Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 16:52:52

Vilken metod har du för att sätta igång med tvätt, räkningar, disk, bädda säng, å annat sådant där? :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 17:56:36

Tvätt - slänger in saker i tvättmaskinen vartefter, tvättar när den börjar bli full (funkar bara om man har egen tvättmaskin förstås).

Räkningar - har satt så mycket som möjligt på autogiro. Fasta inbetalningar som inte går på autogiro kan man lägga in i förväg så att de betalas automatiskt. E-faktura kan också underlätta.

Disk - har mest sådan mat som kan värmas i ugnen och ätas direkt ur förpackningen, då slipper man både matlagning och disk. Bestick sätter jag i blöt i en smal behållare, så blir de inte så jobbiga att diska av sen, vilket jag brukar göra medan jag väntar på t ex ugnen eller vattenkokaren. Vatten dricker jag ur en flaska som jag fyller på med kallt vatten från en tillbringare i kylen, så slipper man diska några glas.

Bädda säng - varför ska man göra det? Det är mer hygieniskt att bara slänga sängkläderna åt sidan och släppa in ljus och luft så att inte kvalstren frodas. Har dra-på-lakan i trikå som underlakan, de är mjuka, sitter kvar och skrynklar sig aldrig. Täckena har jag i påslakan förstås, det har väl de flesta numera.

Fast nu kanske det här inte riktigt var svar på hur man kommer igång med hushållssysslor utan mer hur man undviker dem. :wink:

Så, hur kommer jag igång då?

För det första städar jag så sällan som möjligt numera. Förestående besök hjälper alltid till att höja motivationen så man får tummen ur, eller när städbehov börjar göra sig visuellt uppenbart.

Jag brukar börja med att förbereda mig mentalt genom att tänka "Hm, man kanske borde städa snart?" Sen efter ytterligare några dagar kan jag tänka "Nu börjar det verkligen bli dags, imorgon kanske?" Och har jag tur så vaknar jag nästa dag och orkar göra det. Men om jag inte känner mig pigg nog så skjuter jag upp det nån dag till. Har man inte rätta städorken så blir det bara en pina.

När jag väl kommit i rätt städstämning och satt igång så brukar allt möjligt bli gjort samtidigt, ofta mycket mer än jag hade planerat. Säg att jag bara tänkt dammsuga t ex. Men då är det ju smart att passa på att damma samtidigt. Och när man gör det så märker man lite fläckar här och där så då kan man lika gärna passa på att torka bort dem. Och sen kanske man gör rent diskbänken. Och då när man jobbar på kalkfläckarna på diskbänken så märker man att vattenkokaren är i akut behov av avkalning. Och då kan man ha det överblivna citronsyrevattnet till kalkfläckarna på badrumskranen så blir det rent där också. Och när man ändå är i badrummet kan man ta ett tag med toaborsten samtidigt. Och sen när det är så himla rent överallt så vill ev saker som står framme också bli undanplockade så att det inte bara blir rent utan snyggt också.

Gäller bara just att komma igång. :wink:

För andra kanske det funkar bäst att bestämma en dag i veckan när man städar, skriva in det i sitt schema och så gör man det bara.

P.S. Jo, och så måste jag lura mig själv genom att varje gång tänka att "nu kommer det här hålla sig snyggt jääääättelänge" för om jag tillät mig att tänka att hela skiten måste göras om igen om ett par veckor, och sen igen och igen och igen livet ut, så skulle jag tappa sugen direkt. Lustigt nog går jag på det varje gång; det har sina fördelar att vara lättlurad aspergare ibland. :-)Happy
Senast redigerad av Iridia 2012-02-07 18:05:09, redigerad totalt 4 gånger.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Moloch » 2012-02-07 18:01:11

Skriver en lista som jag följer. Om tankarna blir allt för tunga så försöker jag tänka på nyttan med det som jag behöver göras. Sedan tänker jag på hur skönt det känns när väl skiten är gjord och jag stryker/suddar den sista punkten på listan. Och inte minst att det bara blir värre ju längre jag väntar med vad som nu behöver göras. Det är faktiskt lite smålöjligt hur nöjd man kan känna sig över att genomfört så alldagliga sysslor som att stryka sina kläder.

För mig brukar det rulla på av bara farten när väl jag kommit igång med den första uppgiften. Listskrivandets förtjänster är något jag länge fnyst åt till jag börjat använda det själv. Funkar säkert inte för alla men för mig har det blivit väldigt användbart för att få struktur på saker och ting.
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-07 18:35:11

Jag väntar tills jag får ett "fönster". Ett fönster där jag tänker ah, jag ska tvätta! Dock så råkar jag gilla att städa och tvätta - känns så renande.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 18:52:08

Vad är ett "fönster" ? ;)

Jo, husstädning och dusch ger en sådan där katarsis :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-02-07 18:58:25

plåtmonster skrev:Vad är ett "fönster" ? ;)

Jo, husstädning och dusch ger en sådan där katarsis :mrgreen:

Fönster - En plötslig känsla och lust/ork att göra saker. Typ som ett pop up fönster :P .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 19:05:08

Socker har jag märkt fungerar .. :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 19:07:05

sugrövmanövern skrev:Jag väntar tills jag får ett "fönster". Ett fönster där jag tänker ah, jag ska tvätta!

Ah, det var ett bra ord! Det är precis vad jag gör, fast jag numera måste locka lite på mina, de infinner sig inte längre bara av sig själva.

plåtmonster skrev:Vad är ett "fönster" ? ;)

Undrar jag också ibland. Sist jag putsade mina var väl när jag flyttade hit för 6 år sen. :wink:
Senast redigerad av Iridia 2012-02-07 19:09:25, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 19:09:25

Iridia skrev:Undrar jag också ibland. Sist jag putsade mina var väl när jag flyttade hit för 6 år sen. :wink:

Precis om man gör ett jobb grundligt så behöver man inte upprepa sådant där onödigt .. :mrgreen:

Moderator: Rättade citatet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 19:12:09

Jepp, du har fattat! :)

Psst, du misslyckades lite med citatet, du hinner ändra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-08 18:37:08

Tvätten bokar jag i tvättstugan och sen kör jag bara på, brukar köra tvätt var 7:e till var 14:e dag beroende på hur mycket tvätt det är.
Räkningarna fixar jag det första jag gör när pengarna kommit in på kontot.
Diskar gör jag efter varje frukost, lunch och middag.
Bäddar sängen gör jag så fort jag gått upp, gjort morgontoan och kvicknat till. När jag får jobb ska jag köpa större lägenhet så jag kan ha ett separat sovrum och då kommer jag göra som Iridia. Blir så härligt frisk luft i sovrummet då, min tjej gör också på det sättet så jag vet men just nu bor jag i en etta så det går inte så bra.
Städa gör jag bara det absolut nödvändigaste, och lite i taget så ofta som möjligt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Red and green » 2012-02-08 18:46:10

Jag undviker tråkiga hemsysslor till det brister.
Har alltid varit dålig med hemsysslor.
Inget jag prioriterar. Mitt hem är inte visningslägenhet, jag bor här o då får det se ut så.
Jag prioriterar mig själv o hemsysslor kommer långt ner i min prioriteringslista.

Skulle aldrig kunna föreställa ett liv utan diskmaskin. Att dammsuga är en av de vidrigaste sysselsättningar som finns på jorden, verkligen avskyr ! Är evigt tacksam för människan som såg till att robot dammsugaren finns.

Men på jobbet får jag mycket gjort o är väldigt petig med arbete jag gör. Men vem fan skulle orka vara petig dygnet runt? Nääää, det räcker att vara det på jobbet.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Kostymhippie » 2012-02-08 18:55:03

Kom på en grej.
När jag blir ledsen eller arg för något brukar jag använda den dåliga energin till att göra något tråkigt som t.ex skura skithusstolen eller dammsuga ett rum. Sen känns det mycket bättre och det blir renare hemma också.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 18:59:40

Red and green skrev:Mitt hem är inte visningslägenhet

Hur gör du med pojkvänner mm som kan vilja ha det lite städat iaf? :wink:

Red and green skrev:Skulle aldrig kunna föreställa ett liv utan diskmaskin. Att dammsuga är en av de vidrigaste sysselsättningar som finns på jorden, verkligen avskyr ! Är evigt tacksam för människan som såg till att robot dammsugaren finns.

Du har en robotdammsugare?, håller med dig i övrigt. Ta gärna min Mercedes, men ge f-n i diskmaskinen *mord* :mrgreen:

Red and green skrev:vem fan skulle orka vara petig dygnet runt?

Där får man ju pröjs för det ;)

@Kostymhippie, Deportering av alla små elaka dammtusar? :-)Happy
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-08 19:01:46

Jag har varit värsta perfektionisten så för mig är det också ett friskhetstecken att det inte måste vara 100% undanplockat och skinande rent jämt. Orka bry sig.

Har t o m haft en liten hög med papper ligga framme bredvid skrivbordet i flera månader. (Fast nyligen kom jag på att man kan lägga dem i locket av en skokartong tills jag kommer på vad jag ska göra med dem, det känns genast lite bättre.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-08 19:05:25

Kostymhippie skrev:Kom på en grej.
När jag blir ledsen eller arg för något brukar jag använda den dåliga energin till att göra något tråkigt som t.ex skura skithusstolen eller dammsuga ett rum. Sen känns det mycket bättre och det blir renare hemma också.

Jepp. Mina täcken och kuddar fick en ovanligt ordentlig genomgång med mattpiskaren när jag var frustrerad på en viss admin förra veckan. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Red and green » 2012-02-08 19:08:15

plåtmonster skrev:Hur gör du med pojkvänner mm som kan vilja ha det lite städat iaf? :wink:


Inga problem ! Det e ju hur lätt som helst att bli av med dom !

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Alyana » 2012-02-08 19:18:35

plåtmonster skrev:Vilken metod har du för att sätta igång med tvätt, räkningar, disk, bädda säng, å annat sådant där? :wink:


Måste hela tiden varva med sånt jag tycker om. :roll:
Och jag håller inte på länge med sånt jag har svårt att fokusera mig för.
Först bygger jag upp en bra känsla med lugn och ro och sånt jag gillar, sen gör jag en syssla t ex dammsuger och kanske också tar disk. När jag känner att det börjar bli okoncentrerat så bryter jag och tar en liten må-bra stund. :wink: Sen kan jag fortsätta igen.
Låter urlöjligt men har lärt mig hur jag funkar och vad som är bästa taktiken för att både få gjort sånt som inte är så motiverande och samtidigt hålla uppe koncentration och vara på bra humör...
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 19:21:22

Iridia skrev:Jepp. Mina täcken och kuddar fick en ovanligt ordentlig genomgång med mattpiskaren

Se där.. nu tror jag allt du steg ur garderoben. Nu kom det fram .. :mrgreen:

Red and green skrev:Inga problem ! Det e ju hur lätt som helst att bli av med dom ! :-)230

Men det måste väl vara roligare att behålla någon för kontinuitet? :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-08 19:49:16

plåtmonster skrev:
Iridia skrev:Jepp. Mina täcken och kuddar fick en ovanligt ordentlig genomgång med mattpiskaren

Se där.. nu tror jag allt du steg ur garderoben. Nu kom det fram .. :mrgreen:

:lol:

Tyvärr är blir jag inte sur lika ofta som det behöver fejas. Mest lite smågnällig men inte så det räcker till städning.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-08 19:53:27

Bjuder hem gäster så att jag blir "tvungen" att fixa i ordning hemma! Alltid roligare att visa upp ett RENT och välstädat hus.
Sedan tycker jag för mycket om mitt hus för att det ska "förstöras" av smuts!
I perioder har jag haft inneboende (får en ny inneboende snart) och då håller man ordning och reda för att ta hänsyn till varann!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Iridia » 2012-02-08 20:11:17

Gäster kan vara mycket användbara ur städsynvinkel, ja.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav Red and green » 2012-02-08 21:23:49

plåtmonster skrev:Men det måste väl vara roligare att behålla någon för kontinuitet? :wink:


Än så länge har inte den tanken slagit mig :-)233

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Hur gör du för att få tummen ur med tråkiga saker?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 21:30:29

Så du anskaffar för den stund då behovet varar? :-)050
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in