Pigg/trött i perioder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pigg/trött i perioder

Inläggav Neko-chan » 2012-02-04 7:30:55

Jag är pigg och trött i perioder och jag gillar inte att jag verkar bli piggare och tröttare dessa perioder...
nu är jag i en pigg period och har knappt sovit i 2-3 nätter men ändå är jag pigg, jag hoppas jag får en trött period igen så jag får sova ikapp :-)006 men under trötta perioder sover jag 10-12 timmar men vaknar upp och de känns som jag inte sovit på en vecka...
jag har nyligen vart magsjuk i 3 dagar och en av dagarna sov jag 13 timmar i sträck :lol: kan de va s¨att jag sovit för mycke så kroppen inte "behöver" sova nu? jag är oroväckande pigg...Gillar inte de, vill sova och återhämta mig ( har varit vaken hela natten, hoppas jag kan somna innan kl 10 på morgonen...somnade så "sent" igår och i förrgår )
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 19:17:33

Neko-chan skrev:kan de va s¨att jag sovit för mycke så kroppen inte "behöver" sova nu?
Låter ganska sannolikt men oftast brukar det väl vara tvärtom. Att man behöver/ska sova längre om man varit uppe längre än vanligt. Senast jag var vaken längre än ett dygn sov jag över 12 timmar i ett streck. Händer inte ofta för mig. Kanske min "sömnreserv" redan var uttömd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömn
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dygnsrytm
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Chrilleb » 2012-02-04 22:17:50

Jag undrar om jag fått min senaste diagnos på grund av sömnbristen ( det kan, men behöver! inte vara så ). Jag behöver minst 7 timmar sammanhängande för att fungera bra. Något jag skulle råda till ( som är typ vetenskapligt bevisat ) är att för att t.ex få en bättre koncentration en dag ( när du sovit lite sämre ) : ta en Omega-3 tablett. Jag blir både mera skärpt och mera glad av den ( tycker jag )


Lycka till !


Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Neko-chan » 2012-02-04 22:25:22

Omega-3 kanske jag ska prova, har märkt att sömnen blivit lite sämmre med efter jag bärjade äta nattljusolja för pms besvär under hela månaden och de hjälpte bra, dock blev jag på gladare humör och fick mer energi så jag inte kunnde sova för de :-)003

inatt sov jag 3½ timme, vaknade när jag sovit nån timme av hjärtklappning och var helt omskakad men kom inte ihåg vad jag drömmde, men jag somnade om och sov lite till...Får hoppas jag däckar inatt :lol:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Neko-chan » 2012-02-04 22:27:21

Läste just om temperaturer i en länk Parvlon skicka, de har vart riktigt kallt på min våning nu, 14-16 C :( kom ungefär i samband med sömnsvårigheterna
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Red and green » 2012-02-05 0:50:19

Jag har sovit hur mycket som helst de sista tre veckor. Inga gränser alls.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav blyger » 2012-02-08 14:45:58

Jag är också lite så, sover knappt och turbo i perioder sen kan jag sova massor och måste verkligen tvinga mig upp och göra det viktigaste.
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Parvlon » 2012-02-08 15:33:25

Vi kan skylla på facebook.

Eleverna är "hyperaktiva" och kan aldrig koppla av, enligt studien.

– Ett oroväckande resultat är att så få elever själva känner sig stressade, trots att testresultaten är tydliga. Ungefär 85 procent av tjejerna är det, säger Gaby Badre och förklarar att stress och sömnbrist leder till ökad risk för självmord.

Den utbredda livsstilen att ständigt vara uppkopplad — på skolan, i sängen, vid lunchen — överraskar sömnläkaren.

– Över 90 procent av eleverna är inne på Facebook flera gånger per dag. Många känner därför ångest eftersom de vill hålla sig uppdaterade hela tiden.

Såväl föräldrar som skola måste hjälpa till att förbättra de ungas sömnvanor, hävdar Gaby Badre.
http://www.dn.se/livsstil/uppkopplingsh ... -somnbrist
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav plåtmonster » 2012-02-08 15:46:42

Man måste sätta egna gränser på "tillgängligheten", men även sin egen aktivitet. Håller man igång i dygnsvis så blir man trött. Hamnar dygnsrymen fel så att man småsover på dagen blir man varken vaken eller trött. Så regelbundna vanor för aktivitet, sömn och mat annars blir det strul i kroppen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav Red and green » 2012-02-08 18:37:01

Jag kan inte påstå att jag känner mig så däääär jätte pigg någonsin. Oftare trött faktiskt.
All energi går att jobba, nåt annat orkar jag inte. Märker skillnaden när jag har semester. Då orkar jag pussla o greja och även kreativiteten blomstrar.
Jag försöker hitta lättare jobb och vill gärna jobba lite mindre. 75% vore kanon. Då skulle jag orka leva vanligt liv.
Har tungt jobb både fysiskt o mentalt och på toppen till det kommer jourtjänstgöring som håller på att ta livet av mig.
Har lovat mig själv att det här är verkligen inte evigt. Har pluggat vidare o gör det fortfarande o siktar mot administrativa håll.
Vända papper o sitta på arslet är definitivt någonting för mig :-)154
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav mikael » 2012-02-10 5:49:50

Jag har svåra invalidiserande svängningar,
perioder med bara 4 -5 timmars sömn , varvat med perioder då jag bara är vaken 4-6 timmar om dygnet.
Råd tack :!:
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Pigg/trött i perioder

Inläggav mikael » 2012-02-10 5:50:54

Red and green skrev:Jag har sovit hur mycket som helst de sista tre veckor. Inga gränser alls.

Då är jag inte ensam.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in