Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav sony_galaxy » 2012-01-04 1:35:17

Efter att för en tid nu så har jag misstänkt mig själv med att ha ADHD,
de flesta av symtomen stämmer in på mig samt att jag redan har fått diagnos på Aspergers,


så jag har tänkt att få en tid till en ADHD utredning på vuxenpsyk då jag fyller 20 i år och så, (BUP ska remissa mig).
Men i allafall så har jag funderingar på det hela, jag har läst en del på olika siter om att bara väntan kan ta över ett år, sedan kan det ta ett år till för en utredning, stämmer det?
Kan det verkligen ta flera år för att genomföra en ADHD utredning?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav MsTibbs » 2012-01-04 10:33:27

Köerna är långa på vissa ställen, så i princip ja.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav slackern » 2012-01-04 14:04:54

Bor du i STHLM gäller vårdgarantin på 3 månader för NPF utredningar. Bor du i ett annat landsting kan det ta hur lång tid som helst. Men vill du använda dej utav vårdgarantin ska du säga till om det. Inget som händer per automatik om du inte aktivt hävdar din rätt till det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav Zima33 » 2012-01-04 15:21:33

Utredde de inte dig för ADHD samtidigt som AS-utredningen? De brukar oftast göra det tror jag.

Och vårdgarantin gäller tre månader från att beslut tas om att du ska få en utredning, inte tre månader från att du ansöker om det.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav sony_galaxy » 2012-01-05 18:47:55

Zima33 skrev:Utredde de inte dig för ADHD samtidigt som AS-utredningen? De brukar oftast göra det tror jag.

Och vårdgarantin gäller tre månader från att beslut tas om att du ska få en utredning, inte tre månader från att du ansöker om det.


Det har jag ingen aning om, visserligen så är det tydligen vid 20 års ålder som en ADHD utredning görs om inte starka bevis finns vid tidigare besök hos psykolog.
Med tanke på att jag tydligen gått hos BUP då och då i över 10 år, och det gjordes en psykisk utredning på min egen begäran då jag ansåg att något var fel/annorlunda med hur jag beter mig bland annat, visade sig vara AS då, men det tror jag de märkte av ganska tidigt att mina problem kan luta sig åt det hållet, så de gick kanske direkt på det istället än för att se om jag kunde ha ADHD.
Ja också förstås för att jag var/är ganska lugn, eller snarare ser ut att vara väldigt lugn, även om jag bara ser ut att vara så.

Men i allafall så får jag väl höra med psykologen jag ska till denna månaden om vårdgaranti, där jag då ska remissas till Allmänpsykiatrin för ADHD utredning, och en psykisk undersökning, en sån där jag tydligen ska få göra massa tester med minnet, koncentration och dylikt, vilket jag dock inte är helt säker på jag vill göra..
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav sony_galaxy » 2012-01-05 20:24:00

Men okej, så det kan ta tid för att få en utredning, dock så tänker jag fråga psykologen jag ska träffa denna månaden om det, ifrån tiden att jag påbörjar en utredning sen, hur lång tid tar det tills den utredningen är klar då?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav Zima33 » 2012-01-06 1:16:17

sony_galaxy skrev:
Men i allafall så får jag väl höra med psykologen jag ska till denna månaden om vårdgaranti, där jag då ska remissas till Allmänpsykiatrin för ADHD utredning, och en psykisk undersökning, en sån där jag tydligen ska få göra massa tester med minnet, koncentration och dylikt, vilket jag dock inte är helt säker på jag vill göra..

Minnet, koncentration osv kollar de ju i ADHD-utredning och det vill du väl göra :?: De måste ju genomföra de testerna för att komma fram till om du har det eller ej. Vill du inte göra dem så kan du ju inte göra ADHD-utredningen.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav ca » 2012-01-06 1:47:41

Är utredningen väl igång så tar det inte så himla lång tid. Visst får du vänta mellan besöken (det krävs mer än ett, men troligen mindre än fyra)... men det rör sig då om veckor max. Åtminstone var det så för mig, och då gjorde jag dessutom AS-utr samtidigt.

ADHD-delen var som jag förstod det delvis ett halvtimmeslångt datortest (du ska bara klicka lite, reagera på siffror som kommer upp) och antagligen också WAIS-testerna jag gjorde. Vad är det som får dig att inte vilja genomgå dem? Det är inte så att du blir hjärnscannad av män i vita rockar, det är mer som att göra pyssel och kluriga uppgifter. Delvis är det ju ett intelligenstest, men ett betydligt bredare sådant som ger mängder av hintar till utredarna. Sedan matchas dina resultat mot en massa statistik de har, och de ser vad som är mest troligt. Har du ADHD så ger det utslag genom att du är dålig/sämre på vissa typer av uppgifter, och det är inget du tänker på medan du gör uppgifterna.

Har du gjort högskoleprovet? Det var mycket mer stressande tyckte jag, och betydligt segare att gå genom. Det här är ganska varierat och utredaren ser dig som en person och inte ett testobjekt (får jag hoppas, kan ju inte uttala mig om alla).
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav slackern » 2012-01-06 2:10:03

ca skrev:Är utredningen väl igång så tar det inte så himla lång tid. Visst får du vänta mellan besöken (det krävs mer än ett, men troligen mindre än fyra)... men det rör sig då om veckor max. Åtminstone var det så för mig, och då gjorde jag dessutom AS-utr samtidigt.

ADHD-delen var som jag förstod det delvis ett halvtimmeslångt datortest (du ska bara klicka lite, reagera på siffror som kommer upp) och antagligen också WAIS-testerna jag gjorde. Vad är det som får dig att inte vilja genomgå dem? Det är inte så att du blir hjärnscannad av män i vita rockar, det är mer som att göra pyssel och kluriga uppgifter. Delvis är det ju ett intelligenstest, men ett betydligt bredare sådant som ger mängder av hintar till utredarna. Sedan matchas dina resultat mot en massa statistik de har, och de ser vad som är mest troligt. Har du ADHD så ger det utslag genom att du är dålig/sämre på vissa typer av uppgifter, och det är inget du tänker på medan du gör uppgifterna.

Har du gjort högskoleprovet? Det var mycket mer stressande tyckte jag, och betydligt segare att gå genom. Det här är ganska varierat och utredaren ser dig som en person och inte ett testobjekt (får jag hoppas, kan ju inte uttala mig om alla).


Ofan jag träffade min psykolog sammanlagt 11 gånger med upp till 3 timmars pass. från första gången jag träffade henne tills att jag fick diagnosen så fick jag vänta typ 5 månader på en diagnos.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav Lakrits » 2012-01-06 2:23:42

Varje landsting har olika rutiner och metodik för NPF-utredningar. Och varje person som utreds har sin egen mer eller mindre tydliga symptombild. Om ditt landsting har korta köer, tätt mellan utredningssamtalen och du är själva sinnebilden av ADHD, så kommer utredningen inte att ta mer än några månader. Som exempel på motsatsen kan jag ta mig själv, även om jag utreddes för Aspergers syndrom/autism. Det tog över två år innan utredningsgruppen kände att de kunde ringa in var på skalan jag passade bäst, och då var det fortfarande svårt för dem att riktigt bestämma sig.

Vårdgarantin fungerar bara på ett fåtal platser i landet. Räkna med att den bara är en papperstiger, så slipper du bli överdrivet besviken och frustrerad.

Lycka till.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav ca » 2012-01-06 2:58:27

Intressant att höra era historier... att det skiljer så mycket.

Jag hade inställningen att jag var en bil som skulle besiktas, och blev lite nedslagen när de gång på gång framhöll att det inte är en exakt vetenskap, att det kräver en massa subjektiv bedömning och så vidare... lite frustrerande, och jag hoppas det blir lättare någon gång. Men sen är det ju skillnad på att bara kunna peka på t.ex. fysiska bevis för ADHD, och att faktiskt ringa in hur problemen yttrar sig och vilka områden man har svårt med. Det är ju också viktigt för att kunna ge stöd och åtminstone egen förståelse.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Hur lång tid tar en vuxen-ADHD utredning?

Inläggav sony_galaxy » 2012-01-06 17:04:42

Zima33 skrev:
sony_galaxy skrev:
Men i allafall så får jag väl höra med psykologen jag ska till denna månaden om vårdgaranti, där jag då ska remissas till Allmänpsykiatrin för ADHD utredning, och en psykisk undersökning, en sån där jag tydligen ska få göra massa tester med minnet, koncentration och dylikt, vilket jag dock inte är helt säker på jag vill göra..

Minnet, koncentration osv kollar de ju i ADHD-utredning och det vill du väl göra :?: De måste ju genomföra de testerna för att komma fram till om du har det eller ej. Vill du inte göra dem så kan du ju inte göra ADHD-utredningen.


Men det testet är utanför ADHD utredningen då jag lämnade in lista där jag beskrev mina problem hos psykologen första gången sist jag var där, och då kom det upp om att jag borde göra ett allmänt test, kommer inte ihåg vad det kallades, men det skulle mäta allt från intelligens till minne till koncentration, men det står utanför ADHD utredningen som sagt.

Orsaken varför jag inte är så intresserad av att göra de testerna är för att jag inte är säker på att jag vill veta resultatet på det..
Jag vet inte, kanske är jag simpelt feg för att veta om jag har ett obotligt problem/ något som man inte kan göra något åt, men vissa saker vill man kanske inte veta helt enkelt.

Vet inte om "du har nedsatt kognitiv förmåga" är värre än "vi vet inte vad som är problemet",
men kanske kan det vara något farligare, kanske en degenerativ hjärnsjukdom så som Parkinsons eller liknande,, då är det ju definitivt viktigt att jag får veta det och får behandlas så fort som möjligt.

inte så att jag är hypokondrisk över det hela, men jag är inte säker på att jag vill veta resultatet helt enkelt... (ADHD utredningen tänker jag ju gå igenom helt klart dock.)
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in