Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sömnproblem

Inläggav marcooleo » 2012-01-22 19:34:26

ca skrev:Kan säga att iaf jag fick "baksmälla" av både zolpidem och bolltäcke för sig. Groggy på morgon och förmiddag... gissningsvis sov jag FÖR djupt. Men ungefär likvärdig effekt hade de annars.

Baksmälla av Zolpidem?? Konstigt i mina öron då substansen lämnar kroppen snabbt och påverkar inte REM-sömnen. Är pigg som en lärka dagen efter jag tagit Zolpidem även om jag lägger mig kl 11 på kvällen och går upp halv sex på morgonen. Propavan däremot får jag baksmälla av, sitter i hela dagen typ. Imovane får jag oro av dagen efter och en äcklig metallsmak i munnen. Så jag tycker personligen att Zolpidem är den klart bästa sömnmedicinen, men alla är vi ju olika och reagerar olika på biverkningar.

Det där med bolltäcke och kedjetäcke, fattar inte syftet med det, hur kan det hjälpa, hur fungerar det egentligen?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Sömnproblem

Inläggav ca » 2012-01-22 20:41:38

Angående baksmällan... den var ytterst reell men funderar på om jag bara sover "för" djupt eller så. Jag sover redan utan hjälpmedel redan väldigt tungt på morgonen och har egentligen bara insomningsproblem. (Som tycks kopplade till svårigheterna att känna ro i kroppen.)

Propavan provade jag en omgång också... tvi säger jag bara. Då var det som om delar av hjärnan var bortkopplade under en lång bit av dagen efter... obehagligt som attan. Inte bara känna sig groggy och seg utan snudd på hjärnskadad.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Sömnproblem

Inläggav Wine » 2012-01-22 20:53:42

Sömnproblem kan bero på s.k. blått ljus. Blått ljus från datorskärmar, Ipads och smartphones påverkar sömnen på så sätt att det blockerar tillverkningen av melatonin så att man kan få svåra sömnproblem i värsta fall, speciellt om man använder datorn på kvällarna timmarna innan man ska sova.

Blocking the blue light blues: Glasses help wearers get better sleep
Wednesday, March 05, 2008, By Sally Kalson, Pittsburgh Post-Gazette

Blue light is a major emanation from television and computer screens, fluorescent light bulbs and, to a lesser extent, incandescent light bulbs. That means people who are glued to the tube, surfing the Web or reading by lamp light late into the night are unwittingly pushing back their body's "start time" for melatonin production.

"If the eyes are exposed to light at bed time, it will prevent the pineal gland from producing melatonin until you go into darkness," Dr. Hansler said. "If the light continues for a longer time, it can actually prevent the body from making melatonin that whole night."

http://www.post-gazette.com/pg/08065/862394-51.stm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnproblem

Inläggav Miche » 2012-01-22 22:33:20

Wine skrev:Sömnproblem kan bero på s.k. blått ljus

Jag har ändrat inställningarna på skärmen och dragit ner på det blåa ljuset och tycker det blev lite lättare att komma i säng på kvällen (dock inte alltid).

Jag har väl lite tur i det sammanhanget eftersom jag inte störs av den sämre färgåtergivningen, troligen för att mitt färgseende är defekt. ;)

B.t.w. snygg avatar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sömnproblem

Inläggav Flingan85 » 2012-01-22 22:34:04

Vad är ett kedjetäcke? Bolltäcke var det jag tyckte var obehagligt, kanske kedjetäcke är en variant för mig.

Påtal om baksmällan, jag får aldrig någon baksmälla av den men istället tar det mig nästan 6 timmar innan den börjar verka och dagen efter är jag lika pigg som dagen innan.
Flingan85
 
Inlägg: 167
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Sömnproblem

Inläggav Wine » 2012-01-22 23:11:37

Miche skrev:Jag har ändrat inställningarna på skärmen och dragit ner på det blåa ljuset och tycker det blev lite lättare att komma i säng på kvällen (dock inte alltid).

Jag har väl lite tur i det sammanhanget eftersom jag inte störs av den sämre färgåtergivningen, troligen för att mitt färgseende är defekt. ;)


Har du sett/testat det här programmet:

http://stereopsis.com/flux/

Ju ljusare hy och färg på iris eller blå iris/blå ögon, desto mer känslig är man för blått ljus:

People with fair skin and blue or light-colored eyes may be particularly susceptible to macular damage by blue light because they have less melanin in their irises. Their blue eyes transmit up to one hundred times as much light to the back of the eye as dark colored eyes do. Additionally, when the light reaches the choroid and RPE of people with fair skin and blue eyes, there is less melanin there to absorb the radiant energy, leaving these tissues more vulnerable to light damage. Can blue light rays cause macular degeneration? Can you reduce your risk by protecting your eyes from blue light? The answer is maybe.

http://www.mdsupport.org/library/blulight.html

People with a lighter eye color also may experience more light sensitivity in environments such as bright sunlight, because darker-colored eyes contain more pigment to protect against harsh lighting.

http://www.allaboutvision.com/condition ... sitive.htm

Miche skrev:B.t.w. snygg avatar!


Kul att den uppskattas. :wink:
Senast redigerad av Wine 2012-01-22 23:21:33, redigerad totalt 4 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sömnproblem

Inläggav Zonkey » 2012-01-23 0:46:48

Har också hört bra saker om bolltäcke. Annars tar jag 3mg Melatonin om kvällarna vilket gör mig jättetrött inom en timme.
Zonkey
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2011-10-24
Ort: Södra Sverige

Re: Sömnproblem

Inläggav tottis1234 » 2012-01-23 1:03:23

Jag är hemma och sjukskriven och nu är jag uppe i en hel propavan och ibland tar jag en imovan - men har helt slutat sova på propavan efter 15 år.
Imovanen får man ju inte ta mer än 10 dar i sträck.
Mitt problem är att jag måste "jobba"mig trött annars sover jag inte alls.
Jag kan inte bara sitta hemma och ta det lugnt. Det krampar och springer i kroppen om jag sitter stilla förlänge. nej jag har inte adhd. Bara en "släng"av autismliknande störning. Fler med samma problem?
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Sömnproblem

Inläggav Neko-chan » 2012-01-29 1:50:22

Jag är uppe till 4-7 på morgonen :lol: de har hotat att stänga av internet men dom kunnde inte göra de då jag sa att "då kommer jag bara ligga i sängen och se på synerna i taket, spela tv spel eller se på tv" så att stänga av internet gjorde ingen nytta ändå :lol: ( annars skulle jag väll sitta i ett hörn girig som Smeagol med datorn i famnen och väsa )
men i vissa perioder är de bättre och andra sämmre med att vakna på eftermiddagen iallafall, somnar inte tidigare för de, annars sover jag till kvällen, vaknar mellan 4-6 :lol:
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Sömnproblem

Inläggav MajaN96 » 2012-01-29 12:55:27

Jag har nu kommit på ett sätt för att kunna somna!
Jag stänger helt enkelt av notiserna för låst skärm på min iPhone (eftersom det har varit problemet), så kan jag somna :D :wink: :-)005
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Återgå till Aspergare och vården



Logga in