Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Tikki » 2012-01-29 0:43:01

Jag har hört att Mensas internettest ska va klart lättare än det "riktiga".
De tjänar pengar på om många gör det riktiga testet.
Jag hade full pott på testet men är ett dugg stolt över det eftersom testet är så väldigt smalt.
Dem som inte fått bra på testet ska tänka på dels hur smalt det är (drabbar Aspergerare mer) och dels på att dagsformen kan påverka väldigt mycket.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav GuteS » 2012-02-03 17:00:46

1. Enligt formell medicinsk dokumentation anses jag ha en genomsnittlig XXg begåvningsnivå. För den som önskar utröna vad som döljer sig bakom de två X-en ovan, kan som ledtråd ges att mitt genomsnittliga IQ värde erhålls i Wechslers värderingstabell följt av tillägget - Ca 6,7 % av befolkningen.

Wechslers värderingstabell som ger en uppfattning om en persons
intellektuella nivå i förhållande till befolkningen som helhet.
Under 69: Mycket låg - Ca 2,2 % av befolkningen
70-79: Låg - Ca 6,7 % av befolkningen
80-89: Under normal - Ca 16,1 % av befolkningen
90-109: Normal - Ca 50,0 % av befolkningen
110-119: Över normal - Ca 16,1 % av befolkningen
120-129: Hög - Ca 6,7 % av befolkningen
Över 130: Mycket hög - Ca 2,2 % av befolkningen

2. Uppskattningsvis får jag ett två- eller tresiffrigt resultat på Mensas onlinetest.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Wine » 2012-02-03 17:43:30

Det finns ytterligare en version av WAIS-III, WAIS-III NI som är en neuropsykologisk version "där man lägger större tonvikt på själva tillvägagångssättet och hur en testperson löser de ingående deltesten, än enbart om testpersonen producerar korrekta svar".

Här har man undersökt skillnaden i testresultat mellan WAIS-III samt WAIS-III NI hos en grupp kognitivt friska individer, utan pågående missbruk, psykiatrisk diagnos eller förvärvad hjärnskada:

http://su.diva-portal.org/smash/get/div ... FULLTEXT01

Testpersonerna fick betydligt högre resultat vid testning med WAIS-III NI än med WAIS-III.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Red and green » 2012-02-03 18:17:21

Jag fick ju jätte dålig resultat, så enligt Mensas test borde min intelligens starkt ifrågasättas :lol:
Det nu råkar bara vara hur långt ifrån sanningen som helst. Jag vet att jag är precis tvärtom, så Mensa kan gå o stoppa sina online test i .... :lol:

Dock har min intelligens on/off knapp. Jag måste vara intresserad av ämnet annars bryr jag inte besvära mina hjärnceller :-)Happy
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Huggorm » 2012-02-03 20:09:47

Maxpoäng på mensas internettest och 135+ på det övervakade testet. Logiskt tänkande och att se samband är min kanske starkaste sida. Verkar vara vanligt bland folk med aspergers.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Red and green » 2012-02-03 21:23:33

Logisk tänkande o se saker som de flesta inte ser är mina starkaste sidor.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-04 9:45:13

Om man nu testat och sett att man har så man klarar sig. Vad ska man göra då? :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav pjask » 2012-02-04 11:34:21

Man plockar fram råpoäng och det gör WAIS också, detta konverteras sedan in på lämpligt sätt. All IQ-poäng utan information om typ av skala som används samt standardavvikelse är helt utan mening.

180 i IQ? Omöjligt att fastslå enligt de skalor som används traditionellt inom vetenskapen... Vem skall du jämföra med? Det bygger ju på normering så att säga.

Viktigt för folk med intelligens? Är det inte mer viktigt för folk i Sverige att påtala att det inte är viktigt med intelligens? Det är så jag upplever det och blir förvånad varje gång någon påstår eller uttrycker något liknande motsatsen. KS vad sjutton menar du? Nu framstår du ju som rent dum, dålig dag bara? Eller är det så förbaskat känsligt för dig?

Multipla intelligenser? Snart är vi väl nere på EQ-hypotesen ... Ja den är vederlagd sen länge, börja inte tjafsa om vad de skrev i Metro någon gång.

Jag har haft psykometri som specialintresse och i princip allt jag läst i detta forum kring ämnet är rent tyckande. Då skall tilläggas att jag använder mig av det så kallade västerländska kulturarvet som grund. Är ni religiösa eller bara dumma? Vi har valt att ställa vetenskapen överst och underordna religionen. Det där andra är bara tyckande, mänsklig dumhet m.m.

Såg att någon skrev 135+ och det är säkerligen SB-skala med SD=15 och högst relevant eftersom felmarginalen blir för stor om du försöker gå högre. Testet ifråga antar jag är FRT och det är punkter i det högre området som mäts. Du kan alltså inte få 134 t.ex. heller inte under 125 om jag missminner mig. Breda mäter sämre men som någon konstaterade. Tester används för olika saker, det är verktyg och inget annat. Är det så svårt att förstå för er som har lite innanför pannbenet? Även det test Mensa använder är ett verktyg, inget konstigt i det. Personen ifråga (psykolog med den specialinriktningen) som granskar och utvärderar testerna arbetar även internationellt med utvärderingen och är nog en de mest kvalificerade som går att få tag på i världen, personens far är bland andra en av de mest berömda forskarna som funnits inom området (anser jag). Ta gärna reda på hur testerna är uppbyggda och normerade, det kan vara intressant och kan bli en AHA-upplevelse.

Att göra normerade tester är fruktansvärt dyrt (tusentals kronor). Billigast i Europa är just det test Mensa använder och det kostar ju för sjutton runt 300 kr och den som påstod att det är dyrt spottar ju ur sig rent nonsenstyckande

Nej, de tjänar inte en massa pengar på det. Se efter hur många medlemmar det är och studera sen deras ekonomiska redovisning. Det är en idéell förening och det står i deras stadgar att de bland annat skall "identifiera" och det gör de genom just testet.

För övrigt är det inte Mensas test, de använder det på licens (de betalar pengar för att få lov att använda det och de har avtal som styr i princip all hantering av testet). Det är OTROLIGT dyrt att ta fram ett test, det tar årtal och oerhört svårt.

Att racka ned på folk är något många av er är duktiga på, lika duktiga som jag ibland och det är förvånade. Det är just hyckleriet som äcklar mig så. Jag kan förstå en del av er som är vänstervridna för det är väl dokumenterat att vänsterfolk fängslar och avrättar oliktänkande. Men ni andra ... miljömedvetna, empatiska bla. bla. ni står mig faen upp i halsen.

Titta på det jobb de gör i GCP (gifted children program) när man möter en del folk där så framstår många "problem" här som en vindpust. Fy faen säger jag bara! Programmet finns utomlands t.o.m. i länder vi kanske skulle betrakta som U-länder, där man även satsar på nationell nivå på att hjälpa dessa stackars barn. Fast i Sverige? Fy faen säger jag bara ... Snacka om att ha huvudet uppkört i röven men vi går åt rätt håll och det är betryggande.

Ner med huvudet, köp en yxa och ut och hugg lite träd. :D (någon som minns den där med Kalle Sändare och ungdomarna?)
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav pjask » 2012-02-04 11:38:34

Till trådskaparen... Statistik? Maila han som gjort Mensas nättest och be om statistiken. :D

NEJ! Det är inte ett enkelt nättest, det är SVÅRT.

Det syftar bara till att få folk att gå och göra det övervakade testet, man kan säga att det är en motivationspryl för potentiella medlemmar. Konstigt eller? Ungefär som Aspergerforum vill synas på Google för att attrahera nya medlemmar.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Joakoni » 2012-02-04 21:14:06

Kommer inte ihåg, det var något strax över 100, men det är ju tid som räknas! Det är inte det logiska tänkandet utan tempot som jag inte pallar med. Ja, jag är långsam! Är man dum då? :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Huggorm » 2012-02-05 10:03:07

Joakoni skrev:Kommer inte ihåg, det var något strax över 100, men det är ju tid som räknas! Det är inte det logiska tänkandet utan tempot som jag inte pallar med. Ja, jag är långsam! Är man dum då? :?
Detta märktes ännu mera på det övervakade testet. Uppgifterna var inte väldigt svåra, men man hade snålt om tid.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-02-06 0:26:24

pjask skrev: KS vad sjutton menar du? Nu framstår du ju som rent dum, dålig dag bara? Eller är det så förbaskat känsligt för dig?

Vad är det du menar? Förstår inte vad du syftar på.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav baroquetroll » 2012-02-06 11:12:52

tog onlinetestet för länge sen, fick något såntdär högt men jag kommer inte ihåg. däremot har jag gjort ett övervakat test, icke verbal inteligens: 145, verbal inteligens: 120, arbetsminne: 80 :-)005 jag tycker om att bygga med lego och får sätta på tevattnet en extra gång oftast... skummade igenom diskussionen, mm, folk är annorlunda på massor med olika sätt... jupp... jag till exempel har svårt med sociala saker :wink:
baroquetroll
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-01-31

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav aspiemamman » 2012-02-07 11:36:15

För att ha nytta av sin höga IQ, måste man ha andra förmågor också, för att kunna använda sig av det. Hög begåvning är ett handikapp i dagens skola:(

Mina barn, alla utom ett, hade sky höga resultat på blockmönster och matriser, som mäter det vi kallar IQ i testerna de gjorde under sina utredningar...mensavarning sa HAB, men vad spelar det för roll, när skolan inte kan ge dem rätt förutsättningar?!

Mina två yngsta, som har AS, slog båda två i taket på blockmönster och matriser, omätbart alltså under testerna de har på HAB. Min äldste son, ADHD, blev kallad geni av sin utredande psykolog. Spelar ingen som helt roll, eftersom han knappt klarade av skolan, han är 18 och har ingen gymnasieutbildning, däremot fick han lov att gå 2 år extra på IV, för att få godkända betyg i grundskolan.

IQ säger ingenting, utom att det är roligt att veta...
aspiemamman
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2009-11-13

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav plåtmonster » 2012-02-07 14:13:05

Vad borde göras så att sådan IQ kommer till användning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav baroquetroll » 2012-02-07 15:43:36

plåtmonster skrev:Vad borde göras så att sådan IQ kommer till användning?


http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
baroquetroll
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2012-01-31

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Wine » 2015-06-19 9:38:23

Kanske ett litet pyssel att sysselsätta sig med på midsommarafton:

DN - Är du lika smart som Einstein? - IQ-test: Hur intelligent är du?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav marryjo86 » 2015-06-19 10:28:41

Fick 120 om det är iqtestsidan.se ni menar...Men står att det kan vara +/- 15 så den kändes inte så exakt.. Någon som vet en noggrannare sida?
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-19 10:31:12

-Nätsajter räknas inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav marryjo86 » 2015-06-19 10:32:31

KrigarSjäl skrev:-Nätsajter räknas inte.

Därför jag bad om någon som vet vart man får tag i Tillförlitligare tester..(Någon sida vart man kan köpa ifrån? eller liknande..
marryjo86
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2015-06-15
Ort: Örebro

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-19 10:49:03

marryjo86 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Nätsajter räknas inte.

Därför jag bad om någon som vet vart man får tag i Tillförlitligare tester..(Någon sida vart man kan köpa ifrån? eller liknande..

Nättester är aldrig lika tillförlitliga som de du gör hos psykolog under utredning.

Om du blivit aspergerutredd har du med stor sannolikhet genomgått WAIS, kolla där istället om du vill ha tillförlitlighet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Huggorm » 2015-06-19 12:04:47

marryjo86 skrev:Fick 120 om det är iqtestsidan.se ni menar...Men står att det kan vara +/- 15 så den kändes inte så exakt.. Någon som vet en noggrannare sida?
Anmäl dig till mensas övervakade test.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-19 12:12:49

Finns det inte ett danskt mensatest som är svårare?

***

Är det inte så att man kan mäta olika IQ, dels rena matriser, och dels en mer total, med språk, minne, matmatisk förmåga m.m.? Den senare torde det vara mindre spridning på då de flesta tenderar att ha starkare och svagare sidor.

***

Nä, visst spelar IQ av logisk typ inte så hemskt stor roll för framgång i livet. Jag ser det ändå som en tillgång många gånger, (samtidigt som jag gissar att de egenskaper jag har som svaga sidor, sätter käppar i hjulet som uppväger, eftersom jag ju faktiskt inte kan jobba normalt). Jag brukar ha lätt att räkna ut effektiva sätt att jobba på o.s.v. vilket även påpekats de gånger jag arbetat. Att få mesta möjliga gjort, på kortaste tid, utan att förlora kvalitet. Eller att se vissa typer av lösningar som många har svårt för.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad får ni för poäng på mensas onlinetest?

Inläggav plåtmonster » 2015-06-19 15:31:49

Bror Duktig skrev:vilket även påpekats de gånger jag arbetat. Att få mesta möjliga gjort, på kortaste tid, utan att förlora kvalitet. Eller att se vissa typer av lösningar som många har svårt för.

Vad är det som explicit sätter stop för att få det att fungera i längden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in