Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-02-20 3:45:36

Observera att HSP inte är någon diagnos, utan en personlighetstyp - en fullt normal mänsklig variation. HSP innefattar både sensorisk och emotionell sensibilitet.

Sen kan den mycket väl ha vissa likheter med diagnoser som finns, i o m att känslighet också kan medföra vissa problem. Men det går nog inte att dra något direkt likhetstecken.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2009-02-20 12:25:04

EF skrev:Tänkte på denna diagnos, HSP. Är det inte det samma som de kallar emotionellt instabil personlighet på svenska som är det samma som, om jag inte minns fel, Borderline. Eller var det kanske bopolär? :?


Borderline är det som är EIP.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav EF » 2009-02-20 17:22:27

Jag var hos Lernia idag på omställningstöd. Där fick jag göra en variant av anlagstest. Där visade det sig oxå att jag var en mycket känslig människa.

Sen klickade han vidare och kom fram till inom vilka yrken jag bäst passade med. Jätteintressant.

Är ni intresserade av testet så ska jag leta upp det och länka det till er. Det fanns även annat smått och gott på sidan :wink:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Alien » 2009-02-20 19:46:13

EF skrev:Jag var hos Lernia idag på omställningstöd. Där fick jag göra en variant av anlagstest. Där visade det sig oxå att jag var en mycket känslig människa.

Sen klickade han vidare och kom fram till inom vilka yrken jag bäst passade med. Jätteintressant.

Är ni intresserade av testet så ska jag leta upp det och länka det till er. Det fanns även annat smått och gott på sidan :wink:


Ja, gärna det. Men skapa då en ny tråd med en ny rubrik, t ex "Vilket yrke passar ni för?" De som skulle vara intresserade kanske inte läser denna tråden, som i så fall går off-topic.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav filfras » 2009-02-20 22:25:32

Bra konstruktivt förslag av vår goda moderator Alien!


Nu har jag gjort testet, och fick 16 poäng, innebärande att jag är känslig.

"You have indicated that 16 of the items are true of you.
Scoring:
If you answered more than fourteen of the questions as true of yourself, you are probably highly sensitive."


Dock tyckte jag väl att en del av frågorna inte var så entydiga, att de gick lätt att svara på. Så jag ligger nog ungefär och balanserar på gränsen, skulle jag tro. Som jag vet med mig sedan tidigare, så var jag mera utpräglat känslig som barn. Känsligheten tycks i vissa avseenden ha "växt bort", men finns kvar i form av hög sinneskänslighet, eller kanske "sensualitet" eller något ditåt. Vissa aspekter har man blivit sent medveten om, och kanske just har börjat ta på allvar (som vad konkret i den fysiska verkligheten som kan orsaka irritation, stress och trötthet).

Jag tycker att du, Inger, gjorde en väldigt tydliggörande distinktion i det du särskiljde "emotionell" känslighet och "sensorisk" dito. Visserligen kan dessa till en del höra ihop, och jag tror att testet blandade om dem friskt, men ändå så kan de nog ge olika personliga profiler. Emotionell känslighet kan ibland ligga individen i fatet - men behöver inte göra det, givetvis. Sensorisk känslighet bör snarast betraktas som en styrka - inte minst i kulturella sammanhang och i konstnärliga yrken.

Men i kulturella sammanhang kan man även ha god nytta av en emotionell känsloghet.

Så summa summarum skulle jag nog vilja se HSP som en övervägande positiv egenskap.
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav EF » 2009-02-21 15:18:56

Här finns testet jag rekommenderade tidigare :wink:
Om jag lagt det på fel ställe så får någon som kan flytta på det till rätta stället :oops:


anlagstest-persontypstest-t8660.html
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Thurizas » 2012-01-08 16:24:57

Fick denna länk ifrån en vän. Hon tyckte länken talade om mig. Jag tippar på att det är fler än jag som känner igen sig.

Gör ni det? Har ni några reflektioner om detta?

http://brandingspirit.wordpress.com/2010/12/13/att-leva-med-en-kanslig-personlighet/

För att lättare förstå följer här tre karaktäristiska egenskaper som kännetecknar en känslig personlighet:

Känslomässigt, känsliga personligheter uppfattas ofta som tillbakadragna, blyga eller introverta men kan lika gärna vara mycket extrovert. Många kända skådespelare går ofta under benämningen HSP, de har lätt för att leva sig in i olika känslor och applicera dem i rolltolkningar

Fysiskt, HSP´s kan ha låg tolerans för starka dofter, starkt ljus eller ljud. De tenderar att ha stor kroppsmedvetenhet och vet instinktivt när de befinner sig i en miljö som inte är bra för dem

Socialt, introverta HSP känner sig ofta missanpassade. De njuter av sitt eget sällskap och är bekväma med att spendera tiden på egen hand. Både extroverta och introverta behöver återhämtning efter att ha umgåtts socialt.


Co-Admin

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Parvlon » 2012-01-08 16:39:24

Möjligt men ändå inte. Jag kan ignorera min omgivning till nästan 100 %. :-)Happy
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Bali » 2012-01-08 16:44:40

Orkar i nuläget inte med några reflektioner, men annars räcker jag upp handen för stor igenkänning! :-)236
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Wine » 2012-01-08 16:52:11

Jag känner definitivt igen mig. Påminner om vad jag läst om "Indigo, Crystal, and Rainbow Children" också. Har tidigare hört/läst att känsliga människor även tenderar att drabbas av panikångest.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav wuwei » 2012-01-08 16:56:44

Jag känner igen mig mycket. Sen är det vissa saker jag själv inte riktigt känner igen, men andra tycker stämmer. Känslig är jag. Yngsta dottern är likadan.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Red and green » 2012-01-08 17:07:51

Jag har den här boken,
av förekommer anledning. :-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Dandelo » 2012-01-08 17:32:30

Känner igen mig. Är nog rätt så känslig fast jag helst inte vill erkänna det. Panikångest får jag rätt så lätt också.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Alien » 2012-01-08 17:33:54

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Alien » 2012-01-08 19:16:56

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Krake » 2012-01-08 19:58:46

20 stämde på mig och jag har ingen aning om koffeinet eftersom jag inte dricker kaffe. Personligen tror jag det är ett stort överlapp mellan as och hsp.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Moggy » 2012-01-08 20:26:34

En del stämmer väl men HSP är inget jag känner att jag identifierar mig med. T.ex det med att lätt bli berörd av musik och konst stämmer nog.

Med sinnesintryck är det snarare så att jag gillar att uppleva intensiva saker. Gillar stark kryddad mat, intensiva färger, hög volym på musik (om den är bra och jag inte ska göra nåt annat än att lyssna), åka karuseller och vattenrutschbanor och vågmaskiner på äventyrsbadet och liknande.

Koffein har jag aldrig riktigt känt nåt av och har aldrig upplevt att jag blir pigg av en kopp kaffe.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Miche » 2012-01-08 20:55:43

Moggy skrev:Med sinnesintryck är det snarare så att jag gillar att uppleva intensiva saker. Gillar stark kryddad mat, intensiva färger, hög volym på musik (om den är bra och jag inte ska göra nåt annat än att lyssna), åka karuseller och vattenrutschbanor och vågmaskiner på äventyrsbadet och liknande.

Koffein har jag aldrig riktigt känt nåt av och har aldrig upplevt att jag blir pigg av en kopp kaffe.

Samma här (fast kryddan helst ska vara vitlök, chili ger mig inget annat än bara brännskador).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

jag behöver vila

Inläggav kittyberger » 2012-01-16 16:51:17

jag behöver vila mycket för om jag hamnar i ett rum med för mycket folk går jag därifrån för jag orkar inte med för mycket folk jag har provat sommarläger men det är inget för mej galna högljudda människor så man får utbrott och vill bara gråta och åka hem. ändå tycker jag att man kan skriva via nätet till folk helst med samma diagnos som en själv annars får det vara jag kan inte med människor om sitt liv och så för träffa folk det är inte mina bananer för jag är rädd vad dom ska säga om mej eller bara vara allmänt stökiga högljudda gnälliga tråkiga och hemska.

jag har också bott på internat när jag gick på häggviks gymnasium ännu värre det gnälliga skrikiga ungdomar. och nu bor jag bo ett gruppboende jag inte trivs hemsk personal som inte tror mej och jobbig miljö. och jag har hela tiden trott att antigen är det här ett forum för asperger eller ett psykologforum skriva till en psykolog på nätet hur man mår etcetera
kittyberger
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-12-05
Ort: Åkersberga

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-16 19:01:03

Stämmer bra på mig, men jag trodde mer att det skulle handla om att vara "överkänslig". Fast jag tycker det låter fjantigt, ungefär som att man säger: "Så där känslig får man inte vara!"
Jag föredrar att säga att jag är hudlös eller kantstött.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-01-24 20:15:22

Fick också detta länkat till mig av en vän som tyckte det verkade stämma in på mig. Missat att den varit uppe på diskussion här tidigare, hade tankar på att länka.

Jag tycker det verkar vara en klockren beskrivning av perceptionen hos många med AS (har gjort det lilla testet och allt stämde). Bloggaren blir mycket irriterad när andra påpekat detta samband. I mitt tycke är HSP detsamma som asperger light. Som väl också det är ett lite flytande begrepp men som ändå används inom neuropsykiatrin.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-01-25 19:18:27

Red and green skrev:Jag har den här boken,
av förekommer anledning. :-)230


Samma här!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-25 19:56:28

Jag känner definitivt igen mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Windfarne » 2012-01-25 20:18:52

Fick också korn på den sidan och försökte påvisa de många likheter eller beröringspunkter som finns med vad många med AS upplever. Tyvärr fick jag inget gehör - som vanligt var det en massa besserwissrar som talade om att de minsann vet vad AS är.
Jag hade "era" (forummedlemmars) berättelser i åtanke, men trots att jag förklarade att jag har kontakt med många med AS med snarlika upplevelser så fick jag inget gensvar.

Och i vanlig ordning talade man OM personer med AS, inte MED dem. :evil:
Snacka om att bli pissed off...

Till skillnad från Aspergers syndrom är HSP eller vad det nu kallas inte en medicinskt etablerad term. Med andra ord har de ganska lite på fötterna.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in