Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Moggy » 2012-01-26 23:33:32

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/med-ha ... vt-redskap
Historiskt sett är hypnagoga fenomen välkända. Strindberg och andra rapporterade gärna om hörsel- och synvillor, då alltid i halvsömn eller vid uppvaknandet. Länge ansågs hallucinationer inte heller som något särskilt underligt. Ropande inre röster, spök- och änglasyner, jakobsbrottningar och söta förnimmelser liksom feberdrömmar ingick i en välbekant mental repertoar.

En minst lika intressant fråga är varför vittnesberättelserna ökar om ett fenomen som nyss innebar hög risk för att bli betraktad som galen. Att se syner, höra röster, hallucinera och ha mystiska förnimmelser har definitivt varit erfarenheter utan statuspoäng. De har associerat till psykos, galenskap, ockultism, religiös extas, drogmissbruk eller svår sjukdom. Det har varit viktigt att upprätthålla en klar gräns mellan verkligt och overkligt, förnuft och förnimmelse, objektivt prövbart och subjektivt upplevt. Det moderna, rationella välfärds-Sveriges hallucinationer var förvisade till psykiatrins värld.

Mentala gränszoner – hypersensibilitet, ångestfenomen, kanske till och med psykosen – speglar samhällets spänningar. Erfarenheter och sinnestillstånd som förr ansågs avvikande tycks i ett nytt sammanhang acceptabla. Vår egen tid är ett exempel: sällan har psykisk skörhet och sårbarhet varit så exponerad av författare och konstnärer, och sällan med så låg risk för stigmatisering.



Fascinerande ämne det här med det hypnagoga tillståndet. Inte så mycket mer att säga än att det är en intressant artikel om hur konstnärer kan söka inspiration i det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav sparven » 2012-01-27 12:57:13

Jag lider av sömnparalyser med hypnagoga hallucinationer. Inte alls trevligt, ser bara inbrottstjuvar, insekter och monster typ...
Men om man kan använda sig av det kan det väl vara bra. Själv blir jag bara rädd.
sparven
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2011-12-29
Ort: Söderköping

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-27 14:10:06

Har haft tre sömnparalyser, alla tre gångerna upplevde jag en "mara". Två gånger knuffade hon mig, tredje gången gjorde hon mig ingenting. Skitläskigt hur som helst.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-01-27 14:48:43

Jag har haft flera stycken, inte ett dugg otäcka, när jag har varit uttröttad. Exempel från högstadiet:

- Indiska gudar reste sig ur religionsboken och började dansa runt mig.

- Kemiska formler kom ur duschen istället för vatten.

- Jag var två individer samtidigt, bredvid varandra, och upplevde samma sak simultant fast från två perspektiv.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Bali » 2012-01-27 17:42:47

Förbaskat intressant artikel, så tack Moggy! :-)Happy

Själv lever jag nog ständigt med dessa hypnagoga (nu fick jag ett namn på det, även om jag antagligen inte kommer att kunna uttala det rätt :wink: ), men i stort sett är de alltid plågsamma och alltså att betrakta mer som nattmaror.
De är alltså inte det minsta trevliga, men jag tror/hoppas att de ändå är till gagn för mig, eftersom de nog har sitt ursprung i mitt förflutna (ett förflutet som jag inte har ett "normalt" minne av) och det är ju bl.a. detta förflutna jag är i ett så skriande behov av att få fatt på.
Jag är övertygad om att jag har nytta av dessa maror, men behöver en sjuhelsikes massa hjälp att hantera dem på bästa sätt (sa hon som alltid har levt efter devisen: "kan själv" :wink: ) och det där med vården är ju ett kapitel för sig det. :(

Jag har en privat psykolog som jag vet stöttar mig, så jag borde väl inte gnälla, sorry!

Jag måste kämpa vidare på nå´t vänster och jag tackar dig, Moggy, för denna länk som ändå ger mig en gnutta mer "jävlar anamma"!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Iridia » 2012-01-27 21:49:24

Har sällan sömnparalys. Men jag kan få bra ideer ibland innan jag hunnit vakna eller somna riktigt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav lasseivägen » 2012-01-27 21:57:23

Iridia skrev:Har sällan sömnparalys. Men jag kan få bra ideer ibland innan jag hunnit vakna eller somna riktigt.

Låter bekant för mig.
Men efter att ha insett att mina uppvaknande, med lösning på ett problem endast fungerat en gång. Efter det har jag insett att om folk inte vill veta, vad problemet är, kan man lika gärna tala med en vägg, den ter sig faktiskt vänlig, jämfört med rigida kolegor.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Wine » 2012-01-27 22:00:05

Tipsar om en artikel som handlar om sleep paralysis och hur stark tro kan påverka:

The Dark Side of the Placebo Effect: When Intense Belief Kills
By Alexis Madrigal, Sep 14 2011, 11:52 AM ET 76

While people of all cultures experience sleep paralysis in similar ways, the specific form and intensity it takes varies from one group to the next

Fascinatingly, sleep paralysis is known to just about all cultures, and it is almost always associated with nocturnal evil. In Indonesia, it's called digeunton ("pressed on"). In China, it's bei gui ya ("held by a ghost"). The Hungarians know it as boszorkany-nyomas, "witches' pressure." In Newfoundland, the spirit that comes is called the Old Hag, and the experience of sleep paralysis, ag rog, "hag ridden." The Dutch name comes closest to what English speakers know. They call the presence nachtmerrie, the night-mare. The "mare" in question comes from the German mahr or Old Norse mara, which denoted a generally female supernatural being who in Adler's words, "lay on people's chests, suffocating them." The etymology of mare isn't clear, but the term is a fruit of the Indo-European language tree, likely from moros (death), mer (drive out), or mar (to pound, bruise, crush).

http://www.theatlantic.com/health/archi ... ls/245065/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Maldita » 2012-01-27 22:51:26

Jag fick sömnparalys efter att jag drömt en mardröm om att bli besatt av en ond ande Exorcisten-style, drömmen slutade med att anden besatte mig och känslan av att vakna men inte kunna röra sig för att anden besuttit mig var riktigt obehaglig.

En gång när jag hade feber var jag fullkomligt övertygad om att bokstäverna på boksidorna i biblioteket flyttade på sig och arrangerade om sig varje gång man stängde en bok och att man aldrig kunde läsa samma bok två gånger. Att gå till biblioteket när man har feber är inte alltid så smart.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Iridia » 2012-01-27 23:11:09

Haha, låter lite som Harry Potter.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-28 19:44:17

Jag brukar komma på fullständigt surrealistiska sånger när jag sover. Brorsan tycker att detta är skitkul.
Exempel på surrealistiska sånger jag har drömt fram:

"Jag äter hellre barn/Än jag gör en tröja"
"Hon spelar gitarr på min snopp/Nu kan jag ej säga stopp"
"Hon låg med Kermit/Och sen kom Animal och störde" (för er som är lite yngre: Kermit och Animal är dockor i The Muppet Show)
"Jag är så lycklig/För jag har fått ett lås"
"Löpande bandet ser maskinen/Löpande bandet snart norrskenet ser"

Skall jag söka hjälp? :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Maldita » 2012-01-29 13:44:47

De låttexterna är ju asbra, du borde bilda ett band. Skulle lätt lyssna på ett band med sådana texter!
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Mellanvärld » 2012-01-30 19:52:45

Det märkligaste jag upplevt har nog varit att "blinka bort"

Maldita skrev:Jag fick sömnparalys efter att jag drömt en mardröm om att bli besatt av en ond ande Exorcisten-style, drömmen slutade med att anden besatte mig och känslan av att vakna men inte kunna röra sig för att anden besuttit mig var riktigt obehaglig.
Var väl därifrån filmmakarna fick idén.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Kreativitet och det hypnagoga tillståndet.

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 20:01:13

Två gånger har jag haft såna mardrömmar.

Låg i sängen och kunde inte röra mig förutom troligen ögonen. Hör ljud som jag av nån anledning visste inte var från katterna och ser en stor skugga som rör sig ute i köket. Svettades som en gris och jag "förstod" att det är kört om jag inte kan försvara mig.

Sen har det flera gånger varit tillfällen då jag tittade in i olika "världar" precis innan jag somnat, inte alls skrämmande när det inte finns nån anledning att röra sig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in