Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 22:39:02

biologic skrev:
regnif skrev:Undrar vad den där Courtney Love har? Har hört att det inte är mani/bipolär...vet att hon haft drogproblem. Undrat ändå ett tag vad det kan vara. Kanske inte just AS, men nå autistdrag?


Courtney Love ÄR diagnosticerad inom autismspektrumet! "Borderline autistic". Googla gärna Courtney Love + autism.

En annan som HAR diagnos, tror det var AS, är Dan Aykroyd. Det är också fastställt! Två av få kändisar som faktiskt har det på papper...


Glömn inte Darryl Hannah. Hon har t o m prata om hur det hindrat hennes karriär eftersom hon inte vågat prata med agenter som ringt henne.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2011-06-14 22:46:57

biologic skrev:
regnif skrev:Undrar vad den där Courtney Love har? Har hört att det inte är mani/bipolär...vet att hon haft drogproblem. Undrat ändå ett tag vad det kan vara. Kanske inte just AS, men nå autistdrag?


Courtney Love ÄR diagnosticerad inom autismspektrumet! "Borderline autistic". Googla gärna Courtney Love + autism.


Googla det du sa, det är ju bara rykten inget seriöst bara massa bloggar och forum. Vad jag har fattat det som är hon heroinpundare.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 0:59:05

Tycker "Borderline Autistic" låter väldigt flummigt. Möjligen att man är "gränsfall autistisk". Kanske autistisk med en grav emotionell störning?

Hur som helst.. Många av dessa "kända fall" är säkert nonsens. Jag kan inte bevis att det är så, men jag tror inte på att särskilt många av dessa "kända fall" har något inom autismspektrumet.

Jag kan tänka mig en del, men det är väldigt svårt att bli övertygad.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 1:01:12

Och om man tänker på den pressen man kan känna om man möter någon som alltid generaliserar. "Det sägs att Einstein och Darwin kan haft Asperger". Håll i hatten, det blir något att leva upp till.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Zombie » 2011-06-15 1:13:51

Det ligger ju i sakens natur att det är kring känt folk spekulationerna väver sig, även om man bortser från somligas suktan efter hyrgloria eller strävan att förbättra vårt rykte.* Känt folk är de vi har uppgifter om, så länge vi vill säga något av större allmänintresse (för de flesta) än om våra egna i tiden närmaste släktingar.

Man får också skilja mellan de båda omständigheterna att å ena sidan fanns det naturligtvis ingen med aspergerdiagnos innan diagnosen fanns, och självfallet kan vi inte utreda någon postumt; å andra sidan har vi väl inget skäl att betvivla att det har funnits folk med aspergerdrag, även tillräckligt för en diagnos, i fler tider än vår och sannolikt i alla.

Sedan skiljer det från död kändis till annan hur många och säkra relevanta uppgifter man kan skrapa ihop — men det kan ju också den seriösa spekulanten rätta sig efter och tala om. Att avvisa all spekulation är, vad källäget beträffar, lika dumt som att okritiskt ropa "han hade asperger!" på första eventuella drag. Avvisar man all spekulation om allting blir det inte mycket kvar att veta om många historiska personer.

Sedan kan man ju för den skull diskutera motiven till att spekulera om just det här.

-------------------------
* Sistnämnda kanske minst lika mycket hos oss själva som andra. Och låt vara att man kan tycka att dessa spekulationer om Wittgenstein &co. har presenterats klumpigt, börjar bli tjatiga och inte heller ger oss garanterat äkta, levande och vanliga aspergare den ökade respekt vi behöver.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 1:46:42

Zombie: Jadå, jadå. Vem avvisar all spekulation om allting?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Zombie » 2011-06-15 1:50:12

Om det inte var en retorisk fråga: jag inte bara svarade dig, utan försökte också liksom inventera saken. Men jag har väl sett en del inlägg under årens lopp (minns inte av vilka), som jag har tyckt kommit nära att selektivt avvisa all spekulation om just det här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav segdeg » 2011-06-15 1:58:28

Vet inte men läst på olika ställen och olika tider att Kompositören Allan Petterson nämnts i sammanhang av Diagnos, det skulle då vara NPF-relaterat. Sammanhangen som jag minns dem från typ löst spekulerade bloggar och opålästa journalister som letat genier i förgången tid.

Kan så lite om Allan Pettersson, men det jag sett och hört om och av honom själv i TV-Radio intervjuer så kan jag förstå att det är tacksamt att placera in honom i ett fack, själv är jag inte av den meningen att han var solklart AS/NPF, men drag av ? som iofs jag kan se hos många som får utlopp för talang och intresse.

Populärvetenskapen och massmedia slarvar alltför ofta med sina spekulativa analyser och upprepar osanningar tills det nästan blir sant och ger inte heller alternativa lösningar som kanske skulle spräcka en bra story, inga rubriker för löpsedlarna.

Levande kändisar med NPF-diagnos aktar sig säkert för att bli brända,kanske sparar sig för en egen självbiografi om de vill gå ut med hur det är att leva med ett funktionshinder.

Själv gillar jag Einstein's teorier och teorierna om Einstein men för mig är det teorier som jag bara håller för troliga men inte som det var det enda sanna.

Mvh segdeg

Såg att Zombie förklarar det bättre, det jag försökte skriva, postar ändå :?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 2:01:25

Zombie skrev:Om det inte var en retorisk fråga: jag inte bara svarade dig, utan försökte också liksom inventera saken. Men jag har väl sett en del inlägg under årens lopp (minns inte av vilka), som jag har tyckt kommit nära att selektivt avvisa all spekulation om just det här.


Mh, ok. Har du lästa sådana inlägg från mig? Ursäkta om jag är påträngande, men jag har lite svårt att tolka om vad som är till mig och vad som inte är till mig. För att svara ändå:

Jag avvisar inget. Jag är skeptisk till att det är så många.

Men jag förstår att man vill identifiera sig med stora namn som haft stor framgång inom sina områden.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Zombie » 2011-06-15 2:09:08

earlydayminer skrev:Har du lästa sådana inlägg från mig?

Inte vad jag minns. Känns som om det skulle förvåna mig om jag såg ett, även om det "bara är en känsla".

earlydayminer skrev:Ursäkta om jag är påträngande, men jag har lite svårt att tolka om vad som är till mig och vad som inte är till mig.

Ingen fara. Ojdå, jag tyckte mitt svar var så vidlyftigt att det var uppenbart att det var av "inventerade" natur, med ditt inlägg bara som startpunkt. Där ser man. *lägger i minnet och hoppas det stannar där*
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Zombie » 2011-06-15 2:12:33

segdeg skrev:Såg att Zombie förklarar det bättre, det jag försökte skriva, postar ändå :?

Tycker jag inte alls jag gör! Du skrev ju en massa vettigt som inte jag hade skrivit.
Och bidrog dessutom med ett nytt (tror jag) namn till spekulationerna, och inte vilket som helst. :lol:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav segdeg » 2011-06-15 2:15:17

Zombie skrev:Tycker jag inte alls jag har gjort! Du skrev ju en massa vettigt som inte jag hade skrivit.
Och bidrog dessutom med ett nytt (tror jag) namn till spekulationerna, och inte vilket som helst.


Tack :D

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav earlydayminer » 2011-06-15 2:16:28

Zombie skrev:
earlydayminer skrev:Har du lästa sådana inlägg från mig?

Inte vad jag minns. Känns som om det skulle förvåna mig om jag såg ett, även om det "bara är en känsla".

earlydayminer skrev:Ursäkta om jag är påträngande, men jag har lite svårt att tolka om vad som är till mig och vad som inte är till mig.

Ingen fara. Ojdå, jag tyckte mitt svar var så vidlyftigt att det var uppenbart att det var av "inventerade" natur, med ditt inlägg bara som startpunkt. Där ser man. *lägger i minnet och hoppas det stannar där*


:)

Mycket möjligt att det är det för andra, men jag tänker att all text är till mig om man inte delar med ett bindestreck en rad. Nåväl, jag är en salig mix mellan riktigt trött och ivrigt sugen på att sysselsätta mig själv en hel natt. Skriver fel ord i meningar (ex. "inte" = "inom"), surrar med grammatiken (vilket jag i o f s gör även när jag är pigg), misstolkar och har mig. Nattens ljuva rytm har aldrig varit så svår att följa med i.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Alexander Bard - aspie?

Inläggav lettan » 2011-11-06 18:52:17

Alexander Bard-aspie eller vad tror ni? Han bryr sig inte om att säga olämpliga saker och bryr sig inte heller vad andra tycker om hans klädsel!

mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
lettan
 
Inlägg: 489
Anslöt: 2008-05-23

Re: Alexander Bard-aspie?

Inläggav kalle99 » 2011-11-06 23:10:58

Det hoppas jag att han inte är.
kalle99
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-11-20

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav kalle99 » 2011-11-08 19:06:24

kalle99 skrev:Det hoppas jag att han inte är.


Låt mig förtydliga :

Då skulle alla med AS bli idiot förklarade.
kalle99
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-11-20

John Nash (A beautiful mind)

Inläggav Zima33 » 2011-11-24 22:45:38

Funderar på om han har AS, vad tror ni? Han var väl diagnostiserad som paranoid schizofren men det kan ju ha varit en följd av AS?
Han var tydligen ett matematiskt geni - talar fös AS(?) Iofs speglar väl inte filmen verkligheten men man blir ju fundersam...

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: John Nash (A beautiful mind)

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-25 3:10:48

när han vill ha verifierbara bevis på tjejens kärlek... skrrriiiiiiiiikker autism!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: John Nash (A beautiful mind)

Inläggav Dagobert » 2011-11-25 4:19:24

Om nån vill ha bra svensk undertext till den så säg till mig.
Den vanliga översättningen tycks vara skriven av en 11-åring med lexikon och livlig fantasi.

Hans översättning kan framkalla goda skratt, men tjatigt i längden.

Påminner om Escape from New York; helikopterpiloten ville gå ner i Battery Park (Manhattan), översattes till att han ville parkera och ladda batterierna!

A beautiful mind är bra!

Titta, det gick att bifoga den! Ta bara bort .txt när filen är nerladdad så bör filen funka.
A Beautiful Mind.srt.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-26 2:49:07

lettan skrev:Alexander Bard-aspie eller vad tror ni? Han bryr sig inte om att säga olämpliga saker och bryr sig inte heller vad andra tycker om hans klädsel!

Nix.
Han söker publicitet, det är nog det det handlar om. Han nischar sig i en medial marknad och måste synas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav atoms » 2011-12-10 2:06:43

Lasse Åberg omnämnde sig själv som varande Asperger Light i SVT:s Nyhetsmorgon fredagen den 9 december.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Ugglan » 2012-01-05 14:24:48

Hittade denna diskussion och tyckte det var lite intressant att se hur snacket går. Hoppas ingen tar illa upp!

https://www.flashback.org/t769054
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav etfla » 2012-01-06 5:16:46

Tror man måste känna personen i fråga, det går inte bara att ställa en diagnos utefter hur man tycker att någon utifrån verkar ha varit och agerat.
etfla
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-01-06

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav chibibotto » 2012-01-06 5:24:51

Jag orkade inte läsa igenom alla sidor, men jag läste på någon adhd blogg att Justin Timberlake har ADHD.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in