Inskränkt och skrämmande! (Edit: ADHD en "modediagnos")

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inskränkt och skrämmande! (Edit: ADHD en "modediagnos")

Inläggav biologic » 2012-01-09 21:27:15

Här har vi en äkta freudian som spyr galla över NPF och andra "modediagnoser"... ADHD, det finns inte. Det är bara så ungar är, lite "spralliga"... :roll: Helt otroligt att det fortfarande finns människor som har detta synsätt.

ADD-ADHD kom till på ett sammanträ̈de. Definitionen ä̈r en katalog över allt som kännetecknar normala pojkar: svårt att sitta stilla, lackande uppmärksamhet, slarv med läxor. När det kniper får borttappade pennor och leda under mattelektionerna duga.

Denna humbug hade inte kunnat slå igenom om det inte varit för en annan rubbning i tiden: tendensen att sjukdomsförklara alla sociala och personliga bekymmer, så att individer kan rentvås från ansvar. Medicinering för alla upptänkliga ledsamheter exploderar, och psykiatrin, som länge var en bisak för läkemedelföretagen, badar i anslag och donationer.

Gud och evolutionen har inte skapat barn för att de skall sitta stilla från åtta till tre. De klarar det bara efter hård tukt från några instanser som demoniserats och förhånats under de postmoderna decennierna: familjen, skolan och religionen. Vägen tillbaka är fö̈r lång och fö̈r att slippa se elä̈ndet drogar vi friska barn.

När detta är över kommer våra efterkommande att undra, med samma harm som vi frågar oss om häxbränning och tvångssterilisering: Hur kunde de?
http://www.dn.se/nyheter/nathan-shachar ... er-mot-oss


Moderator Alien: Förtydligade rubriken.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav earlydayminer » 2012-01-09 21:33:26

Oj! Den artikeln visar hur det blir när hjärnan gör det den inte skall.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Nefarious » 2012-01-09 21:42:32

Jämför han verkligen ADHD-diagnostiseringen med häxbränningar? :shock:
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav supernova » 2012-01-09 22:10:14

ENKELSPÅRIG......Troligtvis AS
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Zombie » 2012-01-09 22:19:08

Det är väl sånt här man får leva med. Det är ju en politiskt lämplig inställning numera, eftersom det på kort sikt ser ut att bli billigare att gå efter den. Och de som till äventyrs tvivlade på Kärfve & Elinder häromåret har hunnit glömma den saken nu. För övrigt gick det ju aldrig att få igenom den enkla insikten att oavsett eventuella poänger hade de inte sett till att kunna det de uttalade sig om, vilket ger en vink om hur dåligt de mekanismerna funkar i dagens opinionsbildning.

Och det här är uppenbarligen ett ämne där medvetenheten om egen okunnighet är låg överhuvudtaget. Ordet "knark" är säkert en förklaring till det, i Sverige, men det finns säkert flera. En annan tycks vara att få känner någon med ADHD närmare – eller någon med AS, när det är det som förnekas. En tredje är väl att när det gäller handikapp i huvudet så anses det inte finnas anledning att fråga dem som har det, eftersom de ju har fel i huvudet.

Men freudian är Shachar nog inte, biologic. Han nämner "Freuds [...] galenskaper" i andra meningen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Frimodig » 2012-01-09 22:32:30

Biologic har alldeles rätt.

Det är konstigt, Shachar brukar vara en rätt förnuftig grabb, trots att han är jude. (Det var ironi.)

Psykoanalysen är ett dött spår, annat än för lätt neurotiska intellektuella. De kan sitta i soffan och gaffla tills de dör.

Behaviourismen i form av KBT är en väg framåt. Min gissning är att det handlar om inlärning och hjärnan.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Red and green » 2012-01-09 23:51:25

Undrar om människan bakom artikeln har Aspergers ? :lol:

Menar, jag själv gillar ifrågasätta rutiner och "evidensbaserade beprövade praxis".
Det är bland det roligaste jag vet.
Och det är därför mitt liv ser ut som det gör.
För ifrågasättande förhållningssätt uppskattas INTE.
Det är inte tillåtet att tänka annorlunda.
Men det är det enda sättet jag kan.

Och det är just dom som vågar tänka annorlunda som håller utvecklingen igång.
Inte dom som accepterar färdiga mallar utan att tänka själv.
Det är ett jobbigt sätt att leva.
Men också givande när du lyckas skapa nytt.
Ofta går det åt helvete oxå.
Tillfälligt iaf.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Zombie » 2012-01-09 23:59:53

Red and green

Så du tycker det är det Shachar gör – ifrågasätter rutiner och "evidensbaserad beprövad praxis"? Eller missförstår jag dig?

Jag tycker jag känner igen det han skriver från debattens huvudfåra för några år sedan och önskar han kunde ta vid där hans hållningsfränder slutade då istället för att bara upprepa vad de skrev. Vet han inte om det, utan är just originell, så visar det väl på just risken med att vara originell utan att ha läst på: att man slår in öppna dörrar eller rentav fel dörrar.

Sedan tycker jag faktiskt det är riktigt lågt att inte gå ut och fråga ett rejält urval berörda hur de faktiskt har haft det, eller åtminstone inhämta deras erfarenheter på annat sätt, innan man går ut offentligt och yttrar sig över huvudet på dem. I synnerhet i en hälsofråga.

Och att låta bli att läsa på tycker jag inte alls är att göra det uppfriskande jobbigt för sig, bara bekvämt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Iridia » 2012-01-10 7:23:50

:-)049
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Alien » 2012-01-11 5:57:34

Jag har skrivit ett argt e-mail till honom! Men jag har ju inte ADHD-diagnos, hoppas nån som har det också skriver.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-11 13:08:12

Han har väl levt i en byrålåda hela sitt liv...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Miche » 2012-01-11 13:22:42

Skrev nedanstående mail till snubben:
Det här var den värsta dynga jag läst på år och dag.

Det är ett faktum att många av oss med NPF-diagnoser (och många utan) har hamnat utanför i skolan pga okunskap från skolan över att alla människor inte fungerar på samma sätt. Jag har både Asperger (som gör att jag har svårt att tolka många sociala situationer, vilket är ett grundläggande krav för att kunna klara av att gå i en skola där kunskap saknas) och ADHD (som ställer till med en massa olika bekymmer, inte bara att man inte klarar av att sitta still utan framför allt koncentrationssvårigheter, koncentration är en väldigt viktig ingrediens för att kunna ta till sig kunskaper).

Det är tråkigt att situationen utnyttjas av läkemedelskoncernerna, men så är det ju med alla former av sjukdomar, men när Concerta, Ritalin osv faktiskt hjälper massor med personer som har ADHD så är det bara att inse att dessa mediciner faktiskt behövs. T.o.m. cannabis verkar många vara hjälpta av och det är nog bara en tidsfråga innan den finns i utskrivbar form. Andra självmedicinerar med alkohol (vilket jag haft nära till) och mat (inte alls ovanligt att man äter för att kunna klara av att sitta still) och vilka hälsoeffekter samt sjukvårdskostnader denna självmedicinering orsakar vet man inte i dagsläget.

Läs på lite mer innan du yttrar dig nästa gång!

Gör om! Gör rätt!

/Mvh nnn
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Zombie » 2012-01-11 13:24:43

Tyvärr har han inte levt i en byrålåda. Han är en välkänd utrikeskorre, skriftställare och opinionsbildare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nathan_Shachar
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav biologic » 2012-01-11 15:01:12

Heder åt er som vågar maila. Tidigare såg jag massor av kritiska kommentarer från arga föräldrar och patienter (under artikeln), nu verkar dessa ha "försvunnit" på något mystiskt sätt... Skall fråga vart dessa tog vägen. För inte är det väl så att de mörkar sanningen...?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Banzai » 2012-01-11 16:02:16

Det gjorde jag också, bl.a. från Lotta Abrahamsson som inbjöd honom att bo hos henne och se hur hon var att leva med utan sin medicin.:D

Är de kommentarerna borta nu alltså? Synd.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Zombie » 2012-01-11 16:06:13

Jag kan i skrivande stund se 74 kommentarer, varav två av Lotta Abrahamsson. Men man måste klicka på länken i det gröna fältet under artikeln, och sedan får man välja om man vill ha dem uppdelade på 5, 10, 20 eller 40 kommentarer per sida.

Jo, heder åt dem som mailar eller kommenterar. För mig blir det också för mycket. :(
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-11 16:09:55

Bara 9 av 74 kommentarer till den här dyngan ställer sig positiva till de dumheter som Shachar häver ur sig. Det är alltså inte ens 20% av kommentarerna som återspeglar hans okunskap och det är trots allt väldigt hoppingivande att "vanliga" DN-läsare ser igenom skiten.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Miche » 2012-01-11 16:16:31

Det som gjorts är att faktafel om Indien har rättats, i övrigt ingen kommentar från Nathan Schachar, vilken fegis!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Vildsvin » 2012-01-11 18:26:10

Hade jag jobbat på DN hade jag skrivit en ännu mer provocerande artikel. Det hade blivit fler besökare på sidan, fler reklamintäkter och jag hade skrattat hela vägen till banken. :twisted:


Bild
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-11 18:31:07

Jag tycker faktiskt att han har en del poänger men så är jag ju egentligen i hemlighet psykiatrimotståndare också .... 8)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav biologic » 2012-01-11 20:04:46

Zombie skrev:Jag kan i skrivande stund se 74 kommentarer, varav två av Lotta Abrahamsson. Men man måste klicka på länken i det gröna fältet under artikeln, och sedan får man välja om man vill ha dem uppdelade på 5, 10, 20 eller 40 kommentarer per sida.

Jo, heder åt dem som mailar eller kommenterar. För mig blir det också för mycket. :(


Ah, jag kollade snabbt på min telefon tidigare idag när jag skrev här, kanske inte syntes i Opera för android? För då stod det iaf "Kommentarer: 0" i det gröna fältet. Tur att det inte var så då. :)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Zombie » 2012-01-11 20:07:58

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker faktiskt att han har en del poänger men så är jag ju egentligen i hemlighet psykiatrimotståndare också .... 8)

För att man är kritisk mot det här behöver man ju inte svälja allt det medicinska etablissemanget säger. Finns inget samband alls där. Jag ser samma problem den här gången som den förra med Kärfve & co.: alldeles bortsett från vad som kan ligga i synpunkterna i och för sig så är de i det här fallet okunnigt och demagogiskt framförda, och faktiskt obegripligt respektlöst mot dem vilkas parti man tror sig eller låtsas ta. Kan vi från den hardcorefoucaultska sidan få någon debattör som har satt sig in i det den talar om och dem den uppger sig tala för, tack, så att diskussionen kan börja?

Men det var ju sådant som inte gick att få gehör för förra gången...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav biologic » 2012-01-11 20:12:16

Vildsvin skrev:Hade jag jobbat på DN hade jag skrivit en ännu mer provocerande artikel. Det hade blivit fler besökare på sidan, fler reklamintäkter och jag hade skrattat hela vägen till banken. :twisted:


"All reklam är bra reklam", sägs det. Men oavsett mängden pengar han tjänar åt sitt företag så kvarstår faktum: Han sätter sin egen person i dålig dager. Pengar eller anseende?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Inskränkt och skrämmande!

Inläggav Zombie » 2012-01-11 20:17:10

Jag har inte aktivt följt Nathan Shachar, men nog har jag fått intrycket att han hör till den gamla mer seriösa skolan som journalist. Desto pinsammare när han skriver om något han så uppenbart inte kan, men har han låtit sig luras av penningkåta chefer eller skrivit på spekulation? Då blir jag besviken.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in