Billigare bostad eller mer pengar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 17:12:35

calima skrev:
MGA_89 skrev: Om jag nu skulle äga en lägenhet kan då FK neka bostadstillägg?


Nej. De går enbart efter din boendekostnad och inkomst.

Du kommer inte att beviljas bostadstillägg förrän du kan visa upp ett kontrakt, som står på dig.

Bostadsrättsföreningen kan neka vem som helst att köpa en lägenhet. De vill naturligtvis också ha garantier att du har inkomst nog att kunna betala avgiften.
Och det utan bostadstillägg eftersom det inte är någon fast, garanterad inkomst.
Regering kan ju faktiskt ta beslutet att sänka bidragen.
Så att köpa en lägenhet är meningslöst? Kommer det inte att fungera att jag får mer pengar om vi köper en lägenhet?
Senast redigerad av MGA_89 2012-02-07 17:26:43, redigerad totalt 1 gång.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 17:16:02

Andrahandskontrakt räknas väl också som kontrakt?

calima skrev:Jag tror nog att mamman får ha en br och en hr men kan naturligtvis bara vara skriven på och få ev bostadsbidrag för en.
Frågan är väl om hon får upplåta en av lägenheterna till sin son? Jag vet inte om han räknas som inneboende, har andrahandskontrakt eller hur det funkar. Och det kan nog krångla med bostadstillägg/bidrag för honom om han inte kan visa upp något kontrakt. Om mamman står på lägenheten och han är skriven där kanske Fk räknar det som att de delar lägenhet?

Viktigt är att få veta hur hyresvärden ser på saken, om de accepterar att mamman hyr och bara han bor där.

Man har väl rätt att hyra ut sin lgh i andra hand? (Fast värden kanske måste godkänna hyresgästen?)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 17:25:22

Iridia skrev:Andrahandskontrakt räknas väl också som kontrakt?

calima skrev:Jag tror nog att mamman får ha en br och en hr men kan naturligtvis bara vara skriven på och få ev bostadsbidrag för en.
Frågan är väl om hon får upplåta en av lägenheterna till sin son? Jag vet inte om han räknas som inneboende, har andrahandskontrakt eller hur det funkar. Och det kan nog krångla med bostadstillägg/bidrag för honom om han inte kan visa upp något kontrakt. Om mamman står på lägenheten och han är skriven där kanske Fk räknar det som att de delar lägenhet?

Viktigt är att få veta hur hyresvärden ser på saken, om de accepterar att mamman hyr och bara han bor där.

Man har väl rätt att hyra ut sin lgh i andra hand? (Fast värden kanske måste godkänna hyresgästen?)
Andrahandsuthyrning brukar inte beviljas första året som man äger/hyr lägenheten. Dessutom så brukar man oftast bara få hyra ut i andra hand i ett år eller så.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 17:29:14

MGA_89 skrev:Så att köpa en lägenhet är meningslöst? Det kommer inte att fungera att jag får mer pengar om vi köper en lägenhet?


Det går inte att svara på.
Bostadsbidrag/tillägg är proportionellt till boendekostnad och inkomst.

Lägre boendekostnad ger mindre i tillägg. Naturligtvis. En person med en kostnad på 2000 kr kan ju inte få samma bidrag som en med 8000 i boendekostnad.

Det är samma sak med inkomst. Tillägg/bidrag sjunker med ökad inkomst, en som tjänar 20000 i månaden skall ju inte få lika mycket som en med en inkomst på 8000 kr.

Huvudregeln är att det aldrig skall löna sig att få bidrag/tillägg, det skall inte fungera som en ersättning för inkomst. Det skall löna sig att arbeta.

Ring Fk och och berätta vad du har för inkomst, hur bostadskostnaden ser ut och fråga hur tillägget kan komma att bli.

Kolla med bostadsrättsföreningar hur deras krav på inkomst ser ut, det kan nog variera en hel del eftersom de får ha vilka regler de vill.

Men jag förstår inte hur du tänker egentligen. Känns det ok att din far hostar upp hundratusentals kronor för att du skall få kanske någon tusenlapp mer i månaden?

På vilket sätt känns det bättre än att söka jobb och försörja sig själv?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 17:34:11

calima skrev:
MGA_89 skrev:Så att köpa en lägenhet är meningslöst? Det kommer inte att fungera att jag får mer pengar om vi köper en lägenhet?


Det går inte att svara på.
Bostadsbidrag/tillägg är proportionellt till boendekostnad och inkomst.

Lägre boendekostnad ger mindre i tillägg. Naturligtvis. En person med en kostnad på 2000 kr kan ju inte få samma bidrag som en med 8000 i boendekostnad.

Det är samma sak med inkomst. Tillägg/bidrag sjunker med ökad inkomst, en som tjänar 20000 i månaden skall ju inte få lika mycket som en med en inkomst på 8000 kr.

Huvudregeln är att det aldrig skall löna sig att få bidrag/tillägg, det skall inte fungera som en ersättning för inkomst. Det skall löna sig att arbeta.

Ring Fk och och berätta vad du har för inkomst, hur bostadskostnaden ser ut och fråga hur tillägget kan komma att bli.

Kolla med bostadsrättsföreningar hur deras krav på inkomst ser ut, det kan nog variera en hel del eftersom de får ha vilka regler de vill.

Men jag förstår inte hur du tänker egentligen. Känns det ok att din far hostar upp hundratusentals kronor för att du skall få kanske någon tusenlapp mer i månaden?

På vilket sätt känns det bättre än att söka jobb och försörja sig själv?
Saken är den att det är svårt att få ett arbete för mig. Sen dessutom (som jag har skrivit tidigare i tråden) så är det svårt att söka jobb om man hela tiden måste oroa sig över bostad/inkomst m.m. Sen har jag även svårt med morgontider vilket begränsar antal jobb som jag kan söka.

Sen så fattar jag redan allt det du skriver ang. bidrag.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 17:42:48

MGA_89 skrev:Sen så fattar jag redan allt det du skriver ang. bidrag.


Då hade du inte behövt fråga:

MGA_89 skrev:Kommer det inte att fungera att jag får mer pengar om vi köper en lägenhet?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 18:08:23

calima skrev:
MGA_89 skrev:Sen så fattar jag redan allt det du skriver ang. bidrag.


Då hade du inte behövt fråga:

MGA_89 skrev:Kommer det inte att fungera att jag får mer pengar om vi köper en lägenhet?
Det jag menade var om jag skulle bli beviljad bostadstillägg om jag hade en bostadsrätt. Men det är ju klart att det beror på vad hyran ligger på.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 18:21:40

MGA_89 skrev:Saken är den att det är svårt att få ett arbete för mig. Sen dessutom (som jag har skrivit tidigare i tråden) så är det svårt att söka jobb om man hela tiden måste oroa sig över bostad/inkomst m.m. Sen har jag även svårt med morgontider vilket begränsar antal jobb som jag kan söka.

Mitt första jobb medan jag gick i gymnasiet var på en hamburgerrestaurang faktiskt. Där kunde man välja kvällsskiftet och det funkade jättebra för mig. Det var inte alls särskilt stressigt, utom i kassan ibland direkt efter att biofilmerna i närheten slutade, men det var inga krav att stå i kassan utan jag fick sköta fritösen, milkshakemaskinen eller glassmaskinen och det var bara kul. Hade jättetrevliga arbetskamrater som drog iväg en på fester ibland, och en och annan flört blev det också.

Ett annat tips är nattvakt i receptionen på nån firma. Där kan man sitta i lugn och ro och läsa böcker, surfa eller vad man vill, bara man är där. Har bekanta som försörjt sig så i åratal samtidigt som de kunnat sitta där och plugga.

Dela ut morgontidningar är ett lite mer rörligt jobb där man får vara ifred och jobba i sin egen takt, men då gäller det att det funkar att med dygnsrytmen att jobba typ fyra-fem på morgonen. Kanske är bättre för den morgonpigge och aktive och kan ev kräva körkort.

När du väl har ett jobb (fast inkomst) blir det lättare att få bostad. Be att få provjobba lite och se hur det går. Ibland får man prova olika jobb innan man hittar det som passar en bäst. Man får jobba några timmar i veckan utan att riskera sina FK-bidrag. (Soc däremot bedömer väl från månad till månad?)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav LostInAForest » 2012-02-08 10:42:09

MGA_89 skrev: Jag går in och kolla efter nya hyresrätter flera ggr i veckan på alla bostadsköer jag är med i, men tyvärr det går inte att få nåt. De billiga lägenheterna (som är dem jag har råd med) är det flera som anmäler sig till och dem har jag för lite köpoäng för. De lite dyrare är det visserligen färre som anmäler sig till (lättare att få) men jag har inte råd med dessa.

För ett år sedan anmälde jag mig på en lägenhet i den kommunala bostadskön. Jag fick sedan möjlighet att skriva kontrakt, dock efter de hade kollat min ekonomi så fick jag nej. Lägenheten gick sen till någon annan.


det var verkligen tråkigt att höra! vad jobbigt, när man varit så nära och stupat på mållinjen. :?

jag kan dock berätta att när jag skulle byta min etta mot en större lght så skulle jag "egentligen" blivit nekad pga för liten inkomst - detta eftersom min sambo (som jag då skulle flytta ihop med) inte fick stå med på kontraktet eftersom han inte gjorde det på gamla lägenheten.
MEN! vi var förbi kontoret här 2-3 ggr och lämnade inkomstuppgifter, referenser och sånt, frågade hur det gick med handläggningen, var lite "på". de ringde bland annat hans arbetsgivare och undersökte så att han är en skötsam gosse ( ;) ) och vi fick faktiskt igenom bytet trots att det är emot deras regler! handläggaren valde att tro på att vi skulle bo där tillsammans och att vi skulle ha råd med hyran.
och det här var svenska bostäder, så till och med de kommunala giganterna är tydligen mer flexibla än man tror.

jag vet att det inte är direkt samma situation som du befinner dig i, men jag tänker att det kanske kan inge lite hopp, att det finns en möjlighet för dig också även om den är liten. så kämpa på!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-08 13:45:12

MGA_89 skrev:Det jag menade var om jag skulle bli beviljad bostadstillägg om jag hade en bostadsrätt. Men det är ju klart att det beror på vad hyran ligger på.


Jag tror att du får bostadstillägg så att du ska ha minst 4500 kr efter att hyran är betald. Så från dina 6000 kr får du dra bort 1500 kr resten betalar FK i bostadstillägg för din avgift till en bostadsrätt.

Så man kan väll säga att om du köper en bostadsrätt så ska du få ut 4500 kr i handen efter att avgiften är betald. Jag har inte dom exakta siffrorna men det kan du ringa och snacka med en handläggare om.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in