Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Whitney » 2012-02-10 22:08:23

Jag har autistiska drag.
Jag har bra betyg och kommer in på i princip allt. Problemet är att jag inte har någon aning vad jag ska välja eftersom det finns så många valmöjligheter. Jag är dessutom väldigt självupptagen och helt ointresserad av andra människor (däremot är jag socialt kompetent och har inte problem med att umgås med andra).

Vad finns det för utbildningar / yrken som passar en självcentrerad/självupptagen människa? har funderat på tex läkare & psykolog för att ämnena intresserar mig, men där behöver man verkligen ett genuint intresse för andra människor.

några tips? .. Tacksam för svar! :)
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-10 22:13:16

Biomedicinsk analytiker.
Biotekniker.
Översättare.
Forskare.
Ekonom - fast å andra sidan har vi redan självupptagna ekonomer i världen och se hur bra det blev...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-10 22:25:22

Whitney skrev: Jag är dessutom väldigt självupptagen och helt ointresserad av andra människor (däremot är jag socialt kompetent och har inte problem med att umgås med andra).

Säker på att du har autistiska drag? låter mer som drag av detta :Schozoid Personlighetsstörning
(inget illa menat)

Hmm, Henkkalexi har bra förslag. Skulle vilja tillägga Programerare och eget företagande till listan.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-10 22:28:44

Corpse Bride skrev:
Whitney skrev: Jag är dessutom väldigt självupptagen och helt ointresserad av andra människor (däremot är jag socialt kompetent och har inte problem med att umgås med andra).

Säker på att du har autistiska drag? låter mer som drag av detta :Schozoid Personlighetsstörning
(inget illa menat)

Hmm, Henkkalexi har bra förslag. Skulle vilja tillägga Programerare och eget företagande till listan.


Programmerare, ja, men som egenföretagare får du kanske ha en verksamhet utan andra anställda än dig själv.

Häxan Surtant är en stor förebild för mig, kanhända för dig också? :lol:

Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Whitney » 2012-02-10 22:37:23

Corpse Bride skrev:
Whitney skrev: Jag är dessutom väldigt självupptagen och helt ointresserad av andra människor (däremot är jag socialt kompetent och har inte problem med att umgås med andra).

Säker på att du har autistiska drag? låter mer som drag av detta :Schozoid Personlighetsstörning
(inget illa menat)

Hmm, Henkkalexi har bra förslag. Skulle vilja tillägga Programerare och eget företagande till listan.


nej, jag har defintivt inte den personlighetsstörningen. Tex tar jag verkligen åt mig av beröm och kritik, och jag gillar att umgås med andra. jag är bara ointresserad av att veta något om dem. Weird huh? vad tror ni om ekonomi/ juridik/ civilingejör?
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-10 22:42:50

Whitney skrev:
Corpse Bride skrev:
Whitney skrev: Jag är dessutom väldigt självupptagen och helt ointresserad av andra människor (däremot är jag socialt kompetent och har inte problem med att umgås med andra).

Säker på att du har autistiska drag? låter mer som drag av detta :Schozoid Personlighetsstörning
(inget illa menat)

Hmm, Henkkalexi har bra förslag. Skulle vilja tillägga Programerare och eget företagande till listan.


nej, jag har defintivt inte den personlighetsstörningen. Tex tar jag verkligen åt mig av beröm och kritik, och jag gillar att umgås med andra. jag är bara ointresserad av att veta något om dem. Weird huh? vad tror ni om ekonomi/ juridik/ civilingejör?


Hmm... tror nog du ska söka dig till en nördig arbetsplats, dvs. där yrket och arbetet är så pass intressant att kollegorna är mindre benägna att snacka om sig själva och är mer inriktade på det de utför.

Sedan kanske du kan fejka i viss grad?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Corpse Bride » 2012-02-10 22:52:39

Whitney skrev:nej, jag har defintivt inte den personlighetsstörningen. Tex tar jag verkligen åt mig av beröm och kritik, och jag gillar att umgås med andra. jag är bara ointresserad av att veta något om dem. Weird huh? vad tror ni om ekonomi/ juridik/ civilingejör?

Okej det var bar en tanke, men du är lite som mig på den punkten då, jag bryr mig inte så mycket om vad folk hittat på i helgen. Håller med Henkkalexi ett arbete där folk är mer intresserade av arbetet verkar kunna passa dig.
Fejka lite blir du nog tvungen att göra oavsett var du arbetar, men på fikarasterna så kan du nog hitta någon som vill diskutera annat än sig själva. Bara inte så sannolikt.
Sorgligt att nästan alla jobb nuförtiden "kräver" social kompetens och att man ska trivas med att arbeta i team.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Alyana » 2012-02-10 22:57:48

JA - Häxan Surtant är BÄST!! :D :-)Raging
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-11 0:48:38

Alyana skrev:JA - Häxan Surtant är BÄST!! :D :-)Raging


"Nu tänker jag stå här och tjura hela dagen!"
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-11 0:52:01

Coach typ Mia Törnblom.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Henkkalexi » 2012-02-11 0:52:20

sugrövmanövern skrev:Coach typ Mia Törnblom.


:mrgreen:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Iridia » 2012-02-11 0:57:56

:lol:

Whitney, har du inga andra intressen? Jag utbildade mig impulsivt inom ett område som jag är starkt intresserad av, sen blev det lite av en chock när jag insåg att jag faktiskt måste ha med människor att göra, hade i min entusiasm lyckats förtränga den biten. Det gick inte så bra... De jobb som gått bäst är där jag fått vara ifred och pyssla med det jag är bra på.

KHT lär ha många nördar (har jag hört).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-11 10:27:41

Mitt tips till TS är antingen juristutbildning eller ingenjörsutbildning och att sen satsa på att ha egen firma. Kan hända att du måste jobba som anställd först för att sätta dej in i hur arbetet funkar, men sen när du är mer "varm i kläderna" så är det bara att köra egen rörelse.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav kullan » 2012-02-11 10:57:31

Nu är jag nog fördomsfull men allt inom datavärlden är ju lite nördigt. så den branchen ska du nog satsa på. sen finns det ju företag där man i princip måste ha ett läkarbevis diagnosen för att söka jobb hos. för att Asperger eller ADHD är en av dom största meriterna i deras ögon. på dessa arbetsplatser är man nog rätt mycket ensamvarg på. En NT skulle nog tycka dom var osociala och bli stressade av den orsaken istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Dexxi » 2012-02-11 11:32:31

Jag citerar mig själv för att jag precis skrev detta. Ville ett tag bli kirurg tills jag förstod att mitt intresse inte kanske främst skulle vara att rädda liv! Kan nån säga diisaster? Lite weird men varsågod :-)Happy


Dexxi skrev:
lotteva skrev:Kan inte heller ta vilket jobb som helst. Somliga kan ta ett enkelt jobb bara för att rädda sin försörjning men för mig skulle det inte funka. Jag skulle bli sjuk, helt enkelt.

Är det någon som känner igen sig i något av detta?


Allt kände jag igen mig i. Är utbildad inom vården & kommer sannolikt inte återgå efter mitt avbrott annat än i ascultations-syfte.

Bestämde mig för att starta eget nästan exakt ett år sen & i samband med att jag förökte decimera vad företaget skulle fylla för funktion-förrutom att göra mig fri från överordnande- mindes att en gammal vän till mig för 6 år sen hade gått en utbildning som hon talade varmt om. Idéum...? nånting nånting...http://www.ideum.nu/

En utbildning till uppfinnare! Det hade aldrig kännst aktuellt förrut fast hon var väldigt positiv att det visst var nåt för mig.
"Du som tänker annorlunda, gillar problemlösning & är en kreativ person kommer på nåt, bara du funderar lite på det!",sa hon. Jag viftade såklart bort det, mycket för att jag innbillade mig nån sorts bluff-utbildning som bara skulle ge mig ett diplom ett "Luftslotts-Exmina".

[

Kort historia lång... http://www.ideum.nu/Jag är själv nu alumn ett år senare.
Jag sökte visserligen väldigt sent men klarade kriterierna: Gymnasiekompetens samt minst 18 år
(Inga Betyg vill de ha) Personlig telefonintervju i kanske en timme där en av utbildarna från Idéum (landets enda uppfinnarskola som funnits i mer än 30år) som bl.a. frågar...
om man har några ideér. Det är inte alls dumt att de än så länge bare
finns i huvudet eller på en servett (Som det ju var med alla mnina).

Man ska heller inte vara så exakt beskrivande vad gäller ideérna, Detta är viktigt i största allmänhet! De vill mest ha koll på vilka områden man intresserar sig för. T.ex. håller jag på med en mycket enkel ostpodukt men har ideér om en medicinsk tjänst & ett visir man använder i sjukvården.

Allt är tillåtet & ingen idé är för liten eller stor. I vår klass hade vi allt från enkla innovationer i huhållet & internettjänster till supertekniska konstruktioner som kan reolutionera energiförsörjning i världen!

Föreläsarna är av hög expert-kompetens inom respektive områden. Alltifrån Retorik,Nyröretagande, plast-porslin & metallindustrin till modellbyggnad & ritning i KAD (3D) samt Mässteknik & avslutande Expo.

Dessutom var det väldigt roligt med klasskamrater i alla möjliga åldrar 19-67år från hela Sverige & ingen var den andre lik. Att jag nu har en kunskaper man har först brukar få med många år på nacken är rent fantastiskt då jag är både oteknisk]&[/b]en dålig tecknare men nu vet jag i vilka trådar man ska dra i för att inte ska va ett hinder.

Idéum tar in en kull på våren & en på hösten. Glömde säga att det är en påbyggnadsutbildning som är 100% studiemedelberättigat av CSN, 100% studietakt med kanske 75% på distans via skolans Forum. Det är delvist ett internat i veckor om tre den första terminen med 3-4veckor hemma. Efter sommarlovet eller jullovet är det ca.10 dagar man är på skolan & resten av tiden hemma & jobbar på sitt projekt.

Det är inte många som söker så klasserna är små i regel,10-15 skulle jag tippa. Vi var 16 pers men klassen efter tror jag är en 8-10 stycken.
Nåt för de som vlll se sin idé bli tiill verklighet.

P.S. ursäkta det långa inlägget men mycket var tvunget att va med.
Ha det! P.^_^

Dexxi
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-11-13
Ort: Storstockholm

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Iridia » 2012-02-11 11:45:59

Låter jättekul! (Blir sugen själv.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Red and green » 2012-02-11 21:03:52

Tips på utbildning om man är oooootroooolig självupptagen?

Jag har svaret boyz and girls. Det finns bara ett svar:

KIRURG !

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Alyana » 2012-02-11 21:12:40

Henkkalexi skrev:
Alyana skrev:JA - Häxan Surtant är BÄST!! :D :-)Raging


"Nu tänker jag stå här och tjura hela dagen!"

:lol:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 21:48:57

Juridik kan innebära en hel del människokontakt så har man svårt för det ska man nog undvika det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Alexis » 2012-02-29 19:34:56

Dexxi skrev:Ville ett tag bli kirurg tills jag förstod att mitt intresse inte kanske främst skulle vara att rädda liv! Kan nån säga diisaster? Lite weird men varsågod :-)Happy


Patolog? Inte lika mycket patientkontakter som för andra läkare, tycks det.
http://www.skanskan.se/article/20100524 ... r-populart
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-29 19:56:11

Ptja, författaryrket sägs ju vara världens ensammaste...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-03-01 2:18:13

IT-admin?
Databastekniker?
Programmerare?

...om du gillar IT.
Speciellt det sista där. Det är ok att vara självupptagen och ja... upptagen, som programmerare. Folk har förståelse för det eftersom de ändå sitter med väldigt kluriga grejer.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Miche » 2012-03-01 3:03:48

Mycket går numera att studera på distans och då slipper man umgänget med skolkamrater som inte alltid är lika intresserade av att ägna sin tid åt likanden specialintressen som en själv...

Alltför många har ju specialintresset att intaga en massa alkohol och personer av det motsatta könet istället för att plugga...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tips på utbildning om man är otroligt självupptagen?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-03-01 22:10:38

Det låter som om du bör hitta dina verkliga intressen eller en utmaning där du tävlar mindre än andra och mer med dig själv. Ge dig på något som du tycker är svårt och en utmaning utan att det för den skull frestar på dina värsta problem med andra människor. Ett jobb som inte är alltför socialt men ändå kräver skicklighet som hantverk eller konst, möjligen något tekniskt?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in