Taktilkänsliga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Taktilkänsliga?

Inläggav MolkomAnnor » 2012-01-09 4:04:48

Ni som har en perceptionsstörning i förhållande till beröring:

- I vilka situationer tycker ni att beröring blir känsligt, t.ex. vid
hård eller lätt beröring?

- Kan ni även anse att det kan vara skönt med beröring? I sådant fall när?


Själv är jag oerhört "taktilkänslig", men inte vid hastiga kramar eller när någon lägger handen på min rygg eller dylikt (förutsatt att jag är med på det). Snarare när det blir för mycket, när jag inte är beredd på det och specifika kroppsdelar. Jag klarar mig överlag väldigt länge utan beröring, den formen av intimitet är inget jag kräver. Detta gör att jag känner mig lite annorlunda mina gelikar, som tycks ha ett stort behov av just detta.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav calima » 2012-01-09 7:26:49

Lätt beröring tycker jag väldigt illa om!

En hand på min arm, en strykning över ryggen eller över håret eller en hastig kram ger mig rysningar av obehag. Riktigt dåliga dagar grips jag av panik och kan tom må illa.

Jag hatar att gå till frisör eftersom det ofta blir om den där försiktiga, tveksamma beröringen över nacke och rygg jag ogillar.
En gång försökte jag med rosenterapi, en form av lätt massage som sade vara mycket lugnande. Jag trodde hjärtat skulle stanna ...

Jag gillar inte kramar men tycker om att kramas.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav calima » 2012-01-09 7:45:49

calima skrev:Jag gillar inte kramar men tycker om att kramas.


Gillar inte att bli kramad alltså.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-09 9:02:19

calima skrev:Lätt beröring tycker jag väldigt illa om!

En hand på min arm, en strykning över ryggen eller över håret eller en hastig kram ger mig rysningar av obehag. Riktigt dåliga dagar grips jag av panik och kan tom må illa.

Jag hatar att gå till frisör eftersom det ofta blir om den där försiktiga, tveksamma beröringen över nacke och rygg jag ogillar.
En gång försökte jag med rosenterapi, en form av lätt massage som sade vara mycket lugnande. Jag trodde hjärtat skulle stanna ...

Jag gillar inte kramar men tycker om att kramas.


Låter väldigt likt mig.
Jag kramar gärna andra, men blir ofta stel när någon kramar mig. Taktil massage är rena tortyren och jag är väldigt kittlig. Frisörer ska vi bara inte tala om...

Jag gillade dock när jag hade undercut för några år sedan, och min sambo brukade raka nacken på mig. Det var helt underbart, jag krumbuktade mig som en spinnande katt. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav Fantasy » 2012-01-09 17:16:09

Lätt beröring är faktiskt obehagligt,tycker jag. Jag är ganska fysisk av mig annars,tycker om kramar. Har stort behov av fysisk beröring,men det måste då vara bestämt annars tycker jag det kittlas eller bara kliar och det är inte behagligt :shock: !

Tycker också om att känna att kläderna sitter ordentligt på kroppen,de får inte sitta löst för då upplever jag det som att de inte finns där så att säga.Lite märkligt.
Fantasy
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-05-19

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav matterik » 2012-01-09 17:21:23

Det kanske har att göra med om man är van vid beröring i sin vardag eller inte.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav calima » 2012-01-09 18:02:29

Fantasy skrev:Tycker också om att känna att kläderna sitter ordentligt på kroppen,de får inte sitta löst för då upplever jag det som att de inte finns där så att säga.Lite märkligt.


Jag är tvärt om. Vill inte ha något som sitter åt, då känner jag mig kvävd.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav gapata » 2012-01-09 21:28:02

Jag gillar inte kramar om dom inte kommer från min man. Fullkomligen hatar när folk man känner/knappt känner ska kramas, känns mycket onaturligt och jag förstår inte varför folk måste trycka sin kropp mot en vid "hej och hej då". Man kan väl tycka om någon ändå liksom. Mitt ex hade en mamma som bodde 30 mil bort och därför stannade hon några dagar när hon ändå åkt så långt. Hon brukade alltid åka hem på eftermiddan, och den morgon hade jag alltid ångest när jag vaknade för jag visste att hon skulle "tilltvinga" sej en kram innan hon åkte. Ryser verkligen när jag tänker på det.
gapata
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-12-09

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav MolkomAnnor » 2012-01-10 2:00:41

gapata skrev:Jag gillar inte kramar om dom inte kommer från min man. Fullkomligen hatar när folk man känner/knappt känner ska kramas, känns mycket onaturligt och jag förstår inte varför folk måste trycka sin kropp mot en vid "hej och hej då". Man kan väl tycka om någon ändå liksom. Mitt ex hade en mamma som bodde 30 mil bort och därför stannade hon några dagar när hon ändå åkt så långt. Hon brukade alltid åka hem på eftermiddan, och den morgon hade jag alltid ångest när jag vaknade för jag visste att hon skulle "tilltvinga" sej en kram innan hon åkte. Ryser verkligen när jag tänker på det.


Nej, samma sak angående min pappa. Han gör det alltid på ett oförberett sett. Tycker att det är lättare att krama människor som själv är ganska varsamma eller vaksamma kring intim kontakt.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav Aklaim » 2012-01-10 2:11:33

är inte så mycket för att folk rör mig.

fast om nån pilla med håret eller ryggmassage ohygglit skönt. fast det med håret var som långhårig när jag var det.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav Arcas » 2012-01-10 14:19:39

Det beror lite på vem det är.

Folk som jag inte gillar mycket eller som inte är nära släkt vill jag att de ska hålla ett avstånd på 2 meter. Annars blir jag obehaglig till mods.

Som tur är så har vi aldrig varit nära varandra i vår familj. Har nog aldrig fått en kram av min mor förrns en gång när jag var 14 och hon var full och hade bråkat med sin make.

Min make däremot kan få vara nära mig nu för tiden men jag gillar inte att man rör mig inom vissa områden. På kläder är också mycket bättre för mig men skall man röra mig på bar hud så blir det riktigt obehagligt. Även min make är näst intill portad från vissa områden. :-)003
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav Miche » 2012-01-10 15:14:01

Arcas skrev:Som tur är så har vi aldrig varit nära varandra i vår familj.

Jag misstänker att det kan ha gjort dig väldigt mycket mera känslig än du annars hade varit!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Taktilkänsliga?

Inläggav Arcas » 2012-01-10 20:13:34

Miche skrev:
Arcas skrev:Som tur är så har vi aldrig varit nära varandra i vår familj.

Jag misstänker att det kan ha gjort dig väldigt mycket mera känslig än du annars hade varit!

Jag håller med dig men man kan ju inte tänka så om allt. Då skulle man inte veta om jag varit samma person heller och jag föredrar mitt nuvarande jag även fast den är ganska så defekt. :)
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in