Sjukskriven och arbetsgivaren

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav tottis1234 » 2012-01-16 19:16:31

Nu har jag varit sjukskriven i 3 veckor pga mobbning på jobbet, och att jag vantrivdes. Men en sak jag reagerar på är att varken arbetsgivaren eller arbetskamraterna har hört av sig och frågat hur jag mår???
Kanske för att de tycker jag är så j... la pantad.
Jobbade med städ i 2 år och blev sjuk ofta, de klagades på att jag ofta var hemma, man frågade inte vad jag gjort under helgen. Bara typ "har du haft en bra helg"not more. För mig är det viktigt att få berätta vad som hänt, få veta att tex Majas man är bortrest.
Kanske jag var dum som gick och sa att jag ville bli sjukskriven och sedan byta jobb?Men brukar inte arbetsgivaren höra av sig? Och brukar inte arbetskamraterna höra av sig??


Moderator atoms - flyttad från Aspergare och vården.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav biologic » 2012-01-17 1:06:51

Men... om du blev sjukskriven för att du mobbades på jobbet (väldigt ledsen att höra att du blev det), så är det kanske inte så konstigt om de inte hör av sig? Dålig stil i vilket fall av dina kollegor!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav Emelie_Lucia » 2012-01-23 13:21:13

Det är fullständigt oacceptabelt med mobbing!!!

Tyvärr brukar aldrig arbetsgivare höra av sig om man är sjukskriven! I alla fall hör det till ovanligheterna!
En gång (och jag har varit sjukskriven mycket) fick jag faktiskt en blomma, men det har bara hänt den gången!

Så att de inte hör av sig när du är sjukskriven behöver du inte ta personligt!

Att de mobbar däremot är fruktansvärt fel! Dock säger egentligen mer om dom än om dig! Den som mobbar är feg och har själv dålig självkänsla! En människa med bra självkänsla mobbar inte!!!
Är du med i facket så hör av dig till dom om mobbingen!
Du har vissa rättigheter!

Lycka till och ta hand om dig själv!

Mvh
Emelie
Emelie_Lucia
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-04-20

Re: Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav Sammelsurium » 2012-01-23 13:40:38

Vi har god stämning på mitt jobb, dvs ingen mobbning eller liknande förekommer, men mig veterligen är det ingen som hör av sig till någon som är sjukskriven. Möjligtvis att de som använder Facebook och har varandra på sin kompislista slänger iväg en hälsning eller nåt.

Om någon är borta länge så kanske man frågar personens gruppchef vad frånvaron beror på, men ofta vet de bara att personen sjukskrivit sig (fast de kan ju veta mer än de berättar).

Själv skulle jag aldrig höra av mig till en sjukskriven kollega. Inte för att vara elak, utan för att jag inte skulle vilja ha den typen av kontakt om jag var sjukskriven.

Så det behöver inte vara så att alla på ditt jobb ogillar dig, bara för att de inte hör av sig.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav nano » 2012-01-31 17:41:02

Jag har haft jobb där de inte hört av sig och jobb där de hört av sig när man blivit sjuk.
Jag upplevde samtalen som kontroll men inget jag hade något större problem med men jag blev orolig varje gång.

Kom samtalet från en kollega så var det bara trevligt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav Juggernawt » 2012-02-14 8:32:56

Har aldrig varit med om att arbetsgivaren ringt och hört hur man mår under sjukskrivning. Tror det är ganska ovanligt och förekommer nog bara på mindre arbetsplatser.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Re: Sjukskriven och arbetsgivaren

Inläggav calima » 2012-02-14 8:47:28

tottis1234 skrev:Men brukar inte arbetsgivaren höra av sig? Och brukar inte arbetskamraterna höra av sig??


Nej, arbetsgivare hör sällan av sig när man bara varit sjukskriven ett par veckor.

Om du är mobbad kanske det inte är så konstigt att kollegor inte hör av sig?

tottis1234 skrev:... man frågade inte vad jag gjort under helgen. Bara typ "har du haft en bra helg"not more.


Är inte det den vanliga frågan på en arbetsplats? En helt naturligt fråga kollegor emellan.
Att fråga mer kan uppfattas som snokande och irriterande nyfikenhet.

tottis1234 skrev:För mig är det viktigt att få berätta vad som hänt, få veta att tex Majas man är bortrest.


Kanske inte dina kollegor förstått hur viktigt det är för dig? Eller så är de helt enkelt inte så intresserad av det du har att berätta.
Själv är jag ovanligt "onyfiken" och vanligtvis ganska ointresserad av vad kollegor sysslat med under helgen.

Varför vill du veta att exv Majas man är bortrest?
Kanske Maja tycker du är konstig som vill veta sådant? Kanske dina kollegor tycker att din nyfikenhet är lite konstig?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in