Billigare bostad eller mer pengar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav imperativ » 2012-02-03 14:06:08

Vildsvin skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Flytta från Stockholmsgröten och hyr en etta i en mindre stad medf god service.

Får TS bidrag av föräldrarna är det lika bra att köpa en, det tjänar man på i längden. Jag flyttade till en stad med 45000 invånare, köpte en bostadsrätt vid det lokala invandrarghettot på 65 m2 för 97000 och 2100 i månadskostnad.

Bor du där i ca 4 år finns absolut inget att tjäna. :D
(märker ord)

En ekonomisk aspekt är kontantinsats/risk/flexibilitet. HR med hyra på 4000 kr/mån krävs 12'000 kronor (3 mån uppsägningstid). En BR för 97'000 kr kan vara värd mer eller mindre och vid otur dröjer länge innan den blir såld. BR är en större ekonomisk risk än HR om man inte har råd att inte bry sig (bolån). Att bo någonstans är en kostnad, alltid.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Miche » 2012-02-03 15:36:35

Det vi hittills inte diskuterat i tråden är egna inkomstmöjligheter.

Har du (MGA_89) några möjligheter att genomföra någon form av arbete för att dra in egna pengar och finansiera ditt egna liv?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-03 21:50:08

Angående folkbokföring så får man fortsätta vara skriven på en adress så länge man kan hävda att man tillbringar ett visst antal dagars nattvila där per månad.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Iridia » 2012-02-03 23:12:23

Eller om man har LSS-placering.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-04 3:03:53

Miche skrev:Det vi hittills inte diskuterat i tråden är egna inkomstmöjligheter.

Har du (MGA_89) några möjligheter att genomföra någon form av arbete för att dra in egna pengar och finansiera ditt egna liv?
Just nu har jag inget jobb och därmed ingen möjlighet att få inkomster på annat sätt än vad jag nu får (F-kassan). Att skaffa jobb är inte helt lätt om man saknar gymnasieutbildning och aldrig tidigare varken har haft något jobb eller någon praktik. Att sedan ha ett jobb där man måste börja klockan 8, 9 eller kanske 10 på morgonen eller så går inte så bra det heller. Jag är så j-kla trött på morgnarna och skulle inte komma dit i tid om jag hade dessa tider. Ett jobb där man börjar senare är också svårt att få.

Om jag får flytta till en kommun där det finns bra jobb i närheten så skulle det kanske gå bra med något som låg nära där jag bor. Att ha jobb i närheten där jag bor, det gör ju att det går fortare att ta sig dit. Då kan man ju kanske söka arbeten där man börjar tidigare vilket ökar chanserna till att få ett jobb. Just nu bor jag på ett ställe där det inte finns absolut någonting i närheten.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-04 3:10:48

MGA_89 skrev:
Miche skrev:Det vi hittills inte diskuterat i tråden är egna inkomstmöjligheter.

Har du (MGA_89) några möjligheter att genomföra någon form av arbete för att dra in egna pengar och finansiera ditt egna liv?
Just nu har jag inget jobb och därmed ingen möjlighet att få inkomster på annat sätt än vad jag nu får (F-kassan). Att skaffa jobb är inte helt lätt om man saknar gymnasieutbildning och aldrig tidigare varken har haft något jobb eller någon praktik. Att sedan ha ett jobb där man måste börja klockan 8, 9 eller kanske 10 på morgonen eller så går inte så bra det heller. Jag är så j-kla trött på morgnarna och skulle inte komma dit i tid om jag hade dessa tider. Ett jobb där man börjar senare är också svårt att få.

Om jag får flytta till en kommun där det finns bra jobb i närheten så skulle det kanske gå bra med något som låg nära där jag bor. Att ha jobb i närheten där jag bor, det gör ju att det går fortare att ta sig dit. Då kan man ju kanske söka arbeten där man börjar tidigare vilket ökar chanserna till att få ett jobb. Just nu bor jag på ett ställe där det inte finns absolut någonting i närheten.


Då låter det som att du kan ta ett jobb som tex MC Donalnds eller något liknande typ utav jobb. Krävs ingen som helst utbildning. Men om du har en diagnos kan du ju få hjälp utav AF att få ett jobb på samhall så bor du i STHLM är jobb ett icke existerande problem för den typen utav jobb.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-04 3:24:28

Titti skrev:
Tiblan skrev:För att du ska få bostadsbidrag eller tillägg så tror jag du måste vara skriven på den adressen du önskar få bidrag/tillägg för. Verkar ganska självklart för mig. Inte ens om man är statsminister får man ju göra så tack och lov.

Att inte vara folkbokförd där man faktiskt är bosatt är i de flesta fall ett direkt brott mot Folkbokföringslagen.

6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.
7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila.

Det finns några undantag för tillfälligt boende, kortare tid än ett halvår eller färre än hälften av nätterna. Också många politiker på riksplanet är undantagna, liksom de som sitter på någon form av anstalt:
10 § En vistelse anses inte leda till ändrad bosättning om den föranleds enbart av

1. uppdrag som riksdagsledamot,
2. uppdrag som statsråd,
3. förordnande till ledamot i kommitté eller kommission, befattning som politiskt tillsatt tjänsteman eller uppdrag att biträda som politiskt sakkunnig i statsdepartement eller särskilt uppdrag av riksdagen,
4. tjänstgöring enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt,
5. vård vid en institution för sjukvård, vård av unga, kriminalvård eller vård av missbrukare.

liksom elever i grund- och gymnasieskolan som studerar på annan ort:
11 § En elev under 18 år som har sitt egentliga hemvist tillsammans med föräldrar eller andra anhöriga anses bosatt där även om han till följd av skolgången regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet.

Första stycket tillämpas även efter det att eleven fyllt 18 år så länge han genomgår grund- eller gymnasieskola eller motsvarande utbildning.

Det finns en del undantag för hotade människor, för hemlösa och för människor med utlandstjänstgöring tex. Och för statsministerns familj - de får vara i dennes tjänstebostad utan att vara folkbokförda där!
10 § 3 st. En vistelse av statsministerns familjemedlemmar i statsministerns tjänstebostad anses inte leda till ändrad bosättning.
Kommunen där jag nu är folkbokförd vill inte ge mig någon typ av LSS-boende eller på annat sätt hjälpa mig med en hyreslägenhet. Folk som jag har snackat med tycker att jag ska bråka med kommunen och socialen om detta och att dem borde ge mig en lägenhet. Det är bl. a. därför som jag inte vill vara folkbokförd i annan kommun. Jag vill ju som sagt helst bo i den kommunen där jag nu är folkbokförd. Om jag skulle folkbokföra mig på den adress där jag bor så skulle inte min nuvarande folkbokföringskommun ha någon skyldighet att hjälpa mig med bostad via LSS.

Det är p.g.a. detta som jag inte vågar folkbokföra mig där jag bor. Dock brukar jag uppge adressen där jag bor (inte den där jag är folkbokförd) då man måste uppge sin adress (t. ex. till mobiloperatör osv.).

Men det bästa i mitt fall kanske ändå är att folkbokföra mig där jag bor, vartefter jag ansöker om bostadstillägg. Undertiden kan jag även kolla efter en billig bostadsrätt. att göra så kanske är bäst, eller?

Finns det inga som helst möjligheter för mig att få förtur på en hyresrätt (2 rok), genom läkarintyg, genom LSS eller på annat sätt?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-04 3:31:45

slackern skrev:
MGA_89 skrev:
Miche skrev:Det vi hittills inte diskuterat i tråden är egna inkomstmöjligheter.

Har du (MGA_89) några möjligheter att genomföra någon form av arbete för att dra in egna pengar och finansiera ditt egna liv?
Just nu har jag inget jobb och därmed ingen möjlighet att få inkomster på annat sätt än vad jag nu får (F-kassan). Att skaffa jobb är inte helt lätt om man saknar gymnasieutbildning och aldrig tidigare varken har haft något jobb eller någon praktik. Att sedan ha ett jobb där man måste börja klockan 8, 9 eller kanske 10 på morgonen eller så går inte så bra det heller. Jag är så j-kla trött på morgnarna och skulle inte komma dit i tid om jag hade dessa tider. Ett jobb där man börjar senare är också svårt att få.

Om jag får flytta till en kommun där det finns bra jobb i närheten så skulle det kanske gå bra med något som låg nära där jag bor. Att ha jobb i närheten där jag bor, det gör ju att det går fortare att ta sig dit. Då kan man ju kanske söka arbeten där man börjar tidigare vilket ökar chanserna till att få ett jobb. Just nu bor jag på ett ställe där det inte finns absolut någonting i närheten.


Då låter det som att du kan ta ett jobb som tex MC Donalnds eller något liknande typ utav jobb. Krävs ingen som helst utbildning. Men om du har en diagnos kan du ju få hjälp utav AF att få ett jobb på samhall så bor du i STHLM är jobb ett icke existerande problem för den typen utav jobb.
Men jag vill helst inte ha jobb inom städ, disk eller liknande som McDonalds osv. Stressiga jobb skulle jag inte klara av. McDonalds verkar vara rätt så stressigt.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-04 3:45:55

MGA_89 skrev:
slackern skrev:
MGA_89 skrev:Just nu har jag inget jobb och därmed ingen möjlighet att få inkomster på annat sätt än vad jag nu får (F-kassan). Att skaffa jobb är inte helt lätt om man saknar gymnasieutbildning och aldrig tidigare varken har haft något jobb eller någon praktik. Att sedan ha ett jobb där man måste börja klockan 8, 9 eller kanske 10 på morgonen eller så går inte så bra det heller. Jag är så j-kla trött på morgnarna och skulle inte komma dit i tid om jag hade dessa tider. Ett jobb där man börjar senare är också svårt att få.

Om jag får flytta till en kommun där det finns bra jobb i närheten så skulle det kanske gå bra med något som låg nära där jag bor. Att ha jobb i närheten där jag bor, det gör ju att det går fortare att ta sig dit. Då kan man ju kanske söka arbeten där man börjar tidigare vilket ökar chanserna till att få ett jobb. Just nu bor jag på ett ställe där det inte finns absolut någonting i närheten.


Då låter det som att du kan ta ett jobb som tex MC Donalnds eller något liknande typ utav jobb. Krävs ingen som helst utbildning. Men om du har en diagnos kan du ju få hjälp utav AF att få ett jobb på samhall så bor du i STHLM är jobb ett icke existerande problem för den typen utav jobb.
Men jag vill helst inte ha jobb inom städ, disk eller liknande som McDonalds osv. Stressiga jobb skulle jag inte klara av. McDonalds verkar vara rätt så stressigt.


Men Samhall har jobb som inte är stressiga. Har man ingen utbildning så är det den typen utav jobb man får ta.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-04 4:00:57

slackern skrev:Men Samhall har jobb som inte är stressiga. Har man ingen utbildning så är det den typen utav jobb man får ta.
Arbetet ska vara meningsfullt också. Jag vill typ inte ha jobb som inte är meningsfulla.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Miche » 2012-02-04 10:36:58

Har du något specialintresse som går att göra om till något inkomstbringande? En inkomst behöver inte vara samma sak som anställning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-04 10:48:42

MGA_89 skrev:Jag vill ju som sagt helst bo i den kommunen där jag nu är folkbokförd. Om jag skulle folkbokföra mig på den adress där jag bor så skulle inte min nuvarande folkbokföringskommun ha någon skyldighet att hjälpa mig med bostad via LSS.


Det är sant.

Men om din nuvarande kommun inte vill hjälpa dig är det väl inget "måste" att vara kvar?

Om du skriver dig där du nu bor flyttas ansvaret över till din nya kommun, de kanske är villiga att ge dig mer hjälp och stöd?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-04 11:21:54

calima skrev:
MGA_89 skrev:Jag vill ju som sagt helst bo i den kommunen där jag nu är folkbokförd. Om jag skulle folkbokföra mig på den adress där jag bor så skulle inte min nuvarande folkbokföringskommun ha någon skyldighet att hjälpa mig med bostad via LSS.


Det är sant.

Men om din nuvarande kommun inte vill hjälpa dig är det väl inget "måste" att vara kvar?

Om du skriver dig där du nu bor flyttas ansvaret över till din nya kommun, de kanske är villiga att ge dig mer hjälp och stöd?
Ja men jag vill inte bo där jag bor nu.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-04 14:24:39

MGA_89 skrev:Men det bästa i mitt fall kanske ändå är att folkbokföra mig där jag bor, vartefter jag ansöker om bostadstillägg. Undertiden kan jag även kolla efter en billig bostadsrätt. att göra så kanske är bäst, eller?


Fick intrycket av att du övervägde att skriva dig där du bor ...
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-04 16:25:33

MGA_89 skrev:
slackern skrev:Men Samhall har jobb som inte är stressiga. Har man ingen utbildning så är det den typen utav jobb man får ta.
Arbetet ska vara meningsfullt också. Jag vill typ inte ha jobb som inte är meningsfulla.


Så känner nog de flesta människor som har den typen utav jobb. Men vissa människor tar ändå den typen utav jobb. Så du har allt serverat på ett silverfat med att dina farsa kan köpa en lägenhet åt dej för 700000. Så skulle du ta ett lugnt jobb via samhall skulle du ha en väldigt god ekonomi. Skillnaden vore väll om du absolut inte skulle kunna ta något som helst jobb. Men då kommer ju din aktivitetsersättning ändå att gå igenom. Så köp du dej en lägenhet det verkar vara det bästa rent ekonomiskt.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Torsdag » 2012-02-05 23:19:26

Stick ifrån Sthlm . Att få en tvåa I Sveriges huvudstad själv utan en stabil försörjning är inte realistiskt.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-06 7:54:26

slackern skrev:
MGA_89 skrev:
slackern skrev:Men Samhall har jobb som inte är stressiga. Har man ingen utbildning så är det den typen utav jobb man får ta.
Arbetet ska vara meningsfullt också. Jag vill typ inte ha jobb som inte är meningsfulla.


Så känner nog de flesta människor som har den typen utav jobb. Men vissa människor tar ändå den typen utav jobb. Så du har allt serverat på ett silverfat med att dina farsa kan köpa en lägenhet åt dej för 700000. Så skulle du ta ett lugnt jobb via samhall skulle du ha en väldigt god ekonomi. Skillnaden vore väll om du absolut inte skulle kunna ta något som helst jobb. Men då kommer ju din aktivitetsersättning ändå att gå igenom. Så köp du dej en lägenhet det verkar vara det bästa rent ekonomiskt.
I första hand vill jag försöka skaffa en hyresrätt. Att köpa en lägenhet är en sista utväg och inget som verken pappa eller jag vill just nu. Sen samhall, vad exakt har dem för jobb att erbjuda? Förmodligen bara skitjobb.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-06 8:29:22

MGA_89 skrev: Sen samhall, vad exakt har dem för jobb att erbjuda? Förmodligen bara skitjobb.


Förmodligen ...

Men det är en inkomst som förmodligen förbättrar din ekonomi. En fast inkomst som gör att du har betydligt lättare att få en egen hyresrätt eftersom hyresvärdar ofta inte räknar bidrag som inkomst och du inte får intyg på förtur.
Och en inkomst som ger dig något lite mer makt över din egen tillvaro som ett bidrag från Fk aldrig kan ge.

Och det här med "skitjobb" på Samhall ... Du har inget gymnasiebetyg och ingen erfarenhet från praktik/jobb ... Vad tror du att du kan få på den öppna arbetsmarknaden?
Man måste ju börja någonstans.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-06 9:09:00

MGA_89 skrev:I första hand vill jag försöka skaffa en hyresrätt. Att köpa en lägenhet är en sista utväg och inget som verken pappa eller jag vill just nu. Sen samhall, vad exakt har dem för jobb att erbjuda? Förmodligen bara skitjobb.


Vill du ha hyresrätt får du stå i bostadskön som alla andra räkna med att stå minst 2-3 år för att få en lägenhet i STHLM. Det går att få en lägenhet snabbare om man har tur och anstränger sej att leta och hitta.

Men som Calima skriver så ser det tyvärr dystert ut för dej. Din inkomst ser inte ut att vara stadigvarande. Hyresvärden brukar vilja att man tjänar 3 gånger så mycket som hyran är på. Så i ditt fall skulle den hyran inte få överstiga 2000 kr. Jag tror att så pass små 1:or med så pass låg hyra är väldigt svåra att hitta. Men hyresvärdar kan ändå godkänna dej. Det är inte helt hopplöst de kan godkänna dej som hyresgäst om någon utav dina föräldrar kan ställa sej som borgenärer. Där de förbinder sej att betala din hyra om du skulle slarva med den.

Angående jobb så är det precis som jag och Calima har sagt tidigare. Du har absolut ingen position att kräva ett stimulerande och ansvarsfult arbete du saknar utbildning och praktisk erfarenhet. Du är precis den typen utav människa som passar till så kallade "skitjobb" ingen som helst utbildning. Vill du ändra på dina arbetsuppgifter får du ta och utbilda dej. Du har en guldposition nu. Du har aktivitetsersättning och den är till för att man ska kunna plugga in gymnasiebehörighet. Så utnyttja nu den fina förmånen. Att plugga och slippa få ta studielån.

Jag tror att om nu inte skulle få förnyad aktivitetsersättning och du var tvungen att ta ett så kallat "skitjobb" så vore det bra för dej. Då kommer du att få tänka efter hur du vill förändra din situation eller revidera tanken på "skitjobb". Det du säger om "skitjobb" är ju en utav orsakerna att vi med NPF får dåligt ryckte hos gemene man som en latmask.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-06 9:23:50

Jag vet inte hur länge Ts har haft aktivitetsstöd men sist jag pratade med ungdomshab sade de att det kommer att blir betydligt svårare att få aktivitetsstöd utan "motprestation".

Så antingen får man acceptera den sysselsättning Fk placerar en i eller så tar man tag i saken och ser till att få något på exv Samhall man själv kan åtminstone acceptera. Och får lite erfarenhet på kuppen.
Det kan vara bra att ha papper på att man kan sköta ett jobb när man söker sig vidare till "meningsfulla" arbeten.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-06 10:02:08

slackern skrev:
MGA_89 skrev:I första hand vill jag försöka skaffa en hyresrätt. Att köpa en lägenhet är en sista utväg och inget som verken pappa eller jag vill just nu. Sen samhall, vad exakt har dem för jobb att erbjuda? Förmodligen bara skitjobb.


Vill du ha hyresrätt får du stå i bostadskön som alla andra räkna med att stå minst 2-3 år för att få en lägenhet i STHLM. Det går att få en lägenhet snabbare om man har tur och anstränger sej att leta och hitta.

Men som Calima skriver så ser det tyvärr dystert ut för dej. Din inkomst ser inte ut att vara stadigvarande. Hyresvärden brukar vilja att man tjänar 3 gånger så mycket som hyran är på. Så i ditt fall skulle den hyran inte få överstiga 2000 kr. Jag tror att så pass små 1:or med så pass låg hyra är väldigt svåra att hitta. Men hyresvärdar kan ändå godkänna dej. Det är inte helt hopplöst de kan godkänna dej som hyresgäst om någon utav dina föräldrar kan ställa sej som borgenärer. Där de förbinder sej att betala din hyra om du skulle slarva med den.

Angående jobb så är det precis som jag och Calima har sagt tidigare. Du har absolut ingen position att kräva ett stimulerande och ansvarsfult arbete du saknar utbildning och praktisk erfarenhet. Du är precis den typen utav människa som passar till så kallade "skitjobb" ingen som helst utbildning. Vill du ändra på dina arbetsuppgifter får du ta och utbilda dej. Du har en guldposition nu. Du har aktivitetsersättning och den är till för att man ska kunna plugga in gymnasiebehörighet. Så utnyttja nu den fina förmånen. Att plugga och slippa få ta studielån.

Jag tror att om nu inte skulle få förnyad aktivitetsersättning och du var tvungen att ta ett så kallat "skitjobb" så vore det bra för dej. Då kommer du att få tänka efter hur du vill förändra din situation eller revidera tanken på "skitjobb". Det du säger om "skitjobb" är ju en utav orsakerna att vi med NPF får dåligt ryckte hos gemene man som en latmask.
Jag har stått i Sthlmsstads bostadskö samt en kommunal kö sedan sep 2007, men tyvärr så räcker inte det. Man måste alltså stå längre i kö för att kunna få något.

Sen så känner jag mig själv så pass mycket att jag vet vilka jobb som fungerar för mig. Att ha ett jobb där jag inte trivs skulle leda till att jag mådde dåligt och därmed inte kunde klara av att jobba som vanligt. Därför måste jag ha något där jag också trivs.
Senast redigerad av MGA_89 2012-02-06 10:07:28, redigerad totalt 1 gång.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-06 10:05:57

calima skrev:Jag vet inte hur länge Ts har haft aktivitetsstöd men sist jag pratade med ungdomshab sade de att det kommer att blir betydligt svårare att få aktivitetsstöd utan "motprestation".

Så antingen får man acceptera den sysselsättning Fk placerar en i eller så tar man tag i saken och ser till att få något på exv Samhall man själv kan åtminstone acceptera. Och får lite erfarenhet på kuppen.
Det kan vara bra att ha papper på att man kan sköta ett jobb när man söker sig vidare till "meningsfulla" arbeten.
Det som jag har heter aktivitetsersättning och inte aktivitetsstöd som är något helt annat.

Förresten så bör jag väl kunna få en praktikplats på ett meningsfullt jobb, det är väl bättre än te. x. Samhalls jobb.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-06 10:40:53

MGA_89 skrev:Det som jag har heter aktivitetsersättning och inte aktivitetsstöd som är något helt annat.


Ber om ursäkt. Jag menade aktivitetsersättning.

MGA_89 skrev:Förresten så bör jag väl kunna få en praktikplats på ett meningsfullt jobb, det är väl bättre än te. x. Samhalls jobb.


Visst kan du det. Men det är så jäkla ont om praktikplatser att man oftast får leta reda på dem själv.
Af och Fk kan i bästa fall hänvisa folk till diverse aktiviteter och din ersättning blir inte större än den du har nu.
Samhall ger lön som förmodligen är större än ersättningen.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-06 10:52:36

calima skrev:
Visst kan du det. Men det är så jäkla ont om praktikplatser att man oftast får leta reda på dem själv.
Af och Fk kan i bästa fall hänvisa folk till diverse aktiviteter och din ersättning blir inte större än den du har nu.
Samhall ger lön som förmodligen är större än ersättningen.
Men vad jag såg så var det mest städ och packeteringsjobb inom Samhall och det är inger som jag skulle vara motiverad för att jobba med.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in