Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-01-21 1:59:48

Aklaim skrev:...du brukar hota din skrivare, dator och din egen kropp när de vägrar fungera så bra sm de bör för att klara vissa saker. Oftast fungerar det.
datorer förstår sig på hot så är det bara. fick en dator o funka genom att gå o börja tappa upp ett bad bara för den datorfan :twisted:


du kan eventuellt vara lite aspig när du i skolan ist för fasta cykler skrev hela programeringskoden till fräsen när man skulle borra o sedan slå gäng i en liten stål bit.
hade ju varit fusk o inte skriva ut varje rad kod bara för att det finns förprogramerat.
dom andra i klassen som fuska hade 7-8 block med komandon jag hade bara runt 300 tror jag det var :oops:

kommer säkert hitta många saker att kommentera men glömmer bort det då jag måste läsa en rad till först, sidan 5 klar nu o ska påbörja sid 6 undra om jag får sova nått i natt eller om jag kommer komma tebaks hit bara för att läsa en rad till

Gjorde kursens effektivaste program när jag äntligen insåg att mina nollor hade skrivits som stora O'n. Min gamla Halda hade inga nollor, man fick använda stora O'n.

Angående fjärrblick, fick jag en smygbög efter mig när jag tittade ut genom ett fönster och tänkte på en kvinna jag var dödligt förälskad i. Tokfan såg min spegelbild och trodde jag flirtade med honom. Det värsta var att han inte förstod sitt misstag.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Carla1 » 2012-01-21 3:05:34

Lowas skrev:
Carla1 skrev:När någon hälsar på dig och frågar "Hur mår du?" och du svarar med att verkligen i detalj berätta det...

...och när man berättar i detalj även fast man vet om att man egentligen inte borde.


Ja just det. Det går inte att låta bli...
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-21 6:59:31

eja aspie när jag ofta säger;

- jag vet inte....

på många frågor?

för jag får "hjärn stillestånd" ofta.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Maldita » 2012-01-21 17:35:56

...alla fester du varit på slutat med att du sitter i ett hörn och håller monolog om t ex kvantfysik, olika myrsorters sätt att bygga stackar på eller vilka svenska ord som härledes från latinet.

...du ilsket rättar DN-artikeln med rödpenna när du ser att de stavat asperger på tre olika sätt i en artikel om just asperger.

...du citerar reklamsnuttar som gick för 7 år sedan helt utantill men inte minns var du lade glasögonen.

...du stör dig på den misslyckade kerningen i tv-reklamen för filmen Hamilton (den som går på bio just nu).
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav biologic » 2012-01-21 19:41:27

...du har axellångt hår eller längre, och måste varje kväll lägga upp håret ovanför kudden eftersom du tycker att det skaver och kittlar obehagligt mot din nakna ryggtavla.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-01-21 21:16:44

...när din bortvända blick betyder att du lyssnar extra noga, och måste försvara detta.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-22 11:42:40

jag lyssnar, fortsätt, brukar jag säga.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav nallen » 2012-01-27 1:49:43

biologic skrev:...du har axellångt hår eller längre, och måste varje kväll lägga upp håret ovanför kudden eftersom du tycker att det skaver och kittlar obehagligt mot din nakna ryggtavla.

:shock: hur skulle man annars göra?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-02-06 1:37:42

(Hände mig häromdagen)

...när du sitter på lunchen och noterar att en klasskamrat har en svullen örsnibb runt sin piercing, frågar om det och får svaret: "ja, tror det är något allergiskt, eller?", följt av att du ger en föreläsning om olika metallers effekt enligt diverse allergier och brer ut det med en föreläsning om övriga egenskaper och användningsområden för dessa metaller. :roll:
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-02-06 2:18:15

(Hände mig i december 2010)

...håller på att cykla till tandläkaren. Blir påkörd av en bil, faller ned vid sidan om den när den bromsar in, föraren kör då långsamt över din fot. Föraren frågar om du är förhållandevis välbehållen, men din största oro ligger i tanken på att du håller på att bli försenad till tandläkaren och du svarar därmed "Det är lugnt, jag klarar mig." varefter jag skyndande haltar iväg på ett ben med min numera trasiga cykel som stöd. Kommer in till tandläkaren. Genomför undersökningen. Går ut och ringer sedan 112 för att bli hämtad av ambulansen.

Jag kan nog vara lite för oflexibel ibland...
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Yvonne2 » 2012-02-06 14:30:45

:lol:

Det skulle finnas gilla knappar vid varje kommentar!!!
Yvonne2
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-02-10 23:22:39

... du allvarligt överväger att be forumtecknikerna öka antalet tecken som visas av en trådtitel på indexsidan för att slippa klicka och se vilken bokstav som kommer efter "sj".
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-02-10 23:36:59

När du inser att inte ens dina vänner på AS-forum greppar dina inlägg. dom tolkar snarast dina komplimanger som förolämpningar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-02-11 17:46:51

Meppe skrev:... du allvarligt överväger att be forumtecknikerna öka antalet tecken som visas av en trådtitel på indexsidan för att slippa klicka och se vilken bokstav som kommer efter "sj".


När du blir alldeles utom dig av irritation över den stavningen.

(Inget personligt lasseivägen :-)154 )
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-02-11 19:31:21

... du försvarar dig med att klockan var halv tolv och du hade sömnbrist.

... du undrar varför det inte är något personligt mot lasseivägen när det är Meppe som citeras.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-02-11 20:53:12

... Du stör dig på att folk skriver "när" i början av sina inlägg eftersom det redan står i titeln.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KaptenZoom » 2012-02-11 22:04:13

Meppe skrev:... Du stör dig på att folk skriver "när" i början av sina inlägg eftersom det redan står i titeln.


1+
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-02-12 0:09:46

Meppe skrev:... du undrar varför det inte är något personligt mot lasseivägen när det är Meppe som citeras.


Haha! Nog är det aspigt att jag störde mig på en litet stavfel tillräckligt mycket för att kommentera, men missar helt och håller vem jag citerar :-)051

*(inget personligt Meppe :-)154 )

Meppe skrev:... Du stör dig på att folk skriver "när" i början av sina inlägg eftersom det redan står i titeln.


Märkte inte det förrän nu och kommer garanterat störa mig på det varje gång jag besöker tråden. :-)008
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav lasseivägen » 2012-02-12 0:43:10

När folk misstolkar allt du gör, när andra anser sig veta vad man tänker.
Folk som ämnar mycket tid att hämnas, missuppfattat ofta andras beteende som hämnd.
Även om det aldrig föresvävat.
Som man frågar får man svar.
Skälv ser jag mig bara som en okunnig byfåne.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-02-19 20:32:29

...du får en fråga om att göra något (t.ex. hämta glas), och du frågar var, varför, hur många, vilken sort etc. tills personen som ställt frågan irriterar säger: "Strunt samma, jag hämtar dem själv", och du blir förvirrad över varför personen blivit irriterad.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ca » 2012-02-19 20:55:38

Swesse skrev:...du får en fråga om att göra något (t.ex. hämta glas), och du frågar var, varför, hur många, vilken sort etc. tills personen som ställt frågan irriterar säger: "Strunt samma, jag hämtar dem själv", och du blir förvirrad över varför personen blivit irriterad.


Oo yes, det känner man igen. Tror det har att göra med att man inte hängt med i sammanhanget, men förutsätts självklart ha noterat hur många som ska sitta till bords. Det vill säga det där "småputtret" av samtal som försiggår hela tiden, bara hälften i ord, och som jag inte orkar följa med i. För det mesta är folk införstådda med att jag har tankarna någon annanstans när det händer. De kallar mig tankspridd och disträ, och det är väl nära nog sanningen.

Mer OnT, som iofs säkert varit uppe i någon variant: ...när du inte vet HUR du ska städa lägenheten för att städningen i ditt huvud består av tusen små detaljsysslor som säkert tar en VECKA. :-)006 Ändå ser du folk omkring dig som gör rubbet på ett par timmar, om det är motsvarande stökigt. De lyckas dock hålla rent kontinuerligt genom att göra småjobbet som krävs, men när du försöker kan du bara hålla enstaka rutiner i skallen.. dammsugning, ELLER diskning, ELLER att komma ihåg att plocka undan från soffbordet varje kväll, osv. Måste man inte ha arbetsledare för att hålla reda på allt?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-02-19 23:15:17

ca skrev: Mer OnT, som iofs säkert varit uppe i någon variant: ...när du inte vet HUR du ska städa lägenheten för att städningen i ditt huvud består av tusen små detaljsysslor som säkert tar en VECKA. :-)006 Ändå ser du folk omkring dig som gör rubbet på ett par timmar, om det är motsvarande stökigt. De lyckas dock hålla rent kontinuerligt genom att göra småjobbet som krävs, men när du försöker kan du bara hålla enstaka rutiner i skallen.. dammsugning, ELLER diskning, ELLER att komma ihåg att plocka undan från soffbordet varje kväll, osv. Måste man inte ha arbetsledare för att hålla reda på allt?


Känner igen! För mig slutar det alltid med att det blir för mycket i huvudet och att jag inte vet var jag ska börja... så jag gör inget :(
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav treeman » 2012-02-20 12:20:44

Njuter extra mycket av eremit-onani.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav kullan » 2012-02-20 12:34:30

...man irriterar sig på att man inte får göra saker i sin ordning och takt utan måste gå efter någons annans huvud. Ja min hjärna är inte som en NT och därför måste jag ha min egen turodrning på hur jag ska göra olika saker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in