Billigare bostad eller mer pengar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-06 10:57:53

MGA_89 skrev:Jag har stått i Sthlmsstads bostadskö samt en kommunal kö sedan sep 2007, men tyvärr så räcker inte det. Man måste alltså stå längre i kö för att kunna få något.

Sen så känner jag mig själv så pass mycket att jag vet vilka jobb som fungerar för mig. Att ha ett jobb där jag inte trivs skulle leda till att jag mådde dåligt och därmed inte kunde klara av att jobba som vanligt. Därför måste jag ha något där jag också trivs.


Då verkar statistiken ljuga för på bostadsförmedlingens hemsida står det att dom med lika lång kötid som du förmedlas det flest lägenheter. Så du verkar ha en väldigt stor möjlighet att få en lägenhet. Men det gäller väll att söka aktivt det hjälper ju inte att titta in en gång i månaden utan det dt ska nog till att logga in dagligen och kolla.

https://bokabostad.stockholm.se/StatistikKotid.aspx

Tror du att BimboBella som jobbar på donken trivs? Som också saknar utbildning? Du har inga valmöjligheter utan utbildning. Det är bara den typen utav jobb du kommer att få. Vist du kan börja i botten på ett företag och sakta arbeta dej uppåt inom företaget. Som tex om du är intresserad utav datorer. Så kan du börja jobba på tex Inett ute på något lager med orderplockning. Och inom några år om du visar framfötterna och intresse så kanske du får börja montera ihop datorer. Ja du fattar det behöver inte vara just det företaget eller inom det yrket.
Senast redigerad av slackern 2012-02-06 11:04:54, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-06 11:03:04

MGA_89 skrev:
calima skrev:
Visst kan du det. Men det är så jäkla ont om praktikplatser att man oftast får leta reda på dem själv.
Af och Fk kan i bästa fall hänvisa folk till diverse aktiviteter och din ersättning blir inte större än den du har nu.
Samhall ger lön som förmodligen är större än ersättningen.
Men vad jag såg så var det mest städ och packeteringsjobb inom Samhall och det är inger som jag skulle vara motiverad för att jobba med.


Du har ju en totalt snedvriden syn på livet. Lycka till. Har du den mentaliteten så kommer du ju aldrig att få någon lägenhet du trivs med.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-06 11:35:16

Aktivitetsersättning får man för att man för att man inte anses klara av ett jobb på den öppna arbetsmarknaden. Om Fk anser att du kan jobba drar de tillbaka ersättningen och du får söka jobb som alla andra.

Utan gymnasiebetyg är det nästintill omöjligt att få ett jobb.
Du hamnar på "sökajobb-kurser" och efter tre månaders aktivt arbetssökande får du förmånen att ingå i Jobbgarantin för ungdomar.
Ersättning: Yngre än 20 år och utan gymnasiebetyg: 32 kr/dag. Äldre än 20 år: 132/dag.

Chans att få hyresrätt?

Du måste alltså få hjälp från soc och den hjälpen får du enbart om du är aktivt arbetssökande.

Om du beviljas aktivitetsersättning kommer du , enligt hab som jag har kontakt med, att "krävas" på motprestation. Nya direktiven är att i princip ingen skall tillåtas bara "gå och dra" och få bidrag för det.
Eftersom det är svårt att hitta praktikplatser till fullt "arbetsföra" personer blir det nästan omöjligt att hitta någon "meningsfull" sysselsättning till funktionshindrade. Om det lyckas får du inte mer pengar än ersättningen.
Troligtvis blir du helt enkelt placerad på något dagcenter.

MGA_89 skrev:Men vad jag såg så var det mest städ och packeteringsjobb inom Samhall och det är inger som jag skulle vara motiverad för att jobba med.


Är du mer motiverad att bli "tvångplacerad" någonstans av Fk?

Samhall har mer än städ och packetering.
Och hur jävla tråkigt jobbet än är blir det mer kontanter, lättare att få bostad och man slipper den totala kontroll Fk har över ens eget liv om de håller med bidrag.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-06 11:36:48

slackern skrev:Du har ju en totalt snedvriden syn på livet. Lycka till. Har du den mentaliteten så kommer du ju aldrig att få någon lägenhet du trivs med.


Eller jobb eller kontroll över sitt liv.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav HGJ » 2012-02-06 12:26:18

slackern skrev:borgenärer

borgensmän
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-06 12:45:41

HGJ skrev:
slackern skrev:borgenärer

borgensmän


TAck magistern har dyslexi så kommer troligtvis inte att lära mej. Så hopplöst fall med att komma med påpekanden.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-06 12:52:24

slackern skrev:Jag tror att om nu inte skulle få förnyad aktivitetsersättning och du var tvungen att ta ett så kallat "skitjobb" så vore det bra för dej. Då kommer du att få tänka efter hur du vill förändra din situation eller revidera tanken på "skitjobb". Det du säger om "skitjobb" är ju en utav orsakerna att vi med NPF får dåligt ryckte hos gemene man som en latmask.


Ganska magstarkt skrivet av någon som inte kan jobba för att det blir för stressigt att kombinera med att lämna och hämta på skolan.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-06 12:58:37

Sammelsurium skrev:
slackern skrev:Jag tror att om nu inte skulle få förnyad aktivitetsersättning och du var tvungen att ta ett så kallat "skitjobb" så vore det bra för dej. Då kommer du att få tänka efter hur du vill förändra din situation eller revidera tanken på "skitjobb". Det du säger om "skitjobb" är ju en utav orsakerna att vi med NPF får dåligt ryckte hos gemene man som en latmask.


Ganska magstarkt skrivet av någon som inte kan jobba för att det blir för stressigt att kombinera med att lämna och hämta på skolan.


Han har inte ens försökt. Det har däremot jag gjort och prövat mej fram med olika yrken. Det anser jag är en betydande skillnad. Jag har åtminstone försökt och ansträngt mej utan någon framgång.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Sammelsurium » 2012-02-06 13:10:33

Ja, det är skillnad såklart. Men samtidigt en fråga om perspektiv. Jag har barn och jobbar heltid, vilket har inneburit väldigt mycket nedbrytande stress under lång tid. Kan jag isf klanka ned på alla som inte gör samma sak?
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-06 13:30:10

Sammelsurium skrev:Ja, det är skillnad såklart. Men samtidigt en fråga om perspektiv. Jag har barn och jobbar heltid, vilket har inneburit väldigt mycket nedbrytande stress under lång tid. Kan jag isf klanka ned på alla som inte gör samma sak?


Jag var tvungen att antingen vara en deltagande pappa som finns i min sons liv. Eller att satsa på att kunna arbeta och vara en frånvarande pappa. Jag har valt mitt barn att orka ha honom hos mej.

Jag har försökt och prövat på sen jag blev pappa men tyvärr jag har inte den förmågan att klara av att jobba samtidigt. Självfallet skulle jag vilja kunna jobba och tjäna egna pengar jag blir inte direkt rik på att leva på sjukersättning.

Men jag tycker att TS verkar vara lite bortskämd på jobb fronten han har inga som helst meriter och har därför inte så stora valmöjligheter. Jag tror för de flesta jobb så krävs det en gymnasieutbildning. Och för att få socialbidrag nuförtiden så måste man gå på jobbtorg och jobba oavlönat. Så han kan få plocka skräp i en park för att få socialbidrag. Då känns det bättre att ta ett sådant jobb och få en riktig lön istället.

Så det är det jag tänker att TS bör nog byta perspektiv på sitt tankesätt engående "skitjobb". Men FK kanske tycker att han saknar arbetsförmåga och ger han fortsatt aktivitesersättning.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-06 15:10:39

slackern skrev: Jag tror för de flesta jobb så krävs det en gymnasieutbildning.


Riktigt. det är förtvivlat svårt för dem utan gymnasiebetyg att få jobb överhuvudtaget. Jobbgarantin ger då 32 kronor om dagen tills man fyller 20, sedan är det 132 kronor som gäller.

slackern skrev:Men FK kanske tycker att han saknar arbetsförmåga och ger han fortsatt aktivitesersättning.


Men enligt hab här kommer i princip ingen att få aktivitetsersättning utan motprestation så det kan komma att handla om att plocka skräp då också. Alternativt sitta på en dagcentral eller annan aktivitet som Fk bedömer som lämplig.
Det är naturligtvis inget fel med dc eller dv men om man vill ha större inkomst är det inte rätt ställe.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 1:25:08

Om vi återgår till att fokusera på hur min situation ser ut just nu med aktivitetsersättning istället för att diskutera hur jag ska få jobb eller om jag kan arbeta eller inte.

En sak som jag inte har nämnt är att min mamma även står i samma kommunala bostadskö som mig, dock har hon stått där sedan slutet av 1995. Idag bor hon själv i en bostadsrätt i samma kommun. Skulle hon på något sätt kunna hyra en lägenhet i sitt namn (i samma kommun som hon själv bor i) och sedan låta mig bo där?

Att hon kommer få en hyresrätt så fort hon anmäler sig är helt klart. Jag anmälde mig på en lägenhet i hennes namn en gång och hamnade på plats 1, det var en ganska stor tvåa. Hon och jag gick på visning men sedan tackade vi nej (fem gånger får man tacka nej inom ett halvår).

Det känns j-kligt surt att hon ska sitta inne med en massa köpoäng och sedan kan vi inte använda dem eftersom att hon inte vill flytta och hon ev. kanske inte får ha två lägenheter/bostäder.

Men återigen, om jag bor i en lägenhet skriven på min mamma så får jag inte fullt bidrag eller ännu värre inget bidrag alls.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 2:07:09

Förresten för att man ska orka med att söka jobb så krävs det också att man har en bostad och en stadig inkomst så att man mår bra. Om man inte mår bra och hela tiden måste tänka på sin boendesituation/inkomst så klarar man inte av att söka jobb på ett optimalt sätt.

Visst jag klarar av flera saker samtidigt, det är inte det. Det handlar om att man kanske hela tiden går och oroar sig för om man ska ha pengar imorgon vilket gör att man inte klarar av att söka jobb optimalt. Sen sover man sämre på natten av detta och orkar inte pg. a. det söka jobb på dagarna. Det blir liksom en moment 22-situation/ond cirkel som man aldrig kommer ur.

Politikerna/myndigheterna/samhället gör ju ingenting för att förbättra situationen precis.

Flyttar jag utanför Stockholm så ökar mina chanser att få en bostad. Men då minskar även möjligheterna till att jag får ett jobb som jag klarar av och som är optimalt för mig vilket knappast leder till självförsörjning.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 6:15:58

Om din mor hyr en lägenhet och du bor där bör ni prata med hyresvärden först.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Iridia » 2012-02-07 6:43:49

Jag vet inte om man ens får en hr om man redan har en br? Kan vara värt att kolla upp.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 6:53:15

Jag tror nog att mamman får ha en br och en hr men kan naturligtvis bara vara skriven på och få ev bostadsbidrag för en.
Frågan är väl om hon får upplåta en av lägenheterna till sin son? Jag vet inte om han räknas som inneboende, har andrahandskontrakt eller hur det funkar. Och det kan nog krångla med bostadstillägg/bidrag för honom om han inte kan visa upp något kontrakt. Om mamman står på lägenheten och han är skriven där kanske Fk räknar det som att de delar lägenhet?

Viktigt är att få veta hur hyresvärden ser på saken, om de accepterar att mamman hyr och bara han bor där.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Titti » 2012-02-07 10:55:59

MGA_89 skrev:Politikerna/myndigheterna/samhället gör ju ingenting för att förbättra situationen precis.


Just därför måste du själv ta ansvar för att göra det bästa möjliga för att komma vidare i ditt liv och inte fastna i den situation du har just nu.

Oavsett hur läget faktiskt är omkring dig kan du välja olika sätt att förhålla dig till det. Om du betraktar dig själv som hjälplöst fångad i en fälla så kommer du att bli kvar i den, och det vore synd - mest för dig själv.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav LostInAForest » 2012-02-07 12:22:25

inget av de kommunala bostadsbolagen i sthlm tillåter att man får kontrakt på en hr om man redan har en br (tror det finns undantag av särskilda skäl - men då är det typ om man behöver en övernattningslägenhet eller liknande utöver sitt huvudsakliga boende). min mor och jag funderade på samma sak då jag hade svårt att hitta boende, men det är alltså inte ett alternativ (om man inte hyr av en privat värd som godkänner detta, misstänker dock att det kräver kontakter).

men som jag skrivit innan, det GÅR att få lägenhet även med kortare kötid. man får kolla bokningssidan varje dag och ligga på (+ se övriga tips i mitt förra inlägg), men det är absolut inte omöjligt. jag, och flera av mina vänner har lyckats.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 15:06:47

LostInAForest skrev:men som jag skrivit innan, det GÅR att få lägenhet även med kortare kötid. man får kolla bokningssidan varje dag och ligga på (+ se övriga tips i mitt förra inlägg), men det är absolut inte omöjligt. jag, och flera av mina vänner har lyckats.
Jag går in och kolla efter nya hyresrätter flera ggr i veckan på alla bostadsköer jag är med i, men tyvärr det går inte att få nåt. De billiga lägenheterna (som är dem jag har råd med) är det flera som anmäler sig till och dem har jag för lite köpoäng för. De lite dyrare är det visserligen färre som anmäler sig till (lättare att få) men jag har inte råd med dessa.

För ett år sedan anmälde jag mig på en lägenhet i den kommunala bostadskön. Jag fick sedan möjlighet att skriva kontrakt, dock efter de hade kollat min ekonomi så fick jag nej. Lägenheten gick sen till någon annan.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 15:22:15

MGA_89 skrev:... efter de hade kollat min ekonomi så fick jag nej


Tyvärr är det nog ett svar du kommer att få höra igen.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 15:42:26

calima skrev:
MGA_89 skrev:... efter de hade kollat min ekonomi så fick jag nej


Tyvärr är det nog ett svar du kommer att få höra igen.
Men även fast min pappa gick in som garant så nekade dem. Fast jag hade råd med hyran. Hyran var ju till och med billigare än jag har idag. Jag skulle ha haft mer pengar kvar att leva för varje månad om de hade godkännt mig.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 16:05:36

Väldigt få, om ens några, bostadsbolag accepterar "garanter" eller borgensmän.

Om jag förstått rätt handlar det om juridik. Ett bostadsbolag kan enbart kräva in pengar/hyra från den som står på kontraktet, det saknar betydelse om någon annan lovar att gå in och betala när/om hyresgästen inte kan. Förmodligen kan man skriva ett bindande avtal med borgenär men det är krångligt juridiskt för bostadsbolagen att få det vattentätt. Och det finns ju gott om folk som vill hyra utan att behöva borgensmän.
Och vad händer om borgensmannen dör eller flyttar utomlands?

Om du anser att du har råd med hyran saknar betydelse. Det finns chabloner bolagen går efter, man skall ha en viss summa kvar när hyran är betald.

Rent krasst, antingen får du se till att öka din inkomst eller få hjälp av soc till en lägenhet. Soc kan hyra av ett bolag och i sin tur hyra ut den till dig, det vet jag funkar. Men vanligtvis handlar det om missbrukare elelr personer med svåra psykproblem.

Du kan nog inte ta dig runt det här problemet.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-07 16:58:15

calima skrev:Du kan nog inte ta dig runt det här problemet.
Så ända sättet att lösa detta på är att pappa antingen köper en lägenhet åt mig eller att jag skaffar arbete?

Om jag nu skulle äga en lägenhet kan då FK neka bostadstillägg? Om jag ansöker om bostadstilläg i samma veva som vi köper en lägenheten, kan då bostadsrättsföreningen neka oss att få köpa?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-07 17:04:08

MGA_89 skrev: Om jag nu skulle äga en lägenhet kan då FK neka bostadstillägg?


Nej. De går enbart efter din boendekostnad och inkomst.

Du kommer inte att beviljas bostadstillägg förrän du kan visa upp ett kontrakt, som står på dig.

Bostadsrättsföreningen kan neka vem som helst att köpa en lägenhet. De vill naturligtvis också ha garantier att du har inkomst nog att kunna betala avgiften.
Och det utan bostadstillägg eftersom det inte är någon fast, garanterad inkomst.
Regering kan ju faktiskt ta beslutet att sänka bidragen.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in