Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-11 12:36:22

Pga en mycket jobbig situation mår jag mycket dåligt just nu. Bara jag tänker på det hela känns det som om jag ska sluta andas och som hela bröstkorgen ska explodera och jag gråter hejdlöst. Jag får liknande känslor när annat jobbigt händer just nu.

Det känns ju som om jag ska dö när detta händer. Vad ska jag göra för att bromsa det när det inträffar? Om min man t.ex. är där, kan han göra något för att stoppa det?

Jag tycker det är jättejobbigt... :-)Crying

Jag vill kunna stoppa det fort också för att jag inte vill att mina barn ska märka något. Hittills har det inte hänt när de är med, men nu känns det som om det kan inträffa närsomhelst nästan.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Miche » 2012-01-11 12:52:40

Sök vård, du bör kunna få hjälp inom psykiatrin men du kan kontakta vårdcentralen först (har du svårt att söka kontakt går det att gå in på ditt landstings hemsida och logga in med e-legitimation som väl nästan alla har numera eller i värsta fall skriva ett mail).

Här finns länkar till samtliga landsting och regioner (som det heter numera).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-11 18:42:45

Jag tror du bör försöka resonera med dig själv så att inte rädslan för att det ska hända ta över för jag tror det kan förvärra det hela. Är det din egen reaktion och sinnesförnimmelsen du är mest rädd för eller annars reaktion på vad som händer.

Hur gamla är dina barn? Kan du på något sätt förklara för dem att du mår dåligt att det kan hända att du kommer att reagera så och så så att de inte ska bli rädda utifall att det händer?

Kan du själv fundera ut hur du tycker att din man ska agera ifall han är med när det händer och tala med honom vid något tillfälle när du är lugn.

Hur snabbt innan känner du av att det är på väg och kan du på något sätt mildra reaktionen eller konsekvenserna när det är på väg, genom att exempelvis gå undan från folk, göra något speciellt eller tänka på något speciell etc?

Är gråtattackerna lika svåra att hantera som panikångesten? Hör de alltid ihop eller kan du uppleva det ena utan det andra. Försök nyansera det hela! Det minskar rädslan och jag tror det kan göra det lättare att handskas med det.

Lycka till!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-12 21:08:26

Jag har pratat med en läkare om detta tidigare. Jag har ju förutom ångest en depression och fibromyalgiliknande symptom. Hon tror att allt försvinner med antidepressiva medel. Jag är nog sådan att jag mer tror på att förändra orsaken. I vilket fall som helst har vi bestämt att avvakta med medecinering ett tag eftersom jag snart (hoppas jag) ska utredas med misstänkt aspergers och/eller ADD/ADHD. Det är ju tydligen så att vissa SSRI är mer lämliga än andra om jag skulle ha någon av dessa diagnoser.

Just nu är det mer ett akut sätt att hantera attackerna jag vill ha.

Attackerna brukar börja med att jag gråter. Det blir mer och mer och tillslut övergår det liksom i någon slags panikångestattack. Ibland går det över innan. Det kan komma ganska snabbt, men det är mest om något jobbigt inträffat eller om jag tänkt på något jobbigt.

Mest har det hänt hemma. Men förra veckan hände det på körövningen. Jag kunde inte sjunga alls utan att jag började gråta. Jag gömde mig bakom notpärmen och försökte hålla ihop så gått det gick så att ingen skulle märka något och sedan rusade jag ut på toa i en liten paus och grät ut och lyckades hålla igen den värsta attacken.

Det har också hänt att jag kännt det komma på stan när jag varit och handlat, men då har jag lyckats lugna ner mig.

Jag är egentligen inte rädd för det. Först känns det nästan lite skönt att få gråta ut, men när det övergår till panik blir det ju värre. Då vill jag bara att det ska gå över. Jag går egnetligen inte och oroar mig för att det ska hända. Jag tycker mest att det är skrämmande när det händer. Och jag vet att även min man tycker att det är obehagligt och skulle vilja kunna hjälpa mig på något sätt.

Bjäbbmonstret skrev:Kan du själv fundera ut hur du tycker att din man ska agera ifall han är med när det händer och tala med honom vid något tillfälle när du är lugn.

Hur snabbt innan känner du av att det är på väg och kan du på något sätt mildra reaktionen eller konsekvenserna när det är på väg, genom att exempelvis gå undan från folk, göra något speciellt eller tänka på något speciell etc?


Det är just detta jag skulle vilja ha tips på. Helst vill jag ju vara ensam när det händer (min man får gärna vara där), men det går ju inte över för det. Jag har lyckats lugna mig ibland, men jag vet egentligen inte hur. Andningen tror jag. Men det går bara om det inte hunnit gå för långt.

Bjäbbmonstret skrev:Hur gamla är dina barn? Kan du på något sätt förklara för dem att du mår dåligt att det kan hända att du kommer att reagera så och så så att de inte ska bli rädda utifall att det händer?


De är 2,5 och snart 7. Lite för unga för att förstå. Men jag tror att jag nog kan lyckas undvika att det händer när de är med. En fördel med barn är ju att man inte hinner tänka så mycket på annat när man umgås med dem, inte så mycket på jobbiga saker som annars heller.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Jagers » 2012-01-12 22:13:41

kanske du kan prata med någon om vad du tänker, och känner? när det händer.
En kompis, din man, en psykolog, eller en helt okänd anonym person på internet.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Wine » 2012-01-12 23:25:33

VilsenVilja skrev:Det känns ju som om jag ska dö när detta händer. Vad ska jag göra för att bromsa det när det inträffar? Om min man t.ex. är där, kan han göra något för att stoppa det?


Det finns olika metoder för att själv försöka lindra eller bemästra en panikattack, här i pdf dokumentet beskrivs hur man kan göra:

http://www.praktikertjanst.se/upload/Mo ... attack.pdf

Jag brukar själv djupandas, andas in i ca 3 sekunder, hålla andan i 3 sekunder, sedan andas ut i ca 3 sekunder, hålla andan i 3 sekunder, andas in igen i ca 3 sekunder, hålla andan i 3 sekunder, sedan andas ut i ca 3 sekunder o.s.v. och upprepa detta tills det känns bättre. Ett annat mer effektivt sätt är att andas in och ut i en påse några minuter eller tills det känns bättre, det minskar obehagen som man får av de symtom som kommer i samband med panikångestattacken:

Ett sätt att få ordning på andningen igen är att andas några minuter i en papperspåse (på så vis återställer du balansen mellan syre och koldioxid i blodet). Ett annat sätt är att andas i ”fyrkant”:

Andas in under tre sekunder
Håll andan under tre sekunder
Andas ut under tre sekunder
Håll andan under tre sekunder

Träna gärna på detta när du inte har ångest, så att du med lätthet kan använda tekniken om du börjar känna dig orolig.


http://www.angest.se/riks/node/22
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-13 9:54:27

Jag tycker nog att de borde låta dig få träffa någon för att prata just om det här problemet även i väntan på utredning. Det är ju ett förhållande som påverkar ditt dagliga liv.

Jag har inte ångest av samma slag som du men hade jag känt något liknande som det du beskrev på körövningen hade jag nog ursäktat mig gått ut direkt i stället för att vänta på pausen. Om någon frågar efteråt så kan du ju bara ha blivit hastigt dålig i magen...
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-13 11:54:11

Jagers skrev:kanske du kan prata med någon om vad du tänker, och känner? när det händer.
En kompis, din man, en psykolog, eller en helt okänd anonym person på internet.


Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker nog att de borde låta dig få träffa någon för att prata just om det här problemet även i väntan på utredning. Det är ju ett förhållande som påverkar ditt dagliga liv.


Ja, jag har en kurator att prata med. Problemet är bara att man bara får gå 10 ggr och jag har bara en gång kvar.

Wine skrev:Det finns olika metoder för att själv försöka lindra eller bemästra en panikattack, här i pdf dokumentet beskrivs hur man kan göra:

http://www.praktikertjanst.se/upload/Mo ... attack.pdf

Jag brukar själv djupandas, andas in i ca 3 sekunder, hålla andan i 3 sekunder, sedan andas ut i ca 3 sekunder, hålla andan i 3 sekunder, andas in igen i ca 3 sekunder, hålla andan i 3 sekunder, sedan andas ut i ca 3 sekunder o.s.v. och upprepa detta tills det känns bättre. Ett annat mer effektivt sätt är att andas in och ut i en påse några minuter eller tills det känns bättre, det minskar obehagen som man får av de symtom som kommer i samband med panikångestattacken:


Tack! Precis det jag letade efter!

Bjäbbmonstret skrev:Jag har inte ångest av samma slag som du men hade jag känt något liknande som det du beskrev på körövningen hade jag nog ursäktat mig gått ut direkt i stället för att vänta på pausen. Om någon frågar efteråt så kan du ju bara ha blivit hastigt dålig i magen...


Jag kunde liksom inte prata just då. Jag hoppades att jag skulle kunna lugna mig, för egentligen var det vid tillfället en ganska löjlig sak som blev droppen (fast jag tog det ganska hårt då eftersom jag är extra känslig pga alla andra jobbiga saker). Men det gick inte.


Tack alla för råden och tipsen och för att ni tog er tid!
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Lakrits » 2012-01-13 12:18:32

För mig var det väldigt nyttigt att lära mig (från läkare och teraputter) vad ångest är och hur jag kan hantera den (med och utan mediciner till hjälp). Det gör att jag numera kan klara av att m.e.m. bortse från själva sorg- och rädslokänslan under en panikattack, eftersom jag vet att den varken är rationell eller farlig.

Jag hoppas att du kan få kuratorn att remittera dig/hjälpa till att remittera dig till en psykolog/psykiater, helst en sådan med kompetens inom NPF, men det är inget definitivt krav.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Panikångest och gråtattacker - Vad gör man?

Inläggav Wine » 2012-01-13 12:31:30

För mig har det också varit väldigt värdefullt att lära mig om ångestattacker, hur det fungerar och hur man själv kan lära sig att hantera ångesten på bästa sätt på egen hand. Det som var mest skrämmande med ångesten och attackerna var innan jag fick mer kunskap om vad det handlade om.

Sen vill jag informera om att sömnmedel av typen Zopiklon, Zolpidem, Imovane och Stilnoct m.m. (bensodiazepiner) kan ge kraftig ångest och ångestattacker vilket jag själv upplevt men som jag själv inte först förstod var orsakade av sömnmedlen. Jag hade svåra sömnproblem sedan en längre tid tillbaka och var helt slut och tog dessa sömnmedel för att kunna få sova en hel natts sömn och inte bara somna några timmar framåt morgonsidan men av sömnmedlen fick jag alltså kraftig ångest med ångestattacker som varade i princip hela dagarna och det var en kamp att bemästra attackerna tills man somnade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in