Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Fajjer » 2012-01-25 2:41:15

Jag har problem med att läsa långa sifferföljder, vilket får mig att känna mig väligt osäker.

Detta ger mig en väldigt stor ångest i slutet av varje månad då jag ska betala räkningarna via internetbanken, då jag har en rätt så kraftig tvångsmässighet att behöva dubbelkolla varje räknings summa och OCR-nummer många gånger om. Detta gör naturligtvis att det tar väldigt lång tid för mig att betala räkningarna.

Problemet handlar mycket om att jag inte litar på mig själv. Därför så funderar jag på att skaffa mig en C-pen, då jag garanterat skulle lita mycket mera på denna än på mig själv.

Jag sitter och funderar på om jag ska skaffa mig en C-pen med USB-anslutning för drygt 800 kr, eller en med Bluetooth-anslutning för drygt 1250 kr? Jag vill ha den som ett hjälpmedel som ska hålla så länge som möjligt, så därför så undrar jag om man ska satsa på USB eller Bluetooth-varianten?


Moderator mnordgren: Förtydligade rubriken en aning.
Fajjer
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-01-05
Ort: Linköping

Re: C-pen?

Inläggav Aklaim » 2012-01-25 7:36:46

har själv en C-pen usb o den är en bra liten sak men sladden är i kortaste laget.
men om jag förstog det hela rätt när jag läste om blåtand varianten så skulle den kunna köra med sladd utan nå probem den med. så skulle batteriet dö i den ska den gå o köra som en vanlig usb.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: C-pen?

Inläggav Tiblan » 2012-01-25 8:08:05

Om du väljer E-faktura behöver du ingen C-pen. Då hamnar räkningen i banken och det "enda" du behöver göra är att godkänna den... :-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: C-pen?

Inläggav Miche » 2012-01-25 12:17:50

Funktionen att läsa in räkningar till datorn finns även som app till till smarta mobiler, en del bankers appar lär även ha möjligheten att göra det direkt i mobilen utan att behöva gå omvägen via datorn.

Se ex.vis Droidgiro.se
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: C-pen?

Inläggav LostInAForest » 2012-01-25 17:06:45

jag har lite samma problem ibland och förutom att ha så många som möjligt av mina fasta utgifter som e-faktura brukar jag annars ta hjälp av en annan persom (oftast min sambo) som får läsa upp siffrorna långsamt samtidigt som jag knappar in, och sen dubbelkollar vi genom att jag läser upp vad jag skrivit och han kontrollerar på räkningen.

kanske nåt att testa i väntan på att du kommer till beslut ang. pennan (smart grej!), om du har möjlighet. ;)

edit-> glömde säga: för att underlätta själva återuppläsningen/dubbelkollen så kan man alltid dela upp siffrorna i lagom portioner när man skriver in, till exempel i grupper om tre, och sen ta bort mellanslagen när man läst upp.
om jag varit ensam har det hänt att jag tagit en blyertspenna och dragit lodräta streck mellan siffrorna på pappret (utan att försöka läsa dem samtidigt) så de delas av i grupper enligt samma princip, då behöver man bara läsa av och skriva in en grupp i taget sen.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: C-pen?

Inläggav Iridia » 2012-01-25 18:42:48

Mycket bra förslag, LostInAForest. Jag delar också upp sifforna, lägger fingret på dem jag skrivit in och dubbelkollar flera ggr, men det där med blyerts var smart. Det är just det att de så lätt flyter in i varandra annars som är problemet.

Nu har min bank (SEB) ändrat så att den kommer ihåg gamla OCR-nr så nu är det bara första gången man behöver vara noggrann när man matar in siffrorna. Sedan räcker det med de 2-3 första så kommer hela raden upp.

E-faktura verkar det inte vara alla företag som har ännu. (Hmm, borde kanske kolla vilka som skaffat det sedan jag kollade sist.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: C-pen?

Inläggav Ugglan » 2012-01-25 19:30:11

Jag vill slå ett slag för det förträffliga med att girera sina räkningar. Jag tycker det är ett enkelt sätt att betala räkningar på. Sen kanske inte alla gillar det för man måste ju posta dem och så tar det nån dag, men jag trivs med detta. Man slipper i alla fall de långa sifferkoderna. :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: C-pen?

Inläggav Miche » 2012-01-25 20:38:57

En sak jag inte gillar med att posta räkningarna är att man inte kan göra det samma dag som de kommer (om man nu inte redan har gott om pengar att betala med), de blir alltså liggande = bortglömda...

Via Internet kan man skriva in dem direkt med datum då de ska betalas och de dras på rätt dag och för att jag inte ska riskera att inte ha pengar på kontot då det är dags så har jag skapat ett extra konto där alla räkningar dras ifrån, så när pengarna kommer in gör jag en överföring mellan kontona så att pengarna ska räcka till räkningarna.

Detta är en teknik jag borde lärt mig för länge sedan men bättre sent än aldrig! Att jag inte fattat det har kostat mig ett par hundra tusen... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: C-pen?

Inläggav Iridia » 2012-01-25 20:49:45

Smart!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav LostInAForest » 2012-01-26 12:07:20

nu när rubriken är ändrad och jag inte känner mig smyg-offtopic längre ;) (bra grej förresten, det känns som en rätt matnyttig tråd!) vill jag slå ett slag för sån där... läggapappers... grej. på skrivbordet. jag vet inte vad det heter!

(paus för google :P)

brevkorg, enligt ett mycket stort svenskt möbelföretag. :D

min ser ut så här: Bild

jag och sambon har varsin av underhyllorna för till exempel lönebesked, bankpapper och betalda räkningar som av någon anledning behövs sparas. den översta hyllan är däremot reserverad för obetalda räkningar och eventuellt andra viktiga papper som av någon anledning behövs "tas itu med" (en påminnelse från försäkringskassan om att förnya bostadstillägget ligger där just nu för att ta ett exempel).

man går helt enkelt igenom alla papper i den övre korgen då det är dags att betala räkningar och ser till att de kan förpassas antingen till papperskorg eller någon av de nedre hyllorna.

jag brukar också alltid skriva "betald" samt datum på alla pappersräkningar då jag betat av dem så jag slipper få stora skälvan om jag skulle råka hitta dem några månader senare och inte vet om jag betalat.

jag erkänner dock, det har en tendens att samlas en massa ovidkommande papper i min brevkorg också, men det blir i vilket fall som helst mycket mer översiktligt än om de ligger i högar på hela skrivbordet. eller köksbordet. eller golvet... :roll:
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Iridia » 2012-01-26 13:45:39

*impad*
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav barracuber » 2012-01-26 14:02:55

Miche skrev:Funktionen att läsa in räkningar till datorn finns även som app till till smarta mobiler, en del bankers appar lär även ha möjligheten att göra det direkt i mobilen utan att behöva gå omvägen via datorn.

Se ex.vis Droidgiro.se


Rätt nyligen kom BANK-ID som Androidapp (finns även till andra plattformar) så då kan man betala räkningar direkt i smartphonen utan vägen via datorn. Jag har inte prövat det än, tycker det verkar bökigt med långa OCR-nummer i en mobil, även om vi har färre och färre pappersfakturor. Men jag måste säga att de har gjort en väldigt snygg och smidig design med stora rejäla sifferknappar i appen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Miche » 2012-01-26 15:39:44

barracuber skrev:[..] det verkar bökigt med långa OCR-nummer i en mobil

Det var det jag skrev (fast kanske inte så tydligt).

Miche skrev:Funktionen att läsa in räkningar till datorn finns även som app till till smarta mobiler

Grejen är det att du använder mobilens kamera som gör en OCR av OCR-numret (dvs den läser av OCR-numret och omvandlar det till siffror i appen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Tiblan » 2012-01-28 7:13:38

Om man ska posta räkningar är man själv skyldig att se till att pg eller bg har dessa senast 3 bankdagar innan dom ska betalas annars kan det bli försent med extra avgifter som följd samt annat strul. Väldigt stressande tycker jag. Kommer vanliga helger och dag före röd dag och röda dagar ivägen eller bara februari månad som är kortare kan ju allt gå åt fanders. Inte alla som skickar ut sina fakturor i god tid fastän dom måste....grrrrr
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Miche » 2012-01-28 9:28:05

Å andra sidan kan det vara försent att knappa in räkningarna på datorn efter klockan 10 på förmiddagen dagen före helgen om helgen infaller under månadsskiftet.

Bankgirocentralen är sega... :twisted:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav tottis1234 » 2012-01-28 17:31:11

Jag brukar lägga in räkningarna hos nordea så ställer jag datumet tills de ska dras. Enkelt och bekvämt :-)154
eller hur ska jag förklara det. Man lägger in dem
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Thurizas » 2012-01-28 22:27:37

Undrar lite om det går att kunna få en sådan där c-pen via Lss eller habiliteringen? En sådan penna skulle spara mig mycket ångest varje gång jag betalar mina räkningar.

Vilka användbara tips om annat det kommit i denna tråd. Me like :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-28 23:18:59

Hej!

Om ett hjälpmedel finns på öppna marknaden, så får man köpa det. Om ett hjälpmedel måste förskrivas av en arbetsterapeut, så får man betala en hjälpmedelsavgift som för närvarande är 150 kronor per hjälpmedel i Dalarnas läns landsting. Så man får ingenting gratis genom Habiliteringen. I vissa landsting finns det kanske ingen hjälpmedelsavgift, men finns det man behöver att köpa i en vanlig affär så får man det inte som hjälpmedel. Har man inte råd, får man söka fondmedel. Och inte ens det ingår i Habiltieringens uppgifter egentligen, utan man ska söka fonderna själv.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Lilla Gumman » 2012-01-29 0:12:41

Hej!

Men kan vi inte skapa en hjälpmedels-tråd här på forumet? Där kan vi tipsa varandra om olika bra saker som underlättar vardagen. Saker som man kan köpa, som till exempel C-pen, och länk till var man kan köpa det. Det kan också vara sånt som vi har gjort/byggt själva, till exempel hemsnickrade förvaringslösningar, och skickar med bilder på det. Det kan också vara klassiska hjälpmedel som Timstock, bolltäcke/kedjetäcke och Handifon. Man ska skriva hur man har blivit hjälpt av "hjälpmedlet" också, inte bara posta länkar. I de fall det redan finns en existerande tråd, som till exempel om Handifonen, så hänvisas vidare diskussioner dit.

Är det nån som tänder på en sån idé? En hjälpmedelstråd? Och om jag startade en, var skulle den ligga? Under Övriga Aspergerfrågor?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav nallen » 2012-01-29 0:20:00

Thurizas skrev:Undrar lite om det går att kunna få en sådan där c-pen via Lss eller habiliteringen?

Den kostar 799 pix på Clas-Olle.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Thurizas » 2012-01-29 0:35:21

nallen skrev:
Thurizas skrev:Undrar lite om det går att kunna få en sådan där c-pen via Lss eller habiliteringen?

Den kostar 799 pix på Clas-Olle.


Tack nallen :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Hjälpmedel för att betala räkningar t.ex. C-pen?

Inläggav Tiblan » 2012-01-29 18:29:15

Lilla Gumman skrev:Hej!

Men kan vi inte skapa en hjälpmedels-tråd här på forumet? Där kan vi tipsa varandra om olika bra saker som underlättar vardagen. Saker som man kan köpa, som till exempel C-pen, och länk till var man kan köpa det. Det kan också vara sånt som vi har gjort/byggt själva, till exempel hemsnickrade förvaringslösningar, och skickar med bilder på det. Det kan också vara klassiska hjälpmedel som Timstock, bolltäcke/kedjetäcke och Handifon. Man ska skriva hur man har blivit hjälpt av "hjälpmedlet" också, inte bara posta länkar. I de fall det redan finns en existerande tråd, som till exempel om Handifonen, så hänvisas vidare diskussioner dit.

Är det nån som tänder på en sån idé? En hjälpmedelstråd? Och om jag startade en, var skulle den ligga? Under Övriga Aspergerfrågor?

Hälsningar

Lilla Gumman


Lägg den någonstans bara. Skulle det vara så att den hamnar fel så korrigeras ju det rätt enkelt.

Mycket bra idé med en sådan tråd tycker jag.... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in