Spegelberöringssynestesi

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 0:49:20

Jag har precis läst "Den skakande kvinnan" av Siri Hustvedt. Hon tar upp begreppet mirror-touch synesthesia, spegelberöringssynestesi. Detta är en relativt ny form av synestesi som blev erkänd och namngiven först 2005. "Vanlig" synestesi handlar om att se bokstäver eller siffror i färg men denna spegelberöringssynestesi är något helt annat. Det handlar om att känna av en annan persons sinnesstämning väldigt starkt.

Hustvedt skriver:
"Så länge jag kan minnas har jag känt av andra människors slag, stötar och sinnesstämningar, nästan som om de vore mina egna. Jag kan inse skillnaden mellan en verklig beröring och den som jag känner när jag blir vittne till en, men upplevelsen är ändå där."

"Våldsfilmer och skräckfilmer står jag inte ut med eftersom jag känner offrets plåga."

"Min empati är extrem, och uppriktigt sagt känner jag ibland alldeles för mycket och har ett behov av att skydda mig från överexponering för stimuli som kan få mig att stelna av smärta. Allt detta är tydligen typiskt för människor med spegelberöringssynestesi"

Även starka känslomässiga reaktioner på färger är en del av detta, liksom från olika former av ljus.

Jag har inte hittat något om detta på svenska, det finns en svensk synestesihemsida men de skriver ingenting om detta vad jag kan se. På engelska får man träffar.

Hur som helst, jag känner igen mig i allt detta med spegelberöringssynestesi och undrar om det är fler som gör det? Till exempel står jag inte ut med skräckfilmer, jag har någon gång sett en, men scenerna finns i mitt huvud i veckor, ja egentligen resten av livet verkar det som. Tydligen är synestesi vanligare hos människor med AS (Attwood). Nu kan jag just ingenting mer om detta mer än det jag läst i boken (som är mycket läsvärd), men jag tycker att det hela är mycket intressant. Forskningen kring synestesi är i sin linda, enligt Attwood. Vad säger ni?
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Iridia » 2012-01-04 1:02:16

Intressant! Jag har inte sett extrem-empati som synestesi. Har de inte blandat ihop två olika saker i o m att just hon verkar ha båda?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Thurizas » 2012-01-04 1:03:27

Grymt intressant läsning. När jag gjorde min utredning så nämndes många av dessa saker du tog upp här, att jag tydligt var känslig för andras smärta och att min kropp mer eller mindre kopierade smärta om jag såg att någon hade ont på något sätt. Dock så nämndes aldrig just benämningen spegelberöringssynestesi.

Det lite "lustiga" med mitt är att jag får värre smärta när jag ser någon annan ha ont än när jag själv får samma eller liknande smärta helt själv. Undrar lite för mig själv om det kan bero på att det är Nt's som jag sett ha haft ont och om det kan bero på att dom har lättare att visa sin smärta i kroppen än vad jag själv kan göra. Folk med As har jag egentligen inte alls i min bekantskapskrets (förutom min sambo).

Har du någon länk att dela med dig av på engelska angående detta?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Zombie » 2012-01-04 1:04:33

Intressant.

Jo, jag kan vara obekvämt inkännande jag med. Vilket man ju inte _ska_ kunna som aspergare enligt schablonen, där sensorisk känslighet börjar bli accepterad men inte känslomässig eller empatisk, något inkonsekvent.

Men det var mig då en gåtfull term, "spegelberöringssynestesi". Allt annat än självförklarande, gissningsvis klumpigt vald?

Extrem inlevelse i andras känslor och deras yttre förnimmelser behöver väl inte heller vara samma sak; inte heller verklig eller bara känd sådan inlevelse, i vad mån man nu kan skilja dem åt.

Likaså behöver inte synestesi, efter vad själva ordet betyder eller som jag har hört det användas, betyda bara att man ser grafiska tecken i färg, det kan vara allt slags samupplevelse av vissa sinnesintryck som också andra – känna musik mot huden, känna lukt och smak av ord och så vidare.

Och i vad mån empati kan jämställas med synestesi bara sådär ställer jag mig också frågande till. Åtminstone bör man i så fall dra in också andar former av känslighet i sina begreppskalkyler.

Misstänker också att alla dessa begreppsdistinktioner till stor del är våra egna påfund för att strukturera ett landskap med flytande gränser och där -estesin ser olika ut för var och en. Det brukar aldrig bli bra om man tänker enligt sådana där begrepp först och först därefter försöker få människor att passa in i dem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 1:36:58

Thurizas skrev:Dock så nämndes aldrig just benämningen spegelberöringssynestesi.

Det lite "lustiga" med mitt är att jag får värre smärta när jag ser någon annan ha ont än när jag själv får samma eller liknande smärta helt själv.
---
Har du någon länk att dela med dig av på engelska angående detta?


Jag tror inte riktigt det finns i utredningsmanualen. Frågade en vän till mig som är psykolog och gör NPF-utredningar och hon kände inte till detta. Jag kan också bli mer påverkad av någon annans smärta än min egen, men det varierar lite.

Nej, jag har alla fakta från boken. Jag kan inte heller länka men jag fick engelska träffar där "fanns" begreppet, mer än så vet jag inte.

Zombie skrev:Intressant.

Jo, jag kan vara obekvämt inkännande jag med. Vilket man ju inte _ska_ kunna som aspergare enligt schablonen, där sensorisk känslighet börjar bli accepterad men inte känslomässig eller empatisk, något inkonsekvent.

Men det var mig då en gåtfull term, "spegelberöringssynestesi". Allt annat än självförklarande, gissningsvis klumpigt vald?

Extrem inlevelse i andras känslor och deras yttre förnimmelser behöver väl inte heller vara samma sak; inte heller verklig eller bara känd sådan inlevelse, i vad mån man nu kan skilja dem åt.

Likaså behöver inte synestesi, efter vad själva ordet betyder eller som jag har hört det användas, betyda bara att man ser grafiska tecken i färg, det kan vara allt slags samupplevelse av vissa sinnesintryck som också andra – känna musik mot huden, känna lukt och smak av ord och så vidare.

Och i vad mån empati kan jämställas med synestesi bara sådär ställer jag mig också frågande till. Åtminstone bör man i så fall dra in också andar former av känslighet i sina begreppskalkyler.

Misstänker också att alla dessa begreppsdistinktioner till stor del är våra egna påfund för att strukturera ett landskap med flytande gränser och där -estesin ser olika ut för var och en. Det brukar aldrig bli bra om man tänker enligt sådana där begrepp först och först därefter försöker få människor att passa in i dem.


Jo jag håller med, synestesi är precis som du säger olika saker jag exemplifierade med det klassiska. Visst är det så att allt detta är ett sätt att försöka förklara världen och förstå sig på människor när allt egentligen är ett gränsland. Det är egentligen det hela boken handlar om . Att vi egentligen vet så otroligt lite och gör våra klumpiga försök att förklara och sätta in saker i fack och kategorier när vi egentligen inte alls vet.

Iridia skrev:Intressant! Jag har inte sett extrem-empati som synestesi. Har de inte blandat ihop två olika saker i o m att just hon verkar ha båda?


Nej, det är ingen sammanblandning för tydligen trodde sig Hustvedt inte ha synestesi förrän hon kom i kontakt med just begreppet "spegelberöringssynestesi". Det hela härstammar från forskningen kring spegelneuroner och att dessa kan vara överaktiva. Nu kastade min dator om citatens ordning.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 10:13:10

Nu ska jag försöka att länka, något jag inte gjort förr men jag antar att jag bara skriver in den korrekta webbadressen, så ska det väl gå!

http://www.nature.com/neuro/journal/v10 ... n1926.html

Den artikel jag länkat till har jag bara ögnat igenom, men det är spegelberöringssynestesi det handlar om, dock är det inte lika lätt att ta till sig denna text, som Hustvedts beskrivning. Hustvedt har själv utgått från vetenskapliga artiklar och därefter kopplat det till sina egna erfarenheter. Boken finns som pocket.

Yes, nu kan jag länka, trodde det var avancerat! :D
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 10:40:26

Zombie skrev:Jo, jag kan vara obekvämt inkännande jag med. Vilket man ju inte _ska_ kunna som aspergare enligt schablonen, där sensorisk känslighet börjar bli accepterad men inte känslomässig eller empatisk, något inkonsekvent.


Jo, fast det kan man ju som aspergare, tänker också på "The Intense World Theory" som väl diskuterats här på forumet, eller hur. Detta att känna mer inte mindre, verkar också kunna vara en ASgrej.

FÖ tror jag inte alls att den generella ASaren är oempatisk, det kommer väl från den klassiska autisten som kanske är helt överlastad av intryck och därför stängt av och framstår som helt oförmögen att känna något, när det i själva verket kan vara tvärt om. Att tolka saker kan ju vara något annat och inte direkt kopplat till själva förmågan.

Zombie skrev:Och i vad mån empati kan jämställas med synestesi bara sådär ställer jag mig också frågande till. Åtminstone bör man i så fall dra in också andar former av känslighet i sina begreppskalkyler.


Ja, jag tycker också det är underligt att det går in under synestesi. Överdriven känslighet verkar i detta sammanhang klassificeras som synestesi, än så länge, ja i praktiken blir det empati, rent faktiskt är det en smärtförnimmelse i den egna kroppen, något som i vetenskaplig mening är en störning därav kopplingen till synestesi, som jag förstår det. :-)003
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 11:18:36

Nu har jag en länk där Hustvedt själv pratar och mer finns skrivet. Tyvärr har jag själv inte lyssnat då min dator saknar högtalare.

http://bigthink.com/ideas/19615

Plus ytterligare en länk, en bokrecension av "Den skakande kvinnan".

http://www.telegraph.co.uk/culture/book ... eview.html
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 11:26:19

Thurizas skrev:att min kropp mer eller mindre kopierade smärta om jag såg att någon hade ont på något sätt.


Exakt!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Iridia » 2012-01-04 11:37:02

Ugglan skrev:
Zombie skrev:Jo, jag kan vara obekvämt inkännande jag med. Vilket man ju inte _ska_ kunna som aspergare enligt schablonen, där sensorisk känslighet börjar bli accepterad men inte känslomässig eller empatisk, något inkonsekvent.


Jo, fast det kan man ju som aspergare, tänker också på "The Intense World Theory" som väl diskuterats här på forumet, eller hur. Detta att känna mer inte mindre, verkar också kunna vara en ASgrej.

FÖ tror jag inte alls att den generella ASaren är oempatisk, det kommer väl från den klassiska autisten som kanske är helt överlastad av intryck och därför stängt av och framstår som helt oförmögen att känna något, när det i själva verket kan vara tvärt om. Att tolka saker kan ju vara något annat och inte direkt kopplat till själva förmågan.

Bara man inte gör samma misstag som jag tidigare och tror att alla med AS är som den typ man själv råkar tillhöra. Vissa är emotionellt överempatiska, andra har en mer mental eller praktisk sorts empati, somliga är inte särskilt empatiska alls och för några varierar det med dagsformen. Det här forumet tycker jag ger bra exempel på hur många olika typer det finns. Här är en gammal enkät som väl speglade fördelningen då. hur-empatisk-ar-du-omrostning-t8391.html

Andra trådar som kanske kan vara av intresse:
post359769.html
overempatisk-t13603.html
post138771.html
manlig-kvinnlig-empati-t8600.html
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Iridia » 2012-01-04 12:03:38

Ugglan skrev:
Thurizas skrev:att min kropp mer eller mindre kopierade smärta om jag såg att någon hade ont på något sätt.


Exakt!

Ni som har den förmågan: har ni lättare att uppleva andras fysiska smärta än emotionella eller är det både och?

Jag har relativt lätt leva mig in i andras fysiska smärta, fast inte som en direkt spegelupplevelse utan mer som en automatisk och ganska stark inlevelseförmåga. Lättast har jag att leva mig in i sånt jag själv varit med om, t ex hur det känns att slå i en tå, medan mer extrema saker som tortyr är svårare att leva sig in i, det känns bara otäckt i största allmänhet och för obehagligt för att ens orka försöka att leva sig in i.

Emotionellt kan jag ibland uppleva andras känslor mer direkt, även om det bara är en främling på TV, men endast ifall personen själv är i kontakt med sina känslor och t ex gråter eller är rörd (över något viktigare än att ha fått en makeover eller omgjort sovrum). Då är det som om deras känslor överförs automatiskt i mig. Men det är bara ett visst fönster av relativt subtila känslor som jag kan plocka upp, som om min mottagare är inställd på några få våglängder bara. Övriga känslofrekvenser går mig ofta helt förbi, och ju intensivare de är, desto mindre chans att jag vare sig uppfattar eller orkar sympatisera med dem, det känns mest bara jobbigt. Särskilt om de inte är primära utan blandas med tankar och kommer ut i form av domar, projektioner, krav, ilska eller bitterhet. Då kan jag i bästa fall förstå mentalt men jag kan inte känna vad de känner, och varken kan eller vill försöka föreställa mig det.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 13:08:25

Iridia skrev:Ni som har den förmågan: har ni lättare att uppleva andras fysiska smärta än emotionella eller är det både och?


Både och för mig, men jag kan också vara i ett läge där jag är överstimulerad och stängt ner och då är det lite olika.

För övrigt tack alla som svarat för synpunkter och länkar. Tänkte bara att detta kan vara av intresse för de som känner sig träffade.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-04 18:00:01

Jo, känner igen mig, men har inget problem med skräckfilm, snarare gillar jag det.
Men när det gäller personer irl och de flesta andra filmer så känner jag igen det.
Förresten så har inte synestesi enbart med ord och bokstäver att göra för jag har synestesi och inget av det innehåller siffror eller bokstäver.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav Ugglan » 2012-01-04 18:13:14

Ugglan skrev:synestesi är precis som du säger olika saker jag exemplifierade med det klassiska


Jag generaliserade lite grovt och slarvigt vad synestesi är :wink: både du och Zombie har rättat mig och ni har rätt, det kan vara mycket mer än siffror och bokstäver i färg, men nu var det inte den formen av synestesi jag ville ta upp.

Men intressant att du känner igen dig, jag misstänkte det från ett tidigare trådsammanhang.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Spegelberöringssynestesi

Inläggav chibibotto » 2012-01-06 5:23:07

det med känslomässiga reaktioner på färger, känner jag igen mig i lite, jag får olika känslor av färger och texturer. Jag upplever även andra personers känslostämning, eller hur de känner sig.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Spegelberöringssynestesi

Inläggav Alien » 2018-11-29 12:42:08

Bump!

Läste idag om just spegelberöringssynestesi i DN ang en ny bok Mannen som vaknade upp död och andra fascinerande berättelser om extraordinära hjärnor av Helen Thomson. (Att titeln låter som en bok av Oliver Sachs är ingen slump, författaren har honom som en slags idol.)

Många som sett en ovanligt ful tackling har kanske själva känt ett hugg i magen och kanske en annan gång upptäckt att deras ögon tåras när någon annan är ledsen. Vi är dock sällan medvetna om att denna empati bygger på ett komplicerat system med spegelliknande aktiviteter i hjärnan.

– Att hysa medkänsla med en annan person är inte detsamma som att vi känner exakt likadant. Signaler från andra delar av hjärnan gör att vi kan skilja mellan våra egna och andras känslor. En del människor har dock en ovanligt aktiv speglingsfunktion. Om de ser en annan person uppleva till exempel beröring känner de själva samma sak, säger Helen Thomson.

Ibland är de här speglade känslorna så starka att de knappt går att skilja från de egna. Det tillståndet kallas spegelberöringssynestesi och får ofta genomgripande konsekvenser för den drabbade.

I sin bok skriver Helen om läkaren Joel som suger åt sig andras smärta: Om någon skulle bita sig i läppen, rulla ett mynt nerför armen eller sticka sig med en tandpetare i benet – då känner Joel samma sak. När någon av hans patienter hostar kraftigt känner Joel hur även hans lungor dras samman.

– Han beskriver det som en ofullkomlig kopia av den äkta upplevelsen, ”ett slags eko”. Men det är inte bara beröring som Joel speglar på det här viset, han kan även uppleva andras känslor. När han ser att någon ser förvirrad ut blir han själv osäker. Om någon verkar ilsken stiger vreden i honom.

I sitt arbete som läkare möter Joel patienter som säger att de mår bra, men han vet att det inte stämmer eftersom han känner av en stark, negativ känsla. Han ”vet” att de är nära att falla i gråt eftersom han märker att också hans tårar är på väg.
https://www.dn.se/insidan/det-kan-vi-la ... a-hjarnor/

Det låter som en bra egenskap för en läkare. Men annars kan det nog vara jobbigt.

Det är ju inte så att han känner exakt det som patienterna känner, men han märker av deras oro och om de är rädda, förvirrade eller mår bättre.

Ett par månader efter att Helens bok kommit ut i England fick hon ett e-postbrev från en kvinna som berättade att hon kände igen sig i Joels historia och att hon tidigare inte kunnat sätta ord på sina upplevelser.

– Den här kvinnan har man och barn men tvingades vara ensam sjuttio procent av sin vakna tid. Hon klarade helt enkelt inte att umgås med andra människor. Nu, efter att ha läst om Joel, skulle hon söka hjälp för att lära sig att leva ett någorlunda normalt liv.


En hjälp att kunna stänga av sin spegelberöringssynestesi, antar jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spegelberöringssynestesi

Inläggav Fabela » 2018-11-29 16:35:26

Väldigt intressant.
Men jag fattar ändå inte riktigt skillnaden mellan bara stark inlevelseförmåga, empati mm och det här. Alltså hur kan man veta det själv, för man kan ju inte veta hur andra upplever saker, bara hur de beskriver det. Det behöver ju inte vara samma sak.

Spontant får jag för mig att jag har en släng av sånt vad gäller djur, inte så mycket människor.
Men det kan vara helt fel, när jag väl hinner tänka efter mer.

Tack för intressant tråd iaf :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Spegelberöringssynestesi

Inläggav kiddie » 2018-11-29 17:48:25

Trodde alla kände av sådant de ser i viss mån. Kanske inte känner av något av en overklig film men slår någon i armbågen så nog känner man väl något i sin egen armbåge?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in