"Ögonen är själens spegel"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Ögonen är själens spegel"

Inläggav Wine » 2012-01-12 21:36:30

Hittade det här som jag tyckte var lite intressant angående diskussionen i tråden Går det att se vem som är kriminell? och att "läsa av" människor, blick, utstrålning, ansiktsuttryck, första intryck o.s.v.

På Örebro Universitet har forskare undersökt irisar hos 428 personer genom att ta närbilder på deras irisar och låta dem fylla i ett frågeformulär om sin personlighet för att se om skillnader i vävnaden påverkar personligheten:

Forskare: Ögonen säger vem du är
Publicerad 2007-02-19 15:39

Ögat är själens spegel brukar det heta, och ny forskning talar för att finns ett korn av sanning i det gamla talestättet.

Våra resultat föreslår att personer som har en mer tät irisvävnad tenderar att vara mer inkännande och lita mer på andra än personer med öppen irisvävnad, säger Mats Larsson, forskare vid Örebro Universitet.

Tidigare forskning har också antytt att ögonfärg kan spela roll för personligheten. Pojkar med blåa ögon visade sig vara mer blyga än än andra, men skillnaderna jämnade ut sig högre upp i åldrarna.

http://www.metro.se/nyheter/forskare-og ... 5_3919-45/

Sen hittade jag också en sida med beskrivningar av olika personlighetsdrag beroende på vilken ögonfärg man har (nu citerar jag bara en liten del av vad som står om varje ögonfärg från sajten):
http://lifebylexi.blogg.se/2011/may/the ... r-eye.html

Blåa ögon
Blåa ögon är dem mest attraktiva och populära ögonen.

Gröna ögon
Gröna ögon är sällsynta och hypnotiserar dem som inspekterar dem.

Hazel ögon
Hazel är en mix mellan brun och grön-gul färg +(hasselnötsfärg). De här människorna "go with the flow" och kan anpassa sig till alla situationer.

Bruna ögon
Människor med bruna ögon är människor man ofta kan lita på & är ansvarsfulla.

"Svarta ögon"
Människor med svarta ögon är oftast mycket sårbara, de är också mycket dåliga på att dölja det.


:wink:

Personality Traits Associated with Eye Color: Eye Color and Personality Traits

Just before we take a look at eye color explanations, it should be understood that there’s no formal research that will affiliate an eye color to a specific personality trait. These are simple observations which have been made over time, and then compiled to help you in answering your queries about the meaning of eye colors.

http://www.shopeastwest.com/blog/eye-ca ... ity-traits
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Parvlon » 2012-01-12 22:37:15

Kul (att jag kände igen mig mer i den färgen jag har) men jag tror att personligheten färgas av ens erfarenheter väldigt mycket och jag tvivlar på att ögonen ändras i takt med detta.

Jag undrar annars vilken färg en sån här människa har på sina ögon t.ex:
http://hem.fyristorg.com/teosofi/Artiklar/Den_ende_sanne_helaren.htm skrev: Tiderna igenom har de vise lärt att känslan av att vara avskild från andra människor inte bara är en illusion utan också en fundamental synd. Mänskligheten utgör en levande helhet, och denna försvagas när en individuell människa fokuserar på sig själv. Hennes omsorg om sitt eget jag förorsakar kaos, strid, sjukdom och smärta för såväl henne själv som den helhet hon bidrar till att gestalta. Hennes söndrande tankar och känslor kan sträcka sig från hat, girighet och intolerans till självömkande missnöje och depression....
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Wine » 2012-01-12 22:46:18

Angående det där om eventuella personlighetsdrag och ögonfärg tyckte jag det mest var en kul grej. :-)Happy
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-12 23:31:08

Kan man ha SVARTA ögon, bokstavligt talat? "Svarta ögon" säger man ju att en person kan få när hen blir rasande, men då är det bildligt talat.
Gula ögon kan man ju också ha, och melerade. Och en del albiner har röda eller lila ögon.
"Ögonen är själens spegel", då borde ju blinda människor vara själlösa, eller? :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Miche » 2012-01-12 23:44:03

Kahlokatt skrev:Kan man ha SVARTA ögon, bokstavligt talat?

Min dotters ögonfärg varierar med hur hon mår (är det flera som säger, jag ser det dock inte eftersom jag har väldigt svårt att se färg på ögon).

De lär vara gråa när hon är sjuk, en annan färg när hon är arg, en tredje när hon är glad. Jag vet dock inte om de är svarta någon gång!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-12 23:50:16

Miche skrev:
Kahlokatt skrev:Kan man ha SVARTA ögon, bokstavligt talat?

Min dotters ögonfärg varierar med hur hon mår (är det flera som säger, jag ser det dock inte eftersom jag har väldigt svårt att se färg på ögon).

De lär vara gråa när hon är sjuk, en annan färg när hon är arg, en tredje när hon är glad. Jag vet dock inte om de är svarta någon gång!


Coolt. Jag har läst om folk som hävdar att deras ögonfärg varierar, men förut trodde jag det var nys.
Jag har typiskt svenskt blåa ögon, fast jag har en liten brun fläck i ena ögat. Är dock rätt säker på att det är pigment och inte katarakt eller nåt sånt. :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Iridia » 2012-01-13 5:31:02

Wine skrev:På Örebro Universitet har forskare undersökt irisar hos 428 personer genom att ta närbilder på deras irisar och låta dem fylla i ett frågeformulär om sin personlighet för att se om skillnader i vävnaden påverkar personligheten:

Forskare: Ögonen säger vem du är
Publicerad 2007-02-19 15:39

Ögat är själens spegel brukar det heta, och ny forskning talar för att finns ett korn av sanning i det gamla talestättet.

Våra resultat föreslår att personer som har en mer tät irisvävnad tenderar att vara mer inkännande och lita mer på andra än personer med öppen irisvävnad, säger Mats Larsson, forskare vid Örebro Universitet.

Kul att någon studerat det lite mer seriöst. Jag har tyckt att Rayids 4 iris-karaktärer stämmer rätt bra på mig och mina bekanta men det är ju en sorts New Age-grej som det aldrig anges hur de kommit fram till så jag tar det ungefär som astrologi.

Tidigare forskning har också antytt att ögonfärg kan spela roll för personligheten. Pojkar med blåa ögon visade sig vara mer blyga än än andra, men skillnaderna jämnade ut sig högre upp i åldrarna.


http://www.metro.se/nyheter/forskare-og ... 5_3919-45/

Jag tycker mig ha noterat att det finns visst generellt samband mellan temperament och pigmentering, men sånt är väl tämligen politiskt inkorrekt att diskutera numera. Då handlar det inte om ögonfärg i sig ("blå" ögon har f.ö ingen färg alls, det är en optisk illusion orsakad av ljusbrytningen) utan om avsaknad av pigment. Och då inte bara i ögonen eftersom pigmentering följer vissa givna mönster.

Wine skrev:Sen hittade jag också en sida med beskrivningar av olika personlighetsdrag beroende på vilken ögonfärg man har (nu citerar jag bara en liten del av vad som står om varje ögonfärg från sajten):

http://lifebylexi.blogg.se/2011/may/the ... r-eye.html
Blåa ögon
Blåa ögon är dem mest attraktiva och populära ögonen.

Gröna ögon
Gröna ögon är sällsynta och hypnotiserar dem som inspekterar dem.

Hazel ögon
Hazel är en mix mellan brun och grön-gul frär +(hasselnötsfärg). De här människorna "go with the flow" och kan anpassa sig till alla situationer.

Bruna ögon
Människor med bruna ögon är människor man ofta kan lita på & är ansvarsfulla.

"Svarta ögon"
Männsikor med svarta ögon är oftast mycket sårbara, de är också mycket dåliga på att dölja det.

Vilken fenomenal samling fria fantasier! Kanske korn av sanning från den där studien, men sedan har hon bara hittat på och lagt till lite av varje.

Bara att påstå att blå ögon "är dem (!) mest attraktiva och populära ögonen"... det beror väl på vem man frågar?? I Hollywood kanske, men sedan finns det ju övriga 99% av världen som kanske inte delar samma ideal. Eller att "gröna ögon hypnotiserar dem som inspekterar dem"... Bara i Disney-filmer. :roll:

Personality Traits Associated with Eye Color: Eye Color and Personality Traits

Just before we take a look at eye color explanations, it should be understood that there’s no formal research that will affiliate an eye color to a specific personality trait. These are simple observations which have been made over time, and then compiled to help you in answering your queries about the meaning of eye colors.


http://www.shopeastwest.com/blog/eye-ca ... ity-traits

Ännu fler fria fantasier. Men de hade i alla fall den goda smaken att annonsera det med den reservation du citerar ovan.

Kollar min egen på kul i alla fall:

Individuals who have gray eyes are known to portray a deep internal strength that will not be affected by any external pressure.

Mjae. Går visserligen min egen väg men är inte särskilt stark och har hela mitt liv haft svårt att säga nej.

People with gray eyes are much more sensitive and profound.

Känslig och introvert i alla fall.

They have the capability to manipulate themselves in accordance with their environment.

Inte det minsta. Fysisk flexibilitet = 0.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Banzai » 2012-01-13 12:09:55

Iridia skrev:Kul att någon studerat det lite mer seriöst. Jag har tyckt att Rayids 4 iris-karaktärer stämmer rätt bra på mig och mina bekanta men det är ju en sorts New Age-grej som det aldrig anges hur de kommit fram till så jag tar det ungefär som astrologi.

Jag var ju naturligtvis tvungen att skutta in på sidan du länkat till och konstaterade att det som stod där inte stämde på mig. Jag misstänker att jag skulle vara en "Stream type" och höll på att spruta teet över tangentbordet när jag kom till detta avsnitt:
These kinesthetic types provide a sense of belonging, a sense of nurturing, a sense of motherhood. Your presence evokes the feeling of being held or cuddled. When a Stream feels he belongs, everyone around him experiences a sense of relaxation.

Något som är mindre jag får man nog leta efter. :lol:

Jag kanske är en kombination av "Jewel-" och "Stream-type"? Jag har gula fläckar i ögonen trots allt.
öga2.jpg

öga.jpg

Sidan refererar till Combination Structure, men jag hittar inget om det...

Oerhört intressant f.ö. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Iridia » 2012-01-13 14:12:59

Bildgoogla på rayid + iris så kan du se exempel på de olika typerna av iris. Men detta är ett varumärkesskyddat system som kostar slantar så det är svårt att hitta all info gratis på nätet.

Jag är också 'stream', vill jag minnas. Och det du citerar stämmer verkligen inte på mig heller. Det enda som stämmer är att jag är en 'kinestetic' typ som lär sig genom att göra, och bara den insikten har varit ovärdelig för mig just då (för typ 20 år sen). Var lite mer okritisk då också, kanske borde läsa beskrivningarna igen nu när hjärnan fungerar bättre. :wink:

Tyvärr vill såna här typologinissar inte nöja sig med att hålla sig till det enkla utan de måste alltid fylla på med en massa fluff för att ha något att sälja, och ju mer detaljerade de de blir desto mindre chans att det stämmer på alla inom den kategorin.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-13 14:34:32

Har jag ingen ögonfärg!? :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Iridia » 2012-01-13 16:05:45

Hehe, nä. Inte mer än himlen eller havet. (Det är bara brunögda som har pigment i ögat. Och grönögda i mindre mängd.)

Men illusionen är så bra att alla tror att du är blåögd. Vi kan låta dem tro det. 8)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Wine » 2012-01-13 18:11:33

Här är mer om Örebrostudien om olika utseende på iris och personlighet:

How irises 'reveal personalities'
It may be possible to read a person's personality through their eyes, Swedish researchers have said.


The researchers looked at crypts (pits) and contraction furrows (lines curving around the outer edge of the iris), which are formed when pupils dilate.

It was found that those with more crypts were likely to be tender, warm and trusting, while those with more furrows were more likely to be neurotic, impulsive and give in to cravings.


Previous research has also shown that a mutation of PAX6 is linked to impulsiveness and poor social skills.

The team, led by Dr Matt Larsson a behavioural scientist, said: "These findings support the notion that people with different iris configurations tend to develop along different trajectories in regards to personality.

"Differences in the iris can be used as a biomarker that reflects differences between people."


http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6375381.stm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav wuwei » 2012-01-13 23:35:38

Jag fick mina irisar kollade för att eventuellt ingå i en studie om irismönster och personlighetstyp vid Örebro universitet någon gång runt 1995-1997, men hade "fel" sorts iris. Vi var flera som ställde upp och väldigt få hade "rätt" sorts irisar. Vet inte om det var den ovan nämnda studien i startgroparna, men jag minns att jag tyckte det var konstigt att man skulle kolla om man kunde koppla irismönster till personlighet och då valde bort en massa människor.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Miche » 2012-01-14 1:08:23

wuwei skrev:[...] jag minns att jag tyckte det var konstigt att man skulle kolla om man kunde koppla irismönster till personlighet och då valde bort en massa människor.

De kanske redan hade tillräckligt många med din typ av iris och sökte ovanligare varianter!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-15 0:39:52

Iridia skrev:Hehe, nä. Inte mer än himlen eller havet. (Det är bara brunögda som har pigment i ögat. Och grönögda i mindre mängd.)

Men illusionen är så bra att alla tror att du är blåögd. Vi kan låta dem tro det. 8)


Fast havet är, till skillnad från vad många tror, faktiskt svagt, svagt, svagt blått i sig självt. Det står i min Quite Interesting-bok. :-)196
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-15 0:40:48

Iridia skrev:Men illusionen är så bra att alla tror att du är blåögd. Vi kan låta dem tro det. 8)


Då är ju "alla andra" också blåögda, om du förstår vad jag menar. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Alien » 2012-01-15 1:12:54

Om blå ögon är mest attraktiva så är det väl för att de är ovanligare än bruna ögon om man ser globalt. Men jag minns från Tusen och natt att om någon var blåögd, så var den en otrogen skurk ("otrogen" = som inte har den rätta tron).

Blåa ögon är dem mest attraktiva och populära ögonen. Männsikor med blåa ögon är känsliga & drar till sig uppmärksamhet. De är roliga att umgås med, är väldigt artiga & är utåtgående. De med blåa ögon kan förbli lugna under stor stress. Pga att ögonen är blåa kan man lätt läsa av människan. De kan inte dölja känslorna för det syns i ögonen. De som har mörkblå ögonfärg har mindre psykist uthållighet. Det sägs att man inte kan lita på människor med blåa ögon..


Jag gillar inte när det är fel grammatik. Det heter "de mest attraktiva ..." och "psysisk uthållighet". Kan man verkligen lita på kunnigheten hos folk som inte kan grammatik? 8) Utåtgående, artig och opållitlig, det är jag det (och de flesta andra här i Norden). :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav wuwei » 2012-01-15 21:48:56

Miche skrev:
wuwei skrev:[...] jag minns att jag tyckte det var konstigt att man skulle kolla om man kunde koppla irismönster till personlighet och då valde bort en massa människor.

De kanske redan hade tillräckligt många med din typ av iris och sökte ovanligare varianter!


Nu var jag inte undrande inför att just jag inte kom med utan inför att bara en eller möjligen två av de 10-15 som gick dit samtidigt som mig hade det de sökte. Men som du säger, andra typer av mönster kunde ju ha varit fyllda redan.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Lowas » 2012-01-15 21:53:30

Lite synd att forskare inte pysslar med något lite vettigare.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Zombie » 2012-01-15 22:27:32

Alien skrev:Jag gillar inte när det är fel grammatik. Det heter "de mest attraktiva ..." och "psysisk uthållighet". Kan man verkligen lita på kunnigheten hos folk som inte kan grammatik? Utåtgående [...]

"Utåtgående" heter det inte heller. Det är engelska (outgoing) eller handlar om fönster och dörrar. Utåtriktad.
Tyvärr börjar det bli omöjligt att skilja mellan yngre skribent och översättningsprogram, och de flyter väl också ihop i praktiken.
Men det är väl bara en bloggare vem som helst?
Senast redigerad av Zombie 2012-01-15 22:29:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Vildsvin » 2012-01-15 22:29:16

Iridia skrev:Jag tycker mig ha noterat att det finns visst generellt samband mellan temperament och pigmentering, men sånt är väl tämligen politiskt inkorrekt att diskutera numera.


När ryggmärgen bildas i embryot sker det genom att en del av rygg"huden" viks in. Det gröna på bilden kallas neurallisten och ger upphov till både pigmentcellerna och till binjuremärgen där noradrenalin och adrenalin bildas:
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Neural_crest


1959 började man att försöka tämja silverrävar i Sovjet. Det visade sig att tämjningen över många generationer gjorde att djurens utseende förändrades:

Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Someone » 2012-05-04 4:54:41

Mina ögon har en mörkgrön yta (iris), runt pupillen har jag även gult som är format som en sol som lyser ut från puppilen där det gröna är bakrunden. Dålig kamera men man ser mönstret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Iridia » 2012-05-04 5:34:03

De är alltså "blå" med gult pigment ovanpå som gör att det ser grönt ut. Ser säkert läckert ut i verkligheten.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: "Ögonen är själens spegel"

Inläggav Red and green » 2012-05-04 10:20:25

Intressant men tyvärr tror ag inte på tugg på "färganalys".
Stämmer inte mycket överens med mig.

Däremot tror jag definitivt stt ögönen är själens spegel, en det är annan femma det.

Hazel eyes
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in