Metamina till Thailand???

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Metamina till Thailand???

Inläggav Emelie_Lucia » 2012-01-23 13:43:42

Jag ska resa till Thailand och blir orolig över om de verkligen tillåter Metamina trots läkarintyg!

Jag har tidigare rest dit med Conserta och hade då ett skriftligt intyg med mig skrivet på engelska, av min läkare. Där det stod vilka diagnoser jag har, varför jag måste ta medicinen, hur länge jag skulle vara utomlands och eventuellt något mer!
Men när jag anlände med flyget till Thailand var "The food- and drugcounter" stängt där jag skulle visa upp mitt intyg och vad jag hade med mig så jag fick liksom inte bekräftat att det verkligen var okej!
Saken är den att på Thailändska ambassadens hemsida finns en lista på mediciner/ämnen som har restriktioner kring sig vad gäller införsel i landet och Methylfentidathydroklorid (conserta)stod som en av de ämnen man inte under några omständigheter fick ta in i landet, ens med läkarintyg!
Detta gjorde mig något förvirrad men när jag kontaktade en fysisk person på ambassaden sa denna att det var helt okej ändå om jag hade ett intyg på engelska som talar om att jag har en diagnos som kräver denna medicinering.

Denna tvetydighet gör mig i alla fall osäker och ännu mer osäker blir jag nu när jag ska resa igen om har bytt medicin till Metamina som ju är Dexamfetaminsulfat och därför i mina öron känns ännu mer allvarlig att ta in till ett land som Thailand med sina hårda regler kring narkotika!
Man vill ju inte hamna på "Bangkok Hilton" direkt!

Är det någon som har mycket erfarenhet av att resa utomlands i allmänhet och till Thailand i synnerhet med Metamina!?

Tack på förhand!

Mvh
Emelie
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav slackern » 2012-01-23 14:40:56

Tips ta kontakt med ambassaden. Har du kollat under amfetamin? För Metamina är ett amfetamin deveriat.

Tyvärr kan du råka ännu värre ut än Bankok Hilton de har nämligen dödsstraff för narkotikabrott om du har extrem otur. Men tror inte det skulle bli det med så pass små mängder men aldrig värt att ta risken.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav slackern » 2012-01-23 14:45:18

Så här står det på ambasadens hemsida.


Examples of the medications that the travellers can not carry into/out of Thailand : Narcotic drugs :
Narcotic drugs of Category 1 under The Narcotics Act B.E. 2522 (1979) e.g. Amphetamine, Dexamphetamine, Cannabis etc. These are prohibited and no medical use in Thailand.


http://www.fda.moph.go.th/fda-net/HTML/ ... velers.pdf
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Emelie_Lucia » 2012-01-23 15:20:17

slackern skrev:Tips ta kontakt med ambassaden. Har du kollat under amfetamin? För Metamina är ett amfetamin deveriat.

Tyvärr kan du råka ännu värre ut än Bankok Hilton de har nämligen dödsstraff för narkotikabrott om du har extrem otur. Men tror inte det skulle bli det med så pass små mängder men aldrig värt att ta risken.


Hej och tack för ditt svar!
Metamina är dock inget derevat av amfetamin utan innehåller själva ämnet dexamfetamin.
Conserta, Ritalin m.m. är däremot derevat (molekylär "Kopia" kan man säga) av amfetamin!
Jag gör förmodligen som du säger och kontaktar ambassaden igen, för säkerhets skull, men jag ville kolla här först om någon har erfarenheter av att resa med just denna medicin!
Tack i alla fall!
Mvh
Emelie
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Parvlon » 2012-01-23 16:47:27

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-23 17:47:21

slackern skrev:dödsstraff för narkotikabrott om du har extrem otur.
Fuck Dignitas, hurra Thailand, bara packa persedelväskan full med grejer från badrumshyllan :mrgreen: . Om man är livstrött då vill säga.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Kimmelie » 2012-01-23 18:51:08

Jag skulle då inte chansa. Du hade nog tur förra gången...

Emelie_Lucia skrev:Metamina är dock inget derevat av amfetamin utan innehåller själva ämnet dexamfetamin.
Conserta, Ritalin m.m. är däremot derevat (molekylär "Kopia" kan man säga) av amfetamin!

Concera + Ritalin är methylfenidat, som är ett helt annat ämne än amfetamin, dvs de är inte ens "släkt", även om de har liknande egenskaper.
Metamina är ena isomeren av amfetamin. Effekten skiljer sig lite från racemiskt amfetamin (dextro- + levoamfetamin), dvs "vanligt amfetamin".
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-24 3:02:33

Som sagt tidigare så bör du kontakta svenska ambassaden i Bangkok och fråga om hur det ligger till. De har nämligen JÄVLIGT DRAKONISKA narkotikalagar i större delen utav sydostasien.

Kom även ihåg att deklarera dina mediciner på flygplatsen. Eventuella misstag kan tulltjänstemän ha överseende med om man deklarerar dem och är öppen.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Emelie_Lucia » 2012-01-24 10:13:32

Har nu satt mig in i det hela lite mer och att ta med Metamina till Thailand är bara att glömma!
Dexamfetamin tillhör i Thailand "Narkotikaklass 1" vilka inte ens med intyg från läkare (m.m.) får tas in och ut ur landet!
Min sambo däremot har möjlighet att ta med sin Conserta om han vill men jag tror att han kommer att avstå han också efter att ha fått veta vilken invecklad process det är!

Som Kimmelie säger, jag hade nog tur förra gången!

Ungefär såhär måste man gå tillväga:
I god tid innan ska man fylla i ett formulär på två sidor och det tillsammans med receptet och intyg på engelska(som ska innehålla en viss typ av information) från läkaren + intyg från någon typ av myndighet (skulle tippa på att de menar motsvarande läkemedelsverket), läkarens licensnr (och om det var något mer som jag inte kommer ihåg,) ska först faxas/mailas till någon "food- and drug"-instans i förväg innan man anländer till Thailand.
Sen ska man också ha med sig ungefär samma saker när man kommer dit att självmant visa upp.
Regelerna MÅSTE följas strikt och det känns som att det finns många saker som kan missförstås så jag tror att även min sambo struntar i det!
Verkar väldigt riskabelt!!

Alldeles för jobbig process och när vi väl är där och inte har en massa förpliktelser så kommer vi ändå att må bättre utan medicinen än vad vi gör med medicin här i Sverige!
Vi kommer att vara långt bort från civilisationen och bara ha det lugnt och skönt!
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Richard » 2012-01-24 19:08:30

Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav marcooleo » 2012-01-24 22:20:03

Jaha så enligt ambassaden så går det inte ens att ta med sig bensodiazepiner?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav marcooleo » 2012-01-24 22:23:32

Konstigt att inte Heroin och Kokain är med på listan...


Edit: är ju inte psykotropiska
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav slackern » 2012-01-24 22:41:38

marcooleo skrev:Konstigt att inte Heroin och Kokain är med på listan...


Edit: är ju inte psykotropiska


Det är skillnad mellan narkotika klassad medicin och narkotika. Tittar du lite noggrannare så står Herion och kokain med under narkotiska preparat.

http://www.thaiembassy.se/en/tourism/re ... edicine/30
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Richard » 2012-01-25 14:18:55

marcooleo skrev:Jaha så enligt ambassaden så går det inte ens att ta med sig bensodiazepiner?

Jo, det går, men eftersom jag blev lite osäker på den listan när jag skulle åka till Thailand, så ringde jag ambassaden, gällande mina Iktorivil (clonazepam), o de sa att jag skulle ha ett tillstånd på engelska, utfärdat av min läkare.

Men sen i tullen så struntade helt i det. Jag sa;
-I have some anti-aniexty pills, I have a license. Men tulltjänstemannen sa bara;
-Yeah, yeah, just go. Behövde inte visa intyget ens.

Men amfetamin är ju lite tyngre, så jag hade ringt ambassaden.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav ragnevi » 2012-01-30 14:27:54

Förvara medicinen i originalburken, lägg den i en påse med andra mediciner (för mage och dylikt) och förvara i en påse från apoteket i väskan som du checkar in.

Det de letar efter är personer som smugglar, inte privatpersoner som har med sig en låg dos för medicinskt bruk.

Detta gjorde jag när jag reste med Amfetamin 5 mg-tabletter och jag gjorde likadant när jag reste med insomningstabletter till Sri-Lanka och till USA förra året.

Intyg som kan fås på Apoteket gäller bara inom Schengen. Jag orkade skaffa ett sånt intyg en gång, men har sedan struntat i det och inget har hänt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav slackern » 2012-01-30 14:39:08

ragnevi skrev:Förvara medicinen i originalburken, lägg den i en påse med andra mediciner (för mage och dylikt) och förvara i en påse från apoteket i väskan som du checkar in.

Det de letar efter är personer som smugglar, inte privatpersoner som har med sig en låg dos för medicinskt bruk.

Detta gjorde jag när jag reste med Amfetamin 5 mg-tabletter och jag gjorde likadant när jag reste med insomningstabletter till Sri-Lanka och till USA förra året.

Intyg som kan fås på Apoteket gäller bara inom Schengen. Jag orkade skaffa ett sånt intyg en gång, men har sedan struntat i det och inget har hänt.


Inte alls bra tipps du kommer med. När det är länkat till den Thailändska ambasaden där det står klart och tydligt att man inte får ta med sej dexamfetamin även om den används som medicin. Vad du säger att det inte är någon fara är bara något man inte gör. TS kan råka ut för dödsstraff i värsta fall vilket Thailand har för narkotikabrott. Nu tror inte jag det är någon fara för dödsstraff med dom små mängderna det rör sej om. Men man vet aldrig så aldrig i helvete det är värt att ta den risken
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav Parvlon » 2012-01-30 15:00:05

ragnevi skrev:Det de letar efter är personer som smugglar, inte privatpersoner som har med sig en låg dos för medicinskt bruk.
De flesta som smugglar är just privatpersoner och vad man ska göra med det spelar ingen roll.

Metamina är nark.klassad #1 i Thailand och således förbjudet att hantera. De har ingen medicinsk användning lika lite som LSD har det i Sverige.

Medicines containing ingredients mentioned in the schedule I on the List of Narcotic drugs and Schedule I on the List of Psychotropic Substances may under no circumstances be taken into Thailand, not even with a medical certificate. Medicines containing ingredients mentioned in the other schedules on the both lists need a medical certificate. All other medicines may be taken into Thailand without a medical certificate. The lists below are from the Food and Drug Administration dated 2004. Please check for updates.

Dexamphetamine
http://www.thaiembassy.se/en/tourism/re ... -medicine/
http://www.thaiembassy.se/en/tourism/re ... edicine/30
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Metamina till Thailand???

Inläggav ragnevi » 2012-01-31 15:40:01

Det var ungefär precis samma regler när jag var i Sri Lanka.
Ambassaden utfärdar inga sådana intyg, att kontakta dem med namn och uppgifter riskerar att de blir ännu mer uppmärksamma på honom.

Det säkraste är att resa utan under semestern, men det blir inte mycket till semester då förmodligen.

Läkemedelsverket har tidigare gett rekomendationer att du inte ska föra in läkemedel, men sedan med tillägget att om du gör det ändå. Förvara dem i originalförpackning med ditt namn på och i en påse från apoteket.

Jag har också ett ganska brett kontaktnät med personer med NPF över hela världen och en del har rest väldigt mycket, de har aldrig råkat ut för problem. Det betyder säkert inte att det inte skulle kunna hända, men sannolikheten är mycket låg.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in