Om Ritalin (Metylfenidat)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

undrar om ritalina!

Inläggav carra » 2011-03-17 21:48:01

känns som evigheter sen jag var in & skrev något.undrar om någon har erfarenhet av medicinen ritalina? min dotter medicinerar med fluoxitin (för depression), har atarax (mot oro) & theralen (för sömnen).

hon är ändå på högvarv hela tiden & har väldigt svårt att varva ner ens på kvällen trots atarax & theralen.undrar nu om någon har erfarenhet av ritalina? blir man lugnare av den(dämpad)?

hon är så trött & slut redan på eftermiddagarna pga av att hon hela tiden är på högvarv.. tacksam för svar

mnordgren:

Slog ihop.
Senast redigerad av carra 2011-05-04 17:39:06, redigerad totalt 1 gång.
carra
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2009-03-25

Inläggav Lilla Gumman » 2011-03-17 23:09:41

Hej!

Ritalin är mot ADHD. Den är korttidsverkande. En dos räcker i kanske 4 timmar. Sedan får man ta en ny tablett. Concerta är långtidverkande, räcker i ungefär 8-12 timmar.

Medicinen lugnar ner något. Är man uppe i varv och blir aggressiv så fort något går snett, lugnar medicinen ner och tar bort de värsta "topparna".

Jag tar Concerta på morgonen, vid frukost. Omkring klockan 17.00 tar jag Mediknet (samma substans som i Concerta).

Men Concerta och Ritalin skrivs bara ut om man har ADHD. Att "bara" ha AS räcker inte. Har din dotter inte en ADHD-diagnos, se till att hon utreds för det. Har hon ADHD, borde hon ha blivit föreslagen medicin av läkaren och då finns det inget att förlora på att prova.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2011-03-18 11:20:55

Var hon hyper före hon fick antidepp? Antidepp kan trigga (hypo)mani, även om ADHD är mycket vanligare.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:39:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav carra » 2011-03-21 22:36:22

min dotter har både ADHD & AS diagnos. jag tror även att hon har OCD(tvångssyndrom) eftersom tvånget blir värre hela tiden. tvånget har även fått "värre" karaktär med tankar om att göra illa andra människor & att saker måste göras för att förhindra olyckor,dödsfall mm.

min dotter har provat både concerta & stratera men det hjälpte inte alls.hon slutade med citalopram för ett tag sen efter ett års medicinering pga biverkningar(extrem aggressivitet mm)

redan efter en vecka kom tvånget,ångesten & oron tillbaka,nu värre än någonsin.hon fick börja med fluoxitin för ca 3v sen men fick för låg dos & vi märkte ingen förbättring alls.har nu ökat dosen(20mg) för 1v sen.

jag är så förtvivlad över min dotters mående & får ingen bra hjälp från varken HAB & BUP,som ska vara experter på detta..fy vad ledsen man blir....
Senast redigerad av carra 2011-05-04 17:39:06, redigerad totalt 1 gång.
carra
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2009-03-25

Inläggav Zombie » 2011-03-21 22:42:25

Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Ritalin

Inläggav mikael » 2012-01-16 7:26:13

Fick amfetamin mot min konstiga trötthet, plötsligt somna syndrom, blev då ännu tröttare,stelare orkeslös berodde på att jag hade katatona syndrom.
Funkade någorlunda när jag fick iktorivil ,kom sedan på det var iktorivilen snarare än amfetaminet som funkade på mig.
Ritalin mot trötthet hos asperger, funkar det?
Själv har jag kommit på att kaffe funkar.
Döm om min förvåning när jag läste länken nedan.
Finns någon asperare med erfarenhet av ritalin?





http://www.netdoktor.se/adhd/?_PageId=113332


I synnerhet detta!!!!!!!!!!!!!!!!!
???????????????????
Leva med Aspergers syndrom

Asperger kan inte botas och försvinner inte med åren, men situationen brukar se olika ut i olika åldrar. Mindre barn klarar sig vanligtvis med stöd av föräldrar och förskolepersonal. I grundskolan brukar svårigheterna öka och ofta är problemen som störst under tonåren. Vuxna brukar däremot må ganska bra eftersom de lärt sig hur de fungerar och vad de behöver.

Vissa, men långt ifrån alla, mår bättre av medicinering. De mediciner som kan bli aktuella är till exempel Melatonin mot sömnrubbningar, Ritalin mot onaturlig trötthet och olika antidepressiva preparat.
Omgivningens betydelse

En förstående och accepterande omgivning är avgörande för att personer med Asperger ska må bra. Det finns tre nyckelord som det är bra för omgivningen att tänka på:

Kunskap
Alla som berörs behöver kunskap om de vanligaste symtomen och vad som kan göra för att underlätta i skolan, på arbetet och i vardagslivet. Kunskap hjälper omgivningen att förstå hur Aspergerpersoner tänker och hur varje individs möjligheter, svårigheter och behov av stöd ser ut.

Anpassning
Anpassa kravnivån för att undvika stress. Se till att personen får möjlighet att lyckas genom att ge mycket beröm och undvika kritik och tjat.

Respekt
Visa individen respekt. Ingen är ett handikapp utan först och främst en individ med en egen unik personlighet.

Källa: Riksförbundet Attention
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Ritalin

Inläggav mikael » 2012-01-16 7:46:21

Deta gör mig väldigt brydd, läste i fass att enbart adha-are ska ha ritalin, indikation.
Är detta en ny indikation och upptäckt????


Utdrag ur artikeln.

"Vissa, men långt ifrån alla, mår bättre av medicinering. De mediciner som kan bli aktuella är till exempel Melatonin mot sömnrubbningar, Ritalin mot onaturlig trötthet och olika antidepressiva preparat."
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Ritalin

Inläggav Flawed » 2012-01-16 16:01:52

NPF diagnoserna överlappar varandra i uttryck och det finns ingen biologisk diagnosmetodik.
Indikation borde vara att man blir bättre av centralstimulantia blir man inte det så ska man naturligtvis inte använda det.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Ritalin

Inläggav mikael » 2012-01-18 7:01:57

Flawed skrev:NPF diagnoserna överlappar varandra i uttryck och det finns ingen biologisk diagnosmetodik.
Indikation borde vara att man blir bättre av centralstimulantia blir man inte det så ska man naturligtvis inte använda det.

Aha :!:
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Ritalin

Inläggav Flawed » 2012-01-18 16:53:11

Charley? skrev:Tillägg: Om man snortar pillren så hamnar inte talket i lungorna, såvitt jag vet, utan det fastnar i näsan.

Det verkar inte så troligt.
Det finns fall med folk om har pajat lungorna med att snorta ritalin.
Snorta inte ritalin, mmkay?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Ritalin

Inläggav marcooleo » 2012-01-19 22:26:01

Skitmedicin som gör en paranoid
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Ritalin

Inläggav Dynah » 2012-02-03 10:45:57

marcooleo skrev:Skitmedicin som gör en paranoid

http://domkallarhennec.blogspot.com/201 ... sedel.html

Och dödlig dessutom...

mnordgren:

Man kan ha olika uppfattningar om de läkemedel som är i omlopp och hur de påverkar människor, men att framställa det här läkemedlet på ett så här negativt sätt är att gå lite för långt.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Re: Ritalin

Inläggav shibedibato » 2012-02-07 20:41:20

Dynah skrev:
marcooleo skrev:Skitmedicin som gör en paranoid

http://domkallarhennec.blogspot.com/201 ... sedel.html

Och dödlig dessutom...


Den har inte gjort mig paranoid eller självmordsbenägen, snarare gett mig lite livsgnista tillbaka som jag annars inte upplevt med någon annan medicin. Hjärnan kunde helt plötsligt slappna av, jag var inte helt utmattad längre.
För mig har Ritalin varit ovärderligt,tänk att jag fick uppleva den befrielsen under min livstid.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Ritalin

Inläggav Dynah » 2012-02-12 22:50:35

happysad skrev:Äter som sagt Ritalin..tar 60mg kl 9.00 och känner redan vid 12 tiden att något e "fel" obekvämskänsla o till slut så får jag ångest o blir orolig...VARFÖR ??? har medicinen börjat gå ur eller...så jag måste fylla på ?? När jag åt för liten dos mådde jag SKIT skulle lika gärna varit död nu..för den skapade mega depp o ångest men blev bra när jag höjde...Så..måste jag ta mer medicin vid 12 tiden..?? Snälla hjälp...har barn så det e otroligt viktigt för mig att "kunna vara något så när" i huvudet.... :cry:


Här är någon som skriver att h*n lika gärna kunde varit död nu, för Ritalin skapade megadepp och ångest i för låg dos.
Det var precis vad som hände min dotter, idag avliden, endast 17 år gammal...
Dynah
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-14
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in