Billigare bostad eller mer pengar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-02 0:49:00

MGA_89 skrev:Nu är det ju så att mina mamma inte har råd att köpa mig någon lägenhet. Min pappa bor i en villa och har bara råd med en billig lägenhet (runt 700.000 kr) sen är hans pengar helt slut. I villan som pappa bor i behöver en del saker reparearas m.m. så då måste han ha pengar till det. Lägenheter för omkr 700.000 kr finns knappa (tvåor alltså).

Var jag än bor någonstans så kommer jag bara få pengar från FK till aug 2012. Sen vet man ju inte om dem förlänger bidraget vid en ny ansökan eller inte, om inte då kan jag knappast bo i köpt lägenhet. Utan pengar från FK så kan jag omöjligt få pengar från kommunen till hyra m.m. om jag eller pappa äger en lägenhet.

Andrahandslägenheter har oftast korta uthyrningstider vilket inte känns optimalt för mig. Orkar lixom inte flytta runt varje år eller varje 6:e månad.

Det känns ju bra att jag har kunnat bo här i fyra år iaf. Men mycket pengar det kan jag inte påstå att jag har haft.

Sen skulle jag behöva de där 30.000 kr väldigt mycket också. Men om jag flyttar så kommer jag inte få försörjningsstöd när jag har dem.

Den summan som jag skulle behöva för att klara mig är dels den ca 6000 (aktivitetsersättning) som jag får nu, samt fullt bostadstillägg på ca 5000. Med de 11.000 kr/mån så skulle jag klara mig att betala både internet, mobil, mat, kläder, el, försäkring, gas osv. och hyran också förstås.

Lägenheten som jag bor i nu var förresten nyrenoverad och stammbyt något år innan jag flyttade in. Så det är en väldigt bra lägenhet, men området är skit dåligt. Inga billiga mataffärer m.m. bättre lägenhet än denna kommer jag nog inte att få om jag flyttar, dock kan området bli bättre. T.ex. Haninge, Nacka, Tyresö, Huddinge där det är mer bebyggelse och mer affärer osv i närheten.


Här har du problemet löst. Kan du till och med hyra ut ett rum. får du ännu billigare boendekostnad.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt ... tr-3282875
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-02 1:55:00

kullan skrev:
MGA_89 skrev:
kullan skrev:Min kommande lägenhet i Norrköping är 69 kvadrat och om man bakar in elkostnaden med hyran ligger boendekostnaden på knappt 5000:- / mån. Det känns inte heller farligt. Och då ligger tar det bara en kvart med bussen in till stan från mitt blivande område.
shit det lät j-vligt billigt, men kanske är ett dåligt område och en jätte sunkig lägenhet, eller?


Nä det tror jag inte. Utan det är nog för att det inte ligger mitt i centrumsmeten som det är så pass bra kostnadläge.
Billigare när det ligger mer centralt? är det inte tvärt om (billigare längre bort från centrum)?

slackern skrev:
MGA_89 skrev:Nu är det ju så att mina mamma inte har råd att köpa mig någon lägenhet. Min pappa bor i en villa och har bara råd med en billig lägenhet (runt 700.000 kr) sen är hans pengar helt slut. I villan som pappa bor i behöver en del saker reparearas m.m. så då måste han ha pengar till det. Lägenheter för omkr 700.000 kr finns knappa (tvåor alltså).

Var jag än bor någonstans så kommer jag bara få pengar från FK till aug 2012. Sen vet man ju inte om dem förlänger bidraget vid en ny ansökan eller inte, om inte då kan jag knappast bo i köpt lägenhet. Utan pengar från FK så kan jag omöjligt få pengar från kommunen till hyra m.m. om jag eller pappa äger en lägenhet.

Andrahandslägenheter har oftast korta uthyrningstider vilket inte känns optimalt för mig. Orkar lixom inte flytta runt varje år eller varje 6:e månad.

Det känns ju bra att jag har kunnat bo här i fyra år iaf. Men mycket pengar det kan jag inte påstå att jag har haft.

Sen skulle jag behöva de där 30.000 kr väldigt mycket också. Men om jag flyttar så kommer jag inte få försörjningsstöd när jag har dem.

Den summan som jag skulle behöva för att klara mig är dels den ca 6000 (aktivitetsersättning) som jag får nu, samt fullt bostadstillägg på ca 5000. Med de 11.000 kr/mån så skulle jag klara mig att betala både internet, mobil, mat, kläder, el, försäkring, gas osv. och hyran också förstås.

Lägenheten som jag bor i nu var förresten nyrenoverad och stammbyt något år innan jag flyttade in. Så det är en väldigt bra lägenhet, men området är skit dåligt. Inga billiga mataffärer m.m. bättre lägenhet än denna kommer jag nog inte att få om jag flyttar, dock kan området bli bättre. T.ex. Haninge, Nacka, Tyresö, Huddinge där det är mer bebyggelse och mer affärer osv i närheten.


Här har du problemet löst. Kan du till och med hyra ut ett rum. får du ännu billigare boendekostnad.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt ... tr-3282875
Kolla hyran (7000 kr/mån), den är för dyr. Fast jag får ju bidrag om jag bor där och det får jag inte nu. Men det borde ju vara svårare att få bidrag till en trea, FK eller kommun kanske kräver att man ska flytta mindre och billigare.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav kullan » 2012-02-02 2:02:46

MGA_89 skrev:Billigare när det ligger mer centralt? är det inte tvärt om (billigare längre bort från centrum)?


Jo det sa jag väl? Min blivande bostad ligger utanför själva stan. 9km från stan närmare bestämt. Vill man bo inne i centrumsmeten får man lägga på minst 1000:- tiil / mån i boendekostnad och det blir mindre lägenheter oxå för det priset.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-02 2:31:07

MGA_89 skrev:


slackern skrev:


Här har du problemet löst. Kan du till och med hyra ut ett rum. får du ännu billigare boendekostnad.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt ... tr-3282875
Kolla hyran (7000 kr/mån), den är för dyr. Fast jag får ju bidrag om jag bor där och det får jag inte nu. Men det borde ju vara svårare att få bidrag till en trea, FK eller kommun kanske kräver att man ska flytta mindre och billigare.


Fast du vet väll att om du har aktivitetsersättning så kan du få bostatstillägg upp till 5000 kr. och du kan säkert få bostadsbidrag med. Så det minsta du kommer att få ut från FK om du köper den lägenheten är 4000 kr efter att hyran är betald troligtvis mer. Så får du ut minst 4000 kr efter att hyran är betald att leva för nu?

Här har du billigare hyra bara 4000 någonting. Får du ännu mer pengar över,

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt ... 17-3367336
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Iridia » 2012-02-02 3:30:24

Om man ska få ut fulla beloppet (90% av 5000 har jag för mig) så får man inte ha för hög inkomst.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-02 5:05:42

Iridia skrev:Om man ska få ut fulla beloppet (90% av 5000 har jag för mig) så får man inte ha för hög inkomst.
Jag har cirka 6000 kr/mån i inkomst (aktivitetsersättning) då bör man väl få fullt bostadstillägg för en hyra som ligger på cirka 7000 kr/mån?
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav snyft » 2012-02-02 9:23:04

MGA_89 skrev:
Iridia skrev:Om man ska få ut fulla beloppet (90% av 5000 har jag för mig) så får man inte ha för hög inkomst.
Jag har cirka 6000 kr/mån i inkomst (aktivitetsersättning) då bör man väl få fullt bostadstillägg för en hyra som ligger på cirka 7000 kr/mån?


Jag har en hyra på 4000, får ca 9000 i lån och studiemedel av csn. Lägg sedan till bostadsbidrag på 1100.

Om dina föräldrar äger lägenheten kan du absolut hyra den av dem och få hjälp med hyran av socialen.

Så ja du borde kunna få bostadsbidrag.
Beror på hyra, kvadratmeter och inkomst.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/hjalp_hyran/!ut/p/b1/hZHLsqJAEES_xQ_QbhQUlvQ08rSVhyBsCBBBQAGbp3z99U7MaiLmTu0q4lRGZhYIwAUEVTTkWdTldRU9vvdgG_JreECIESFvQx6qgiJIe2Etm3v2A_gfAP5jRPjXvbhloMooDmMSZGGdAx64aNcB4VbNsIhNutyreXWwb4M5d3XfxFbZlpOUacNW0O67lL1Kus4llsUa-yPeGRDrW_mRxGl3rNe0mXhvgjmOC1hyShpZp3rUQ897ODDYboY5M4yTZMfsdItTdO8oyTucax2_1CjLmQflhVyhGC7TzTsE4-JPth_M_6cbDwS_kR_aIUr9vAH_g-3CDQOh8K0k8zKE6um8kV1xvVuzHHDABbKhXbwbdS5nq4Dj7GBCusIymPg8tjO2yPnJOOTIEKmePtpvu_DXtmEd2vM424JySlzrjEQ8tAeHBxoI0nLV0HyIuuZG21Va0-iR3OjqXkSPJry_aVQB9-S3HK6J-PlMavaS1_OcoUqbspVYr1OTB_0181WJEJkoYVVUJOSqSHtEaRCmfSC8UNe89bw3vYwRs4AR3FGOokpqipY3SJvek1d_XaZT4e6UcPmqZN3P0OR7ztBr_QUjoV-yIiLa0zUXC9A8z4OxTfFlFhdfNYqRHQ!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Issa Jesus » 2012-02-02 9:48:20

man ska bo i kungsängen, då har man (bonkers) en fin plats å va på ;)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Micke » 2012-02-02 11:42:36

Jag känner en person med aktivitetsersättning och med en hyra på ca 5000:-, och denne person får ut ca 3800:- i bostadstillägg. (Inga exakta siffror, och jag vet inte hur hög aktivitetsersättningen är för denne person dock).

Vad gäller bostadsbidrag så har jag fått för mig att man endast kan beviljas detta om man har barn boende hos sig på hel eller deltid. (?)
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-02 11:53:47

"Kontrollera att du uppfyller dessa krav:

Du är 18–28 år och har låga inkomster.
Du måste bo i en egen bostad (ett godkänt andrahandskontrakt går bra) och vara folkbokförd i Sverige, på den adress du söker bostadsbidrag för.
Om du är gift eller sambo måste ni båda vara under 29 år. (Om du har barn gäller andra regler. Då spelar din ålder ingen roll.)
Din inkomst får inte vara högre än 77 000 kr / år.
Om du är gift eller sambo får ni tillsammans inte ha en inkomst på högre än 94 000 kr / år."

/Fk

Aktivitetsersättning räknas som inkomst:
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-02 12:31:47

Jag kan ju tala om att jag inte är skriven på adressen/lägenheten som jag bor i. Vill helst vara skriven i den kommun som jag nu är skriven, detta för att lättare ev. kanske kunna få hjälp av den kommunen med bostad. Jag vill ju då alltså helst bo i den kommunen där jag nu är skriven.

Men det enklaste kanske vore att skaffa någon lägenhet liknande förslagen ovan. Men att skaffa en trea på 90 kvm som jag såg fanns billigt i flemmingsberg, det känns lite för stort. Känns ju som att andra behöver den bättre än mig, men jag får ju mera pengar då iaf.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-02 12:37:58

snyft skrev:Om dina föräldrar äger lägenheten kan du absolut hyra den av dem och få hjälp med hyran av socialen.
De flesta kräver att man har ägt lägenheten i ett år innan den hyrs ut. Om jag bor inneboende så får jag inget bidrag till hyran eller kanske bara en liten del. Äger jag lägenheten själv så betalar inte soc (kommunen) några pengar alls, så har jag förstått att det är.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Miche » 2012-02-02 13:05:25

Korrekt, om du äger en lägenhet så betalar soc inte ut några pengar i normala fall, de förväntar sig att du säljer lägenheten och lever på pengarna tills de är slut innan du får något nytt ekonomiskt bistånd (vilket knappast är praktiskt möjligt i Stockholm pga lägenhetsbristen).

De kan göra undantag för detta, men sannolikheten är extremt liten så det är inget man kan sätta sitt hopp till.

Du har rätt att hyra i andra hand och få bostadstillägg/bostadsbidrag men de rättigheterna har du inte som inneboende.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-02 13:06:31

MGA_89 skrev:Jag kan ju tala om att jag inte är skriven på adressen/lägenheten som jag bor i


Då är det väldigt svårt att få bostadsbidrag/tillägg, i princip omöjligt.

MGA_89 skrev:... en trea på 90 kvm ...


När det gäller bostadsbidrag finns det en övre gräns för att få bidrag.
Om jag minns rätt handlar det om bidrag för max 50 kvadrat för ensamstående, övriga kvadrat får man stå för själv.

Hur det funkar med bostadstillägget vet jag inte.
Men det måste finnas upplysningar om det på Fk's hemsida.
Eller ring/maila.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav calima » 2012-02-02 13:08:39

Miche skrev:Du har rätt att hyra i andra hand och få bostadstillägg/bostadsbidrag men de rättigheterna har du inte som inneboende.


Jodå, man kan få bidrag/tillägg som inneboende. Om man kan visa upp ett kontrakt och är skriven på adressen.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav LostInAForest » 2012-02-02 14:00:56

hej, är du under 26 så är det en idé att kika på ungdomslägenheter i kommunala bostadskön. så fick jag min första lägenhet och jag hade inte köat sen dackefejden.

det är alltså helt vanliga kontrakt med enda skillnaden att de endast förmedlas till en viss åldersgrupp (exempelvis bara 19-åringar får söka en, bara 24-åringar en annan osv.), detta för att unga personer med kort kötid också ska ha möjlighet att få förstahandsboende.

visserligen är det framförallt ettor som förmedlas som ungdomslägenheter, men de är billiga och vill du sen ha större finns alltid möjligheten att byta med någon då du väl har ett kontrakt.

ett annat tips är att hålla ögonen öppna på bostadsköns hemsida efter lägenheter som annonseras under väldigt kort tid, har inflyttningsdatum nära i tiden och/eller vars visning är på en "udda" tid (typ halv nio på morgonen en torsdag, då de flesta är på jobbet alltså). dessutom såklart då i "mindre attraktiva områden", vilket inte behöver innebära att det är något som helst problem egentligen (jag har bott i flera av sthlms betyktade förorter, och det har inte hänt mig ett dugg. dessutom är maten billigare i tensta än på kungsholmen. :-)Happy )
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Miche » 2012-02-02 14:31:24

Bor man på Kungsholmen kan man handla ganska billigt på ICA Maxi, i hörnet Fleminggatan, S:t Eriksgatan är det tre (eller är det fyra) livsmedelsaffärer som konkurrerar om kunderna och där går det att att handla smart och välja rätt affär för rätt vara.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-02 16:04:45

Flytta från Stockholmsgröten och hyr en etta i en mindre stad medf god service.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-02 18:31:34

Bara att kolla alla annonser på hemnet. Du kan till och med hitta ett eget hus för 700000. SXå här har jag gjort en snabbsökning åt dej bara att titta på det som passar.

http://www.hemnet.se/resultat
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav MGA_89 » 2012-02-02 19:53:27

slackern skrev:Bara att kolla alla annonser på hemnet. Du kan till och med hitta ett eget hus för 700000. SXå här har jag gjort en snabbsökning åt dej bara att titta på det som passar.

http://www.hemnet.se/resultat
Länken fungerar inte.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav slackern » 2012-02-02 20:22:07

MGA_89 skrev:
slackern skrev:Bara att kolla alla annonser på hemnet. Du kan till och med hitta ett eget hus för 700000. SXå här har jag gjort en snabbsökning åt dej bara att titta på det som passar.

http://www.hemnet.se/resultat
Länken fungerar inte.


Skumt för mej fungerar länken alldeles utmärkt. Du får upp alla objekt i Stockholmslän under 750000kr så det är inte bara 1 hus till salu utan en massa lägenheter och några hus. Det är alltså allt så du kan köpa för mindre än 750000 kr. Kunde tyvärr inte söka för 700000 utan det gick bara för under 750000 kr men det hjäloer dej. Då kan du välja och vraka själv.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Tiblan » 2012-02-03 7:58:00

MGA_89 skrev:Jag kan ju tala om att jag inte är skriven på adressen/lägenheten som jag bor i. Vill helst vara skriven i den kommun som jag nu är skriven, detta för att lättare ev. kanske kunna få hjälp av den kommunen med bostad. Jag vill ju då alltså helst bo i den kommunen där jag nu är skriven.

Men det enklaste kanske vore att skaffa någon lägenhet liknande förslagen ovan. Men att skaffa en trea på 90 kvm som jag såg fanns billigt i flemmingsberg, det känns lite för stort. Känns ju som att andra behöver den bättre än mig, men jag får ju mera pengar då iaf.


För att du ska få bostadsbidrag eller tillägg så tror jag du måste vara skriven på den adressen du önskar få bidrag/tillägg för. Verkar ganska självklart för mig. Inte ens om man är statsminister får man ju göra så tack och lov.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Titti » 2012-02-03 10:00:55

Tiblan skrev:För att du ska få bostadsbidrag eller tillägg så tror jag du måste vara skriven på den adressen du önskar få bidrag/tillägg för. Verkar ganska självklart för mig. Inte ens om man är statsminister får man ju göra så tack och lov.

Att inte vara folkbokförd där man faktiskt är bosatt är i de flesta fall ett direkt brott mot Folkbokföringslagen.

6 § En person skall folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han enligt 7-13 §§ är att anse som bosatt.
7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila.

Det finns några undantag för tillfälligt boende, kortare tid än ett halvår eller färre än hälften av nätterna. Också många politiker på riksplanet är undantagna, liksom de som sitter på någon form av anstalt:
10 § En vistelse anses inte leda till ändrad bosättning om den föranleds enbart av

1. uppdrag som riksdagsledamot,
2. uppdrag som statsråd,
3. förordnande till ledamot i kommitté eller kommission, befattning som politiskt tillsatt tjänsteman eller uppdrag att biträda som politiskt sakkunnig i statsdepartement eller särskilt uppdrag av riksdagen,
4. tjänstgöring enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt,
5. vård vid en institution för sjukvård, vård av unga, kriminalvård eller vård av missbrukare.

liksom elever i grund- och gymnasieskolan som studerar på annan ort:
11 § En elev under 18 år som har sitt egentliga hemvist tillsammans med föräldrar eller andra anhöriga anses bosatt där även om han till följd av skolgången regelmässigt tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet.

Första stycket tillämpas även efter det att eleven fyllt 18 år så länge han genomgår grund- eller gymnasieskola eller motsvarande utbildning.

Det finns en del undantag för hotade människor, för hemlösa och för människor med utlandstjänstgöring tex. Och för statsministerns familj - de får vara i dennes tjänstebostad utan att vara folkbokförda där!
10 § 3 st. En vistelse av statsministerns familjemedlemmar i statsministerns tjänstebostad anses inte leda till ändrad bosättning.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Billigare bostad eller mer pengar?

Inläggav Vildsvin » 2012-02-03 10:18:45

Bjäbbmonstret skrev:Flytta från Stockholmsgröten och hyr en etta i en mindre stad medf god service.

Får TS bidrag av föräldrarna är det lika bra att köpa en, det tjänar man på i längden. Jag flyttade till en stad med 45000 invånare, köpte en bostadsrätt vid det lokala invandrarghettot på 65 m2 för 97000 och 2100 i månadskostnad.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in