, men varje gång jag startar datorn så tjatar den om programförfalskning och Genuine Advantage.

Frågan är om den kommer att lägga av som straff, eftersom vi inte betalat. (Fast jag hatar att om man köper programmet så gäller det bara för den datorn, går datorn sönder så måste jag köpa programmet om igen.)

Nu har maken fått en annan CD som tydligen är en piratkopia av "Windows XP Office 2003". Kan jag installera den el blir det kaos då? Försvinner alla dokument, bilder etc ur hårddisken?

Anledningen till att han vill installera den är att han vill kunna få ett alfabet som jag inte kan ladda ner från Windows (eftersom de känner av att vi är "olagliga").
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-11 4:31:16

Hmmm. Ni borde ha fått ett serienummer med XP som följde med datorn.

DET borde gälla även när ni installerar om, med automatiska uppdateringar. Däremot bråkar uppdateringarna när microsoft känner igen numret som en pirat (många har samma).

Office 2003 BORDE inte ta bort några dokument. Men när det gäller mitt eget arbete är jag alltid paranoid. Bränn ut dokumenten på en skiva, lägg på usb, eller i värsta fall (om det är små textdokument) lägg på diskett.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Parvlon » 2008-02-11 4:58:18

Testa http://windowsupdate.62nds.com istället, funkar kanon här

Du behöver inte oroa dig för att datorn skulle gå sönder för att du kör pirat, det värsta som händer är att den låser sig pga någon bugg, vanligtvis så är det bara windowsupdate och nyare funktioner som inte tillåts installeras bara. Det går dock att komma runt det mesta
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kan jag installera en ny version av Windows på min dator

Inläggav barracuber » 2008-02-11 5:04:21

Alien skrev:För några år sen köpte vi en PC med tillhörande Windows program XP. I början var allt ok, jag ställde in den på automatisk uppdatering och den uppdaterades. Men efter ett par år slutade den uppdatera. Jag försökte uppdatera den manuellt men fick bara meddelande att den saknade "service pack". När jag sen försökte ladda ner service pack så gick inte det heller.


Låter märkligt att den slutade uppdatera när ni hade en laglig kopia. Också märkligt att det inte gick lägga på service pack (antar du menar SP2 som kom redan augusti 2004). Enligt <a target="_blank" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Service_packs">wikipedia</a> vägrar XP uppgradera till SP2 på en "unauthorized installation" av XP men eran installation var ju laglig..... :?

Alien skrev:Dessutom var den allmänt seg.


Windows blir alltid segt efter ganska kort tids användande. Man måste rensa och städa både filer och windows registryt regelbundet. Ett bra och dessutom gratis rensningsprogram är CCleaner. Jag behöver väl inte ens nämna att det är viktigt att hålla brandvägg och antivirus uppdaterade. Kolla tidigare i IT-forumet på andra städ och säkerhetstips.

Alien skrev:Anledningen till att han vill installera den är att han vill kunna få ett alfabet som jag inte kan ladda ner från Windows (eftersom de känner av att vi är "olagliga").


När du säger "alfabet" vad syftar du på då? Är det några speciella typsnitt?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Titti » 2008-02-11 11:25:48

Savanten Svante skrev:Hmmm. Ni borde ha fått ett serienummer med XP som följde med datorn.


På min dator - med förinstallerat WinXP - sitter en klisterlapp på ena utsidan av chassiet med serienumret på.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2008-02-16 14:44:40

Savanten Svante skrev:Hmmm. Ni borde ha fått ett serienummer med XP som följde med datorn.

DET borde gälla även när ni installerar om, med automatiska uppdateringar. Däremot bråkar uppdateringarna när microsoft känner igen numret som en pirat (många har samma).

Office 2003 BORDE inte ta bort några dokument. Men när det gäller mitt eget arbete är jag alltid paranoid. Bränn ut dokumenten på en skiva, lägg på usb, eller i värsta fall (om det är små textdokument) lägg på diskett.


Jo, det står något på en etikett på hårddisken (med så liten stil att jag behöver förstoringsglas att läsa). Men det gäller ju det ursprungliga programmet Windows XP HE, medan nuvarande (lånade) program är Windows XP Professional. Alltså skulle det inte stämma.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Titti » 2008-02-16 14:58:49

Alien skrev:Jo, det står något på en etikett på hårddisken (med så liten stil att jag behöver förstoringsglas att läsa). Men det gäller ju det ursprungliga programmet Windows XP HE, medan nuvarande (lånade) program är Windows XP Professional. Alltså skulle det inte stämma.

Jag hade också ett lånat XP Pro men jag valde att ominstallera XP HE som jag har licens för när det krånglade för mycket med uppdateringarna. Min etikett sitter på utsidan av chassiet, på den bärbara sitter den på undersidan.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2008-02-18 2:36:48

Parvlon skrev:Testa http://windowsupdate.62nds.com istället, funkar kanon här

Du behöver inte oroa dig för att datorn skulle gå sönder för att du kör pirat, det värsta som händer är att den låser sig pga någon bugg, vanligtvis så är det bara windowsupdate och nyare funktioner som inte tillåts installeras bara. Det går dock att komma runt det mesta


Tack, det verkar ju bra. Då kan man alltså uppdatera windows ändå? Man blir ju lite rädd iom att det brukar stå om "säkerhetshål" i windows som tätas genom uppdateringar.

Men samtidigt så varnar även detta program för nedladdning, som om något farligt skulle kunna hända (hela hårddisken krasha el en massa virus slinka in). Sånt gör mig så nervös.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kan jag installera en ny version av Windows på min dator

Inläggav Alien » 2008-02-18 2:42:40

barracuber skrev:
Alien skrev:För några år sen köpte vi en PC med tillhörande Windows program XP. I början var allt ok, jag ställde in den på automatisk uppdatering och den uppdaterades. Men efter ett par år slutade den uppdatera. Jag försökte uppdatera den manuellt men fick bara meddelande att den saknade "service pack". När jag sen försökte ladda ner service pack så gick inte det heller.


Låter märkligt att den slutade uppdatera när ni hade en laglig kopia. Också märkligt att det inte gick lägga på service pack (antar du menar SP2 som kom redan augusti 2004). Enligt <a target="_blank" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP#Service_packs">wikipedia</a> vägrar XP uppgradera till SP2 på en "unauthorized installation" av XP men eran installation var ju laglig..... :?

Ja, det var den, men efter ett par år så betedde den sig Windows som den var olaglig. Affären som sålde datorn fanns inte kvar heller.

barracuber skrev:
Alien skrev:Dessutom var den allmänt seg.


Windows blir alltid segt efter ganska kort tids användande. Man måste rensa och städa både filer och windows registryt regelbundet. Ett bra och dessutom gratis rensningsprogram är CCleaner. Jag behöver väl inte ens nämna att det är viktigt att hålla brandvägg och antivirus uppdaterade. Kolla tidigare i IT-forumet på andra städ och säkerhetstips.

Tack, ska göra det.
barracuber skrev:
Alien skrev:Anledningen till att han vill installera den är att han vill kunna få ett alfabet som jag inte kan ladda ner från Windows (eftersom de känner av att vi är "olagliga").


När du säger "alfabet" vad syftar du på då? Är det några speciella typsnitt?

/Barracuber


Det finns ju språk med annan skrift, som arabiska, japanska, ryska, thailändska etc.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kan jag installera en ny version av Windows på min dator

Inläggav manne » 2008-02-18 10:30:05

Alien skrev:För några år sen köpte vi en PC med tillhörande Windows program XP. I början var allt ok, jag ställde in den på automatisk uppdatering och den uppdaterades. Men efter ett par år slutade den uppdatera. Jag försökte uppdatera den manuellt men fick bara meddelande att den saknade "service pack". När jag sen försökte ladda ner service pack så gick inte det heller.

Dessutom var den allmänt seg. Dottern tog saken i egna händer och lånade en kompis CD och installerade deras Windows. Nu verkar Windows uppdateras automatiskt, men varje gång jag startar datorn så tjatar den om programförfalskning och Genuine Advantage.

Frågan är om den kommer att lägga av som straff, eftersom vi inte betalat. (Fast jag hatar att om man köper programmet så gäller det bara för den datorn, går datorn sönder så måste jag köpa programmet om igen.)

Nu har maken fått en annan CD som tydligen är en piratkopia av "Windows XP Office 2003". Kan jag installera den el blir det kaos då? Försvinner alla dokument, bilder etc ur hårddisken?

Anledningen till att han vill installera den är att han vill kunna få ett alfabet som jag inte kan ladda ner från Windows (eftersom de känner av att vi är "olagliga").


1 alltid uppdaterad windows .

2 antivirus som tex AVG och brandvägg som tex zone-alarmmen oftast så brukar det ingå anti-virus och brandväg tillsammans
med windows paktet som tex northon mm.

3.deffragar och kör scandisk manuelt i från kontrollpannel (den hära datorn) enhet c:
kontrollpanellen.-
Prestanda och underhåll
Eller den hära datorn ikonen lokal disk C: vänster-klicka -egenskaper-
sedan verktyg. scandisk och deffrag.

4.Eller för den lata som inte orkar göra allt manuelt detta program fixar också registeret som jag ej kan göra manuelt och de lägger till skadade filer också asså laggar filer i windows mappen.

http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html
Free Stability & Performance Boost

5.installera en anan version av windows gör du ju ifrån kontrolpanellen
eller bara släng i cd skivan..

lycka till och så.. :D :D :D :D
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:37:28, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Parvlon » 2008-02-18 12:52:38

Alien skrev:Tack, det verkar ju bra. Då kan man alltså uppdatera windows ändå? Man blir ju lite rädd iom att det brukar stå om "säkerhetshål" i windows som tätas genom uppdateringar.

Men samtidigt så varnar även detta program för nedladdning, som om något farligt skulle kunna hända (hela hårddisken krasha el en massa virus slinka in). Sånt gör mig så nervös.

Länken är alltså till en sida som funkar ungefär som windowsupdate.com , men de använder andra 'program' för att kunna ladda ner uppdateringarna. Bla eftersom windowsupdate.com bara är till för InternetExplorer användare. Jag tycker windiz är bättre än windowsupdate

Säkerhetsuppdateringarna som finns på sidan kommer ifrån microsoft. Scriptet som används för att ladda ner dem gör vad jag vet inget konstigt.
Windiz använder inte active-x, så det är lättare att debugga än microsoft.
Har du inte uppdaterat windows på ett tag, så är det större risk att du får virus pga det än genom windiz, tyvärr. Windiz har funnits i några år nu och det har aldrig kommit in några rapporteringar om att de sprider farliga program.

Google sökning på windiz

Results 1 - 10 of about 6,200
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:37:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2008-02-18 13:45:45

absolut här så ska du gå in också

http://www.update.microsoft.com/windows ... aspx?ln=sv

Windows brukar ju annars ha ett eget redan installerat uppdaterings-alternativ.
manne
 
Inlägg: 18563
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till IT-forum



Logga in